Prisutvekling av Grafikkort (tabell)

Permalänk

Prisutvekling av Grafikkort (tabell)

Hej allesammans. Sammanställde lite data hur priset på grafikkort utvecklats de senaste 10 åren. Det kanske finns fler som gillar data och tabeller här på forumet så jag tänkte bara dela med mig av resultatet. Resarverar mig självfallet för fel.

Klicka för mer information
Visa mer
Klicka för mer information
Visa mer

Obs. Valde att använda priserna för FE till nya RTX-serien då det inte finns ett enda kort till de rekommenderade priserna (MSRP).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra sammanställning!

Det här är en del av förklaringen också.

Men så har vi minusränta, så man får använd överskottet från boräntan till GPU-finansiering.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Intel kör Apple väg, ligger man på topp kan man ta precis hur mycket man vill betalt och folk betalar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@phlopydisk: Hej! När jag har tid tänkte jag även lägga till svenskt pris för varje grafikkort (i förhållande hur stark kronan var vid lanseringsdatumet.)

Mvh, M

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast undra hur länge man kunde ha ett gtx 460 kontra ett 1060. Jag menar om man lägger in tidsaspekten i det hela vilket är en del av den totala kostnaden.

Hur många var nöjda med prestandan på ett gtx 470 4år efter lansering kontra hur många var nöjda med 970 4år efter lansering?

Sådant tycker jag är intressant och relevant. Det är en öppen fråga vilket jag inte har svar på för jag körde mer konsoll på den tiden.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fast undra hur länge man kunde ha ett gtx 460 kontra ett 1060. Jag menar om man lägger in tidsaspekten i det hela vilket är en del av den totala kostnaden.

Hur många var nöjda med prestandan på ett gtx 470 4år efter lansering kontra hur många var nöjda med 970 4år efter lansering?

Sådant tycker jag är intressant och relevant. Det är en öppen fråga vilket jag inte har svar på för jag körde mer konsoll på den tiden.
Skickades från m.sweclockers.com

GTX 460 var ett utmärkt kort som höll väldigt länge. Jag bytte till ett GTX 670 när det kom, för att jag hade råd och ville, men hade kunnat stanna på 460 längre. Det samma gällde 970:t jag hade efter det - jag bytte till GTX 1070 samtidigt som jag uppgraderade resten av datorn 2017, men många sitter på 970 än idag och är nöjda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

@phlopydisk: Här kommer en uppdatering med lite svenska priser.

Klicka för mer information
Visa mer
Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur