AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@anon159643 tack då vet jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tekniker kan betyda mycket och det finns en stor variation av dessa. Jag syftar såklart på en tekniker som jobbar med datateknik och gör det ena eller andra med olika företags datorsystem. Där det ingår att jobba med det mesta, alltifrån databaser, servrar, cad osv.

CAD förstår jag att det körs lokalt, men "databaser, servrar"?
Klientnätet du sitter på ska vara isolerat ifrån servernät och du ska inte kunna exekvera querys direkt mot SQL-servrar direkt ifrån din lokala klient.
Låter som att ni gör bättre i att spendera pengar på terminalservrar och segregering av nät än kraftiga arbetsstationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ljugtomten:

CAD förstår jag att det körs lokalt, men "databaser, servrar"?
Klientnätet du sitter på ska vara isolerat ifrån servernät och du ska inte kunna exekvera querys direkt mot SQL-servrar direkt ifrån din lokala klient.
Låter som att ni gör bättre i att spendera pengar på terminalservrar och segregering av nät än kraftiga arbetsstationer.

Det är i princip alltid uppdelat i produktion och utveckling, där nästan samma mjukvara. Båda näten är sedan minst uppdelade i tekniska nät, administrativ och DMZ.
Inom utveckling så har man ett antal servrar som gör det ena eller andra, visst borde man 100% gå över till att enbart jobba som om ens egen dator är en tunn klient. Men det finns tusentals orsaker till varför man vill testa något lokalt. Där en vanlig orsak är att man vill ha extrem prestanda.

Det är dessutom jobbigt att krångla med vpn. Säg att man kör en server på en terminalserver, man styr denna genom RDP. Sedan vill man att ens server ska ansluta till ett ställe genom en speciell VPN klient. Då tar vissa VPN klienter och blockerar all annan trafik till ens utvecklingsserver och ens RDP in till den fungerar ej. Det man får göra då för att kunna fjärrstyra utvecklingsservern är att använda superbuggiga i princip oanvändbara konsolen i Exsi eller komma på någon smart lösning, de flesta orkar inte krångla. De drar hem skiten lokalt och kör den där. (tid är pengar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är dessutom jobbigt att krångla med vpn. Säg att man kör en server på en terminalserver, man styr denna genom RDP. Sedan vill man att ens server ska ansluta till ett ställe genom en speciell VPN klient. Då tar vissa VPN klienter och blockerar all annan trafik till ens utvecklingsserver och ens RDP in till den fungerar ej.

Ingen split tunneling, vilket är en konfiguration av själva tunneln.
Låter som att ni nyttjar VPN-tunnel avsedd för klientdatorer, gör om och gör rätt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ljugtomten:

Ingen split tunneling, vilket är en konfiguration av själva tunneln.
Låter som att ni nyttjar VPN-tunnel avsedd för klientdatorer, gör om och gör rätt

Och för att kund vill ha det så.. Det vill ha hög säkerhet emot deras produktionslina och vill begränsa anslutningsmöjligheterna till den klient som ansluter dit. Där klienten i vårt fall är en server som vi vill kunna föra över filer till skarp maskin. Detta utan att gå genom en mellanlagring som bara skapar en massa overheadproblem.
Det är hur många kunder som helst som har samma dritt och det är så störande. Absolut vanligaste är bara att man vill ansluta till kunds server, men fortfarande kunna använda ens lokala intranät, email och googla på olika saker. Då är lösningen skapa en liten vm lokalt och sedan låt den ansluta genom vpn. Den lokala vm konsol fungerar några tusen gånger bättre än Exsi konsol.

Det är typ 15 av de största företagen i sverige inom Automation som bråkar med samma problem på dessa företag/kommuner. Jag har pratar med flera företag och de gör samma sak som mig.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har/haft problem med att få kvm att virtualisera TR ordentligt? I proxmox gick det inte att installera Windows maskiner utan att ställa in Sandy Bridge som CPU-typ och i kvm under Ubuntu 18.10 går det inte att starta maskiner alls ned EPYC/host satt som cpu, utan jag har varit tvungen att modifiera entryt för Opteron G5, men det är fortfarande 3 funktioner som inte funkar. Är det någon som sprungit in i motsvarande problem och hittat en lösning?

