Grafikkortet använder systemminne?

Permalänk

Grafikkortet använder systemminne?

Hej!
När jag kör dxdiag kan jag se att trots att mitt gtx 1070 ti har 8gb dedikerat vram så använder den ytterligare 4gb från delat minne.
Är detta nödvändigt och kan det tillochmed sänka prestandan pga långsammare minne? skulle det var bättre att förhindra delat minne och hur gör man det? Hittar inte de inställningerna i bios (Asus Z97-A).

Jag har endast 8gb systemminne och är rädd att grafikkortet roffar åt sig onödigt mycket.

Permalänk
Medlem

@Herr Ponny: Alla grafikkort och Windows arbetar såhär sen många år åtminstånde sen Vista, Men grafikkort använder inte systemminne om det inte måste, det hela är idag ett icke problem..tekniken togs fram när grafikkorten vanligen bara hade 512Mb eller mindre, finns inga inställningar för detta..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Aha ok! Tack snälla, då vet jag!

Permalänk
Medlem

För att minska grafikminnesbehovet är det enkelt att sänka texturkvalitet ett eller ett par snäpp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S