Dålig IOPS-prestanda med SSD i ESXi?

Permalänk
Medlem

Dålig IOPS-prestanda med SSD i ESXi?

Tja,

Jag har en Dell T130 med Dells anpassade ESXi 6.7. Jag uppgraderade för ett tag sedan lagringen från den medföljande mekaniska till en Samsung 850 EVO som jag hade liggandes. Det blev snabbare och jag tänkte inte mer på det förrän jag försökte belasta en databas nyligen och tyckte det gick oväntat segt.

Jag benchade disken m.h.a fio och får då totalt cirka 500 IOPS, alltså i krokarna dubbla mot en vanlig mekanisk disk men långt ifrån de tiotusentals som jag får om jag kör samma test på en laptop med motsvarande disk.

fio --randrepeat=1 --ioengine=libaio --direct=1 --gtod_reduce=1 --name=test --filename=test --bs=4k --iodepth=64 --size=4G --readwrite=randrw --rwmixread=75

Disken kör VMFS6, identifieras korrekt som en SSD.
Det gör marginell skillnad med thin provisioning mot inte.

Någon som har något förslag vad jag kan göra?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack!
Glömde dock nämna att jag redan testat detta. Gav någon procent kanske, men inom marginalen för mätfel typ.

Permalänk
Medlem

Med vmw_ahci
iops : min= 292, max= 524, avg=401.78

Med ahci
iops : min= 280, max= 560, avg=397.95

Permalänk
Vila i frid

https://kb.vmware.com/s/article/1006821

Prova först att köra Dell-maskinen bare metal med det operativ som din VM skall ha senare så att du vet att den KAN prestera.

Permalänk
Medlem

Något specifikt du menar med länken? Jag har ju redan testat hastigheten och konstaterat att den är låg.

Skrivet av hasenfrasen:

Prova först att köra Dell-maskinen bare metal med det operativ som din VM skall ha senare så att du vet att den KAN prestera.

Ingen möjlighet att göra det då jag inte har en till SSD liggandes, men andra kör ju samma server med SSD utan problem. Har svårt att tro att en modern server är dålig att den landar runt 10% av förväntad kapacitet.

Permalänk
Vila i frid

Jag bara hintar om att du inte är ensam om symptomen. KB'n föreslår att du kör destinations-OS'et bare-metal för att kunna säga om "felet" beror på vmware eller inte - så att du inte jagar en trasig SATA-kabel genom att disabla VMW_AHCI i vmware.

Permalänk
Medlem

Irriterande. Jag drog igång en gammal whitebox baserad på något så fancy som denna högpresterande best: https://www.zotac.com/gb/product/mainboards/zotac-h87-itx-wif...
Den har en 80 GB intel SSD från tiden då det var stort.
Installerade esxi 6.7, startade en vm, körde fio..

iops: min=5320, max=18854, avg=15356.92
M.a.o över förväntan rentav.

Mitt problem nu är att jag har svårt att testa den felande burken eftersom den bara har en SSD och jag har ingen över att sätta in i den heller. Finns det något sätt att t.ex. boota Linux från en sticka och testa mot disken som kör VMFS eller är man körd på det just iom att det är VMFS?

Annars får jag väl lägga över maskinerna på nätverkslagring, formatera om disken, testa och flytta tillbaka men det känns väldigt omständigt..

Permalänk
Medlem

Ett år senare orkade jag ta tag i det här igen eftersom det alltid vart good enough för mina behov fram tills nu..

I bios finns en inställning "Physical disk write cache policies" som är Enable/Disable/Default
"The physical disk write cache feature is enabled for:
SSDs
3 Gbps HDDs
The physical disk write cache feature is disabled for 6 Gbps HDDs."

Jag satte denna till Enabled och voila:
Read iops: min=47978, max=62634, avg=57739.04
Write iops: min=16080, max=20962, avg=19295.26