Permalänk
Medlem

S7 Edge vs S8

Tjenna alla mobilnördar därute!
Nån som kanske kan ge lite ris eller ros angående dessa 2 mobiler, jag har haft S6 Edge i par år o vart sketnöjd med den o hade haft den vidare om det inte hade vart för att jag tappade den ute o det blev massor med repor och glaset sprack här o där. Så jag står o velar mellan S7 edge och en S8. Det som jag slipper om jag köper S7 e ju att slippa byta ut alla mina sladdar i bilen o hemmet. Kanske inte värsta dyraste grejjen men ändå :).
Sen e ju själva S8 större display på än S7 eftersom den har rejäla sargkanter men det har inte stört mig på S6.
Hemknappen på min S6 kunnde jag öppna kameran snabbt med 2 tryck tycker jag var bra och jag kom in direkt på stora kameran. Men när jag testade en S8 på elgiganten så lyckades jag inte få den att öppna på stora kameran med dubbeltryck på sidan då öppnades selfiekameran endast !!!!!! Finns det inställning för det?
Sen ser jag på info om telefonerna att S7 skall ha bättre batterie och hålla längre. Sen når jag ogillar att man har dragit ner på pixlarna på kameran till 12 på båda från min som har 16 och tar sjukt bra bilder.

PS! inga förslag om andra mobiler utan vill veta vad ni gillar dessa o tycker.

Kom på en till fråga om jag använder smart switch kan jag då överföra all min data, program, medelande konversationer mm från min S6 till S7/S8?

Visa signatur

Fear

Permalänk

Själv har jag en vanlig S6 som jag fick av min sambo när hon bytte till S8 (tycker hennes S8 ser ut som en Edge fast hon säger att det är en vanlig S8).

Hon säger att hon är nöjd med den, frågade om batteritiden och hon laddar den varje dag men då surfar hon ganska mycket men ingen direkt kris enligt henne utan den klarar sig med en laddning per dag.

Idag har hon inte använt den så mycket och jag ser att det är 68% kvar på hennes S8 som blev laddad för ganska precis 24 timmar sen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Men när jag testade en S8 på elgiganten så lyckades jag inte få den att öppna på stora kameran med dubbeltryck på sidan då öppnades selfiekameran endast !!!!!! Finns det inställning för det?

Min S8 öppnar den senaste använda kameran med den kombinationen.

Du kan även toggla mellan front och back-kamera genom att swipa ned mitt på displayen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Tjenna alla mobilnördar därute!
Nån som kanske kan ge lite ris eller ros angående dessa 2 mobiler, jag har haft S6 Edge i par år o vart sketnöjd med den o hade haft den vidare om det inte hade vart för att jag tappade den ute o det blev massor med repor och glaset sprack här o där. Så jag står o velar mellan S7 edge och en S8. Det som jag slipper om jag köper S7 e ju att slippa byta ut alla mina sladdar i bilen o hemmet. Kanske inte värsta dyraste grejjen men ändå :).
Sen e ju själva S8 större display på än S7 eftersom den har rejäla sargkanter men det har inte stört mig på S6.
Hemknappen på min S6 kunnde jag öppna kameran snabbt med 2 tryck tycker jag var bra och jag kom in direkt på stora kameran. Men när jag testade en S8 på elgiganten så lyckades jag inte få den att öppna på stora kameran med dubbeltryck på sidan då öppnades selfiekameran endast !!!!!! Finns det inställning för det?
Sen ser jag på info om telefonerna att S7 skall ha bättre batterie och hålla längre. Sen når jag ogillar att man har dragit ner på pixlarna på kameran till 12 på båda från min som har 16 och tar sjukt bra bilder.

PS! inga förslag om andra mobiler utan vill veta vad ni gillar dessa o tycker.

Det följer med en adapter i lådan , så du kan använda dina gamla sladdar med i den nya, skulle gått på s8:an om jag var du då dom skippat uppdateringar till s7 nu som är 2 år gammal , tänkte på säkerhets patcharna , samt att s8:an är rätt billig ny , tror till och med an s9 sjunkigt bra i pris med , själv använder jag en
Note 9

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Tjenna alla mobilnördar därute!
Nån som kanske kan ge lite ris eller ros angående dessa 2 mobiler, jag har haft S6 Edge i par år o vart sketnöjd med den o hade haft den vidare om det inte hade vart för att jag tappade den ute o det blev massor med repor och glaset sprack här o där. Så jag står o velar mellan S7 edge och en S8. Det som jag slipper om jag köper S7 e ju att slippa byta ut alla mina sladdar i bilen o hemmet. Kanske inte värsta dyraste grejjen men ändå :).
Sen e ju själva S8 större display på än S7 eftersom den har rejäla sargkanter men det har inte stört mig på S6.
Hemknappen på min S6 kunnde jag öppna kameran snabbt med 2 tryck tycker jag var bra och jag kom in direkt på stora kameran. Men när jag testade en S8 på elgiganten så lyckades jag inte få den att öppna på stora kameran med dubbeltryck på sidan då öppnades selfiekameran endast !!!!!! Finns det inställning för det?
Sen ser jag på info om telefonerna att S7 skall ha bättre batterie och hålla längre. Sen når jag ogillar att man har dragit ner på pixlarna på kameran till 12 på båda från min som har 16 och tar sjukt bra bilder.

PS! inga förslag om andra mobiler utan vill veta vad ni gillar dessa o tycker.

