Är det värt för mig att köpa en DAC/AC omvandlare med min stereoanläggning?

Permalänk
Medlem

Är det värt för mig att köpa en DAC/AC omvandlare med min stereoanläggning?

Hej alla glada på Sweclockers. Hoppas att det inte är för stressigt för er i dessa jultider!

Min fråga lyder såsom rubriken specificerar: jag har en stationär PC med moderkortet MSI Z170A KRAIT GAMING 3X och en stereoanläggning bestående av ett par Edifier S530D. Jag har under de senaste dagarna försökt lära mig så mycket som möjligt om ljudkort och dess applikationer, med allt vad det innebär. För att få en lite mer professionell touch på mina frågor och mitt sökande så gick jag till Hifi-klubben så sent som idag och frågade en anställd där om vad han tyckte om ett eventuellt inköp av en DAC/AC omvandlare. Han ansåg att min stereoanläggning skulle utgöra en flaskhals för förbättringen i ljudkvalitet en omvandlare skulle åstadkomma, och rekommenderade mig i att investera i en helt ny stereoanläggning med inbyggd omvandlare. Jag minns inte vad det var för par högtalare han visade mig, men de kostade 4000 kr (exklusive subwoofer). Jag påpekade att jag har ett par Sony WH-1000XM3 som jag undrade om de också skulle kunna dra fördel av en omvandlare, varpå han rekommenderade mig att köpa en AudioQuest DragonFly Red D/A-omvandlare. Den kostar dock 2200 kr, vilket är nästan lika mycket som mina nuvarande Edifier S530D kostade, varför jag tänkte att jag i sådana fall hellre kan sälja mina Edifier S530D på t.ex. Blocket eller Ebay, acceptera förlusten som mellanskillnaden sannolikt kommer att innebära, och investera i den stereoanläggningen den anställda på Hifi-klubben rekommenderade med en tillhörande, passande subwoofer.

MEN (!) innan jag gör detta vill jag bara fråga er kunniga på Sweclockers om vad ni tycker om det hela? Är verkligen Edifier S530D så dåliga att jag inte kommer att dra en märkbar skillnad från en av de mer populära externa ljudkorten från t.ex. Creative Sound Blaster för ca 1000 kr? Är det lika bra att skrota allt jag redan köpt och bygga upp från grunden igen för att kunna höra en märkbar förbättring i ljudkvalite?

Tack på förhand!

Mvh / Seriegubben

Permalänk
Medlem

Jag fick bättre ljud med DAC. Men då hade jag ganska dåligt ljud (brus) från moderkortets ljudutgång. En DAC kopplad till USB löste problemet. Hur mycket skillnad det eventuellt ger i ditt fall vet jag inte.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Du har TOSLINK på moderkortet och S530D.
Bara att köpa en optisk kabel.

Permalänk
Skrivet av Felidae:

Är verkligen Edifier S530D så dåliga att jag inte kommer att dra en märkbar skillnad från en av de mer populära externa ljudkorten från t.ex. Creative Sound Blaster för ca 1000 kr? Är det lika bra att skrota allt jag redan köpt och bygga upp från grunden igen för att kunna höra en märkbar förbättring i ljudkvalite?

Om du använder dig av digital överföring mellan dator och högtalarpaket så är nog inte en fristående DAC den uppgradering som ger den största förbättringen per krona.
Om du använder dig av analog överföring mellan dator och högtalarpaket så är nog en övergång till digital överföring den uppgradering som ger den största förbättringen per krona. Främst för att det handlar om såpass få kronor...

Lyssnar du huvudsakligen genom lurar eller via högtalare? Används högtalarna när du sitter vid datorn eller när du är någon annanstans i rummet?

Om du inte har tänkt förändra vilka funktioner och möjligheter ljudanläggningen har så hade jag nog sparat pengar för att kunna köpa ett aktivt 2.1-system liknande det du har i dag, men lagt mer pengar på det och noga funderat på vilka sätt du kan kompromissa med det perfekta ljudet.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör usb kabel från min dator till min dac, men är lite dyrare grejer och de gör stor skillnad ljudmässigt, köper mycket 192kHz/24bit musik.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle nog lagt pengarna på bättre högtalare/hörlurar istället för en DAC om du inte har problem med sprak och brus.

Permalänk
Medlem

Köp annan dac/amp och lyssna om du hör en positiv förbättring, om inte, lämna tillbaka.

Också, tycker du att något saknas i ljudet? Låter det inte tillräckligt bra? Kanske värt att spara pengarna om man egentligen är rätt nöjd med sina grejer.

TL;DR, Har du hyfsat bra källa så kommer det inte låta något bättre, högtalare/hörlurar är minst 90% av hur musiken kommer låta, lägg pengar på det istället.

