Spegling HDD bra säkerhet för filer?

Permalänk

Spegling HDD bra säkerhet för filer?

Har aldrig speglat två diskar förut.

Men har fått för mig att speglar man två diskar med varandra. Och den ena rasar efter några år så finns samtlig data kvar på den friska disken.
Eller är jag ute och cyklar?

Tänkte att det måste ju vara ett av de säkraste sätten att göra backup på isf.

Går det att göra speglingen i windows eller måste jag ha tag i någon speciell mjukvara?

Tänkte köpa 2st WD Red diskar och använda speglade .
Och spara alla foton och filmer ifrån när dottern växer upp osv.

Tack på förhand

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

Kallas för RAID 1 , Configa i bios

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Går bra att göra i windows också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nothorized:

Har aldrig speglat två diskar förut.

Men har fått för mig att speglar man två diskar med varandra. Och den ena rasar efter några år så finns samtlig data kvar på den friska disken.
Eller är jag ute och cyklar?

Tänkte att det måste ju vara ett av de säkraste sätten att göra backup på isf.

Går det att göra speglingen i windows eller måste jag ha tag i någon speciell mjukvara?

Tänkte köpa 2st WD Red diskar och använda speglade .
Och spara alla foton och filmer ifrån när dottern växer upp osv.

Tack på förhand

Det stämmer om en disk går sönder så har du kvar data på den andra disken som måste räddas fort, men det är heller inte så säkert då är det bättre att ha flera hårddiskar och köra Raid 6 så är det bättre säkerhet.

Bättre att du skaffa dig en mindre NAS då i Windows kan allt hända så skulle inte lita på att ha mjukvaru raid i Windows.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Bara spegling är riktigt ruttet som backup. Det skyddar inte mot ransomware, misstag från användare, nätagg som steker båda diskarna med mera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Nothorized: Nej, bara mot redundans i realtid. Dvs. går en disk sönder fysiskt så kan du göra en snygg avstängning och springa och köpa en ny disk. Däremot skyddar det inte mot att du råkar radera fel fil, ett virus, skadat filsystem eller något annat då båda diskarna ändras samtidigt.

All form av RAID (Förutom RAID 0, som inte har något skydd) skyddar bara mot några av dom fysiska skadorna en hårddisk kan råka ut för och ger bättre prestanda samt möjligheten att ha flera diskar som en stor disk. Vilket gör RAID mest intressant för servrar och NAS-enheter.

Man måste fortfarande ha skydd mot sina egna misstag och oförutsedda händelser, speciellt i Windows.

Det man kan göra med RAID 1 (spegling) är att sätta backupdiskarna dubbelt så man slipper återställa dom i fall något går sönder fysiskt, som ett extra skyddslager. Man behöver dock fortfarande minst 3 nivåer på en backup. Dvs. Minst två oberoende diskar i datorn och minst en disk utanför.

Det man kan använda RAID för är framförallt för att göra det lättare att uppgradera storleken på diskar. I så fall ska man använda RAID 5 (minst 3 diskar, effektivt utrymme n-1 diskar) eller RAID 6 (minst 4 diskar, effektivt utrymme n-2 diskar.) RAID 6 bör man använda om man har fler än 4-6 diskar.

Man bör ha minst en disk offline eller en separat dator som är offline, dvs kopplas bort från elnätet, med enbart backuper på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@Nothorized: Nej, bara mot redundans i realtid. Dvs. går en disk sönder fysiskt så kan du göra en snygg avstängning och springa och köpa en ny disk. Däremot skyddar det inte mot att du råkar radera fel fil, ett virus, skadat filsystem eller något annat då båda diskarna ändras samtidigt.

All form av RAID (Förutom RAID 0, som inte har något skydd) skyddar bara mot några av dom fysiska skadorna en hårddisk kan råka ut för och ger bättre prestanda samt möjligheten att ha flera diskar som en stor disk. Vilket gör RAID mest intressant för servrar och NAS-enheter.

Man måste fortfarande ha skydd mot sina egna misstag och oförutsedda händelser, speciellt i Windows.

Det man kan göra med RAID 1 (spegling) är att sätta backupdiskarna dubbelt så man slipper återställa dom i fall något går sönder fysiskt, som ett extra skyddslager. Man behöver dock fortfarande minst 3 nivåer på en backup. Dvs. Minst två oberoende diskar i datorn och minst en disk utanför.

Det man kan använda RAID för är framförallt för att göra det lättare att uppgradera storleken på diskar. I så fall ska man använda RAID 5 (minst 3 diskar, effektivt utrymme n-1 diskar) eller RAID 6 (minst 4 diskar, effektivt utrymme n-2 diskar.) RAID 6 bör man använda om man har fler än 4-6 diskar.

Man bör ha minst en disk offline eller en separat dator som är offline, dvs kopplas bort från elnätet, med enbart backuper på.

