Nytt 1070ti, Trasigt? Hjälp :(

Permalänk

Nytt 1070ti, Trasigt? Hjälp :(

Hej!

For på netonnet idag och köpte mig delar för att bygga ihop en ny dator (förutom chassi och ssd 120gb med windows på).

OBS: är ingen expert på datorer eller datorbygge, kan en del men inte jättemycket. Så är möjligt att jag har gjort nått fel i bygget eller här i texten.

Köpte: Intel Core i5-9600K CPU @ 3.70GHz

Gibabyte Z390 GAMING X

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz

Kingston A400 SSD-disk med 480 GB minne

Corsair RM850X V2 850W

GeForce GTX 1070ti Cerberus.

Nu till problemet:
Kopplade in alla delar och när jag skulle starta datorn så var först problemet att datorn hela tiden startade om sig, alla fläktar och komponenter gick igång och efter 10 sekunder så startade allt om sig om och om igen. Efter mycket felsökande prövade jag att koppla om strömmen till cpu:n (ATX 12V) från anslutningen som är 2x4 pinnar till den bredvid som är 2x2 och då startade datorn utan problem.
Men, nu när windows är installerat så skulle jag börja ladda ner drivrutiner till grafikkortet, installerade med skivan som följde med men när jag skulle starta ASUS GPU Tweak så stod det att det saknades VGA drivrutiner och saknade även NVIDIA kontrollpanelen.
Så jag gick in på nvidias hemsida och ladda ner vga drivrutinerna. När jag installerade den så stod det att "denna nvidia-grafikdrivrutin inte är kompatibel med denna version av windows"

Så, jag gick in i speccy och såg att grafikkortet som är valt där är Ramkortet. Gick in i BIOS och stängde av det inbyggda grafikkortet, inget händer. Datorn känner inte av grafikkortet.
Öppnade upp datorn medans den var på och såg att fläktarna på grafikkortet inte snurrar, inte på nätagget heller. Vet att det kan vara en semipassiv funktion och att dom inte snurrar eftersom datorn knappt jobbar.

Tänkte då att nått är felkopplat, så jag prövade att koppla in mitt 770 från gamla datorn, och då känner datorn av det kortet.

Så min fråga, är kortet trasigt? Finns det något sätt att testa om kortet är trasigt eller vad som är fel?
Har även monterat det med ett ESD-armband

Permalänk
Medlem

Har du alla strömkontakter inkopplade i grafikkortet? Har du möjlighet att prova att koppla in alla strömkontakter vid processorn?

Tänk på att det är olika strömkontakter till CPU och grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@jocke92: ja, alltså tycker det är lite konstigt men 1070ti har bara 8 pinnars strömanslutning (och det var kopplat) medans mitt 770 har en 8 pinnars och en 4 pinnars.
Tror att jag har kopplat rätt in mot nätagget också eftersom det funkar med mitt 770.

Värt att notera är att när 1070ti kortet var inkopplat så lyste en lampa på den, som iaf indikerar på nått sätt att den får ström, men kanske inte tillräckligt?

Permalänk

Prövade att koppla in mitt 1070ti nu igen, och såg att när jag startar datorn så går fläktarna igång men slutar gå efter några sekunder, är det endast för att dom går när den blir varm?

Och om kortet inte är trasigt, finns det nån anledning till att datorn stöter bort den eller inte känner av den?

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att kortet är semi passivt. Skulle rekommendera att kopplade in Gpun i en annan datorn för att säkerställa dig om att den inte fungerar.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tog fram gamla datorn som funkar och stoppade in mitt 1070ti, prövade både med samma ssd som nya datorn med windows installerat och en tom hårddisk. Blir samma sak, när jag startar datorn så blinkar grafikkortet och fläktarna börjar snurra, sen efter typ 5 sekunder så slutar dom snurra. Jag får bild på skärmen, men vet inte om det är p.g.a att den använder moderkortet för att få bild för den verkar inte känna av grafikkortet. Kan iaf inte hitta den i bios.

Betyder det att den är trasig?
oavsett vad så ska jag åka ner på netonnet imorgon och höra vad som kan va fel. :/

PS. hur vanligt är det att nya grafikkort strular såhär? har ändå varit väldigt försiktig med den och har använt ESD armband...
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@simonagren: kunde du fortfarande inte uppdatera drivrutiner till kortet i gamla burken? Jag har varit med om vid nyinstallationer av Windows att man måste trycka in en del Windows updates och starta om sjuttioelva gånger innan grafikdrivarna vill vara med.

Permalänk

@Sajk: Prövade aldrig det, det enda jag prövade var att ladda ner nvidia-drivrutinerna till nya datorn/ssd:n med mitt gamla 770 i datorn. Då gick det hur bra som helst, men så fort jag stoppar in det nya grafikkortet i datorn så är det som att drivrutinerna försvinner/slutar fungera (dvs, nvidia kontrollpanelen osv)

Hur menar du att jag skulle göra? förstod inte riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonagren:

Hej!

For på netonnet idag och köpte mig delar för att bygga ihop en ny dator (förutom chassi och ssd 120gb med windows på).

OBS: är ingen expert på datorer eller datorbygge, kan en del men inte jättemycket. Så är möjligt att jag har gjort nått fel i bygget eller här i texten.

Köpte: Intel Core i5-9600K CPU @ 3.70GHz

Gibabyte Z390 GAMING X

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz

Kingston A400 SSD-disk med 480 GB minne

Corsair RM850X V2 850W

GeForce GTX 1070ti Cerberus.

Nu till problemet:
Kopplade in alla delar och när jag skulle starta datorn så var först problemet att datorn hela tiden startade om sig, alla fläktar och komponenter gick igång och efter 10 sekunder så startade allt om sig om och om igen. Efter mycket felsökande prövade jag att koppla om strömmen till cpu:n (ATX 12V) från anslutningen som är 2x4 pinnar till den bredvid som är 2x2 och då startade datorn utan problem.
Men, nu när windows är installerat så skulle jag börja ladda ner drivrutiner till grafikkortet, installerade med skivan som följde med men när jag skulle starta ASUS GPU Tweak så stod det att det saknades VGA drivrutiner och saknade även NVIDIA kontrollpanelen.
Så jag gick in på nvidias hemsida och ladda ner vga drivrutinerna. När jag installerade den så stod det att "denna nvidia-grafikdrivrutin inte är kompatibel med denna version av windows"

Så, jag gick in i speccy och såg att grafikkortet som är valt där är Ramkortet. Gick in i BIOS och stängde av det inbyggda grafikkortet, inget händer. Datorn känner inte av grafikkortet.
Öppnade upp datorn medans den var på och såg att fläktarna på grafikkortet inte snurrar, inte på nätagget heller. Vet att det kan vara en semipassiv funktion och att dom inte snurrar eftersom datorn knappt jobbar.

Tänkte då att nått är felkopplat, så jag prövade att koppla in mitt 770 från gamla datorn, och då känner datorn av det kortet.

Så min fråga, är kortet trasigt? Finns det något sätt att testa om kortet är trasigt eller vad som är fel?
Har även monterat det med ett ESD-armband

När du får detta meddelande så innebär det att din Windows 10 version som du har är för gammal.
"Så jag gick in på nvidias hemsida och ladda ner vga drivrutinerna. När jag installerade den så stod det att "denna nvidia-grafikdrivrutin inte är kompatibel med denna version av windows"

Ladda ner den senaste versionen utav windows 10 och gör en helt ny installation

Permalänk
Medlem

@simonagren
1) Är skärmen kopplad till grafikkortet eller moderkortet?

2) Ladda ner senaste drivrutinerna till grafikkortet via Geforce Experience om möjligt.
Hade själv problem att uppdatera drivrutinerna till en helt ny dator med GTX 1060 i sig, gick inte att göra det manuellt via Nvidias hemsida ("fel version av windows"), men gick hur bra som helst med Geforce Experience.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

1. Kortet är semipassivt, därför stannar fläktarna tills dess att temperaturen är över 55 grader

2. När ditt grafikkort är inkopplat stängs det inbyggda av som default. Får du bild från datorn när skärmkabeln går till grafikkortet så är det inte via moderkortet.