Enligt mina öron så kommer man till en viss punkt då ljudet inte blir så mycket bättre med bättre dac/amp. Testade mina Sennheiser 58X (I princip HD 660S) i polarns Gigabyte Z87/Z97 moderkort (sniper serien eller något, var gröna komponenter på kortet) och det lät förjävligt jämfört med i min O2+ODAC och då var ljudförbättringar osv avstängt så långt det gick på moderkortet. Till och med i min telefon lät det mycket bättre, har en LG G7 med någon special ljudkrets.
Ljudkretsar på moderkort har blivit betydligt bättre med åren, ljudet i mina 58X ur mitt MSI Z270 Gaming Pro Carbon är nästan nog bra att jag skulle kunna skippa min O2+ODAC, tappar dock pyttelite mellanregister och diskant i moderkortet.

När det gäller högtalare så har jag inget att säga till om då jag endast har spelat mina JBL LSR305 ur min O2+ODAC, nästan. Har också spelat dem ur en iPad med en kabel full i adaptrar så det räknas absolut inte.

Tycker du ska göra som @zabbot säger.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Om du är öppen för att kolla begagnat så kan du få riktigt bra ljud för "relativt" lite pengar.

Jag kör själv ett par B&W 601 S3 och en Cambridge Audio CXA80 med inbyggd DAC vid datorn. Använder även en Audiopro Ace-Bass 3 för att fylla på lite botten. Har rätt fina grejer i storarummet men sitter mycket hellre framför datorn nu och lyssnar, låter helt enkelt magiskt bra.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Vad många fina svar ni har gett mig! Jag ska ge er svar på er fantastiska och vänliga feedback, men just nu är det är lite att greja med såhär till jul, så jag får lov att återkomma lite senare!

God jul på er!

Permalänk
Inaktiv

Använder man bara datorn som uppspelare och kör via usb uttag så är den ljudförbättring man kan få en fråga om pengar, självklart gör de stor skillnad ju mer pengar du lägger, men man måste som sagt kosta på hela vägen för att höra skillnaden, bra högtalare är nog de viktigaste, men i mitt fall så får jag bäst ljud om jag kör musiken från min Oppo BDP-95, den har dubbla 32bits dackar, en för film ljud och en för musik lyssning, man kan stänga av alla videokretsar och använda den enbart som cd spelare eller spela från extern usb disk och jag kör med XLR kablar till min förstärkare. För att få bättre ljud från min dator måste jag köpa bättre dac en den som finns i Oppon helt enkelt, den jag har nu duger inte men eftersom jag kör de mesta från Oppon så har jag slutat spela från datorn, kör även vinyl och även de ljudet är omöjligt att få från en dator.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag vill först säga att jag har läst det som ni alla har skrivit och verkligen tagit det till mig. Jag har under de senaste två veckorna försökt läsa mig på så mycket som möjligt om alla de olika aufiofila uttrycken och begreppen, såsom sound pressure level, impedans, effektivitet, utgivning av watts från förstärkare och förhållandet dessa har till högtalare etc. etc.

Jag blir galen, och jag skulle vilja fråga er tre lite mer specifika frågor, förutsatt att ni har tid och lust att ge mig svar som ni varit så vänliga att göra hittills!

I Hifi-klubbens butik i Göteborg, Frölunda, fick jag lyssna på skillnaden mellan två högtalare: B&W 607 och Dali Oberon 1. Jag blev imponerad av båda, då de gav ett klart bättre ljud än mina Edifier S530D som jag idag har kopplade till min stationära PC hemma. Det jag klart lade märke till är att B&W 607 har ett mer ”kliniskt” ljud än Dali Oberon 1. Som försäljaren i butiken sa så är preferensen för ljudbild helt subjektiv, och den ena högtalaren är inte nödvändigtvis bättre än den andra. Ändå så brottas jag med tanken att B&W 607 måste vara ”bättre”, alltså av överlag högre kvalité och ljudbild, jämfört med Dali Oberon 1, som jag när jag fick lyssna på de båda högtalarna i butiken faktiskt föredrog. Dali Oberon 1 är dock hela 2000 kr billigare än B&W 607, och det måste ju finnas någon anledning till detta, eller hur? Ni får ursäkta min amatörmässiga inställning till vad de båda två produkterna kan föra hem till bordet, men det hela går liksom inte riktigt ihop för mig?

Jag har även en fråga angående DAC/Amp's för en 2.1 stereoanläggning. Jag fick veta av både försäljaren i Hifi-klubbens butik och via recensioner på Internet att de båda ovanstående högtalare kräver en hel del kraft för att man ska kunna få ut det mesta ur dem. Jag vill ju ha ett par högtalare till datorn, och jag vill då även ha en förstärkare med inbyggd DAC får att dels kunna driva högtalarna, men också för att kunna flytta ljudprocesseringen ut från datorns innanmäte med de störningar som jag faktiskt upplever från mina Edifier S530D. Vad jag ser är att prisskillnaden på populära DAC/Amp’s som erbjuder 30 watt vid 8 ohm för vardera kanal, som t.ex. NAD D3020 V2, och DAC/Amp’s för 60-100 watt vid 8 ohm för vardera kanal, som t.ex. NAD D3045 och NAD C275BEE, är betydande.

