LG avtäcker högupplöst spelskärm med Nano IPS-panel och 160 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Är det bara jag men har de satt anslutningarna rakt ut? Det borde vara fängelse på det!

Tänkte desamma om man vill väggmontera skärmen.
Hur som helst ska bli spännande och se va denna landar på för prisklass då jag som många andra går i tankar att byta från 1080p till 1440p.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Mycket intressant men tror det kommer bli bandbreddproblem att köra allt detta om vi vill ha HDR också, vi behöver DisplayPort 1.5 nu!

Permalänk
Medlem

Inte ett ord om vad Nano IPS är för något?

Permalänk
Medlem

Vad är det för rubrik? 1440p är högupplöst? Jag skulle inte kalla något under 4K för högupplöst idag.

Sidospår:
Jag förstår fortfarande inte att det ska vara så sjukt svårt för "någon" att släppa en vettig allaround-skärm.

Jag tänker mig en skärm som är lite schizofren, med två "lägen":
Läge A:
- 1080 eller 1440p med gsync/freesync och säg 120hz+
Läge B:
4k, 60hz, skitsamma om gsync/freesync funkar.

Denna skärm skulle passa mig utmärkt:
- När jag vill arbeta med stor yta kör jag läge B och är gott nöjd med 60hz och ingen typ av "sync".
- När jag vill gejma så är jag ändå inte sugen att hosta upp för att kunna spela i 4K, så då duger till och med 1080p, men däremot vill jag åt bra refreshrate och "sync"...

Varför kan ingen lösa detta? Går det alltså rent "fysiskt" inte att bygga det jag vill ha, eller är det bara så att tillverkarna inte fattat att det finns en marknad för det?

Misstänker att jag återigen kommer bli besviken kring mina förväntningar denna CES.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@llrobbanll: behövs Free/G-sync verkligen för 160Hz?

Kanske inte ens det. Hade ju varit en fördel för priset. Men det känns som att samtliga skärmar i den här klassen alltid kommer med något av dem. Freesync brukar ju även vara snäppet billigare än g sync.

Skrivet av AdoringFan:

Nytt? Nano ips är väl motsvarigheten till Quantum Dot?

Överklockade skärmar presterar sällan bättre än i standardutförandet.

Nytt i den klassen ja. Nuvarande sortiment från ASUS, acer etc är modeller från 2014. Stämmer att Nano ips är LGs namn för Quantum Dot. Antar att standardfrekvens för skärmen är 144Hz vilket duger gott och väl. Lyckas dom höja kvaliteten på skärmen är jag nöjd. Nuvarande motsvarigheter är ju rena skämtet när det kommer till QA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Inte ett ord om vad Nano IPS är för något?

"LG says that it applies nanoparticles to the screen’s LED backlighting to absorb excess light wavelengths and improve intensity, purity as well as the accuracy of the on-screen colors."

https://www.anandtech.com/show/12187/lg-develops-nano-ips-lcd...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Musikälskare

Precis när man ska köpa ny skärm (ASUS 27" ROG Swift PG279Q), är det värt att vänta på denna? Hur hade ni gjort :/ ugh

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Precis när man ska köpa ny skärm (ASUS 27" ROG Swift PG279Q), är det värt att vänta på denna? Hur hade ni gjort :/ ugh

Jag tänker vänta och se var priset landar, förhoppningsvis så slipper man även panel-lotteriet som finns idag på PG279Q!

Permalänk
Avstängd

144hz 27" är fortfarande sweet spot tycker jag, mer behövs verkligen inte, tycker panel typen spelar större roll (TN vs VA vs MVA vs IPS)

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Robinev:

Jag tänker vänta och se var priset landar, förhoppningsvis så slipper man även panel-lotteriet som finns idag på PG279Q!

Jag fick ett bra pris på min PG279Q så jag chansar nog, är den panelen kass så får jag vänta tror jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon172162:

Kanske inte ens det. Hade ju varit en fördel för priset. Men det känns som att samtliga skärmar i den här klassen alltid kommer med något av dem. Freesync brukar ju även vara snäppet billigare än g sync.

Nytt i den klassen ja. Nuvarande sortiment från ASUS, acer etc är modeller från 2014. Stämmer att Nano ips är LGs namn för Quantum Dot. Antar att standardfrekvens för skärmen är 144Hz vilket duger gott och väl. Lyckas dom höja kvaliteten på skärmen är jag nöjd. Nuvarande motsvarigheter är ju rena skämtet när det kommer till QA.

LG har ju redan en Nano IPS ultrabred som säljs. Verkar inte vara något speciellt.

