JOLED släpper spelskärm med OLED-panel under 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jo, om max svart är helt svart, noll ljus från diod, då är det division med noll ^^

Inte ens svarta hål är helt svarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte ens svarta hål är helt svarta.

En OLED-panel reflekterar nog mer ljus åtminstone. Finns mycket som kan göras för att i praktiken öka kontrasten på OLED-paneler.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Jo, om max svart är helt svart, noll ljus från diod, då är det division med noll ^^

Det räcker inte att någonting inte lyser för att det ska vara helt svart. Det måste också absorbera allt ljus, av alla synliga våglängder som riktas mot materialet. I praktiken skulle det innebära att man inte ens skulle kunna se panelen när man tittade på den då allt ljus absorberas och ingenting reflekteras till ögonen, vilket naturligtvis inte är sant i praktiken. Ta ett exempel i ett tänt rum så kan man se panelen. Oändligheten är inte ett tal så det vore egentligen mer korrekt att säga att någonting går mot oändligheten. Om svärtan skulle gå mot noll så skulle kontrasten gå mot oändligheten. Det skulle i så fall innebära att om den ljusaste ljusstyrkan skulle öka (det är rimligt att anta att oled paneler blir ljusstarkare i framtiden) så skulle i så fall inte kontrastförhållandet öka, ty den är redan "oändlig", vilket inte heller det är rimligt.

Som någon annan sa här inne så är inte ens svarta hål helt svarta, vilket gör det helt orimligt att tro att en panel skulle kunna vara helt svart.

Så i praktiken är det fysikaliskt omöjligt att paneler har oändligt kontrastförhållande, den är hög, men inte oändlig.
Mvh SC

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!
Löjligt att 4K finns på mobila enheter och stora TV-apparater/visningsskärmar men inget i skärmsegmentet för konsumenter däremellan.
Lär ju kunna bli mumma för laptops och liknande ändamål, då jag antar att kvalitén på dessa skärmar kommer ligga över LG's konsument segment för TV-apparater.

Dem som vill ha största möjliga skärmyta (utan multi-screen) och alla möjliga proprietära sync-finesser lär få vänta ett tag till, alternativt sälja bägge njurar för att komma över något sådant...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det var på tiden!
Löjligt att 4K finns på mobila enheter och stora TV-apparater/visningsskärmar men inget i skärmsegmentet för konsumenter däremellan.
Lär ju kunna bli mumma för laptops och liknande ändamål, då jag antar att kvalitén på dessa skärmar kommer ligga över LG's konsument segment för TV-apparater.

Dem som vill ha största möjliga skärmyta (utan multi-screen) och alla möjliga proprietära sync-finesser lär få vänta ett tag till, alternativt sälja bägge njurar för att komma över något sådant...

Menar du OLED med 4K? Högupplösta skärmar finns det gott om. JOLED har planer upp till 32-tum, volymen är dock så liten att de knappast kommer sälja paneler till bärbara de närmsta åren. Efterfrågan är som sagt inte riktigt på bärbara och datormonitorer generellt, Samsung kommer satsa på OLED (BOLED) de närmsta åren nu, tiotals miljarder, men de kommer säkert gå till TVs. Övriga konkurrenter satsar nog mest på små paneler för mobila enheter och TVs, något kan dyka upp bland bärbara, men det blir nog inte så mycket på monitorsidan.

Permalänk
Medlem

Trodde först det var "Jens of LED"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Menar du OLED med 4K? Högupplösta skärmar finns det gott om. JOLED har planer upp till 32-tum, volymen är dock så liten att de knappast kommer sälja paneler till bärbara de närmsta åren. Efterfrågan är som sagt inte riktigt på bärbara och datormonitorer generellt, Samsung kommer satsa på OLED (BOLED) de närmsta åren nu, tiotals miljarder, men de kommer säkert gå till TVs. Övriga konkurrenter satsar nog mest på små paneler för mobila enheter och TVs, något kan dyka upp bland bärbara, men det blir nog inte så mycket på monitorsidan.