Permalänk
Medlem

Wendel och Co på äventyr med 2990WX i kernel-land. Mycket intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Wendel och Co på äventyr med 2990WX i kernel-land. Mycket intressant
https://www.youtube.com/watch?v=M2LOMTpCtLA

"A bug in Windows kernel"

Igen!

Så, vad är det för intresse i detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: Hur de kom fram till buggen via olika tester och att sätta "cpu affinity" vid start fungerar inte när det är 32 kärnor / mer än 16, utan deras lösning är att man justerar affinity allt eftersom när trådar har skapats.

Permalänk
Medlem

–Consumer Technology Association™ names AMD Ryzen™ Threadripper™ 2990WX CES 2019 Innovation Awards Honoree –
–Trusted Reviews awards AMD Ryzen 7 2700X “CPU of the Year” and AMD Ryzen 5 2600 “Value CPU of the Year”–

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HappyPie:

Wendel och Co på äventyr med 2990WX i kernel-land. Mycket intressant
https://www.youtube.com/watch?v=M2LOMTpCtLA

Upp till dubbla prestandan med en 2990WX i Windows!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Upp till dubbla prestandan med en 2990WX i Windows!

Likaså EPYC.
Jag sprang på denna videon igår också.
Även om min TR1950X inte drabbas, så blev det ett köp av Process Lasso (som det lilla gratisverktyget bygger på).

Ett irritationsmoment har varit att det tagit 10-15s att tabba ut ur Battlefield 5 (brukar ta någon sekund att tabba ur ett spel med SLI aktivt, men spelet har inte stöd för det ännu). Med Process Lasso igång i bakgrunden går det på 1-2s och man kan faktiskt göra annat (utan Process Lasso måste man tabba in och ur några gånger för att det inte ska vara supersegt).

Laptopen med Ryzen 7 2700 och Vega 56 har inga sådana bekymmer med spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Likaså EPYC.
Jag sprang på denna videon igår också.
Även om min TR1950X inte drabbas, så blev det ett köp av Process Lasso (som det lilla gratisverktyget bygger på).

Ett irritationsmoment har varit att det tagit 10-15s att tabba ut ur Battlefield 5 (brukar ta någon sekund att tabba ur ett spel med SLI aktivt, men spelet har inte stöd för det ännu). Med Process Lasso igång i bakgrunden går det på 1-2s och man kan faktiskt göra annat (utan Process Lasso måste man tabba in och ur några gånger för att det inte ska vara supersegt).

Laptopen med Ryzen 7 2700 och Vega 56 har inga sådana bekymmer med spelet.

BFV har vart i särklass det spel som har strulat mest med min 1950x. Blåskärmar, kraschar, tappar fps etc etc.
Vad som oftast har hjälpt, är att starta spelet, stänga av det direkt och starta om datorn. Då snurrar allting på perfekt utan några problem.

Och då har jag testat alla möjliga spel. Allt från alphan i Anthem, till Dayz SA (+server i bakgrunden), till Arma 3 till Bioshock.

Om det är någonting speciellt med min uppsättning av windows, om det är någon drivrutin eller något program för utveckling (e.g: Visualstudio och allt där till) som spökar vågar jag inte svara på. Men det är i varje fall vad som har hjälpt mig (=

Permalänk
Hjälpsam

@asabla: Testa Process Lasso, det har en gratis provperiod.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av HappyPie:

Wendel och Co på äventyr med 2990WX i kernel-land. Mycket intressant
https://www.youtube.com/watch?v=M2LOMTpCtLA

Tycker detta är otroligt. Hur lång tid innan Windows sniffar upp detta och snackar lite med AMD: sorry. 🧐

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

BFV har vart i särklass det spel som har strulat mest med min 1950x. Blåskärmar, kraschar, tappar fps etc etc.
Vad som oftast har hjälpt, är att starta spelet, stänga av det direkt och starta om datorn. Då snurrar allting på perfekt utan några problem.

Låter som ett problem med windows... kanske kernel:n dessutom.
Har du testat process lasso (pro) som nämndes i videon ovan av Wendel? Om du testar återkoppla gärna resultatet!

edit: haha inlägget direkt efter ditt frågar om samma sak.. så blir det om man skriver ett inlägg innan man läser dem alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Låter som ett problem med windows... kanske kernel:n dessutom.
Har du testat process lasso (pro) som nämndes i videon ovan av Wendel? Om du testar återkoppla gärna resultatet!

edit: haha inlägget direkt efter ditt frågar om samma sak.. så blir det om man skriver ett inlägg innan man läser dem alla

Inte nog med det, jag nämnde Process Lasso i inlägget precis före, och att det löst mina problem med BF 5

OnT: ASUS verkar vara på G med en uppföljare till Zenith Extreme:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?107840-Rog-zenith-e...