3. Jag har varit med om det där drivrutinsproblemet trots senaste tillgängliga uppdateringar av Windows och för mig handlade det om att Windows själv plockade ner drivrutiner innan jag hunnit installera själv. Testa följande: Ladda ner DDU (display driver uninstaller) och senaste tillgängliga drivrutinen från Nvidia. Koppla därefter ur din nätverkskabel och kör DDU där du avinstallerar Nvidia-drivrutinerna, starta om datorn och installera dina drivrutiner på nytt. Därefter kan du koppla in nätverket igen. Alternativt så kan du testa att installera drivrutinen via GeForce experience, det funkade för mig utan att krångla med något annat.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Tack för svar @macmann1 och @minscS2 !
Prövar detta det första jag gör imorgonbitti!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej, igårkväll innan jag gick och la mig så lyckades jag söka efter uppdateringar till windows och hittade några, windows höll på tag och installerade, sedan stängde jag av datorn och gick och la mig. Nu när jag vaknade tänkte jag kolla så att windows var helt uppdaterat och stoppa in mitt 1070.

Problemet är nu att nu vill inte datorn starta. Efter några sekunder så kommer ett felmeddelande som säger: "Ett problem har uppstått på datorn, den måste startas om... och en felkod: 0xc000021a. Ska pröva googla lite på det nu, vet nån vad felet är?

Har även plockat ut grafikkortet och tagit lite bilder, tänkte om nån kan se om jag har kopplat jättefel eller om jag har missat någon kabel.

https://imgur.com/a/sIvNIgq

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonagren:

Okej, igårkväll innan jag gick och la mig så lyckades jag söka efter uppdateringar till windows och hittade några, windows höll på tag och installerade, sedan stängde jag av datorn och gick och la mig. Nu när jag vaknade tänkte jag kolla så att windows var helt uppdaterat och stoppa in mitt 1070.

Problemet är nu att nu vill inte datorn starta. Efter några sekunder så kommer ett felmeddelande som säger: "Ett problem har uppstått på datorn, den måste startas om... och en felkod: 0xc000021a. Ska pröva googla lite på det nu, vet nån vad felet är?

Har även plockat ut grafikkortet och tagit lite bilder, tänkte om nån kan se om jag har kopplat jättefel eller om jag har missat någon kabel.

https://imgur.com/a/sIvNIgq

8 pins cpu kabeln är inte inkopplad.

Permalänk

@thomson: Jo jag vet, hade den inkopplade först men då startade inte datorn...eller den startade men efter 6 sekunder så dog den och och startades om, om och om igen. prövade då att köra bara 4 pins och då funkade det.

Så du menar att det ska vara 8 pins? eller ska jag köra 8+4?

Permalänk
Inaktiv

Du måste ha både 4+4 och 2x2 CPU matning inkopplat.

Det heter annars 8pin och 4 pin cpu matning.

Båda måste vara i 8+4

Permalänk
Inaktiv

Har du dubbla 8 pin cpu matning på ditt agg?

Annars brukar en adapter följa med som omvandlar en 8 pin till två 8 pin cpu matning

Permalänk
Medlem

Kollat så att det inte sitter någon eller några distanser under moderkortet som sitter fel och ev kan orsaka problem?
Tänker på uppe i ena hörnan och längst ner i andra hörnan, dvs på den sidan där sata och moderkortsströmförsörjningen sitter.

Permalänk

Har prövat koppla in strömmen till cpun med 8 pinnars nu och det verkar funka. Har också fått bort felmeddelandet som gjorde att den inte startade.

Men huvudproblemet är fortfarande kvar, att datorn inte känner igen grafikkortet. Så ska pröva det som dom andra skrev igårkväll.

Permalänk
Medlem

Pröva ta lite kort så folk kan se vad du kopplat in och inte kopplat in. Du verkar osäker.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@frong: Har länkat bilder i en tidigare kommentar, enda skillnaden från bilderna är att jag har ändrat från 4 pin till 8 pin till cpun på moderkortet

Och ja jag är rätt osäker just nu, trodde jag hade hyfsad koll men uppenbarligen är jag helt lost..:/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonagren:

Har prövat koppla in strömmen till cpun med 8 pinnars nu och det verkar funka. Har också fått bort felmeddelandet som gjorde att den inte startade.

