Permalänk
Medlem

Bytt 970 till 2070

Tjena! Bytte nyligen från ett GTX 970 till ett Gigabyte RTX 2070 Windoforce 8G. Det som gör mig lite orolig är att när jag startade CSGO hade jag ingen skillnad alls på fps och kanske t.om lite sämre fps än vad jag hade på mitt 970. (Mellan 200 o 300 på inferno)

Har en intel i7 4790k och 16 gb ram på 2400mhz (troligtvis går dem bara på 1600mhz)

Någon som vet om det är flaskhals eller nåt?

Frågade inet om det skulle bli flaskhals, men dem sa att det knappt skulle vara det alls!

Behöver jag en tuffare processor för att få upp fps:en?

(jag har senaste drivrutinerna, jag bytte från windows 7 till 10 för att få directx 12 också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av agosh:

Tjena! Bytte nyligen från ett GTX 970 till ett Gigabyte RTX 2070 Windoforce 8G. Det som gör mig lite orolig är att när jag startade CSGO hade jag ingen skillnad alls på fps och kanske t.om lite sämre fps än vad jag hade på mitt 970. (Mellan 200 o 300 på inferno)

Har en intel i7 4790k och 16 gb ram på 2400mhz (troligtvis går dem bara på 1600mhz)

Någon som vet om det är flaskhals eller nåt?

Frågade inet om det skulle bli flaskhals, men dem sa att det knappt skulle vara det alls!

Behöver jag en tuffare processor för att få upp fps:en?

(jag har senaste drivrutinerna, jag bytte från windows 7 till 10 för att få directx 12 också)

För att få upp fpsen, testa överklocka processorn. CSGO gynnas av snabba frekvenser på CPU.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Avstängd

Flaskhals ska väl inte bidra till sämre FPS?

Om man nu inte nedgraderar såklart.

Körde du en DDU innan du satte i det nya kortet med, nätverket inaktiverat under proceduren?

Ställ ditt RAM på 2400MHZ, om du ej har pillat med XMP så körs minnena i 1333mhz i standard.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

För att få upp fpsen, testa överklocka processorn. CSGO gynnas av snabba frekvenser på CPU.

Nja jag tror inte det, förstår inte riktigt bios på mitt moderkort (MSI z97 s02). Har testa att använda intel utility engine eller vad den nu heter för att klocka upp den till 4.5 ghz, vet ej säkert om det
funkade!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Flaskhals ska väl inte bidra till sämre FPS?

Om man nu inte nedgraderar såklart.

Körde du en DDU innan du satte i det nya kortet med, nätverket inaktiverat under proceduren?

Ställ ditt RAM på 2400MHZ, om du ej har pillat med XMP så körs minnena i 1333mhz i standard.

Nej har nog inte gjort en DDU, tror inte jag brhövde det eftersom jag blåste datorn innan jag installerade det nya kortet. Installerade windows på en ny ssd jag också köpt!

Vad jag vet så borde jag ställt in minnena på 2400 mhz, samtidigt har jag hört att processorn bara stödjer 1600 mhz, men det kanske inte har med minnena att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säker på att inställningarna är rätt också? I CS kan man väl välja hur mycket CPU skall användas, kommer inte ihåg vad inställningen hette dock. Testa även andra GPU-tunga spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Säker på att inställningarna är rätt också? I CS kan man väl välja hur mycket CPU skall användas, kommer inte ihåg vad inställningen hette dock. Testa även andra GPU-tunga spel

Ja, jag har multicore rendering på om det är det du syftar på! Har rätt dåligt internet så har bara cs och killing floor 2 installerat hitills, men kf 2 går bra på ultra, dock är killing floor 2 fastlåst på 60 fps vilket gör det svårt att se skillnad på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Cs är mest krävande för cpu så du borde inte se mycket skillnad.
Skillnaden märker du i gpu tunga spel som ex gta,battlefield osv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agosh:

Nej har nog inte gjort en DDU, tror inte jag brhövde det eftersom jag blåste datorn innan jag installerade det nya kortet. Installerade windows på en ny ssd jag också köpt!

Vad jag vet så borde jag ställt in minnena på 2400 mhz, samtidigt har jag hört att processorn bara stödjer 1600 mhz, men det kanske inte har med minnena att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en 4770k med 16GB 2400MHZ RAM, inga problem.

Men om du blåste rent datorn så är det nog ej drivrutinerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

Cs är mest krävande för cpu så du borde inte se mycket skillnad.
Skillnaden märker du i gpu tunga spel som ex gta,battlefield osv

Jaså! Jag får testa att ladda ner ett mer krävande spel då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Man kan faktiskt märka sämre fps i spel som CSGO med GPU uppgradering (utan en flaskhals), om GPU'n inte får jobba hårt nog är det inte säkert att klockhastigheterna boostar som dom ska på modernare grafikkort.

Exempel på detta är med min laptop som kör GTX 1060 6Gb, i lättare spel så ligger GPU'n "låst" på 1438Mhz medan under tyngre spelande så boostar den upp till 1947Mhz.
Testa att skruva upp inställningarna i CSGO och se om det tvingar kortet att jobba mer bara för att utesluta ovanstående scenario.

Enda jag kan tänka mig annars är att överklocka CPU'n till 4.4Ghz+, köra minnerna i 2400Mhz och öka PowerLimit på GPU till 112-120% genom MSI Afterburner.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ju högre FPS du har desto mindre krävande är spelet för GPU, det betyder att Processorn får mer data att skyffla till GPU, och till slut så når man ett tak för hur mycket CPU orkar leverera. Och även om GPU:n är kraftfull så kan den inte räkna på "problem" den inte har fått än.