Inte nödvändigtvis just 4K, även om jag nu tog det som ett exempel upplösning för mobila enheter.
Mitt inlägg syftade mer på situationen kring vanliga PC-monitors: https://www.monitornerds.com/oled-pc-monitors/
-Oavsett upplösning.

OLED är ju inte direkt något nytt för tablets, mobiltelefoner mm.
Men är du på jakt på något mellan 10'' -> 24'' OLED FHD finns det nästan inget alls förutom TV-apparater i större format.'
Och där går du bet på en helt del finesser, anslutningsmöjligheter samt att de flesta är ner-bloatade med s.k. SMART-funktionalitet, något som knappast efterfrågas för den typen av användningsområden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Trodde först det var "Jens of LED"

Han var ju ändå tidig med OLED i sina ombrandade Mp3-spelare...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Inte nödvändigtvis just 4K, även om jag nu tog det som ett exempel upplösning för mobila enheter.
Mitt inlägg syftade mer på situationen kring vanliga PC-monitors: https://www.monitornerds.com/oled-pc-monitors/
-Oavsett upplösning.

OLED är ju inte direkt något nytt för tablets, mobiltelefoner mm.
Men är du på jakt på något mellan 10'' -> 24'' OLED FHD finns det nästan inget alls förutom TV-apparater i större format.'
Och där går du bet på en helt del finesser, anslutningsmöjligheter samt att de flesta är ner-bloatade med s.k. SMART-funktionalitet, något som knappast efterfrågas för den typen av användningsområden.

Tja, HP Spectre x360 och Lenovo ThinkPad X1 Yoga finns/fanns. Efterfrågan eller någon produktion riktig fanns inte. Det JOLEDs produktion kommer vara lämplig för är ju hur som helst monitorer på 21,6 till 32-tum och möjligen tiotusen enheter till någon 15-tum bärbar som ingen köper. Ska man sälja miljontals enheter är det bara mobiler som gäller, efterfrågan på miljontals paneler till TVs finns, men det kostar tiotals miljarder att bygga fabrikerna som krävs vilket är varför vi än så länge bara en har en tillverkare där. Kul att JOLED satsar, men OLED-paneler i medium-storlek är inget som kommer kunna driva runt firman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jo, om max svart är helt svart, noll ljus från diod, då är det division med noll ^^

Om vi ska gå ner denna väg... Finns inget som är absolut svart, inte ens svarta hål är helt svarta.
Black body radiation är passande att känna till
https://en.wikipedia.org/wiki/Black-body_radiation

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte ens svarta hål är helt svarta.

Hur vet du det?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HappyPie:

Om vi ska gå ner denna väg... Finns inget som är absolut svart, inte ens svarta hål är helt svarta.
Black body radiation är passande att känna till
https://en.wikipedia.org/wiki/Black-body_radiation

Vantasvart är rimligt svart för vardagsbruk i alla fall ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur vet du det?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation

Permalänk
Medlem

Ja, det finns många intressanta teorier och gissningar om svarta hål en sanningen är väl att varken du, jag eller nån annan vet hur svart det egentligen är i ett sådant

Permalänk
Medlem

OLED är bra men akilleshälen är det ojämna åldrandet av de olika färgerna. De flesta färgerna har en livslängd på ca 100 t h. Blåa färgen med hittills bästa konserveringsmetoden 10 t timmar. Det är något som funkar på en enhet du max använder 3-4 år. En tv eller monitor är tänkt 10 år. En tv klarar av det om du inte använder den till för mycket material där det finns inslag av statiska element. Monitor i synnerhet kontorsmiljö så lär produkten bli kortlivad. Med tanke på att de satsar på datorsegmentet så måste de ha något som motverkar detta annars lär det bli en rejäl flopp eller är det med en variant som slår över till en skärmsläckare var femtonde minut? Knappast en bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.