Personligen hade jag aldrig köpt ASUS igen för en AMD-plattform (iaf inte TR) till att de kan visa att de faktiskt bryr sig om den.
All feedback försvann när elmor slutade jobba hos ASUS.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HappyPie:

Wendel och Co på äventyr med 2990WX i kernel-land. Mycket intressant
https://www.youtube.com/watch?v=M2LOMTpCtLA

Fast vad har han egentligen upptäckt? Att Windows fungerar exakt som är beskrivet i kapitel 4, sektion "Thread scheduling" i Windows Internals Part 7ed? (Går att googla fram piratkopior av boken för den som vill läsa, men rekommenderar de som är intresserade att göra rätt för er och faktiskt köpa ett exemplar. Bästa boken som finns för den som vill förstå Windows kärnan).

Han lyfter fram det som om det vore ett problem specifikt för AMDs modeller, men exakt samma fenomen med i princip identiskt relativ prestandaskillnad jämfört mot Linux ser man hos multi-socket Intel system med "tillräckligt" många CPU-kärnor. Rätt mycket 2:1 fördel för Linux över Windows på en dual-socket 10C/20C Xeon-server i multicore-fallet.

AMD gjorde en marknadsanalys inför sin Epyc-lansering förra året som konstaterade att ~30 % av alla dual-socket Xeon-servers aldrig använde mer än en CPU-sockel. Då jag aldrig använt något mer avancerat Windows-server system än Xeon E3 och motsvarande slog dig mig aldrig att den mest rimliga förklaringen ligger nog i de resultat som t.ex. Wendel ser här: Windows är rätt uselt på att köra enskilda program över allt för många CPU-kärnor, framförallt om systemet har flera NUMA-noder (med en sockel har Intel-system endast en NUMA-nod)!

Har varit på rätt många företag som kör Linux i servermiljö, kan inte påminna mig om att någonsin sett en dual-socket server som inte använder båda sockets.

Om det är ett känt problem så ligger det väl i Microsoft intresse att fixa det a.s.a.p? Med tiden kommer gränsen när det blir ett stort problem att flyttal mot allt fler kärnor. Det man ändå måste ha i bakhuvudet är att Windows inte uppför sig som det gör p.g.a. total inkompetens hos deras utvecklar, läser man Windows Internals ser man att det tvärt om finns väldigt mycket tanke bakom hur schemaläggaren fungerar.

Väldigt nära 100 % av alla Windows-användare kör operativsystemet på en PC med 4C/8T eller mindre samt de använder datorn primärt till interaktiva program. Windows är primärt optimerat just som ett desktop-OS som används interaktivt, rätt säker på att datacenter-versionen av Windows skulle uppföra sig bättre (men tvivlar stark på att de ändå matchar Linux givet att även med alla fulhack som föreslås i videon är Linux-versionen fortfarande klart snabbare).

Linux är inte lika bra som Windows om man t.ex. jobbar med hantering av musik eller andra laster där "hård realtid" är ett krav. Kanske lite udda att tänka på Windows som ett realtids OS, men faktum är att Windows har de flesta funktioner man hittar i rena realtids OS (WinCE och även Windows-version i Xbox är i praktiken "riktiga" realtids OS)!

Går att fullhacka till riktigt bra latens även i Linux, men det kräver liknade tricks som process lasso ger i Windows. D.v.s. det kanske fungerar på en visst program på en viss maskin, men det är knappast en generell lösning.

MT resultaten i Geekbench 4 är rätt talande här. Upp till 4C/8T 6C/6T får man inom felmarginalen samma resultat på Windows som Linux. Vid 8C/16T och en NUMA-nod är det 10-15 % fördel för Linux, vid 16C/32T är det ~30 % fördel för Linux.

Så fort det blir fler än en NUMA-nod faller Windows totalt ihop i fall som inte är "embarrassing parallel" (de flesta, men inte alla, moment för rendering är "embarrassing parallel" medan majoriteten av GB4 testerna och "typiska desktop program inkl. spel" är definitivt inte "embarrassing parallel").

TL;DR
Se till att välja OS och CPU efter ditt primära användarfall. Att försöka fulhacka en kombo till att hantera något den inte alls var designad för är dömt att misslyckas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@asabla: Testa Process Lasso, det har en gratis provperiod.

Skrivet av HappyPie:

Låter som ett problem med windows... kanske kernel:n dessutom.
Har du testat process lasso (pro) som nämndes i videon ovan av Wendel? Om du testar återkoppla gärna resultatet!

edit: haha inlägget direkt efter ditt frågar om samma sak.. så blir det om man skriver ett inlägg innan man läser dem alla

Har tidigare testat Process lasso, men det gav ingen effekt. Är fortfarande en omstart som gäller om jag vill ha spelet stabilt.

Men å andra sidan så är man igång under minuten (från att börja omstart till inne på en server). Är bara smått irriterande att det just är BFV som strular

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Väldigt nära 100 % av alla Windows-användare kör operativsystemet på en PC med 4C/8T eller mindre samt de använder datorn primärt till interaktiva program. Windows är primärt optimerat just som ett desktop-OS som används interaktivt, rätt säker på att datacenter-versionen av Windows skulle uppföra sig bättre (men tvivlar stark på att de ändå matchar Linux givet att även med alla fulhack som föreslås i videon är Linux-versionen fortfarande klart snabbare).

Linux är inte lika bra som Windows om man t.ex. jobbar med hantering av musik eller andra laster där "hård realtid" är ett krav. Kanske lite udda att tänka på Windows som ett realtids OS, men faktum är att Windows har de flesta funktioner man hittar i rena realtids OS (WinCE och även Windows-version i Xbox är i praktiken "riktiga" realtids OS)!

Att Windows är bra som realtidsoperativ har ju sin förklaring i dess rötter från realtidsoperativet RSX-11 för PDP11 som användes för processkontroll långt in på 1980-talet. Det var Dave Cutler som ledde RSX-11 utvecklingen ett antal år för att sedan leda utvecklingen av VMS för VAX. Sedan mer eller mindre porterades VMS-kärnan till PC vilket då blev Windows-NT kärnan.
För den som vill läsa mer: https://en.wikipedia.org/wiki/RSX-11

Permalänk
Medlem

är det någon här som har en sån här kylare? Trött på alla reklamationer jag har haft med Enermax TR4 360.

https://www.komplett.se/product/1097854/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

är det någon här som har en sån här kylare? Trött på alla reklamationer jag har haft med Enermax TR4 360.

https://www.komplett.se/product/1097854/datorutrustning/dator...

Jag sitter med en LIQTECH TR4 II 360 (se post några sidor bak i tråden)
Nu ligger den på 52-55 grader i Idle och datorn har varit orörd de senaste 5 timmarna (CPU är stock så ingen OC)
Skiter fullständigt i möget som Enermax pumpar ur sig och beställde för 20min sedan en Noctua NH-U14S TR4-SP3 plus en extra Noctua NF-A15 140mm PWM.

När den kommit och jag monterat den, kommer jag öppna upp Enermax och se efter om även jag suttit och tillverkat gelé på bara några månader.
Jag monterade den 2018-11-04 så på 2 månader har temperaturen ökat runt 20 grader vid idle.

Edit: idag 2019-01-10 efter 40min idle ligger temp på 42 grader (50% core park aktivt i Windows) Fortfarande allt för höga temperaturer med tanke på att delar av CPU är nedklockad när den inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Jag sitter med en LIQTECH TR4 II 360 (se post några sidor bak i tråden)
Nu ligger den på 52-55 grader i Idle och datorn har varit orörd de senaste 5 timmarna (CPU är stock så ingen OC)
Skiter fullständigt i möget som Enermax pumpar ur sig och beställde för 20min sedan en Noctua NH-U14S TR4-SP3 plus en extra Noctua NF-A15 140mm PWM.

När den kommit och jag monterat den, kommer jag öppna upp Enermax och se efter om även jag suttit och tillverkat gelé på bara några månader.
Jag monterade den 2018-11-04 så på 2 månader har temperaturen ökat runt 20 grader vid idle.

Jag har nämligen inte testat den. Kunde få en ny sån på garantin men litar inte riktigt på enermax längre.
Det visar sig nu att jag hade rätt då du till och med fått samma problem med senaste revision med RGB.