Jag ligger också runt 300 FPS på inferno med ett 960GTX 4GB med samma processor. Jag tror helt ärligt att ett 460/560 GTX skulle funka lika bra för CS som ett 2080 hehe

Sen en annan grej, windows 10 är anledningen till att jag nu har en mac som main rigg. Nvidias Drivrutiner och Windows 10 är lite som rysk roulette

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Man kan faktiskt märka sämre fps i spel som CSGO med GPU uppgradering (utan en flaskhals), om GPU'n inte får jobba hårt nog är det inte säkert att klockhastigheterna boostar som dom ska på modernare grafikkort.

Exempel på detta är med min laptop som kör GTX 1060 6Gb, i lättare spel så ligger GPU'n "låst" på 1438Mhz medan under tyngre spelande så boostar den upp till 1947Mhz.
Testa att skruva upp inställningarna i CSGO och se om det tvingar kortet att jobba mer bara för att utesluta ovanstående scenario.

Enda jag kan tänka mig annars är att överklocka CPU'n till 4.4Ghz+, köra minnerna i 2400Mhz och öka PowerLimit på GPU till 112-120% genom MSI Afterburner.

Det var också min tanke! Att GPU:n inte anstränger sig för den känner inte att den behöver det. Fläktarna är inte ens på när jag spelar cs vilket kanske förklarar en hel del! Jag ska försöka mecka lite med datorn för att sedan komma tillbaka med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Ju högre FPS du har desto mindre krävande är spelet för GPU, det betyder att Processorn får mer data att skyffla till GPU, och till slut så når man ett tak för hur mycket CPU orkar leverera. Och även om GPU:n är kraftfull så kan den inte räkna på "problem" den inte har fått än.

Jag ligger också runt 300 FPS på inferno med ett 960GTX 4GB med samma processor. Jag tror helt ärligt att ett 460/560 GTX skulle funka lika bra för CS som ett 2080 hehe

Sen en annan grej, windows 10 är anledningen till att jag nu har en mac som main rigg. Nvidias Drivrutiner och Windows 10 är lite som rysk roulette

Så problemet sitter främst i CPU:n med andra ord?

Har alltid varit ett fan av Windows 7 sen min första gamingdator, och helt ärligt förstår jag inte riktigt fördelen med directx12, ska man nedgradera till windows 7 igen? Känner mig verkligen inte hemma med windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hände mig när jag bytte upp mig också. Insåg att det var GeForce Experience som skruvade upp detaljnivån i alla spel åt mig så fps var ungefär samma som innan men allt såg ju bra mkt snyggare ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flammie:

Hände mig när jag bytte upp mig också. Insåg att det var GeForce Experience som skruvade upp detaljnivån i alla spel åt mig så fps var ungefär samma som innan men allt såg ju bra mkt snyggare ut

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter du på samma specs då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agosh:

Sitter du på samma specs då?

Close enough 🙂
4790k / Z97 / GTX970 som senare blev ett 1080ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av agosh:

Sitter du på samma specs då?

Jag har 1080 med i7-4790k och får mer än 300 fps.. det är som så att cs är låst på 300 fps om du inte sätter cl_maxfps tror jag på 0 i consolen. Så det ör inte fel på varken din cpu eller grafikkort utan det är cs som är låst till 300 fps som standard. Sen så behöver du inte klocka din cpu.. vad har du för skärm? Har den typ 60hz så bryr dig inte om dem där extra fpsen dem gör så det blir mera screen tearing har jag märkt.. testade med högre fps i cs det blev mer tearing än med med 300.. visst ser fint ut med att man kan skryta med 4-700 fps.. men det är väldigt onödigt mkt... bästa är att ha så mkt fps som hz ligger på eller typ lite högre så blir det inte så mkt screen tearing.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av agosh:

Det var också min tanke! Att GPU:n inte anstränger sig för den känner inte att den behöver det. Fläktarna är inte ens på när jag spelar cs vilket kanske förklarar en hel del! Jag ska försöka mecka lite med datorn för att sedan komma tillbaka med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Maximal prestanda i Nvidia inställningarna löser detta. Men ja.det hänger mycket på CPU , nyare grafikkort (1000 serien) presterade sämre av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Jag har 1080 med i7-4790k och får mer än 300 fps.. det är som så att cs är låst på 300 fps om du inte sätter cl_maxfps tror jag på 0 i consolen. Så det ör inte fel på varken din cpu eller grafikkort utan det är cs som är låst till 300 fps som standard. Sen så behöver du inte klocka din cpu.. vad har du för skärm? Har den typ 60hz så bryr dig inte om dem där extra fpsen dem gör så det blir mera screen tearing har jag märkt.. testade med högre fps i cs det blev mer tearing än med med 300.. visst ser fint ut med att man kan skryta med 4-700 fps.. men det är väldigt onödigt mkt... bästa är att ha så mkt fps som hz ligger på eller typ lite högre så blir det inte så mkt screen tearing.

Skickades från m.sweclockers.com

fps_max 999 är bättre och ger mer prestanda än 0 konstigt nog.
För att få ut mer prestanda i CS:GO så är kravet att klocka CPU, under förutsättning att dina drivrutiner och allt övrigt fungerar som det skall, att hävda annat är fel eftersom CS:GO är klart mer CPU krävande och presterar bättre under snabbare klockfrekvenser på CPU. Spelar man på en högre nivå än ren nybörjarnivå, så är fps över 300 att föredra då spelmotorn fungerar klart mycket bättre med något högre frames.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)