Permalänk
Medlem

Hjälp med felsök datorkrasch

Igår testade jag att spela Mass Effect: Andromeda, men min dator bara kraschade och startade om sig, det hände flera gånger. Jag misstänkte först minnena då de inte är helt kompatibla med moderkortet. Men jag har inte kört minnen överklockade med eller utan XMP på ungefär ett år, då datorn visade samma symtom när minnena var överklockade. Körde memtest, men där hittades inga fel. Vet dock inte om jag kan utesluta minnena eller inte. Gick dock vidare och började stressköra grafikkortet, med hjälp av Unigine Superposition, hände inget i de lägre lasterna så jag ökade till 8k lasten och testade. Samma krasch skedde. Jag uppdaterade grafikkortsdrivrutinerna till 417.35, körde Superposition igen och ingen krasch. Nu hade klockan blivit mycket och jag var trött, men kände mig nöjd att det funkade igen. Imorse började jag spela spelet igen, Andromeda, och efter ett tag i spelet så kraschade det igen. Så jag testade ett annat grafikkort, gtx 780, men det blev samma krasch.

Jag kom också på att datorn har kraschat med BF V, men då trodde jag att jag hade löst det genom att sänka frekvensen på bildsignalen från 144 Hz till 60 Hz. Då den inte kraschade igen, just då.

Så nu misstänker jag moderkortet, där är en temperaturgivare som peakar upp över 100 (kan vara HWMonitor som läser fel, tänkte jag), andra ser normala ut. Jag vet inte hur jag ska gå vidare, behöver tips och idéer, speciellt eftersom det är tråkigt att skicka iväg komponenter om man inte är säker på vilka komponenter som felar.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Ryzen 7 1700
Processorkylare: NZXT Kraken X52
Moderkort: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac
Minne: 2x 8 GB G.Skill Flare X 3200 MHz (kör de i lägsta hastighet då moderkortet inte stödjer dessa minnen)
Grafikkort: Asus Nvidia GTX 1080 ti Turbo
SSD: Samsung 850 EVO 500GB och en Intel 480
Nätaggregat:EVGA SuperNOVA 650 P2

Permalänk
Medlem

Knepigt. Jag hade börjat med att öka vcore, vsoc, vdimm ett snäpp och ändra primärtimings på ram. T.ex om de i stock är 14-14-14-34-48 till 16-16-16-36-52. Om det blir mer stabilt får man undersöka varje variabel för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Knepigt. Jag hade börjat med att öka vcore, vsoc, vdimm ett snäpp och ändra primärtimings på ram. T.ex om de i stock är 14-14-14-34-48 till 16-16-16-36-52. Om det blir mer stabilt får man undersöka varje variabel för sig.

Jag har gjort detta. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

@Wcx Tyvärr kraschade det igen. Vet dock inte om jag har gjort rätt, så därför fotograferade jag inställningarna i bios. Hoppas de blev tillräckligt tydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Jag har gjort detta. Återkommer med resultat.

Tänkte mer att öka timings utifrån dina specifika grundinställningar. Mitt förslag var bara ett exempel. Hur ser sensor-värden ut i HwInfo64 för dina komponenter under belastningstest? Kanske spänningsfall som är för högt?

Förresten...förmodar att du har senaste bios då minneskompabiliteten förbättrats sedan b350 lanserades?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Tänkte mer att öka timings utifrån dina specifika grundinställningar. Mitt förslag var bara ett exempel. Hur ser sensor-värden ut i HwInfo64 för dina komponenter under belastningstest? Kanske spänningsfall som är för högt?

Har nu loggat under tiden jag spelat i väntan på krasch. Den kom till slut. Men jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Men den är uppladdad på google drive. Så vill/kan du ta dig en titt vore det snällt.
https://drive.google.com/file/d/18bqpM0Sb4n_pk7sDVTHwJ5P9EtAW...

Skrivet av Wcx:

Förresten...förmodar att du har senaste bios då minneskompabiliteten förbättrats sedan b350 lanserades?
Skickades från m.sweclockers.com

Angående Bios, så har den blivit uppdaterad men inte till senaste. Kan testa det med. Tänkte nog mer att de sista uppdateringarna rörde Zen+, men där är kanske minneskompabilitet ut över det.