Min fråga är om det verkligen är stor skillnad i ljudkvalité om man driver t.ex. B&W 607 och Dali Oberon 1 med en DAC/Amp på 30/40 watt jämfört med en på 100 watt? Jag förstår att detta är en nästintill omöjlig fråga att ”objektivt” svara på, men för en person som mig som hittills bara kommit på tanken att doppa tårna i Hifi-världen så undrar jag om kraftskillnaden mellan dessa olika DAC/Amp’s verkligen kan motivera prisskillnaden? Det är trots allt ca 6-7000 kronors skillnad, d.v.s. en halv månadslön för mig.

Slutligen så undrar jag också om det är en bra idé att köpa en separat DAC/Amp för hörlurar, eller om de högtalaruttag i t.ex. NAD D3020 V2 och i de övriga DAC/Amp’s som jag nämnde ovan för en högre penning fungerar bra? Jag ser ju att många här på forumet rekommenderar Schiit's produkter, och de populära artiklarna de säljer tycks enbart vara DAC's och Amp's för hörlurar, så en dedikerad DAC/Amp för hörlurar kanske har fördelar jämfört med de uttag man får via en dedikerad DAC/Amp för en 2.1 stereoanläggning?

Om det är någon som ö.h.t. vill svara på en enda av mina frågor så skulle jag vara mer än tacksam!

Mvh / Seriegubben

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att hifiklubben har så stor prisskillnad på dem, modellerna kostar ungefär samma när jag kollade priserna här i Finland. Vet inget om dem annars men många gånger är det mest upp till personlig preferens, ena är knappast så mycket *bättre* än den andra.

När du säger att du har störningar i ditt nuvarande system - hur är du kopplad? Om du använder digital anslutning är det fel på själva högtalarna (toslink eller coax). Är du kopplad med RCA kan det vara fast i datorn och då hjälper troligen extern lösning på omvandling (DAC).

Sen blir jag lite förvirrad när du pratade om att använda hörlurar, du sa i början av tråden att du har WH-1000XM3, de är ju trådlösa hörlurar(?) och drar därmed ingen nytta av t.ex. hörlursutgång på en förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Det är märkligt att hifiklubben har så stor prisskillnad på dem, modellerna kostar ungefär samma när jag kollade priserna här i Finland. Vet inget om dem annars men många gånger är det mest upp till personlig preferens, ena är knappast så mycket *bättre* än den andra.

När du säger att du har störningar i ditt nuvarande system - hur är du kopplad? Om du använder digital anslutning är det fel på själva högtalarna (toslink eller coax). Är du kopplad med RCA kan det vara fast i datorn och då hjälper troligen extern lösning på omvandling (DAC).

Sen blir jag lite förvirrad när du pratade om att använda hörlurar, du sa i början av tråden att du har WH-1000XM3, de är ju trådlösa hörlurar(?) och drar därmed ingen nytta av t.ex. hörlursutgång på en förstärkare.

Tack för ditt svar!

Det kanske är så att Hifi-klubben är omotiverat dyra, av någon anledning? Och mitt sökande efter ett riktigt bra entry-level hifi-ljud blir knappast enklare när du bekräftar att de dyrare högtalarna inte nödvändigtvis är bättre än de som kostar 1/3 mindre! Vanligtvis kan man ju enkelt utgå från de mest populära och rekommenderade produkterna om man som nybörjare vill ge sig på att köpa något man annars inte vet så mycket om, men med hifi så har detta visat sig vara extremt svårt!

När jag märkte av störningarna så hade jag systemet inkopplat analogt i 3.5mm porten, men nu har jag, efter Sinery's rekommendation här i tråden, kopplat med optisk kabel till moderkortets TOSLINK. Det blev faktiskt klarare ljud och mindre störningar, men nu har jag fått blodad tand för hifi efter att dels ha lyssnat på musiken i Hifi-klubbens butik, och även efter att ha läst om människors hyllningar till hifi-musik på nätet! Att koppla med RCA och en dedikerad DAC/Amp till datorn ger väl f.ö. ännu bättre ljud förutsatt att du har bra högtalare?

