1080ti kopplar från och till helt slumpmässigt, mycket underligt.

Permalänk
Medlem

1080ti kopplar från och till helt slumpmässigt, mycket underligt.

God kväll! Mitt Gigabyte 1080ti är kopplad till min Samsung Q7FN via HDMI. Jag kör 4:4:4 4K 60hz.

I princip slumpmässigt, med några sekunder till flera minuters mellanrum, blev bilden svart och ljudet av att något har kopplats ur eller i hörs. Skärmen är svart i runt en sekund, knappt. Som en snabb connect/disconnect. Sen är allt tillbaka som vanligt. Ibland skiter Chrome på sig när det händer, men oftast inte. Det här började ske idag och har skett kanske någon gång i veckan tidigare.

Jag har ingen aning vad det kan vara. Det verkar inte vara något *jag* gör själv, som att starta något program, öppna en ny flik i Chrome eller liknande. Med CPUID kan jag inte se något underligt med temperaturer, de är väl inom normala områden. (Bifogad bild)

Jag har senaste drivers (12/12/18). Jag har provat att googla men hittar tyvärr inget som liknar mitt problem. Det sker även när Chrome är avslaget (finns inte i aktivitetshanteraren). Spotify är inte heller problemet, samma med Discord. Jag har slagit av allt möjligt utan att se någon förändring. Hur ska jag göra en troubleshoot, är detta ett välkänt problem?

"Peaken" ni ser för CPU är det som jag sett sker när denna disconnect/reconnect sker.

Permalänk
Medlem

@holiace:

Vad har du för HDMI-kabel?
Att köra 4K/UHD i 60Hz med full färgupplösning (4:4:4) kräver rätt hög bandbredd.
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...
Vill man vara säker på att det ska fungera så är det en "premium high speed" certifierad-kabel helst under 3m som gäller.

Du kan ju prova att sänka ner till 4:2:0, fungerar det då så vet du att det är kabeln som inte orkar.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd:
Jag har kört den här setupen sen i Juli. Problemet blev allvarligt idag, så det är nog inte kabeln då jag inte har rört något. Jag vet att 4:4:4 ska fungera, men det kanske är en skitkabel, inte säker. Jag provar att byta till 4:2:0 och startar om datorn!

För övrigt så kollade jag på samsung.com och senaste firmware för min TV var 20 December, så det *ska* inte vara dagsfärskt firmware på TVn's sida som skapar problemet.

Edit: Jag har nu startat om och kör 4:2:0. Nu blir inte skärmen svart, men jag får en snabb freeze frame och det där "connect/disconnect"-ljudet. Men det är en förbättring. Tyvärr ser bilden ut som skit med 4:2:0 då den saknar kontrasten av 4:4:4. Konstigt.

Permalänk
Medlem

Du har inte någon enhet i enhetshanteraren med ett frågetecken på?
Kan ju vara en Windows uppdatering som bytt någon drivrutin.

Skulle gissa vilt på att någon kabel sitter och glappar eller att du får spänningsfall till USB-portarna. Kanske också att du har någon ljudenhet ansluten via USB som gör att ljud drivrutiner laddas om och det påverkar din HDMI anslutning med ljud till TV:n?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

@skogsvilden:
Tack för svar! Jo då, det finns lite som saknar drivrutiner. BCM2045A0 (Något som tillhör HTC Vive, bluetooth?)

Jag inser också att min HTC Vive är inkopplad, det skulle kunna vara vad som skapar problemet. Jag kopplar ur den och återkommer.

Problemet verkar vara min HTC Vive. Jag borde ha tänkt på att den var inkopplad. Om jag inte återkommer har det hela nog löst sig. Tack för hjälpen!

Permalänk

Om drivrutinen till grafikkortet kraschar får man kortvarigt svart skärm medan den startas om. Kolla i systemloggen.