Permalänk
Medlem

Har tagit bort en massa rader i kalkylarket och sparat sista minuten. Borde bli lättare att hitta då.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HJWJSlGRT_MF2caoS6f5m...

Permalänk
Medlem

Tycker det låter misstänksamt likt problem med nätaggregatet, har du en multimeter?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tycker det låter misstänksamt likt problem med nätaggregatet, har du en multimeter?

Tyvärr har jag inte det. Om jag kan fixa fram en. Vad ska jag mäta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Tyvärr har jag inte det. Om jag kan fixa fram en. Vad ska jag mäta?

Med tanke på hur stor inverkan grafikkortet verkar ha på stabiliteten skulle jag börja med +12V och se hur långt den sjunker innan systemet kraschar. Även om systemet inte kraschar är det intressant att se skillnaden mellan idle och load. Koppla multimetern över gul och svart i ett 4 pinnar Molex-kontaktdon (brukar vara relativt lätt att få till en koppling som man inte behöver sitta och hålla i då) och anteckna vilka spänningar du ser vid olika laster (om den ändrar sig mycket skriver du min och max på pappret).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Om du ids, ta gärna screenshots med sensorfönstret öppet i benchmarks. Loggens voltage-värden ser helt funky ut. Blir så för mig också. Tydligen problem med "thousands delimiter separator" i HWinfo64 enligt deras hemsida. För att försöka utesluta cpu/mem problem dra igång Prime95, OCCT, IntelBurnTest och låt de gå en lägre tid. Om inga problem uppstår med något av stresstesten så gav @Djhg2000 goda tips kring nätagg.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Djhg2000
Vi får se om jag kan fixa en multimeter imorgon.

@Wcx
Jag körde IntelBurnTest på maximum 10 varv, utan problem.

HWinfo under IBT:

HWinfo under Unigine Superposition:

Ser ni något konstigt säg till. Börjar bli trött och förvirrad över när det senast kraschade. Kanske inte har testat efter jag uppgraderade bios till senaste.

Permalänk
Medlem

Kraschar fortfarande i ME: Andromeda, oftast i loading screens eller liknande. När den kraschade i Unigine Superposition så gjorde den det också när den laddade in saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Med tanke på hur stor inverkan grafikkortet verkar ha på stabiliteten skulle jag börja med +12V och se hur långt den sjunker innan systemet kraschar. Även om systemet inte kraschar är det intressant att se skillnaden mellan idle och load. Koppla multimetern över gul och svart i ett 4 pinnar Molex-kontaktdon (brukar vara relativt lätt att få till en koppling som man inte behöver sitta och hålla i då) och anteckna vilka spänningar du ser vid olika laster (om den ändrar sig mycket skriver du min och max på pappret).

Nu har jag införskaffat en multimeter.
Jag uppmätte från en molex kontakt:
Idle: 12.17 och 12.18
Load: 12.19

Intressant att tillägga är att när jag körde load, så skulle jag köra om körningen en gång till, då gick den ner till 12.18 och höll sig där under tiden datorn kraschade. Så om jag förstått det rätt inget spänningsfall.

Jag borde nog testköra minnena mer, fast det klarade några om gångar av memtest86 och maximum i IntelBurnTest.

Och den kraschade återigen i själva laddningen av programmet, inte i körningen i sig.

Permalänk
Medlem

Körde fyra körningar av memtest86, hittade inga fel.
Tänker nu att de är antingen moderkortet eller det faktum att ramminne och moderkort inte är kompatibla. Finns dock inga minne att köpa i min närhet som är kompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Nu har jag införskaffat en multimeter.
Jag uppmätte från en molex kontakt:
Idle: 12.17 och 12.18
Load: 12.19

Intressant att tillägga är att när jag körde load, så skulle jag köra om körningen en gång till, då gick den ner till 12.18 och höll sig där under tiden datorn kraschade. Så om jag förstått det rätt inget spänningsfall.

Jag borde nog testköra minnena mer, fast det klarade några om gångar av memtest86 och maximum i IntelBurnTest.

Och den kraschade återigen i själva laddningen av programmet, inte i körningen i sig.

Ser inte ut som några problem alls med +12V då. Dags att mäta +5V och +3.3V (lite knepigare att mäta men finns i 24-pinnarskontakten).

Skrivet av Minthon:

Körde fyra körningar av memtest86, hittade inga fel.
Tänker nu att de är antingen moderkortet eller det faktum att ramminne och moderkort inte är kompatibla. Finns dock inga minne att köpa i min närhet som är kompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om du inte får några fel i Memtest86 lär ju minnena vara kompatibla?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Ser inte ut som några problem alls med +12V då. Dags att mäta +5V och +3.3V (lite knepigare att mäta men finns i 24-pinnarskontakten).

Ja det var ju lite knepigare. Men tror jag har hittat problemet, men får se vad ni andra tycker. Jag passade även på att mäta alla linor.
Kommer skriva det i den ordningen som de är numrerade.

1: 3.3V Idle 3.32 Load: 3.31
2: 3.3V Idle: 3.32 Load: 3.31
4: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04
6: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04
9: 5VSB Idle: 5.11 Load: 5.09
10: 12V Idle: 12.16 Load: 12.12
11: 12V Idle: 12.16 Load: 12.12
12: 3.3V Idle: 3.32 Load: 3.32
13: 3.3V Idle: 3.32 Load: 3.31
14: -12V Idle: -12.03 Load: -12.04
21: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04
22: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04
23: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04

Siffrorna ser jätte bra ut om jag har förstått det rätt. Men det hände en underlig sak, som jag hoppas inte handlar om "user error". När vi skulle mäta nr 10 i Idle så kraschade det två gånger under tiden vi försökte få in mätdonet rätt. Kraschen kändes som exakt som de andra krascherna. Och jag tyckte inte jag gjorde fel, men det kan förstås ha hänt, men jag vet i så fall inte vad. Efter de två krascherna sparade vi nr. 10 till sist och då fick vi värdena utan att datorn kraschade.

Så jag kommer imorgon att byta nätaggregatet mot ett annat, om det får plats i lådan, annars får jag se hur jag löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Ja det var ju lite knepigare. Men tror jag har hittat problemet, men får se vad ni andra tycker. Jag passade även på att mäta alla linor.
Kommer skriva det i den ordningen som de är numrerade.

1: 3.3V Idle 3.32 Load: 3.31
2: 3.3V Idle: 3.32 Load: 3.31
4: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04
6: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04
9: 5VSB Idle: 5.11 Load: 5.09
10: 12V Idle: 12.16 Load: 12.12
11: 12V Idle: 12.16 Load: 12.12
12: 3.3V Idle: 3.32 Load: 3.32
13: 3.3V Idle: 3.32 Load: 3.31
14: -12V Idle: -12.03 Load: -12.04
21: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04
22: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04
23: 5V Idle: 5.04 Load: 5.04

Siffrorna ser jätte bra ut om jag har förstått det rätt. Men det hände en underlig sak, som jag hoppas inte handlar om "user error". När vi skulle mäta nr 10 i Idle så kraschade det två gånger under tiden vi försökte få in mätdonet rätt. Kraschen kändes som exakt som de andra krascherna. Och jag tyckte inte jag gjorde fel, men det kan förstås ha hänt, men jag vet i så fall inte vad. Efter de två krascherna sparade vi nr. 10 till sist och då fick vi värdena utan att datorn kraschade.

Så jag kommer imorgon att byta nätaggregatet mot ett annat, om det får plats i lådan, annars får jag se hur jag löser det.

Låter skumt, mätinstrumentet borde inte ha någon signifikant påverkan alls när man mäter spänning (teoretiskt sjunker spänningen pyttelite precis när man kopplar den över kretsen men på en så fet rail som +12V i en PC borde det röra sig om μV). Hur är spänningen mellan +12V på 24-pinnars och +12V på "P4-kontakten" (8-pinnars nära sockeln)? Sätt den svarta mätsladden i 24-pin och skriv ner värdet inklusive eventuellt minustecken. Du kan behöva byta mätområde till 2000mV för att få ut ett värde. Mät även mot +12V i Molex 4-pin igen som referens (svarta fortfarande i +12V på 24-pin), det kan ju vara separata rails för CPU och GPU (var rätt vanligt ett tag) och att bara den ena av dem mår dåligt.