Du har helt rätt i att WH-1000XM3 framförallt är marknadsförda för att vara portabla, trådlösa och brusreducerande hörlurar, men jag läste att 3.5mm kabeln som följde med skulle tillåta högre kvalitativt ljud, förutsatt att du även sätter på hörlurarna när du kopplar in dem i ljudkällan och därigenom aktiverar deras egna DAC. Jag tänkte att man skulle kunna köpa en ännu bättre DAC för dem, samt en amp så att jag kan höja ljudet lite (de är lite för låga på högsta volyminställningarna både på min Iphone 8 och min dator, och då är jag mycket försiktig för att undvika tinnitus). Det var därför jag tänkte att jag kunde slå två flugor i en smäll genom att köpa nya högtalare med medföljande DAC/Amp som också har hörlursuttag.

Men WH-1000XM3 duger kanske inte för desktop PC audiofilt ljud? Jag kanske var lite förhastad när jag köpte dem då, eftersom jag ville ha ett par lurar som fungerar riktigt fint till både portabel musik och för hemmabruk. Vore det bättre om jag då köpte ett par dedikerade hörlurar för just hemmabruk med marknadsförda audiofil kvalitét?

Mvh / Seriegubben

Permalänk
Medlem

@Felidae: Verkar snarare som att Dali högtalarna är billigare hos er när jag kollade upp saken lite mer. B&W priserna motsvarar varann. Men om du föredrog Dali högtalaren är det nog den du ska välja och inte stirra på priset så mycket.

Har du extern DAC kopplar du fortfarande digitalt till datorn dvs usb eller toslink i de flesta fallen. Just nu använder du Edifier högtalarnas inbyggda DAC.

Jag påstår att det inte finns några märkbara skillnader i ljud på en dyr eller billig DAC. Speciellt med högtalare där rummet du lyssnar i påverkar mycket mer (akustiken). Men får du störningar från datorn ska du absolut satsa på något externt. Men du behöver inte spendera jätte summor på DAC, och en hyfsad stereoförstärkare av t.ex. NAD eller Cambridge Audio är inte heller så blodigt i pris. Du behöver alltså inte ha DAC och förstärkare i "samma låda".
Sen behöver man inte stirra på förstärkareffekten alltför mycket, köper du stativhögtalare och lyssnar i normalt rum räcker garanterat t.ex. en NAD C316 till (har haft den förstärkaren själv också). Köper du förstärkare av något "hyffsat" märke fungerar det nog finfint.

Ang hörlurar, då förstår jag. Jag vet inte hur de fungerar när du är kopplad med 3.5mm anslutning men det behövs ingen DAC efter det iallafall. Troligen behöver de inte mycket till förstärkning heller, gissar att de är gjorda för att drivas rakt ur telefoner vid behov.
Jag ser inte varför de inte skulle fungera för ditt ändamål, kan vara hur bra som helst både trådlöst och hemma med kabel ansluten, men de är nog i första hand tänkta trådlöst "on the go". Jag tror inte skild hörlursförstärkare spelar någon roll med dem, ska klara sig bra med en stereoförstärkare (till högtalarna) som har hörlursutgång.

Permalänk

Lång tråd.
Se om man kan hjälpa så du förstår. Kan ej alla nördiga begrepp.
1. Högtalare måste man välja efter egen preferens och priset spelar mest bara roll upp till en viss nivå. Jämföra två högtalare från två olika märken när man passerat säg 20k säger nada eftersom olika fabrikat använder olika material som kostar mycket att utveckla. Inom din prisklass du är inne på så är det lite dyrare material i ena högtalaren kontra materialet i den andra som är skillnaden i pris.

2. Att använda analog kabel kontra digital kabel spelar inte så mycket roll så länge källfilen och kabeln är bra utförd. Finns RCA kabel som kostar fläsk som du inte ens vill veta vad det kostar. Den stora skillnaden ligger i den mängd data som kan överföras i själva kabeln.

3. Watt angivelser säger nada om hur det presterar. Som exempel kan du se på Naim. Ja, jag vet att de är dyra och kanske överskattade. Det jag vill komma fram till är att mycket utav siffrorna är till för att sälja. Man måste istället se på vilka komponenter som används och det är inte enkelt att grotta ner sig i och förstå alla termer.

4. HifiKlubben är de enda som säljer just DALI och B&W och kan då sätta sitt eget pris. Andra butiker kan ha fler märken till hands och sätter då priset utifrån vad den konkurrerande butiken tar för just samma vara.

5. Jämföra hörlurar mot högtalare känns väldigt missgivande

6. En del hörlurar behöver extra kraft för att nå sin potential och därmed tillför man en hörlursförstärkare. Vissa dyrare märken har en separat isolerad del i förstärkaren som är just anpassad för hörlurar och den är även utav olik kvalitet. Dina hörlurar har inget behov utav en hörlursförstärkare eftersom allt är inbyggt i själva luren och är som sagt anpassad för enheter som är lätta att driva. Medan om du i framtiden vill ha säg ett par Sennheiser HD800s då är det ett måste med hörlursförstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com