Asus lanserar ROG Zephyrus S – tunn bärbar speldator med Geforce RTX 2080 Max-Q

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar ROG Zephyrus S – tunn bärbar speldator med Geforce RTX 2080 Max-Q

Asus smygstartar CES med en förhandstitt på årets nya produkter. En av dem är ROG Zephyrus S GX701 som har en skärm på 17-tum och Geforce RTX 2080 Max-Q Design under huven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En liten fråga. Är strömtillförseln till Max-Q modeller begränsad eller kan man fläska på med standardhastigheter och eventuellt överklockning? (Bortse från kylningen)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått rätt så är RTX 2080 Max-Q ett underklockat RTX 2080? Borde ge mycket mer prestanda jämfört med tidigare grafikkort i laptops med 10XX-serien.

Gillar att den är så tunn också. Om man inte tycker priset är ett problem så bör man satsa på denna eller liknande.

Annars tyckte jag Jonas gjorde det bra som hann med riktigt mycket på den korta tiden

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Alotiat:

Så om jag förstått rätt så är RTX 2080 Max-Q ett underklockat RTX 2080? Borde ge mycket mer prestanda jämfört med tidigare grafikkort i laptops med 10XX-serien.

Gillar att den är så tunn också. Om man inte tycker priset är ett problem så bör man satsa på denna eller liknande.

Annars tyckte jag Jonas gjorde det bra som hann med riktigt mycket på den korta tiden

Det blev rätt komprimerat, haha! Vi hade bokstavligt slut på tid i "videorummet", och Asus-folket mer eller mindre pekade på klockorna. @JonasT är en klippa dock, jag stod mest och mhm:ade.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Så om jag förstått rätt så är RTX 2080 Max-Q ett underklockat RTX 2080? Borde ge mycket mer prestanda jämfört med tidigare grafikkort i laptops med 10XX-serien.

Gillar att den är så tunn också. Om man inte tycker priset är ett problem så bör man satsa på denna eller liknande.

Annars tyckte jag Jonas gjorde det bra som hann med riktigt mycket på den korta tiden

Max-Q innebär 5 till 30% sämre prestanda jämfört med icke Max-Q, men dock då i en aningen klumpigare laptop, nu har jag väl inte råd med laptops med 2080 och liknande, men skulle undvika dessa Max-Q laptops, som pesten faktiskt.

Man kan ju också om man inte specifikt vill ha ray-tracing skaffa en laptop utan Max-Q men med 1080 (samma prestanda som 2080 max-Q men billigare)

Priset man får betala för lite tunnare och lättare laptop är just sämre prestanda IOM Max-Q.

Vill man ha en så här biffig gaminglaptop är väl det inte vikt och tunnhet det första man prioriterar, borde vara prestanda istället..

Tilltaget med Max-Q är ungefär på samma nivå som konserverad gröt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om den kommer i ett magrare utförande med kanske 2070 skulle jag på riktigt överväga att köpa den, nästan så att den går att använda i plugget utan för mycket obehagliga blickar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk

Tack för denna fina recension. Väldigt lockande laptop så att jag fick torka mungipan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP