Utpressare på Tradera.

Permalänk
Avstängd

Utpressare på Tradera.

Hej!

Jag har fått oturen att få dras med en parasit, en köpare från Tradera.

Jag och min sambo sålde biokoder på Tradera och en köpte dessa..

Nu efter nån månad återkommer köparen och säger att några koder var använda, i hans kommun..han hotar med polis osv osv..(Vi vet att det är med 90% säkerhet han som använd dem själv)

ialf.. Jag och sambon går med på att ge han 4st ersättningskoder, sen hör han av sig igen om att vilja ha mer biobiljetter annars så polisanmäler han oss trots han fått dessa ersättingskoder. (Vi kontrollerade koderna innan vi gav han de, att de verkligen fungerade)

Hur går vi till vägar?

Kan köpare anmäla säljare på Tradera så där bara? För polisen tokjagar folk på internet numera.

Vi har sparat alla våra konversationer mellan oss.

Kan vi anmäla han för utpressning och trakasseri?

Detta är vår Traderasida
https://www.tradera.com/profile/feedback/4097861/cjtrade

Full pott på omdöme, samt han gav oss positivt när köpet gjordes för nån månad sen nu.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

"För polisen tokjagar folk på internet numera." Va?

Ignorera han bara. Såklart han kan anmäla dig men det kommer inte leda någonvart.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Treant:

"För polisen tokjagar folk på internet numera." Va?

Ignorera han bara. Såklart han kan anmäla dig men det kommer inte leda någonvart.

Förr i livet så åkte sambon dit för 100:-

Jag åkte dit för 250:-

Jag sålde ett silvermynt som hade ett litet märke i kanten som jag missade (mindre än 1mm)

Sambon råkade sälja vidare en halv flaska finparfym som var fake (Hon trodde förra säljaren var ärlig)

Vi båda hamna hos polisen inom förhör..inget skoj.

Polisen ser internettjafs värre än verkliga livet numera...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Ignorera.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Ni är två stycken. Håll ihop och stötta varandra. Det värsta som kan hända är en psykisk ansträngning. Ni har ersatt med extrakoder som dessutom är kontrollerade. Om polisen skulle bli inkopplad finns det inget för dem att göra. Hur ska han bevisa att koderna inte fungerade? Vad ska han säga om att han har fått extrakoder som kompensation? Har ni otur kommer ni att bli utfrågade och tvingas dela med er av er version samt den sparade kommunikationen mellan er och köparen. Det kan vara obehagligt, varför jag har skrivit att ni ska hålla ihop och stötta varandra, men jag vill hävda att det är alldeles ofarligt. I och med att köparen dessutom redan har gett gott betyg talar också emot honom. Då är risken till och med låg att ni ens skulle drabbas av ett dåligt omdöme.

Edit:

Skrivet av VadSaDu:

Förr i livet så åkte sambon dit för 100:-

Jag åkte dit för 250:-

Jag sålde ett silvermynt som hade ett litet märke i kanten som jag missade (mindre än 1mm)

Sambon råkade sälja vidare en halv flaska finparfym som var fake (Hon trodde förra säljaren var ärlig)

Vi båda hamna hos polisen inom förhör..inget skoj.

Polisen ser internettjafs värre än verkliga livet numera...

Vilka konsekvenser fick det för er mer än att polisen förhörde er?

Ny information har tillkommit i tråden.
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Så länge du gjort klart vad för köpregler som gäller tydligt under försäljningen på ditt Tradera konto osv, samt att du varit övertydlig i dina mail fram och tillbaka till knäppgöken till kund, där du dessutom sparat hela mail konversationen, behöver du inte oroa dig alls. Skriv ut mailen och förvara de säkert om rättsliga åtgärder skulle påbörjas. Den där knäppgöken till kund har inget att gå på så länge du har historik på precis allt samt att du varit övertydlig gällande regler. Jag hade aldrig skickat extra koder till en sådan kund.

Permalänk
Medlem

Säg åt honom att dra och helvete och ignorera idioten.

Knappast svårt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

@VadSaDu: Ni är två stycken. Håll ihop och stötta varandra. Det värsta som kan hända är en psykisk ansträngning. Ni har ersatt med extrakoder som dessutom är kontrollerade. Om polisen skulle bli inkopplad finns det inget för dem att göra. Hur ska han bevisa att koderna inte fungerade? Vad ska han säga om att han har fått extrakoder som kompensation? Har ni otur kommer ni att bli utfrågade och tvingas dela med er av er version samt den sparade kommunikationen mellan er och köparen. Det kan vara obehagligt, varför jag har skrivit att ni ska hålla ihop och stötta varandra, men jag vill hävda att det är alldeles ofarligt. I och med att köparen dessutom redan har gett gott betyg talar också emot honom. Då är risken till och med låg att ni ens skulle drabbas av ett dåligt omdöme.

Edit:
Vilka konsekvenser fick det för er mer än att polisen förhörde er?

Inga, förutom extremt orolighet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hej!

Jag har fått oturen att få dras med en parasit, en köpare från Tradera.

Jag och min sambo sålde biokoder på Tradera och en köpte dessa..

Nu efter nån månad återkommer köparen och säger att några koder var använda, i hans kommun..han hotar med polis osv osv..(Vi vet att det är med 90% säkerhet han som använd dem själv)

ialf.. Jag och sambon går med på att ge han 4st ersättningskoder, sen hör han av sig igen om att vilja ha mer biobiljetter annars så polisanmäler han oss trots han fått dessa ersättingskoder. (Vi kontrollerade koderna innan vi gav han de, att de verkligen fungerade)

Hur går vi till vägar?

Kan köpare anmäla säljare på Tradera så där bara? För polisen tokjagar folk på internet numera.

Vi har sparat alla våra konversationer mellan oss.

Kan vi anmäla han för utpressning och trakasseri?

Detta är vår Traderasida
https://www.tradera.com/profile/feedback/4097861/cjtrade

Full pott på omdöme, samt han gav oss positivt när köpet gjordes för nån månad sen nu.

om du inte vill ha tjafs & scammers sälj då inte koder/presentkort på blocket.
om du vill fortsätta göra det lär du hur du ska hantera det.

jaha så förhör då polisen frågar vad du sålt, har du allt dokumenterat både via sms, mail, inspelade samtal så borde det inte vara några problem. har du ingenting i ordning så tror ju säkert polisen att du är bedragaren.

är det inte kul att nån frågar vad du sålt ? okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Inga, förutom extremt orolighet.

Fast förhör är ju inget, förstår att det kan kännas obehagligt men förhör är enbart att ta en utsaga pga rättssäkerhet.
Tänk förhör i dessa lägen mer som att ditt syskon har sagt till dina föräldrar att du tog dennes leksaksbil, föräldrarna frågar dig "Tog du leksaksbilen?", du svarar "Nej".
I föräldrascenariot kan de fortsätta här men Polisen mer eller mindre måste släppa det då det inte är något mer de kan göra, de måste ta emot anmälan, de måste utreda men det är inte samma sak som ett åtal eller så.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Förr i livet så åkte sambon dit för 100:-

Jag åkte dit för 250:-

Jag sålde ett silvermynt som hade ett litet märke i kanten som jag missade (mindre än 1mm)

Sambon råkade sälja vidare en halv flaska finparfym som var fake (Hon trodde förra säljaren var ärlig)

Vi båda hamna hos polisen inom förhör..inget skoj.

Polisen ser internettjafs värre än verkliga livet numera...

Förlåt, men vad för brott är det att sälja ett silvermynt med ett märke i kanten, vad för brottsrubricering uppgav polisen att du är misstänkt för?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: just gamla silvermynt är speciella i just Sverige. Under 1980 talet plundrades gamla vikingagravar samt andra gravar runtom i Sverige och just därför är Polisen och Länsstyrelsen stenhårda när det gäller historiska mynt. Innan försäljning av prylar med historiskt värde skall man alltid kolla upp de med Polis eller Länsstyrelsen om det är ok att sälja eller om de saknas eller innehar ett historiskt värde. Det kan då till och med vara så att man tvingas att lämna in den och får inte säljas. Man vet aldrig om man begått brott eller inte när man hittar ett mynt ute i mitt i ingenstans i skogen av slump. Kontakta därför alltid länsstyrelsen i din kommun och kolla upp det innan försäljning.