Permalänk
Medlem

Vad jag är mest intresserad utav är hur hög ULMB (eller kanske något eget strobing inbyggt) den klarar av, skulle bli intressant ifall den klarade 144Hz istället för 120Hz endast som föregående IPS spelskärmar gör. Det skulle iallafall göra att den har något att offerera som tidigare skärmar inte har (åtminstone med IPS).

Det är iallafall en av mina krav för nästa skärm, något annat än TN panel som klarar 144Hz(+) med strobing.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@ajp_anton: I all förmodan standard IPS panel med icke-nano LCD pixlar, upplösningen per storleken avslöjar att skärmens pixlar inte är mindre än vanliga skärmar, de har säkerligen slängt in ordet "nano" för att lura/locka konsumenter, kan tro mig de simpelt inte har något nytt att visa.

Det speglar (en aning..) de "quantum dot" skärmarna, som varken är kvant-relaterat eller quantum dot, det är LCD skärmar med ett extra lager som vad jag minns har något med röda delen av färgspektrumet.
Äkta quantum dots (QD) har en per-pixel storlek på flera nanometer, medan "quantum dot displays" har en pixel-storlek på >0,1mm,
så i kort; det är inget mer än en marknads-bluff, en "it" benämning som de använder för att lock-lura folk att deras gamla IPS skärmar är mer än vad det är..

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad är det för rubrik? 1440p är högupplöst? Jag skulle inte kalla något under 4K för högupplöst idag.

Sidospår:
Jag förstår fortfarande inte att det ska vara så sjukt svårt för "någon" att släppa en vettig allaround-skärm.

Jag tänker mig en skärm som är lite schizofren, med två "lägen":
Läge A:
- 1080 eller 1440p med gsync/freesync och säg 120hz+
Läge B:
4k, 60hz, skitsamma om gsync/freesync funkar.

Denna skärm skulle passa mig utmärkt:
- När jag vill arbeta med stor yta kör jag läge B och är gott nöjd med 60hz och ingen typ av "sync".
- När jag vill gejma så är jag ändå inte sugen att hosta upp för att kunna spela i 4K, så då duger till och med 1080p, men däremot vill jag åt bra refreshrate och "sync"...

Varför kan ingen lösa detta? Går det alltså rent "fysiskt" inte att bygga det jag vill ha, eller är det bara så att tillverkarna inte fattat att det finns en marknad för det?

Misstänker att jag återigen kommer bli besviken kring mina förväntningar denna CES.

Fast är inte problemet panelerna i sig snarare än nån datarateflaskhals? Att det helt enkelt inte är enklare/billigare/whatever att bygga en panel som klarar högre refresrates om man säg halverar upplösningen, än det är att bygga en panel som klarar samma refreshrate oavsett upplösning

Jag tror också marknaden är mindre än du anar, helt enkelt för att gemene konsument är oinformerad. Det krävs mycket mer egen research och förståelse för de egna behoven för att landa på en sådan lösning, istället för att bara falla till föga för höga siffror och buzzwords. Hur säljer man in det du vill ha hos någon som inte förstår fördelarna?

Lite samma problem AMD hade kring sekelskiftet, då kunderna per automatik trodde högst klockfrekvens = bäst. Marknadsföringsdilemmat för det du är inne på kan dock inte lösas med en rating som är högre än den egentliga klockfrekvensen. Det skulle vara betydligt mer komplicerat att få de presumtiva kunderna att förstå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hade redan bestämt mig för att köpa en Acer XB271HU, hade bara tänkt att vänta tills den fanns i lager nära mig men denna skärm samt nyheten om att Nvidia + Freesync = sant gör ju att man måste börja om med skärmjakten. Klagar absolut inte dock med tanke på att det fanns typ 3 skärmar att välja mellan innan.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Stämmer att Nano ips är LGs namn för Quantum Dot.

Nej det gör det inte.

Nano LCD är inte i närheten av samma sorts teknik som t.ex Samsung använder i deras sk QLed. Dvs, det är inte "ett annat namn", snarare "istället för".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Nej det gör det inte.

Nano LCD är inte i närheten av samma sorts teknik som t.ex Samsung använder i deras sk QLed. Dvs, det är inte "ett annat namn", snarare "istället för".

Skickades från m.sweclockers.com

Aha trodde det bara var ett annat namn för samma teknik. Ser ju dock nu att det är två helt olika tekniker. Tack för rättelsen.

Permalänk
Medlem

@Nyhet

Kommer det någon mer information om denna skärmen i närtid? Alltså tekniska specifikationer, pris och tillgänglighet?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Vill också ha mer info