Men huvudproblemet är fortfarande kvar, att datorn inte känner igen grafikkortet. Så ska pröva det som dom andra skrev igårkväll.

@simonagren

Du måste ha 8 pin och 4 pin cpu matningen inkopplad.

Så ditt nätaggregat måste ha 2st 8 pin eller en adapter, annars funkar det inte och du kan bränna moderkortet

Permalänk

@anon298854: jaha okej, sladdarna är ju delade så det går att ha både 4 och 8 på mot moderkortet och det är 8 pinnars på nätagget. Så jag får ta en kabel till 8 pinnaren och en separat kabel till 4 pinnaren? fattade inte att båda skulle vara kopplade..

så det blir en kabel med 8 från nätagget till cpun med 8, och andra kabeln 8 från nätagget och sen delar man den och ansluter på 4an på cpun också?
Vill bara dubbelkolla vad du menar så jag inte förstör nått ännu mer..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonagren:

@Ister: jaha okej, sladdarna är ju delade så det går att ha både 4 och 8 på mot moderkortet och det är 8 pinnars på nätagget. Så jag får ta en kabel till 8 pinnaren och en separat kabel till 4 pinnaren? fattade inte att båda skulle vara kopplade..

så det blir en kabel med 8 från nätagget till cpun med 8, och andra kabeln 8 från nätagget och sen delar man den och ansluter på 4an på cpun också?
Vill bara dubbelkolla vad du menar så jag inte förstör nått ännu mer..

Det stämmer, båda ska vara kopplade.

En 8 pin i 8 pin och en till 8 pin som du delar och stoppar i 4 pin.
Så båda kontakterna får matning från nätaggregat.

Permalänk

@anon298854: Okej ska pröva det, Tack så mycket!

Håller även på att uppdatera windows men det tar en evighet, hade även problem med en av uppdateringarna (tror det var virusskydd uppdatering, vilket jag tror orsakade mitt 0xc000021a error.)
Och detta gör nog också att när jag stänger av datorn efter att jag har uppdaterat windows så går den inte att stänga av, den stängs av men strömmen är fortfarande på så måste hålla in knappen på datorn, sedan när jag startar den igen så får jag 0xc000021a error.
Detta kanske har nått att göra med att cpun är felkopplad så ska pröva fixa det nu.

Permalänk
Inaktiv

Bra, koppla in så båda CPU mätningarna får ström från nätaggregat så kommer det säkert funka sen.

Återkom hur det går.

Datorn blir nog instabil med bara en kontakt inkopplad.

Permalänk

@anon298854: Har kopplat in båda anslutningarna och det verkar funka iaf.
Problemet är fortfarande grafikkortet. Prövade köra en ddu och installera drivrutinerna separat utan internet men den säger ändå att drivrutinerna inte är kompatibla med denna version av windows.
Jag har ju en uppdatering som är på G med windows, "Windows 10, version 1803." den håller på ladda ner men går extremt långsamt och tror det nästan stannar vid 50%..
Känns som att det är den här uppdateringen som spökar, att jag måste ha den, därför datorn kraschar när jag startar om den, och att grafikkortet inte får sin drivrutiner. Men det är ändå som att datorn har problem att tanka ner "Windows 10, version 1803" av någon anledning..

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner version 1809 annars

Permalänk

@thomson: Skulle du kunna utveckla? är inte så jätte high på just sånt här.
Vad är det för skillnad? och hur går jag till väga?
Tacksam för svar men förstår om du inte orkar haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonagren:

@thomson: Skulle du kunna utveckla? är inte så jätte high på just sånt här.
Vad är det för skillnad? och hur går jag till väga?
Tacksam för svar men förstår om du inte orkar haha

Ladda ner Windows Creation Tool härifrån:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj ladda ner verktyg. Välj din version av Windows 10 när du kört igång verktyget och lägg på ett USB-minne.