Permalänk
Medlem

Ser din tradera sida. Vart får du tag i alla dessa koder? 😶

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dl380g7:

@VadSaDu: just gamla silvermynt är speciella i just Sverige. Under 1980 talet plundrades gamla vikingagravar samt andra gravar runtom i Sverige och just därför är Polisen och Länsstyrelsen stenhårda när det gäller historiska mynt. Innan försäljning av prylar med historiskt värde skall man alltid kolla upp de med Polis eller Länsstyrelsen om det är ok att sälja eller om de saknas eller innehar ett historiskt värde. Det kan då till och med vara så att man tvingas att lämna in den och får inte säljas. Man vet aldrig om man begått brott eller inte när man hittar ett mynt ute i mitt i ingenstans i skogen av slump. Kontakta därför alltid länsstyrelsen i din kommun och kolla upp det innan försäljning.

Jo, exakt.

Det kan jag förstå, dock missade jag det lilla märket totalt. Och jag erkände att det var mitt misstag som jag gjorde pga oerfarenhet.

Men vi får avvakta ett halvår eller nåt så får vi se om det trillar ner en kallelse till polisen.

Hoppas inte fler kommer att dras med skojare som denne.

Kan tillägga att alla SMS och köp är sparade på dokument och finns kvar i min telefons SMS-katalog (Eller vad det kallas)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

https://sv.wikipedia.org/wiki/Utpressning

Ta en sväng till din lokala polisstation och lägg in en anmälan. Hota inte köparen, då kan du själv råka illa ut, bara anmäl. Inget tjafs.

Permalänk
Medlem

Ge personen i fråga ett ultimatum. Om hon/han kontakter er igen kommer ni att göra en polisanmälan. Förhoppningsvis har det en avskräckande effekt.
Mycket mer än så finns inte att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas inte fler kommer att dras med skojare som denne.

Ska du handla med andra människor så träffar man ibland på dessa sorter.
Spelar ingen roll om det är blocket/tradera privat eller bolag.

ja tvivlar på att du har automatisk inspelning på mobilen, (så länge du vet om att det spelas in så är det lagligt)
var får du tag på alla koder ?

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig givet efter för en skojare och definitivt inte givet han mer koder för den delen heller, du är ett lätt offer för en skojare som han.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Svara sakligt, i stil med;

"Då vi redan har kompenserat de gamla koderna som du hävdade var använda, med nya fungerande, samt av oss kontrollerade koder så ansver vi ärendet utrett.

Vi har sparat alla våra konversationer"

Något sådant borde kanske fungera?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Ser din tradera sida. Vart får du tag i alla dessa koder? 😶

Undrar jag med.

Permalänk
Medlem

Medla vi tradera är det bästa råd jag kan ge. De brukar hjälpa till vid tvister. Och då slipper du att det är ditt ord mot hans. Dock när det gäller försäljning av koder så kommer det dock alltid finnas risk för konflikt då det är svårt att bevisa att koderna fungerade innan de når kund. Lättast då är att via tradera göra en återbetalning till kund och därefter spärra kunden för framtida köp på ens konto. Det blir då en förlustaffär men det är en risk man bör räkna med när det gäller försäljning av digitala koder som privatperson.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Ser din tradera sida. Vart får du tag i alla dessa koder? 😶

Det skulle kunna vara från blod-/plasmagivning. Under en tid lämnade jag och min sambo blodplasma varannan vecka. För varje tillfälle fick vi varsin biovärdecheck, samt ytterligare en när vi gått ett visst antal gånger. Vips så hade vi massor av sådana checkar

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Det skulle kunna vara från blod-/plasmagivning. Under en tid lämnade jag och min sambo blodplasma varannan vecka. För varje tillfälle fick vi varsin biovärdecheck, samt ytterligare en när vi gått ett visst antal gånger. Vips så hade vi massor av sådana checkar

Men över 180st sedan november 2018?!
Hur många biocheckar får man per tillfälle?
(Även om man räknar med ett års hållbarhet så är det +15st per månad).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Men över 180st sedan november 2018?!
Hur många biocheckar får man per tillfälle?
(Även om man räknar med ett års hållbarhet så är det +15st per månad).

