Samsung visar nästa generations TV med paneltekniken Micro LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men det verkar samtidigt fortfarande vara väldigt mycket struktur runt varje subpixel. Så screendoor-effekten med ett tydligt rutnät runt varje pixel lär vara ett problem.

Det borde gå att lösa med mikrolinser, som man gör på CMOS-detektorer:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kilroy: Den ursprungliga QLED-termen var alltså en lös term. Det som du länkar till brukar kallas för QD-LED där själva lysdioden består av kvantprickar som lyser när man tillför elektricitet. Något som ger ännu högre energieffektivitet än idag när kvantpricken omvandlar befintligt ljus från en annan källa. Den tekniken finns men är långt ifrån redo att masstillverkas.

Okej, jag har fått för mig att Samsung ska lansera QD-LED på bred front redan i år eller iaf senast 2020.
Men det har väl bara varit rena spekulationer och vilda rykten, annars hade vi nog hört mer om det vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Återstår att se hur det skiljer sig. Baserat på vad som går att läsa och googla fram är "Micro LED" ganska mycket som det kallas. Vilket är ovanligt för Samsung som gärna myntar felaktiga termer i marknadsföringssyfte. Här finns väl en av de bättre beskrivningarna av tekniken med närbilder på strukturen:

https://www.techhive.com/article/3246240/displays/samsung-mic...

Micro LED är en LED-display "på riktigt" – till skillnad då från senare års missvisande begrepp "LED-TV" som är LCD. Sådana LED-displayer är inte alls något nytt. Vi ser dem kanske varje dag som reklamskyltar, jumbotroner, och liknande ute på stan, som bakgrund på konserter och liknande.

Kliver man nära en sådan display märker man snabbt att det är starkt lysande punkter som väldigt glest utspridda i ett rutnät. Ingen man vill ha på soffavstånd – förmodligen. Så vad Samsung verkar ha lyckats med är själva miniatyriseringen av lysdioderna. Men det verkar samtidigt fortfarande vara väldigt mycket struktur runt varje subpixel. Så screendoor-effekten med ett tydligt rutnät runt varje pixel lär vara ett problem.

Och det säger sig självt med "The Wall" på 146 tum att detta inte är något som lär hamna i din 55-tummare och än mindre en datorskärm. Men det kan komma och verkar redan bli en ersättare till projektorteknik.

Fast kanske värst: rutor med synliga skarvar? Nja - marginell användning för konsumenter i alla fall inom den nära framtiden.

Samtidigt kan ju Samsung utveckla detta vidare. En Micro-LED struktur bakom en LCD-panel skulle kunna öppna för local dimming med säg 0,5 - 1 miljon "zoner" på en 65-tummare med mycket snabbare respons än dagens local dimming. Men det återstår att se vad de tänkt sig där.

När du ändå är på tråden, hat du kikat på Cledis? På hyffsat nära avstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har ni förövrigt konkurrenten till Oled. Visas på CES (om än ej publikt) och det verkar väldigt lovande:

https://youtu.be/QJPa2QRZPOY

(QDCF skulle kunna används till Oled med men det är alltså till LCD som det satsas på)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mja, mer en sidoutveckling av gammal teknik som hittills stannat av.
Det är ju ganska tydligt att OLED har många problem som gör tekniken dyr och begränsad. dvs, det är jävligt klurigt att göra stora paneler. Samtidigt så är inbränning och förändringar över tid också ett problem. (mindre blått)

Vanliga LED har ju funnits sen 60-talet och är en beprövad teknik utan de nackdelar som OLED har. Dock så är dom för stora för att göra vettiga TV-apparater av, något som Samsung nu alltså börjat jobba på. Detta är ju bara första steget i det jobbet, och ärligt talat så är 1080p på 72 tum ganska imponerande med tanke på att det är just första försöket. Frågan är dock om priset kan konkurera.

oled känns ganska likt då det är en pixel som kan lysa i olika färger och det här är snarlik teknik? fördelen med oled är väll att likt microled så är varje pixel sin egen ljuskälla och kan också lysa i olika färger eftersom den oled har 3 olika subpixlar som kan, eller är jag helt off?

kan nog vara en bra utmanare om inte annat, har själv en oled tv och svärtan är fantastisk även om jag behöver justera bilden lite då den är lite väl mörk i mörka scener.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Här har ni förövrigt konkurrenten till Oled. Visas på CES (om än ej publikt) och det verkar väldigt lovande:

https://youtu.be/QJPa2QRZPOY

(QDCF skulle kunna används till Oled med men det är alltså till LCD som det satsas på)

Alltid trist när det är en sån jävla säljare som intervjuas, var ju mycket intressant som sades och gicks igenom annars så sevärd video ändå. Men fick ju krupp på snubben bitvis.

Permalänk
Medlem

Såg en annan video om "The Wall" och där såg man de enskilda panelerna ganska tydligt...kändes inte speciellt imponerande för en CES skrytprodukt.

Permalänk

Kanske ska prata med era egna medarbetare på redaktionen som kan bildskärmar innan ni publicerar?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

När du ändå är på tråden, hat du kikat på Cledis? På hyffsat nära avstånd.

Flera år sedan jag var på några mässor eller events med sådant tyvärr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kilroy:

Alltid trist när det är en sån jävla säljare som intervjuas, var ju mycket intressant som sades och gicks igenom annars så sevärd video ändå. Men fick ju krupp på snubben bitvis.

Tyckte inte alls han var en besvärlig säljare, utan uttrycker sig som någon som har en insikt i hur tekniken fungerar på djupet, men ändå lyckas förklara det på en begriplig nivå. Det är något sällsynt skulle jag säga. Med tanke på alla hundratals snack jag haft genom åren med diverse produktchefer och liknande som lika väl kunde ha jobbat med att sälja husvagnar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Här har ni förövrigt konkurrenten till Oled. Visas på CES (om än ej publikt) och det verkar väldigt lovande:

https://youtu.be/QJPa2QRZPOY

(QDCF skulle kunna används till Oled med men det är alltså till LCD som det satsas på)

Kan rekommendera alla som är intresserade att se videon lyssna på förklaringen om hur kvantprickar kan fungera på olika nivåer. Nästa steg (för Nanosys då) är alltså att gå från bakgrundsbelysning som innehåller kvantprickar och alstra färger genom befintlig LCD-teknik, till att nu sätta kvantprickarna direkt vid LCD-skiktet. Där kan det direkt, via blått ljus från lysdioder, alstra rött och grönt samt "sprida" blått ljus. Vilket är mer effektivt, kräver inte samma nivåer av polarisering och därför ska minska problemen med betraktningsvinklar. Det kräver heller inte någon enorm förändring av nuvarande LCD-teknik.

Det är den här utvecklingen OLED har att kämpa mot: Att komma ned på samma tillverkningskostnader som LCD-teknik som är etablerad och väl utvecklad. Mer troligt att LCD utvecklas till att bli mer lik OLED – samt överträffa OLED i fråga om ljusstyrka och energieffektivitet, än att vi någonsin får ett brett utbud av OLED-skärmar för skrivbordet. Ifall jag får polera min spåkula då.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Låter nästan som du beskriver LGs "Nano Cell". QDCF som du beskriver är väl nästa steg från Samsung hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tyckte inte alls han var en besvärlig säljare, utan uttrycker sig som någon som har en insikt i hur tekniken fungerar på djupet, men ändå lyckas förklara det på en begriplig nivå. Det är något sällsynt skulle jag säga. Med tanke på alla hundratals snack jag haft genom åren med diverse produktchefer och liknande som lika väl kunde ha jobbat med att sälja husvagnar.

Allt är väl relativt, hans tekniska kunskaper är ju stora och han säger mycket som är intressant och bra, men han överdriver ju och säljer in tekniken på ett lite överdrivet sätt.
Jag antar att du är mer härdad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag antar att du är mer härdad.

Och mindre gnällig.

Ärligt talat, snubben gör sitt jobb och för ovanlighetens skull gör han det bra.

Givetvis är han inte 100% objektiv men att stå på CES och lyfta fram svagheter hos den egna tekniken hade varit ett gravt tjänstefel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och mindre gnällig.

Ärligt talat, snubben gör sitt jobb och för ovanlighetens skull gör han det bra.

Givetvis är han inte 100% objektiv men att stå på CES och lyfta fram svagheter hos den egna tekniken hade varit ett gravt tjänstefel.

Mycket sant.

Men som när han pratade om elektriskt aktiverade kvantpunkter gentemot fotonaktivierade och hans formuleringar fick det att framstå som att det inte fanns några fördelar med elektriskt aktiverade alls eftersom han inte ville prata om nackdelarna med nuvarande teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Mycket sant.

Men som när han pratade om elektriskt aktiverade kvantpunkter gentemot fotonaktivierade och hans formuleringar fick det att framstå som att det inte fanns några fördelar med elektriskt aktiverade alls eftersom han inte ville prata om nackdelarna med nuvarande teknik.

Sant det med, reagerade lite på den biten jag med ska erkännas.

Överlag tror jag dock det handlar om en vilja att prata om (snart) nuvarande teknik, inte nästa eventuella teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såhär ett år senare känner jag ett starkt ha-begär. Synd att plånboken inte vuxit lika mycket som magen under jul.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Bildexpert 📺

Liten uppdatering så här långt efter. Jag fick en prisuppgift på Samsung The Wall nu i veckan.

I USA går den för 400 000 dollar. Oklart om det påverkas av Black Friday-reor.

För närvarande väntas Micro-LED kosta mellan 15-20K dollar per kvadratmeter. 65 tum är nästan 1,2 kvm. 100 tum är runt 2,8 kvm. Dessa priser inkluderar då inte konstruktion och serviceavtal utan är den råa hårdvarukostnaden för själv panelen.