Börjar luta mer åt dåligt kontaktdon (särskilt med pinne 10 då, feltillverkad hylsa?) eller att någon av dem inte riktigt har låst fast, i övrigt ser värdena faktiskt rätt friska ut. Jag skulle avvakta med nytt nätagg tills vi är lite mer säkra på saken. Å andra sidan går ju saker som rippel inte att se med en vanlig multimeter. Kanske testa att koppla ur och in 24-pin, ibland hjälper det när du har glapp i kontakten så att den precis gör kontakt (bildas skräp precis där den gör kontakt och med tiden blir det svårare och svårare att leda ström mellan ytorna).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Låter skumt, mätinstrumentet borde inte ha någon signifikant påverkan alls när man mäter spänning (teoretiskt sjunker spänningen pyttelite precis när man kopplar den över kretsen men på en så fet rail som +12V i en PC borde det röra sig om μV). Hur är spänningen mellan +12V på 24-pinnars och +12V på "P4-kontakten" (8-pinnars nära sockeln)? Sätt den svarta mätsladden i 24-pin och skriv ner värdet inklusive eventuellt minustecken. Du kan behöva byta mätområde till 2000mV för att få ut ett värde. Mät även mot +12V i Molex 4-pin igen som referens (svarta fortfarande i +12V på 24-pin), det kan ju vara separata rails för CPU och GPU (var rätt vanligt ett tag) och att bara den ena av dem mår dåligt.

Börjar luta mer åt dåligt kontaktdon (särskilt med pinne 10 då, feltillverkad hylsa?) eller att någon av dem inte riktigt har låst fast, i övrigt ser värdena faktiskt rätt friska ut. Jag skulle avvakta med nytt nätagg tills vi är lite mer säkra på saken. Å andra sidan går ju saker som rippel inte att se med en vanlig multimeter. Kanske testa att koppla ur och in 24-pin, ibland hjälper det när du har glapp i kontakten så att den precis gör kontakt (bildas skräp precis där den gör kontakt och med tiden blir det svårare och svårare att leda ström mellan ytorna).

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer mäta en gång till och då mellan de andra punkterna som du föreslog. Men att byta nätaggregat är ingen kostnad då jag har ett som står, bara jobbigt tidsmässigt. Återkommer imorgon när jag har mät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Låter skumt, mätinstrumentet borde inte ha någon signifikant påverkan alls när man mäter spänning (teoretiskt sjunker spänningen pyttelite precis när man kopplar den över kretsen men på en så fet rail som +12V i en PC borde det röra sig om μV). Hur är spänningen mellan +12V på 24-pinnars och +12V på "P4-kontakten" (8-pinnars nära sockeln)? Sätt den svarta mätsladden i 24-pin och skriv ner värdet inklusive eventuellt minustecken. Du kan behöva byta mätområde till 2000mV för att få ut ett värde. Mät även mot +12V i Molex 4-pin igen som referens (svarta fortfarande i +12V på 24-pin), det kan ju vara separata rails för CPU och GPU (var rätt vanligt ett tag) och att bara den ena av dem mår dåligt.
Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du? Ska jag inte ha svart mot jord, utan jag ska ha båda mot 12V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Låter skumt, mätinstrumentet borde inte ha någon signifikant påverkan alls när man mäter spänning (teoretiskt sjunker spänningen pyttelite precis när man kopplar den över kretsen men på en så fet rail som +12V i en PC borde det röra sig om μV). Hur är spänningen mellan +12V på 24-pinnars och +12V på "P4-kontakten" (8-pinnars nära sockeln)? Sätt den svarta mätsladden i 24-pin och skriv ner värdet inklusive eventuellt minustecken. Du kan behöva byta mätområde till 2000mV för att få ut ett värde. Mät även mot +12V i Molex 4-pin igen som referens (svarta fortfarande i +12V på 24-pin), det kan ju vara separata rails för CPU och GPU (var rätt vanligt ett tag) och att bara den ena av dem mår dåligt.

Börjar luta mer åt dåligt kontaktdon (särskilt med pinne 10 då, feltillverkad hylsa?) eller att någon av dem inte riktigt har låst fast, i övrigt ser värdena faktiskt rätt friska ut. Jag skulle avvakta med nytt nätagg tills vi är lite mer säkra på saken. Å andra sidan går ju saker som rippel inte att se med en vanlig multimeter. Kanske testa att koppla ur och in 24-pin, ibland hjälper det när du har glapp i kontakten så att den precis gör kontakt (bildas skräp precis där den gör kontakt och med tiden blir det svårare och svårare att leda ström mellan ytorna).

Skickades från m.sweclockers.com

Det första jag gjorde när jag började dagens felsökning var att dra ur och sätt i 24-pin, hade varit skönt om det var så enkelt.
Vi mätte med svart sladd i 24-pin 12V och röd i 8-pin och molex. 10 och 11 tillhör 24 pin och 8, 7, 6 och tillhör 8 pin.

12V(11) - 12V(8) Idle: -6mV Load: 2mV
12V(11) - 12V(7) Idle: -4mV Load: 1-2mV
12V(11) - 12V(6) Idle: 3mV Load: 1mV
12V(11) - 12V(5) Idle: -3mV Load: 1mV
12V(10) - 12V(8) Idle: 3mV Load: 2mV
12V(10) - 12V(7) Idle: 3mV Load: -3mV
12V(10) - 12V(6) Idle: 4mV Load: -3mV
12V(10) - 12V(5) Idle: 3mV Load: 36mV
12V(11) - 12V(Molex) Idle: 8mV
12V(10) - 12V(Molex) Idle: 25mV

Det blev inget load test för molex för då var datorn så instabil att det inte blev någon load. Efter några försök att starta något program blev det bara värre och datorn typ kraschar hela tiden. Vi behövde bryta strömmen helt en kortare tid för att ens komma in i Windows. Och varje gång jag testade att starta benchmarken så kraschade datorn oavsett upplösning och minnes tyngd.

Men känns som det antingen är nätaggregat eller moderkort och det lutar med mot moderkortet för min del. Men känner inte riktigt att jag kan vara 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Körde fyra körningar av memtest86, hittade inga fel.
Tänker nu att de är antingen moderkortet eller det faktum att ramminne och moderkort inte är kompatibla. Finns dock inga minne att köpa i min närhet som är kompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Att memtest inte hittar fel är tyvärr ingen garanti på att minnet funkar. (har råkat ut för det)
Så om du inte redan gjort det, testa med en minnessticka i taget i respektive slot och se om det gör någon skillnad. Kan ju vara att ena minneskanalen eller slotten är dålig/glapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Det första jag gjorde när jag började dagens felsökning var att dra ur och sätt i 24-pin, hade varit skönt om det var så enkelt.
Vi mätte med svart sladd i 24-pin 12V och röd i 8-pin och molex. 10 och 11 tillhör 24 pin och 8, 7, 6 och tillhör 8 pin.

12V(11) - 12V(8) Idle: -6mV Load: 2mV
12V(11) - 12V(7) Idle: -4mV Load: 1-2mV
12V(11) - 12V(6) Idle: 3mV Load: 1mV
12V(11) - 12V(5) Idle: -3mV Load: 1mV
12V(10) - 12V(8) Idle: 3mV Load: 2mV
12V(10) - 12V(7) Idle: 3mV Load: -3mV
12V(10) - 12V(6) Idle: 4mV Load: -3mV
12V(10) - 12V(5) Idle: 3mV Load: 36mV
12V(11) - 12V(Molex) Idle: 8mV
12V(10) - 12V(Molex) Idle: 25mV

Det blev inget load test för molex för då var datorn så instabil att det inte blev någon load. Efter några försök att starta något program blev det bara värre och datorn typ kraschar hela tiden. Vi behövde bryta strömmen helt en kortare tid för att ens komma in i Windows. Och varje gång jag testade att starta benchmarken så kraschade datorn oavsett upplösning och minnes tyngd.

Men känns som det antingen är nätaggregat eller moderkort och det lutar med mot moderkortet för min del. Men känner inte riktigt att jag kan vara 100%.

I fetstil har vi den kritiska informationen här då. Sammanslaget med tidigare mätningar:

Spänning på pin 10 och 11 i ATX 24-pin: 12.16V
Spänning på +12V i Molex 4-pin: 12.17V

Spänningsfall till nätagg (Molex olastad -> 0mV skillnad till nätagg):
ATX pin 10: 8mV
ATX pin 11: 25mV
ATX snitt: 16,5mV

Spänningsskillnad mot EPS 8-pin (snitt):
ATX pin 10: (3+3+4+3)/4 = 3,25mV
ATX pin 11: (-6-4+3-3)/4 = -2,5mV
ATX snitt: (3,25-2,5)/2 = 0,375mV

Antaganden:
ATX 24-pin: 600mm AWG18 -> 0,6m 0,02095 Ohm/m -> 0,01257 Ohm
ATX 24-pin och EPS 8-pin går på samma rail

Strömmar:
ATX pin 10: 8mV/0,01257 Ohm = 0,63644A -> 0,636A
ATX pin 11: 25mV/0,01257 Ohm = 1,9889A -> 2,00A
ATX snitt: 2,6253A -> 2,63A

Slutsats:
ATX pin 11 tar 76% av strömmen som går via kontaktdonet. Vid idle så lastas ATX 24-pin hårdare än EPS 8-pin per pinne (positiv skillnad med ATX 24-pin som referens) och ATX pin 11 mer än 3 ggr hårdare än ATX pin 10. ATX pin 10 och 11 är alltså väldigt snedbelastade, men 2A är långt under gränsen för AWG18 (10A ger ca 60C på isoleringen).

Kort sagt, prova det andra nätagget du har liggande. Kontrollera även om ATX pin 10 och 11 är ihopkopplade på moderkortsidan (mät mot stiften i kontakten på lägsta området för Ohm, du borde se 0). Om de inte är ihopkopplade med kontaktdonet borta är det inte nödvändigtvis fel om ATX pin 10 och 11 ger olika spänningsfall.

Edit: Ser ut att jag har jämfört mot Molex istället för EPS 8-pin i uträkningarna, värdena är fel och lasten per pinne i snitt är lika mellan ATX 24-pin och EPS 8-pin. Pin 11 lastas dock fortfarande hårdare än pin 10 i ATX 24-pin.

Trött matte ger trött svar
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Kort sagt, prova det andra nätagget du har liggande. Kontrollera även om ATX pin 10 och 11 är ihopkopplade på moderkortsidan (mät mot stiften i kontakten på lägsta området för Ohm, du borde se 0). Om de inte är ihopkopplade med kontaktdonet borta är det inte nödvändigtvis fel om ATX pin 10 och 11 ger olika spänningsfall.

Vill först bara säg tack all hjälp än så länge.
När jag ska mäta resistansen mellan 10 och 11, ska jag göra det med eller utan kontakten från nätaggregatet i?
Får jag chans att testa innan du svarar testar jag båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Vill först bara säg tack all hjälp än så länge.
När jag ska mäta resistansen mellan 10 och 11, ska jag göra det med eller utan kontakten från nätaggregatet i?
Får jag chans att testa innan du svarar testar jag båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem, hoppas bara att mätningarna fortsätter att leda oss till felet

Resistansen måste mätas utan ATX 24-pin från nätagget, annars mäter du en kombination av moderkortet och nätaggets resistans. För att vara riktigt säker kan du koppla ur EPS 8-pin också så att pinnarna i ATX 24-pin inte råkar vara sammankopplade via det kontaktdonet, tänkte inte på det när jag skrev förra inlägget.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Inga problem, hoppas bara att mätningarna fortsätter att leda oss till felet

Resistansen måste mätas utan ATX 24-pin från nätagget, annars mäter du en kombination av moderkortet och nätaggets resistans. För att vara riktigt säker kan du koppla ur EPS 8-pin också så att pinnarna i ATX 24-pin inte råkar vara sammankopplade via det kontaktdonet, tänkte inte på det när jag skrev förra inlägget.

Jag mätte resistansen, jag hade dock inte 0 Ohm på min multimeter, minsta var 200. Det visade dock inga värden. Så jag testade att byta nätaggregat till ett Fractal Design Newton R3 1000W, jag har kört 6 varv av benchmarken som det andra aggregatet inte klarade mer än 1,5 varv av. Så än så länge positivt. Men kommer testa vidare genom att spela spelet som jag hade problem med köra fler benchmarks.

Så jag tackar åter igen för tålamod och all hjälp jag har fått. Jag återkommer i tråden om problemet kvarstår.