Han gör troligtvis en av tre saker:

1. Köper genom företag och säljer vidare, olagligt såklart.
2. Köper genom personliga företagsförmåner, inte tillåtet enligt flertalet avtal han ingått och dessutom puckat då vinsten borde ligga på näst intill noll och troligtvis gå back. Generellt sett säljer SF, numera Filmstaden, koderna för 90 kr styck på det sättet. Är ni anslutna till Benify har ni t.ex. möjlighet att köpa obegränsat med koder.
3. Han köper koder med stulna bankkort, eventuellt i kombination med 2. Återigen ordentligt olagligt.

Eventuellt håller han på med någon egen typ av scam. En sak att ha i åtanke är att koder verkar vara "SF Bio" istället för Filmstaden. Kanske har han hittat ett sätt att länsa gamla värdekoder någonstans i kedjan som är omstruktureringen av företaget. Vad det än är så är det inte i närheten av legitim verksamhet.

Han har nog all anledning att vilja undvika kontakt med polisen och framförallt skatteverket. Det finns troligtvis goda skäl till att väcka åtal om vad kan bli ganska stora belopp.

Permalänk
Medlem

Och till trådskaparen. Återbetala beloppet köparen betalat. End of story. Att hota med laga medel för att få rättmätig kompensation för skada kan aldrig dömas som utpressning. Tricklar du bara ut koder som de hävdar är använda kommer du ingen vart. Om hoten kvarstår efter att du utbetalat/erbjudit återbetalningen så får du se till att det finns ett tydligt spår av att så är fallet och att det rör sig om faktisk utpressning. De måste ha något att förlora på polisinblanding för att få hoten att upphöra.

Du är dock rätt fucked om de är illvilliga. De kan anmäla din verksamhet utan att blanda in sig själva och du vill definitivt inte ha med en utredning att göra.

Mitt tips är att sluta med den här och liknande försäljning på en gång. Du bör också reda ut hur mycket du är skyldig i skatt och försöka arbeta förebyggande för att slippa straffavgifter (eller vad vi nu kallar det idag efter "ne bis in idem"-domen). Anlita en advokat eller en revisor som kan området och se till att skaffa täckning för dina skatteskulder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Och till trådskaparen. Återbetala beloppet köparen betalat. End of story. Att hota med laga medel för att få rättmätig kompensation för skada kan aldrig dömas som utpressning. Tricklar du bara ut koder som de hävdar är använda kommer du ingen vart. Om hoten kvarstår efter att du utbetalat/erbjudit återbetalningen så får du se till att det finns ett tydligt spår av att så är fallet och att det rör sig om faktisk utpressning. De måste ha något att förlora på polisinblanding för att få hoten att upphöra.

Du är dock rätt fucked om de är illvilliga. De kan anmäla din verksamhet utan att blanda in sig själva och du vill definitivt inte ha med en utredning att göra.

Mitt tips är att sluta med den här och liknande försäljning på en gång. Du bör också reda ut hur mycket du är skyldig i skatt och försöka arbeta förebyggande för att slippa straffavgifter (eller vad vi nu kallar det idag efter "ne bis in idem"-domen). Anlita en advokat eller en revisor som kan området och se till att skaffa täckning för dina skatteskulder.

Jag vet inte varför du har dragit någon slags slutsats med att det TS håller på med är olagligt. Varför ska han återbetala direkt? Om han redan har gett nya checkar som dessutom är kontrollerade så vet jag inte varför han ska betala tillbaka pengarna.

