Intyg för utbetalning av skatteavdrag

Permalänk
Medlem

Intyg för utbetalning av skatteavdrag

Hej!

Jag har två olika jobb, ett där jag vill betala full skatt eftersom att jag jobbar ganska mycket där och ett där jag vill använda intyg för skatteavdrag. Detta innebär att om jag inte kommer tjäna över 19 000 behöver jag ej betala skatt.

Om jag nu lämnar in denna lapp till den arbetsplats där jag ej kommer tjäna över 19 000 iår, kommer det också då gå över automatiskt till den arbetsplats där jag vill betala skatt och kommer komma över 19 000?

Mvh Marcus.

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem

Detta gäller ju inte eftersom du redan har ett annat arbete. Skatt betalas på totala inkomst inte per arbete. betalar du inte skatt på ett "andra" arbete kommer du få det i röven i deklarationen.
T.o.m Hobby verksamhet skall betalas skatt på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

De 19000kr som gäller är totalt för dig som person och inte per arbete.

Permalänk
Medlem

Det dom sa, surt sa räven

Permalänk
Inaktiv

Det du kan göra är att summera bägge inkomsterna och sen begära jämkning hos (skattemyndigheten) för den ena (eller den andra) så att inte båda drar "bonus-skatt" (men som sagts tidigare: de är (såklart) summan av dina inkomster som är intressant! (vilket kommer regleras, som senast, när du deklarerar)