Kom på en till fråga om jag använder smart switch kan jag då överföra all min data, program, medelande konversationer mm från min S6 till S7/S8?

S7 edge har större batteri än S8:an och 16:9 ratio mot 18,5:9 som största skillnader. Rätt svårt val, S8 kommer få fler säkerhetsuppdateringar och den kommer få android pie, osäker om s7 edge skulle få den. Om detta inte är så viktigt hade jag valt S7 edge pga större batteri och större skärm (om man jämför samma ratio).

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

S7 edge har större batteri än S8:an och 16:9 ratio mot 18,5:9 som största skillnader. Rätt svårt val, S8 kommer få fler säkerhetsuppdateringar och den kommer få android pie, osäker om s7 edge skulle få den. Om detta inte är så viktigt hade jag valt S7 edge pga större batteri och större skärm (om man jämför samma ratio).

S7 edge har mindre skärm än S8, menar alltså displayen dårå det man ser eftersom S7 har en hemknapp och s.k sargkanter både uppe o nere så man får ju ut mera på S8 skärmen.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Vi har samtliga här hemma. Jag har f.n en S9 men använder även S8 dagligen. Dottern har tagit över min S7a

Du kommer inte ha besvär med att selfiekameran öppnas med dubbeltryck, det är den kamera som användes sist som öppnas.
Hur stor skillnad blir det kostnadsmässigt?
Har du varit nöjd med S6 kommer du ju bli ännu gladare av S7, men skiljer det inte så mkt i pris så är ju S8 roligare att använda om man tycker om att surfa, spela spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Själv har jag en vanlig S6 som jag fick av min sambo när hon bytte till S8 (tycker hennes S8 ser ut som en Edge fast hon säger att det är en vanlig S8).

S8 och S9 heter inte Edge, eftersom det inte finns några modeller med "plan" skärm, alla modeller av dessa har "rundad" skärm som Edge har. Bara S6 och S7 som hade separata Edge-varianter.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

@Fear: Först och främst, att S7:an har 12 MP och S6:an har 16 MP är oväsentligt eftersom S7:an i slutändan har en mycket bättre kamera, om så endast genom den oerhört mycket snabbare fokushastigheten.

Sedan måste jag fråga om du planerar att köpa nytt eller leta begagnat. En ny S7 Edge kostar enligt prisjakt 5000 kronor, en S8 får du för 4300:-. Och med den prisskillnaden är svaret givetvis att du bör satsa på en S8 eftersom det är en överlag bättre telefon. De 700 kronor du spar på affären kan du lägga på att ersätta din micro-usb-kablar.

Planerar du däremot att leta begagnat skulle jag rekommendera en S7:a. Priserna är betydligt lägre, utbudet större och 1500 kronor bör ge dig en i fint skick. Och du kan behålla dina gamla kablar.

Permalänk
Medlem

Jag har S7 Edge, S8 och S9, Och skillnaden är minimall mellan mobilerna jag själv märkte ingen skillnad på mobilerna när de va nya. Det är först nu när man har kommit lite mer in i telefonerna som man märker skillnaden på dem.

S7 edge har större batteri men S8, S9 är lite mer energieffektiva så de hänger med i vanligt bruk men börjar man köra tunga eller många appar samtidigt då sjunker batteriet något fortare på S8, S9 men S7 edge ligger inte långt efter fast den har 20% större batteri.

Kameran är bättre på S8,S9 och man har fler inställningar så att man får lättare bättre bilder en S7 edge men bild kvalitén mellan dem är nästan detsamma. Jag själv ser bara skillnad när man har bilderna bredvid varandra.

Dubbel trycken på knappen för att få igång kameran fungerar direkt ur lådan så den du testar på Elgiganten måst haft anda klåfingrigare före dig som har ställt till det med inställningar.

Tidigare skulle jag rekommenderar S7 Edga men micro-usb är på utgående så om den ger upp så kommer du va tvungen att byta ut kablarna förr eller senare nu när USB-C börjar bli standard så kör på S8 eftersom den har sjunkit pass så mycket i pris nu.

Ska du köpa begagnad S7 Edga eller S8 titta att skärmen inte är inbränd

Samt som ovan nämnt MP på kameran i dagens läge är helt oväsentligt det säger ingenting om hur bra bilder den tar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt en S8 för 4290:- på Netonnet och visserligen så finns det S7 Edge på cyberphoto för 3490:- just nu i kampanj. Men det blev en S8 i alla fall då skärmen e lite större o mindre sargkanter. Men en nackdel eler kanske inte men jag är van att slippa trycka på högra sidoknappen för att starta mobilen från viloläge. På S6/7 så trycke man bara på hemknappen frampå snabbt. Men det är väl en vanesak allting antar jag.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag har nu köpt en S8 för 4290:- på Netonnet och visserligen så finns det S7 Edge på cyberphoto för 3490:- just nu i kampanj. Men det blev en S8 i alla fall då skärmen e lite större o mindre sargkanter. Men en nackdel eler kanske inte men jag är van att slippa trycka på högra sidoknappen för att starta mobilen från viloläge. På S6/7 så trycke man bara på hemknappen frampå snabbt. Men det är väl en vanesak allting antar jag.

Måste du trycka på power-knappen även om du använder fingeravtrycks-läsaren?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

@fear Du kan väcka den med fingeravtrycksläsaren på baksidan.
Har du always-on-display påslaget kan du även använda dubbelklick eller långt klick på området där den touchbaserade hemknappen finns för att aktivera telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com