LG släpper TV-apparater med HDMI 2.1 under 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Plasma har dessutom en klart bättre ”motion resolution” än LCD och OLED vilket jag fick erfara när jag ville uppgradera från en Panasonic-plasma modell V20 (från 2010) till en LG OLED B7 (från 2017).

Vet inte om det blivit bättre på 2018 års modeller med OLED, men för spelande med lite snabbare rörelser (framförallt plattformsspel) när ”hela skärmen” rör sig märks det stor skillnad – det blir markant suddigare på OLED. Hoppas detta är något som också blir bättre på LG-apparaterna som kommer i år. På de från 2018 hörde jag att ”black frame insertion” lagts till – vet inte om hjälper för att minska suddighet vid rörelser, men kanske?

Anledningen är väl att oled och lcd låter pixlarna lysa tills det är dags att uppdatera dom. Medans plasman släcker pixeln emellan, och black frame insertion tekniken gör ju just detta så det borde hjälpa, det är hela syftet med tekniken. Det blir ju flimrigare bild av det men är du van med plasma är det kanske inget problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra, då behöver vi bara lite grafikkort som tar steget till 2.1 också ..... ✅🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis, en plasma modulerar ljuspulser enligt olika algoritmer. Så för varje uppdatering hinner panelen genomföra uppemot dussinet ljuspulser och släcker ned dem emellan. Vilket är något som hjälper hjärnan enormt att uppleva skärpa i rörelsen. Principen för eftersläpsreducering, ULMB etc. och liknande funktioner finns på en del LCD-TV.

Detta leder till högre "rörelseupplösning" i sådana här situationer med statisk grafik som panorerar över ytan. Men det leder också till ett konstant flimmer. Och på plasma där moduleringen faktiskt tar tid, uppstår så kallad false countouring, en form av temporal posterisering som istället kan bli extra tydlig mot filmat material. Skådespelarens näsa får en tillfällig extra kant i snabba rörelser till exempel. Panasonic har problem med detta vid 50 Hz. Pioneer hade bättre algoritmer och metod för att driva panelen i hänseende på detta. De enkla LG-plasmamodellerna var groteska med ständiga, röda och bruna kanter runt ansikten i rörelser.

Här är ett konstruerat exempel som illustrerar hur det kan yttra sig på en plasma:

I slutändan blir det en smaksak, vad man är medveten om eller inte och vad man stör sig mest på och minst på. Man skulle kunna modulera en OLED på liknande sätt och få till en eftersläpsreducering. Oklart varför inte LG gör detta, men det kan finnas tekniska skäl samt exempelvis en policy om att behålla så högt ljusflöde som möjligt. Eller så har de inte hunnit utveckla tekniken tillräckligt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Anledningen är väl att oled och lcd låter pixlarna lysa tills det är dags att uppdatera dom. Medans plasman släcker pixeln emellan, och black frame insertion tekniken gör ju just detta så det borde hjälpa, det är hela syftet med tekniken. Det blir ju flimrigare bild av det men är du van med plasma är det kanske inget problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Plasmans flimmer stör mig enbart när ljsuare bilder visas, vid halvljusa till mörkare bilder upplever jag i princip inget flimmer alls. Låter ju bra det dr med black fram insertion. Hoppas kunna testa en TV med det vid tillfälle. Alldeles för suddigt med LG OLED-TV:n som jag hade ett par dagar i höstas – det slutade med att jag lämnade tillbaka den och behöll plasma-TV:n. LG-TV:n hade dessutom en väldigt input lag i alla lägen utom spel-läget, så det var också en nackdel jämfört med plasman.

Skrivet av Laxpudding:

Precis, en plasma modulerar ljuspulser enligt olika algoritmer. Så för varje uppdatering hinner panelen genomföra uppemot dussinet ljuspulser och släcker ned dem emellan. Vilket är något som hjälper hjärnan enormt att uppleva skärpa i rörelsen. Principen för eftersläpsreducering, ULMB etc. och liknande funktioner finns på en del LCD-TV.

Detta leder till högre "rörelseupplösning" i sådana här situationer med statisk grafik som panorerar över ytan. Men det leder också till ett konstant flimmer. Och på plasma där moduleringen faktiskt tar tid, uppstår så kallad false countouring, en form av temporal posterisering som istället kan bli extra tydlig mot filmat material. Skådespelarens näsa får en tillfällig extra kant i snabba rörelser till exempel. Panasonic har problem med detta vid 50 Hz. Pioneer hade bättre algoritmer och metod för att driva panelen i hänseende på detta. De enkla LG-plasmamodellerna var groteska med ständiga, röda och bruna kanter runt ansikten i rörelser.

Här är ett konstruerat exempel som illustrerar hur det kan yttra sig på en plasma:
http://www.d65.se/pics/false_contouring.jpg

I slutändan blir det en smaksak, vad man är medveten om eller inte och vad man stör sig mest på och minst på. Man skulle kunna modulera en OLED på liknande sätt och få till en eftersläpsreducering. Oklart varför inte LG gör detta, men det kan finnas tekniska skäl samt exempelvis en policy om att behålla så högt ljusflöde som möjligt. Eller så har de inte hunnit utveckla tekniken tillräckligt ännu.

Tackar för info!
Ja, det ”regnbågiga” som plasman visar vid vissa rörelser och färgtoner är inte så vackert (en av de saker jag störde mig på i början med plasma), så visst finns det absolut nackdelar med plasma också. Men känner att både ”motion resolution” och ”input lag” (för alla lägen och inte bara spel-läget) måste förbättras på OLED-apparaterna innan jag lämnar plasma-TV:n. Betalas det en rätt rejäl slant för en ny TV känner jag att den ska ge förbättringar på alla punkter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Undrar hur det ligger till med "variable refresh rate"-lösningen som nämns i artikeln, om den är FreeSync-kompatibel? Det är ju ändå FreeSync som Xbox One kör i dagsläget. Tycker artikeln får det att låta som att LG's lösning är något annat än FreeSync

Finns massor av 60FPS-spel (men långt ifrån alla) till både Xbox One och Xbox One X
T.ex. alla Frostbite-spel från DICE.

Ja, det är väl den stora frågan, och kanske snarare om det går att implementera VRR med en mjukvaruuppdatering till HDMI 2.0 hårdvara, eller om man behöver ha nytt grafikkort (eller konsol) med HDMI 2.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ja, det är väl den stora frågan, och kanske snarare om det går att implementera VRR med en mjukvaruuppdatering till HDMI 2.0 hårdvara, eller om man behöver ha nytt grafikkort (eller konsol) med HDMI 2.1?

Xbox One X stöder VRR enligt HDMI 2.1 spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ja, det är väl den stora frågan, och kanske snarare om det går att implementera VRR med en mjukvaruuppdatering till HDMI 2.0 hårdvara, eller om man behöver ha nytt grafikkort (eller konsol) med HDMI 2.1?

@Laxpudding: om du inte själv åker till CES denna vända så be dina kollegor höra med LG om de likt Samsung kommer med en uppdatering till 2018 års modeller eller äldre. (ja jag tjatar men det vore så grymt najs)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

LG Display visar 65" 8K OLED:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Hacka den i 4 delar vettja.