Permalänk
Medlem

Deriveh's Allspark - Diskret(?) design

Hej!

För första gången så testar jag på att modda lite! Har varken några särskilda verktyg eller så utan tar vad jag har hemma i verktygslådan samt tar hjälp av bekanta! (Eller bekantas bekanta.)

Satt innan på ett Coolermaster HAF XB EVO som jag tänkte göra om ett tag, men föll för att testa göra om mitt bygge i ett ITX chassi. Sagt och gjort! Nytt moderkort införskaffades här på SweC och ett nytt chassi inköptes från inet!

Det här är första delen där jag fokuserat på att greja och ändra färg på komponenterna, nästa steg är att modda om själva chassit med ett liknande mönster som det blev på den "extra" akryl backplaten.

System:
Chassi: Phanteks Evolv mITX Tempered Glass - White
Chassi fläktar: 1x Corsair ML120 PRO White led, 1x Corsair ML140 PRO White led
Moderkort: MSI Z270-i Carbon Gaming utbytt till: Asus B450-I Strix Gaming
CPU: i7 7700k utbytt till: AMD Ryzen 7 2700
Minnen: G.Skill Xtreme 3200mhz cl14 2x8gb
PSU: Corsair RM750i
GPU: Colorful iGame GTX 1070ti U-top Palit RTX 2080ti Pro Gaming OC
CPU kylare: Corsair H115i med 2st Corsair ML140 PRO White Led

Planen är att införskaffa 2st Corsair ML140 Pro White led till, men budgeten har satt stop för stunden.

Plan för slutfinish:
Göra om utvalda komponenter som syns till vita, temat ska vara svart och vitt, med övervägande vitt.
Front, toppanelen och "extra GPU backplate" ska förses med "kretskortsmönster" eller "allsparksmöntser" som jag vill kalla det.
GPU-backplaten ska sitta på små förhöjningar från GPUns riktiga backplate, eventuellt på sikt kanske där smyger sig in någon led, om min finish blir bra.

För att färga värmekänsliga komponenter så används en elementfärgs spray, ger inte exakt samma vita som gummifärgen som jag kommer att använda på övriga komponenter, men då LED-belysningen är tänkt att vara diskret så hoppas jag att det inte kommer att synas.
Till fronten och toppen kommer jag att ta hjälp av en bekants bekant som har lite bättre verktyg, så bilder på hur det fortskrider kommer längre fram.

***UPPDATERING 1:
Hämtade precis toppen och fronten från vattenskärning. Det var mycket mer komplicerat än han som skar hade tänkt sig. Med ritande fick han lägga nästan en hel dag på detta så det blev en ”förlust affär” ekonomiskt för honom.
Tyvärr hämde det som han varnat för på toppen... Plåten blev för sladdrig efter ett par skåror och började vobbla, villet resulterade i färgflagning + en skåra som inte blev jämntjock. Ska försöka fixa det med drämmel nu samt funderar på att ”akutomlacka” själv här hemma nu ikväll! I så fall blir det iväg till biltema för att handla färg...
Här kommer bilderna i vart fall på plåtarna efter skärning.

***UPPDATERING 2:
Sitter på DHW18 så bilderna blev väl sådär, har inte kunnat installera LED-slingorna i mörkret här så de får komma senare tror jag. Men, här är några uppdateringsbilder i vart fall. Här ser ni även lite hur den felmålade topplåten skiljer sig i ton mot resten av chassit.
PUBG-brillorna är en bonus från Swec/Aoc montern.

***UPPDATERING 3:
Se kommentarerna nedan... Gick käpprätt åt skogen på Dreamhack!

***UPPDATERING 4:
Slängde in LED-slingorna och det blev inte helt galet. Fixade även till kabeldragningen, aldrig försökt att göra det snyggt innan så för att vara första gången så var det väl ok. Får läsa på lite om hur man får till det där framöver. Det som är kvar är att få på min H115i igen tillsammans med fler ML140 PRO White LED och en fläktkontroller.

***UPPDATERING 5:
Äntligen är allt på plats! h115in och alla 5 140 ML PRO White fläktarna samt kontrollern. Jäklar vad tempsen hoppade ner på CPUn. Jag blev till slut nöjd med utseendet med.

***UPPDATERING 6:
Nu jäklar ska det här göras färdigt! Alla plåtar och allt som är vitt på chassit är nu nermonterat, slipat x flera med våtsandpapper, ojämnheterna från vattenskärningen är bortslipade med dremmel, plexibackplaten helt omgjord och en del annat smått och gott ord as nu för färdigställande.
Förhoppningsvis så är allt färdigt innan helgen är slut. Uppdaterar med bilder allt eftersom.

***UPPDATERING 7:
Då var chassit moddat ytterligare och GPUn bytt till ett RTX 2080ti placerat vertikalt. GPUn fick inte plats i chassit i sitt vanliga läge liggandes. Vilket medförde att baksidan behövde modifieras med hjälp av en moddat GPU-bracket från Coolermaster som @lanu hjälpte mig att fixa till, stort tack! Jag moddat den ytterligare och lackade om den till att matcha chassits vita. Sen blev det en riserkabel och GPU-hållare till riserna från Phanteks. Blev riktigt bra men JÄKLIGT tight som ni kan se på de nya bilderna. Precis allting får plats.

***UPPDATERING 8:
Fick äntligen ställt ut chassit i Open Class på Dreamhack Winter 2019 och lyckades kamma hem tredjepriset! Otroligt skoj! Stort tack till domarna som uppskattade bygget!