Tips till TS, kontakta Filmstaden (främst genom mail) och fråga dom när koderna blivit använda, är det så att det är efter köpdatumet är det ju klart att köparen försöker luras. Ignorerar du honom på Tradera kommer du gott som väl få din profil avstängd, då Tradera i princip alltid ställer sig med köparen om säljaren inte visar tydliga bevis.

Permalänk
Avstängd

Det är ju ganska uppenbart att det är köparen som försöker luras här, låter som någon idiot som är väl medveten om det han gör och gör detta enkom i syfte att kunna kränga dem vidare för pengar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Jag vet inte varför du har dragit någon slags slutsats med att det TS håller på med är olagligt. Varför ska han återbetala direkt? Om han redan har gett nya checkar som dessutom är kontrollerade så vet jag inte varför han ska betala tillbaka pengarna.

Tips till TS, kontakta Filmstaden (främst genom mail) och fråga dom när koderna blivit använda, är det så att det är efter köpdatumet är det ju klart att köparen försöker luras. Ignorerar du honom på Tradera kommer du gott som väl få din profil avstängd, då Tradera i princip alltid ställer sig med köparen och säljaren inte visar tydliga bevis.

För att det är det? Det är ingen slutsats, det är helt odiskutabelt otillåtet. Hur kan du tro något annat är den stora frågan?

1. Han har till en början sålt produkter han inte har rätt att sälja och begår avtalsbrott. I första hand med Filmstaden (se bland annat: https://www.filmstaden.se/foretagsbiljetter/kopvillkor/ ). Troligtvis med Tradera också, jag har dock inget intresse av att läsa igenom deras regelverk. Ett avtalsbrott räcker. Och innan någon dummar sig om att han kanske inte köpt koderna av SF, han är bunden till avtalen som står hänvisade på värdekoderna. Du kan inte sälja andras tjänster hur du vill.

2. Han har med yttersta sannolikhet inte skattat en krona på betydande återförsäljning av dessa företagsbiljetter. Det är ingen fråga om att det här skulle gå under något personligt bruk eller ha någon annan skattefriande omständighet.

3. Sättet han införskaffat företagsbiljetterna bryter i bästa fall mot flertalet till avtal han ingått. Andra återförsäljaravtal, avtal med arbetsgivare, etc. Beror på vart koderna kommer ifrån. Men är med stor sannolikhet också kriminellt. Vare sig det rör sig om stöld från privatperson, företag eller förskingring.

Koderna är inte och kan inte legitimt säljas på det här sättet. Det bör även gemene man förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

För att det är det? Det är ingen slutsats, det är helt odiskutabelt otillåtet. Hur kan du tro något annat är den stora frågan?

1. Han har till en början sålt produkter han inte har rätt att sälja och begår avtalsbrott. I första hand med Filmstaden (se bland annat: https://www.filmstaden.se/foretagsbiljetter/kopvillkor/ ). Troligtvis med Tradera också, jag har dock inget intresse av att läsa igenom deras regelverk. Ett avtalsbrott räcker. Och innan någon dummar sig om att han kanske inte köpt koderna av SF, han är bunden till avtalen som står hänvisade på värdekoderna. Du kan inte sälja andras tjänster hur du vill.

2. Han har med yttersta sannolikhet inte skattat en krona på betydande återförsäljning av dessa företagsbiljetter. Det är ingen fråga om att det här skulle gå under något personligt bruk eller ha någon annan skattefriande omständighet.

3. Sättet han införskaffat företagsbiljetterna bryter i bästa fall mot flertalet till avtal han ingått. Andra återförsäljaravtal, avtal med arbetsgivare, etc. Beror på vart koderna kommer ifrån. Men är med stor sannolikhet också kriminellt. Vare sig det rör sig om stöld från privatperson, företag eller förskingring.

Koderna är inte och kan inte legitimt säljas på det här sättet. Det bör även gemene man förstå.

Han har krängt lite biobiljetter, jävlar vad olaglig han är. Ring Säpo innan det är försent! Bäst att han flyr landet innan polisen gör razzia hos honom. Jeez

Permalänk
Avstängd

Det ställer ju dock saken i ett annat läge rent juridiskt antar jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number