Som om jag förstått rätt så skulle jag köra 3st hårddiskar i Raid 5 och en extern hdd på samma storlek som jag lägger över all data på oxå. fast att den sätter jag offline så fort all backup är på den. så har jag den i fall nått tragiskt skulle hända med de 3 som sitter i datorn?

Har läst på en del. Och det verkar som att många kör på WD Red hårddiskar till just lagring.
Eller har du nått tips?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

Finns ingen direkt anledning att köra Raid 5 bara för sakens skull på din desktopmaskin, så länge du kör ordentliga backuper. Om du inte vill göra det enbart för nöjes skull då.
Raid är för att slippa stänga av datorn om en disk kraschar, vilket inte är hela världen på en desktop-pc.
Själv kör jag en liten server med speglade diskar och ZFS, men det är främst för att ha dataintegritet på den maskinen, datorn märker om filer blir korrupta och har en viss chans att reparera dem "on the fly". ZFS stödjer även "snap shots" så jag kan säga till filsystemet att "kom ihåg hur du såg ut exakt nu" och om 2 veckor kan jag backa till den punkten, eller återställa en specifik fil till den punkten. Men det är mest för att jag gillar att leka jag har krånglat till det så. I mina vanliga PC kör jag en disk som vanligt bara.

Tänk bara på att när du gör backuper, att du säkerställer att du inte skriver över dina gamla filer varje gång, får du ett virus som krypterar dina filer så kanske du börjar göra backup med trasiga filer över dina riktiga.

EDIT:
Angående diskar har jag plockat hem två nya Seagate IronWolf 4TB diskar, 1290 för 4TB på netonet, att det är rätt standard konsumentdiskar hoppas jag ZFS kan väga upp lite för, med checksummor, spegling osv.
(har börjat köra lite tester på första disken, vill köra lite utförliga smart tester, fylla disken med data och läsa av den osv för att se så den är frisk innan jag börjar lagra på den, lite stresstest s a s, är det någon tillverkningssvaghet etc så får den chansen att dö tidigt än när den är i drift tänker jag)

Desktopdiskar duger långt, sen finns det diskar mer lämpade för NAS eller hemmaserver där tillverkaren säger att de är avsedda att gå 24/365, kanske med ett flertal diskar i samma chassi med mer vibrationer etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

Som om jag förstått rätt så skulle jag köra 3st hårddiskar i Raid 5 och en extern hdd på samma storlek som jag lägger över all data på oxå. fast att den sätter jag offline så fort all backup är på den. så har jag den i fall nått tragiskt skulle hända med de 3 som sitter i datorn?

Har läst på en del. Och det verkar som att många kör på WD Red hårddiskar till just lagring.
Eller har du nått tips?

Ja det stämmer, så läge du behåller informationen på minst två ställen, helst tre till. Tänk på att tre diskar i RAID 5 fortfarande bara är en plats praktiskt, oavsett hur många diskar du använder, och att informationen ska kopieras, inte flyttas, till minst tre andra platser för att vara en säker backup.

När det gäller hårddiskar så ska WD vara bra. Seagate Baracuda PRO och Seagate Ironwolf PRO har 2 års garanti som betalar om du behöver lämna in för dataräddning. Titta efter diskar med bra garantivillkor och höga MTBF-värden.

Det optimala för ŔAID är att ha hårddiskar från samma märke, modell, storlek och batch. Men däremot ha olika märken på lagringen och backupen för att minimera risken för att alla diskar går sönder samtidigt om en dålig batch inträffar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Ja det stämmer, så läge du behåller informationen på minst två ställen, helst tre till. Tänk på att tre diskar i RAID 5 fortfarande bara är en plats praktiskt, oavsett hur många diskar du använder, och att informationen ska kopieras, inte flyttas, till minst tre andra platser för att vara en säker backup.

När det gäller hårddiskar så ska WD vara bra. Seagate Baracuda PRO och Seagate Ironwolf PRO har 2 års garanti som betalar om du behöver lämna in för dataräddning. Titta efter diskar med bra garantivillkor och höga MTBF-värden.

Det optimala för ŔAID är att ha hårddiskar från samma märke, modell, storlek och batch. Men däremot ha olika märken på lagringen och backupen för att minimera risken för att alla diskar går sönder samtidigt om en dålig batch inträffar.

Hur ser jag MTBF värdet?

Funderar på att köra 2st WD Blue Low Power diskar separat ofrån varandra i min stora dator. Lägga aööa bilder etc jag vill spara på båda diskarna. Sen även en extern 4tb disk där jag sparar samma bilder filmer etc. Oddsen att alla diskarna ger upp samtidigt måste ju vara minimal. Eftersom varjegång man är färdig med den externa kopplas den ifrån datorn.
Vi snackar typ semester bilder och bilder på dotterns uppväxt. Blir ju eb hel del bilder 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

Raid har inget med backup att göra! Det är t o m så att Raid är en extra strulfaktor som ökar risken för dataförlust på flera sätt.
Raid är till för att öka tillgänglighet (minimera down time vid hd-crash) eller för att öka prestanda. Backup hanteras på andra sätt.