PS: Tar tacksamt emot tips/förslag och feedback.

Besök galleriet här

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

*Reserverad för vidare steg i byggandet.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Idag är "den stora dagen", då kommer min front och top-panel tillbaka från vattenskärningen. Ser verkligen fram emot det. Stötte dock på lite problem med plasten på baksidan av fronten, både kanalen som skickar vidare led-belysningen som begränsar hur långt ner det går att skära skåror samt på sidorna där det är någon form av "bärande" plaststrukturer. Beslutade dock att testa att skära igenom dem ändå och se vad som händer. (I värsta fall blir väl plåten lite sladdrigare...)

Så ser mycket fram emot eftermiddagen/kvällen när allt ska vara klart och monterat!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Ja, nästa steg i bygget blir att måla om hela chassit p.g.a. valet av fel färg i panik inför Dreamhack. Likaså göra om hela tanken kring backplaten samt upplägget med kabeldragningen inne i chassit. Fick även byta plattform under pågående Dreamhack till Ryzen då moderkortet gick sönder... När jag skruvade, meckade och flyttade runt chassit så lossnade en skruv som antagligen var lös som satt på baksidan av mobon och höll fast VRM. Den landade och kilade fast sig där på baksidan vid backplaten och enligt felsökningsgänget på Dreamhack som hjälpte mig en del måste det varit den som kortslutit moderkortet...
Givetvis så hade jag ingen AM4 backplate till Corsair kylaren... Så just nu så rullar allt på med en wraith-rgb kylare som kom med Ryzen 2700.

Så, nu ska allt göras om i lugn och ro med mer fokus på detaljerna. Så förhoppningsvis så blir det fler uppdateringar framöver, men det dröjer nog lite... Sambon var inte så glad över den plötsliga oväntade utgiften, blev ett DYRT Dreamhack.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Deriveh: Snyggt gjort där fram, sitter själv och funderar samma på mitt Define S2 fast bara fram isåfall. Väldigt lite luft kommer in framifrån då jag var tvungen att sätta fläktarna utanför chassit i sig men innanför främre panelen typ. (För att få plats med radiator och res fram osv.) Vet ej hur man gör detta dock, är det något man bör lämna in till som du gjorde, vattenskärning eller kan man göra något eget hemma tro?

Här är en bild på min dator

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Snyggt! Får se när jag ger mig på custom loop. Det beror lite på hur fronten ser ut, men ska du skära i panelen pch det ska bli snyggt så rekommenderar jag vattenskärning. Eller så beställer du en helt ny ”custom” panel från någon med cnc-fräs eller vattenskärare som gör rubbet klart så den bara är att lacka sen.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Deriveh: Ah custom loop är ganska roligt, rekommenderar starkt faktiskt om man har intresset inne och det inte gör allt för stort hål i plånkan Fronten ser ut såhär:

Är osäker om man borde testa med dremmel själv eller beställa färdig som du säger, tror ärligt talat det hade gynnat kanske 5-7c vilket är ganska värt i min bok. (Antar lite, kan ju självklart testa genom ta loss panelen men är lite för lat för att bry mig när tempsen ändå är låga )

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Det där hade du nog sabbat med em dremmel tror jag. Eller mycket efterarbete för att få det snyggt sen.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Proffsmobbare

Blev riktigt snyggt, bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Blev riktigt snyggt, bra jobbat!

Tack så mycket! 😊

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Coolt bygge, tummen upp!

Visa signatur

🗄️ : LZmod A24-v5 2.0 . . . . . . . . . . . . . . .🔌: Enhance ENP7140 400W /w Noctua NF-A4x20 . . . . . .
🏬: ASUS ROG Strix B550-I Gaming. . . . .🎞️: 32GB Corsair LPX Vengeance B 3200MHz C16 . . . . .
🔲: AMD Ryzen 7 5700x . . . . . . . . . . . . . .❄️: Cryorig C7G . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
💾: M.2 Samsung 990 PRO 2 TB . . . . . . . 💾: M.2 Samsung 980 PRO 2 TB . . . . . . . . . . . .. . . . . . . .
🏴: PNY RTX A2000 6GB . . . . . . . . . . . . 🖥️: Dell 34" UltraSharp U3421WE 21:9 Curved USB-C . . .

Permalänk
Medlem

@GreenKeg: Tack! Det uppskattas! 👍😊

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Så, nu är jag nöjd med slutresultatet. Krävdes bara en jäkla massa slipande och filande samt en omlackering. För att inte tala om några timmar med hopplöst akrylarbete! Gah!!

Ska försöka få till några bra bilder på det fördiga resultatet, men nu är jag för trött för det.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Så, några nya bilder tillagda. Känner mig nöjd med den matta vita färgen. Tacksam för kommentarer och tips som jag kan ta med mig till nästa projekt! (Som jag hoppas blir under 2019.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Så, några nya bilder tillagda. Känner mig nöjd med den matta vita färgen. Tacksam för kommentarer och tips som jag kan ta med mig till nästa projekt! (Som jag hoppas blir under 2019.)

Fan vad snyggt allt blev tillslut! Riktigt najs fixat med det som blev lite iffy på toppanelen innan DH!

Permalänk
Medlem

Uppdaterat sedan jag bytte GPU och fick modda om bygget till ett vertikalt placerat grafikkort.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow