Googles operativsystem Fuchsia får stöd för Android-applikationer

Permalänk
Melding Plague

Googles operativsystem Fuchsia får stöd för Android-applikationer

Sökjätten Google arbetar på ett helt nytt operativsystem, men till vilket syfte är ännu inte känt. Nu framgår att "Fuchsia" får stöd för Android-applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

På uppdrag av amerikanska staten? *foliehatten på*

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På uppdrag av amerikanska staten? *foliehatten på*

Toppen. Ytterligare ett os som ska passa allt alla och bli en standard som ingen i slutändan följer, och försvinner in i mängden.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att det är ett OS från ett företag som inte vill veta saker om en.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Tror det är tänkt att komplettera eller ersätta Linux i Googles produkter så att Google får mer kontroll över sina produkter.

Permalänk
Medlem

Är nog sant att huvudsaklig motivation är att man vill slippa Linux open source licens ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Gissar att Google kanske vill bygga något som inte är lika öppet som Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Är nog sant att huvudsaklig motivation är att man vill slippa Linux open source licens ...

Fuschia är också öppet dock så..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas det kan bli någon konkurrent till Microsoft Windows och dess totala monopol på marknaden. Önskar att vi hade en situation med 25 % Windows, 25 % Mac OS, 25 % Linux och 25 % NyttOperativ(TM).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Fuschia är också öppet dock så..

Öppet, men till skillnad från Linux helt under Googles kontroll. Precis som Chromium som också är öppet, men helt under Googles kontroll vilket gör att det blir svårt för tredjepart att sätta agendan eller ens att bidra med kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Fuschia är också öppet dock så..

Aha, ja då undrar man varför man så gärna vill slippa Linux? Nya processor arkitekturer på ingående kanske?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Aha, ja då undrar man varför man så gärna vill slippa Linux? Nya processor arkitekturer på ingående kanske?

Gissningsvis för att komma bort från GPL, det blir mycket lättare för google att ha en tyst kanal där patcher blir applicerade utan att någon märker av det, vilket både kan leda till gott och ont (forks är iaf lättare!).

Om man bortser från foliehattar kulle jag gissa att detta är tänkt för att ena chromebooks, mobiltelefoner och potentiellt x86 baserade maskiner, detta skulle tillåta apputveckling som liknar UWP (eller wasm etc). Mest troligt är detta början av ett ekosystem som är tänkt att stå emot microsoft och apple med bredare integrering än vad som är möjligt eller rättare sagt lyckats, kan också hända att de misslyckas totalt, vem vet (kan hända att det bara är ett expriment också).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord.

Windows 7 + Android = Windows 10
Android + Fuchsia = Windows 10 (Linux)

Appar hör inte hemma på PC.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Och hur uttalar man ordet Fuchsia ?
Tycker att själva namnvalet är jättekonstigt, vad betyder det ens?
(Min flickvän förklarade precis att namnet härstammar från ett växtsläkte/en blomma, då jag läste högt )

Hur som helst så tycker jag namnvalet är dåligt!
Och tänker jag globalt, blir det än mer dåligt.

Vet inte vad ni tycker, men så tycker jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wowsers:

Gissningsvis för att komma bort från GPL, det blir mycket lättare för google att ha en tyst kanal där patcher blir applicerade utan att någon märker av det, vilket både kan leda till gott och ont (forks är iaf lättare!).

Jo säkerligen är Google innerligt trött på GPL-folket och deras evinnerliga tjötande om den rätta koden (GPLv3).
Inkl käbblet om man bakar in proprietära blobar i en kod.

Sen har ju i princip skrivbordssidan totalt stannat av och det är ju enbart kodmodifieringar som görs, inget nytt.

Google resonerar då troligen att det är bättre att de själva skriver egen kod och slipper käbblet!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Aha, ja då undrar man varför man så gärna vill slippa Linux? Nya processor arkitekturer på ingående kanske?

För att det är lättare att göra större ändringar om man inte behöver ta hänsyn till all annan hårdvara som kör linux. De kan också skräddarsy det bättre för just deras användningsområden, tex längre batteritid framför 64 cores och 2 TB RAM. Jag tror de har lärt sig en hel del av att anpassa linux för mobilt bruk.

Permalänk
Medlem

Läste namnet på operativsystemet säkert 5 gånger för att klura ut hur det ska uttalas. (Vet fortfarande inte vilket som är 'rätt').

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd

Synd att man inte kan installera valfria operativsystem på sina plattor utan att behöva gå igenom en smärtsam och farlig procedur. (Bricka enheten med ett enda felsteg)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Äntligen! Hoppas det kan bli någon konkurrent till Microsoft Windows och dess totala monopol på marknaden. Önskar att vi hade en situation med 25 % Windows, 25 % Mac OS, 25 % Linux och 25 % NyttOperativ(TM).

Konkurrens är bra men jobbigt, svårt och dyrt för utvecklare och företag att behöva stödja så många plattformar. Men visst, går vi mot en mer molnbaserad arkitektur där det mesta körs i webbläsaren kan det ju kvitta.

Permalänk
Medlem

Uttalas typ ”Fuck_ya”... vilket fantastiskt namnval.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Äntligen! Hoppas det kan bli någon konkurrent till Microsoft Windows och dess totala monopol på marknaden. Önskar att vi hade en situation med 25 % Windows, 25 % Mac OS, 25 % Linux och 25 % NyttOperativ(TM).

Skrattade lite när jag läste detta

Hur länge har linuxentusiasterna velat ta över skrivbordet hos vanligt folk ? 20 år ? 25 ?
Kan ju inte påstå att det skenar på den fronten..

För det andra, vad uppnår man i realiteten av att ha en så annorlunda fördelning ?

Ja menar, det finns ju en anledning till att Windows är standard i många branscher, hata det eller inte.
Men försök få en industri att gå över till något annat, hur många är sugna på att byta alla sina cad/cam, affärsystem, office-system, rutiner etc ? (Lite som att tryckeribranschen var Apple-standard förr då så många specialhårdvaror hade ett Äpple eller ville ha ett äpple att man inte ens iddes försöka med något annat, hur det är idag vet jag inte, men många nischer kör ju Äpple av goda anledningar då de har vissa fördelar i vissa tillämpningar)

Jag tror fördelningen är starkt styrd av praktiskt tillämpning, serversidan på nätet är väldigt starkt dragen åt *nix, desktop och många delar av företag / industri är helt PC beroende på vad man pysslar på, osv osv.

Sen ska man ha klart för sig att det är enormt trögt att ändra etablerade arbetssätt.

Sen i tanken att ha konkurrens, marknaden för 25-30år sedan och längre bak var väldigt splittrat i hur många plattformar och operativ det faktiskt fanns, så det har väl ändå gått stadigt mot färre aktörer ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På uppdrag av amerikanska staten? *foliehatten på*

När det gäller Google är israeliska staten mer sannolikt

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@oceanic: Tänkte också på det. Kanske dom byter namn när dom släpper det?

Permalänk

Detta blir väl till "internet of things" tror jag. Allt från kylskåp till "smarta" gympadojor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte så fruktansvärt insatt i detta men det låter möjligt som om detta "kan" bli ett skräddarsytt OS för den kinesiska marknaden iom att den nuvarande versionen som kina tillåter har både tekniska begränsningar med deras krav samt lättare kunna utföra omedelbara ändringar ifall det skulle bli fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Är inte så fruktansvärt insatt i detta men det låter möjligt som om detta "kan" bli ett skräddarsytt OS för den kinesiska marknaden iom att den nuvarande versionen som kina tillåter har både tekniska begränsningar med deras krav samt lättare kunna utföra omedelbara ändringar ifall det skulle bli fallet.

Tragiskt om det är så. Men ja, låter troligt.
Är det så och det blir stort i china kommer andra mindre fria länder anamma det med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skynet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Konkurrens är bra men jobbigt, svårt och dyrt för utvecklare och företag att behöva stödja så många plattformar. Men visst, går vi mot en mer molnbaserad arkitektur där det mesta körs i webbläsaren kan det ju kvitta.

Jag håller delvis med. Samtidigt som det är svårt att utveckla för flera platformar och trögt att bryta med en gammal vana så är det också ett ogynnsamt läge för både professionella och hemmaanvändare med Windows dominas. Microsoft har helt enkelt för lite press på sig just nu för att leverera en bra produkt och att lyssna på dess användare.

Absolut, kan vi få över mer till att vara webbaserat kan det lösa en del av problematiken. Annat arbete med att stödja andra platformar som t.ex. Valve gör för att möjliggöra att deras spel fungerar på Linux är också viktigt. Där är jag själv dock inte insat i hur långt de har kommit.

Skrivet av Karaff:

Skrattade lite när jag läste detta

Hur länge har linuxentusiasterna velat ta över skrivbordet hos vanligt folk ? 20 år ? 25 ?
Kan ju inte påstå att det skenar på den fronten..

För det andra, vad uppnår man i realiteten av att ha en så annorlunda fördelning ?

Ja menar, det finns ju en anledning till att Windows är standard i många branscher, hata det eller inte.
Men försök få en industri att gå över till något annat, hur många är sugna på att byta alla sina cad/cam, affärsystem, office-system, rutiner etc ? (Lite som att tryckeribranschen var Apple-standard förr då så många specialhårdvaror hade ett Äpple eller ville ha ett äpple att man inte ens iddes försöka med något annat, hur det är idag vet jag inte, men många nischer kör ju Äpple av goda anledningar då de har vissa fördelar i vissa tillämpningar)

Jag tror fördelningen är starkt styrd av praktiskt tillämpning, serversidan på nätet är väldigt starkt dragen åt *nix, desktop och många delar av företag / industri är helt PC beroende på vad man pysslar på, osv osv.

Sen ska man ha klart för sig att det är enormt trögt att ändra etablerade arbetssätt.

Sen i tanken att ha konkurrens, marknaden för 25-30år sedan och längre bak var väldigt splittrat i hur många plattformar och operativ det faktiskt fanns, så det har väl ändå gått stadigt mot färre aktörer ?

Jag förstår ditt resonemang. På samma sätt som en industri varken vill byta till något annat eller genomgå förändringar som inte behövs är det detta som de ironiskt nog just tvingats göra till viss del med Windows. Ta bara förändringen mellan Windows 7 och Windows 8 där startmenyn försvan. Det var det nog inte många professionella användare som efterfrågade. Även om det var många som duckade Windows 8 så är det svårare att ducka Windows 10 i.o.m. att Windows 7 fasas ut. Jag tror det finns många som inte är nöjda med Windows 10 men inte har något annat val. Det skrivs ganska friskt om vilka problem i arbetet som uppdateringar till Windows 10 har orsakat användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Äntligen! Hoppas det kan bli någon konkurrent till Microsoft Windows och dess totala monopol på marknaden. Önskar att vi hade en situation med 25 % Windows, 25 % Mac OS, 25 % Linux och 25 % NyttOperativ(TM).

Då Google har monopol på i princip alla digitala marknader snart så är det inget som glädjer mig om de snart slukar OS marknaden. Google är ett av världens största multiglobala företag och har köpt upp eller utkonkurrerat hela marknaden på snart allt de gett sig in på. Google är sjukt obehagliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64