Permalänk
Medlem

Skaffa två 2-bay nasar, en som du har för bruk, och en annan off-site som du kan backa upp den andra till via internet eller lokalt.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Raid har inget med backup att göra! Det är t o m så att Raid är en extra strulfaktor som ökar risken för dataförlust på flera sätt.
Raid är till för att öka tillgänglighet (minimera down time vid hd-crash) eller för att öka prestanda. Backup hanteras på andra sätt.

Okej. Men köper jag några nya diskar har nån i stora datorn och nån extern hdd. Och lägger kopier av aöla filer som skall sparas på dessa. Så måste det ju vara rätt säkert?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

@Nothorized: Ja, kör en "offline" disk du backar upp till lite då och då, som helst kanske ligger på en annan plats

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

@Nothorized: Ja, kör en "offline" disk du backar upp till lite då och då, som helst kanske ligger på en annan plats

Låter som en plan. 😊
Då skall jag göra lite shopping ikväll. 2diskar till datorn och en extern med samma storlek. Som kopplas ifrån efter varjegång man lagt backup på den 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

Okej. Men köper jag några nya diskar har nån i stora datorn och nån extern hdd. Och lägger kopier av aöla filer som skall sparas på dessa. Så måste det ju vara rätt säkert?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska fundera på vad du vill skydda din data mot och se till att din lösning klarar detta. Några exempel:

-Hårddisk-krasch
-Stöld
-Brand
-oavsiktlig radering av filer
-felaktig editering av filer
-Ransomware

Ditt förslag ovan klarar knappast brand om du inte har hårddisken på annat ställe.
Och om du vill ha skydd mot oavsiktlig radering och editering så kan också särskilda lösningar behövas (versioner på filer).
Men gör det inte krångligare än att du sköter den valda lösningen rätt. En alltför komplicerad backuplösning är en risk i sig 😀

Permalänk
Medlem

@Nothorized: Det går också att göra jobb, har man NAS kallas funktionen "rsync" tror jag. Om man vill hårdkopiera allt.

Permalänk

Nån som har koll om Western digital red pro diskarna går att använda som vanlig lagrings disk i datorn? Eller är det bara för raid?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du ska fundera på vad du vill skydda din data mot och se till att din lösning klarar detta. Några exempel:

-Hårddisk-krasch
-Stöld
-Brand
-oavsiktlig radering av filer
-felaktig editering av filer
-Ransomware

En alltför komplicerad backuplösning är en risk i sig 😀

Sant som det är sagt - bättre med en backup som har sina brister men ändå görs regelbundet än en komplicerad och 'perfekt' säkerhet på backuprutin som man struntar i efter andra gången för att man inte orka med alla detaljer och sedan aldrig blir gjort.

---

Men att köpa en NAS tycker jag ändå är minimum - dels får man barriär mellan windows och OS som NAS:en egna OS (oftast en Linux) som bryter smittspridnings-vägen av tex. Ransomware-virus. - vilket kan vara bekymmersamt om det är en zero-day exploit som finns på både windows-klienten och windows-servern då de delar stora mängder samma kod och drivrutiner som kan vara infektionsvägen in.

Köper man en hyffsad modern NAS av tex. Synology så har dom BTRFS i sig och därmed kan göra dagliga dolda snapshot av tex . utdelade nätverksvolymer - vilket gör att om ransomware härjar en dag på de utdelade närverksvolymerna så blir inte de dolda snapshoten tagen dagen innan påverkade av det.

På klientdatorn kan man sedan köra backup med Microsofts egna 'robocopy' schemalagt eller annan backupprogram som är lite smartare som Duplicati till en av de utdelade nätverksvolymerna på Nasen och vetskapen att det finns en dold kopia av filerna och inte kan röras längre över nätverket dagen efter gör att man sova lite lugnare.

Men även NAS:en behöver regelbunden backup då och då och dessa kan man lägga på externa USB-diskar om man inte kan/vill utyttja molntjänster eller annan NAS på annan ort som den synkas med.

---

när det gäller externa USB-diskar för backup - köp de som har lägsta pris per TB räknat och köp hellre 2 stycken på tex. 8TB (vilket idag är det billigaste att köpa räknat i kronor per TB) än 1 st dyrare gulddisk på 12 TB, då att ha två uppsättningar backupper på diskar att växla mellan är betydligt bättre än en enda backup halvfyllt på större och dyrare 'gulddisk' - då även en gulddisk riskerar att gå sönder om den tappas hårt i backen, medans tappar man en billigare disk och den går sönder så har man en disk kvar med fungerande backup...