Lämna tillbaka skiten på garanti bara. Vet inte om garantin fortfarande gäller om du öppnar upp den.

Jag har iaf nu beställt den från Cooler Master. Hoppas den funkar bättre. Får den imorgon förmodligen.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Jag sitter med en LIQTECH TR4 II 360 (se post några sidor bak i tråden)
Nu ligger den på 52-55 grader i Idle och datorn har varit orörd de senaste 5 timmarna (CPU är stock så ingen OC)
Skiter fullständigt i möget som Enermax pumpar ur sig och beställde för 20min sedan en Noctua NH-U14S TR4-SP3 plus en extra Noctua NF-A15 140mm PWM.

När den kommit och jag monterat den, kommer jag öppna upp Enermax och se efter om även jag suttit och tillverkat gelé på bara några månader.
Jag monterade den 2018-11-04 så på 2 månader har temperaturen ökat runt 20 grader vid idle.

Edit: idag 2019-01-10 efter 40min idle ligger temp på 42 grader (50% core park aktivt i Windows) Fortfarande allt för höga temperaturer med tanke på att delar av CPU är nedklockad när den inte används.

Skrivet av Nzt:

Jag har nämligen inte testat den. Kunde få en ny sån på garantin men litar inte riktigt på enermax längre.
Det visar sig nu att jag hade rätt då du till och med fått samma problem med senaste revision med RGB.

Lämna tillbaka skiten på garanti bara. Vet inte om garantin fortfarande gäller om du öppnar upp den.

Jag har iaf nu beställt den från Cooler Master. Hoppas den funkar bättre. Får den imorgon förmodligen.

Ni skulle ju kunna roa er med att bara byta ut kylvätskan till något som ni blandat själva.
Fast skulle jag göra detta skulle jag nog öppna upp så mycket som går och rengöra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ni skulle ju kunna roa er med att bara byta ut kylvätskan till något som ni blandat själva.
Fast skulle jag göra detta skulle jag nog öppna upp så mycket som går och rengöra.

Mjo, men det är ändå bara att skjuta problemet på framtiden då det är en mix av koppar och aluminium i loopen..
Jag har fått hem Noctuan, men inte monterat den ännu.

Permalänk
Medlem

@Ljugtomten: Absolut.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Såg nyss att BIOS 3.50 för ASRock X399 Taichi finns tillgängligt sen den 8e Januari.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Jag har nämligen inte testat den. Kunde få en ny sån på garantin men litar inte riktigt på enermax längre.
Det visar sig nu att jag hade rätt då du till och med fått samma problem med senaste revision med RGB.

Lämna tillbaka skiten på garanti bara. Vet inte om garantin fortfarande gäller om du öppnar upp den.

Jag har iaf nu beställt den från Cooler Master. Hoppas den funkar bättre. Får den imorgon förmodligen.

Hur var den från CM?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Jag sitter med en LIQTECH TR4 II 360 (se post några sidor bak i tråden)
Nu ligger den på 52-55 grader i Idle och datorn har varit orörd de senaste 5 timmarna (CPU är stock så ingen OC)
Skiter fullständigt i möget som Enermax pumpar ur sig och beställde för 20min sedan en Noctua NH-U14S TR4-SP3 plus en extra Noctua NF-A15 140mm PWM.

När den kommit och jag monterat den, kommer jag öppna upp Enermax och se efter om även jag suttit och tillverkat gelé på bara några månader.
Jag monterade den 2018-11-04 så på 2 månader har temperaturen ökat runt 20 grader vid idle.

Edit: idag 2019-01-10 efter 40min idle ligger temp på 42 grader (50% core park aktivt i Windows) Fortfarande allt för höga temperaturer med tanke på att delar av CPU är nedklockad när den inte används.

Noctua U14S TR4-SP3 samt en extra 140mm Noctuafläkt monterad idag och första intrycket är gott:

Plockade ur ett av mina GTX 980 som suttit i översta PCI-E slotten, vilket nVidias drivrutiner verkligen inte gillade när man gjorde med SLI aktivt och Wallpaper Engine matade konstant 50% belastning med fallback-grafiken då drivrutinerna rapporterade att mitt återstående 980 inte fungerade. (Löstes med DDU och efterföljande ominstallation av drivrutinerna.