Samsung visar 75-tums TV med Micro LED på CES 2019

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar 75-tums TV med Micro LED på CES 2019

Samsung fortsätter sin satsning på tekniken Micro LED, vilken demonstreras i form av 75 tums stor TV under CES 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Yes!! Give me two!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

I belive it when i see it. Eller när Thomas Ytterberg anser att man ska tycka det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

M.a.o. UOLED, UnOrganic Light Emitting Diode

Permalänk
Medlem

Intressant teknik och modulariteten är smart. Så man får väl se om 3-5 år...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fortsätter satsa, ja men inte för konsumentmarknaden. Samsung investerar tiotals miljarder för att få igång produktionen av BOLED. Blå OLED med kvantprickar (QDCC möjligen) är spåret de satsar på och bestämt sig för att utveckla. MicroLED i den form de bygger idag är inget de kan tillverka i deras panel-fabriker eller som de bygger några dedikerade fabriker för.

Permalänk
Medlem

Borde inte det vara helt suveränt ur ett affärsperspektiv att det bygger på ett modulärt system? Paneler hela vägen från 30" upp till 120" utan att de behöver ändra nånting i produktionen.
Fasen ge mig en 32" till datorn och en 75"a till tvn nuuuuu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fortsätter satsa, ja men inte för konsumentmarknaden. Samsung investerar tiotals miljarder för att få igång produktionen av BOLED. Blå OLED med kvantprickar (QDCC möjligen) är spåret de satsar på och bestämt sig för att utveckla. MicroLED i den form de bygger idag är inget de kan tillverka i deras panel-fabriker eller som de bygger några dedikerade fabriker för.

Exakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det känns som vi sitter i limbo så länge micro led inte lanseras för konsumenter... >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

Enligt lösa och säkert tequila-ångande uppgifter utanför Swec-sfären är det endast sexsiffrigt pris på en sådan här 75-tummare. Eller en halv månadslön eller vad folk nu påstår.

Modulär OLED med samma grundmöjligheter såg jag för övrigt på ISE-mässan redan 2011. Lika dyrt och exotiskt då med. Så vi får hoppas Samsung löser tillverkningen och får ned priserna.

Permalänk
Medlem

Samsung kommer nog snarare glömma bort dessa produkter när de fått igång produktionen av stora OLED-paneler. Deras nuvarande MicroLED-teknik har ju inget med QD-LED-spåret (ELQD) de hade velat fullfölja att göra. QD-LED-spåret är ju inget som kommer realiseras än, Samsung har skjutit på det och även när de kommit på hur de ska kunna göra produkterna kommer de behöva lista ut hur de ska kunna tillverka de i volym och investera miljarder i anläggningar för dito. Samsung har väl inte ens visat prototyper på ELQD-paneler, där kan de vara 5-10 år bort när det gäller att slå igenom kommersiellt även om de fortsätter det spåret. LCD och OLED är nog allt som gäller närmsta ~4 åren, under 100 000 krs-klassen åtminstone.

Permalänk
Avstängd

Som icke-insatt i all engineering som ligger bakom TV-apparater så undrar jag ändå vad det är som är så svårt med att skapa TV-apparater i exempelvis 40-55" med fullspäckad heltäckande ProPhoto-färgrymd med 14 bitars färgdjup + HDR som grädden på moset? Visst låter det överdrivet men är det verkligen mer tekniskt utmanande än att exempelvis ta sig till och tillbaka från Mars levande?

Eller ligger det främst i att "kunderna vet inte att de faktiskt vill ha detta så ingen idé att lägga något krut på det"? Personligen hade jag varit helnöjd med ProPhoto-färgrymd 14-bitars färgdjup+HDR utan inbyggda högtalare (kör externa såklart, vem tusan gör inte det?).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som icke-insatt i all engineering som ligger bakom TV-apparater så undrar jag ändå vad det är som är så svårt med att skapa TV-apparater i exempelvis 40-55" med fullspäckad heltäckande ProPhoto-färgrymd med 14 bitars färgdjup + HDR som grädden på moset? Visst låter det överdrivet men är det verkligen mer tekniskt utmanande än att exempelvis ta sig till och tillbaka från Mars levande?

Eller ligger det främst i att "kunderna vet inte att de faktiskt vill ha detta så ingen idé att lägga något krut på det"? Personligen hade jag varit helnöjd med ProPhoto-färgrymd 14-bitars färgdjup+HDR utan inbyggda högtalare (kör externa såklart, vem tusan gör inte det?).

Finns inte 5 biljoner kronor i offentliga pengar eller obegränsat riskkapital till att tillverka skärmar.

Finns prototyper som börjar närma sig att täcka hela Rec. 2020 nu, men du vill inte betala prislappen så... Proffsmarknaden betalar redan flera hundra tusen för något som täcker ~80 %.

Permalänk
Medlem

OLED håller runt 30 år, känns tveksamt att man skulle ha en tv mycket längre än så.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som icke-insatt i all engineering som ligger bakom TV-apparater så undrar jag ändå vad det är som är så svårt med att skapa TV-apparater i exempelvis 40-55" med fullspäckad heltäckande ProPhoto-färgrymd med 14 bitars färgdjup + HDR som grädden på moset? Visst låter det överdrivet men är det verkligen mer tekniskt utmanande än att exempelvis ta sig till och tillbaka från Mars levande?

Eller ligger det främst i att "kunderna vet inte att de faktiskt vill ha detta så ingen idé att lägga något krut på det"? Personligen hade jag varit helnöjd med ProPhoto-färgrymd 14-bitars färgdjup+HDR utan inbyggda högtalare (kör externa såklart, vem tusan gör inte det?).

Problemet är hur många döda pixlar du accepterar
Det är nämligen svårt att göra stora skärmar "perfekt". För det mesta blir det skavanker här och där, så då får man skära ut det som går att göra skärma av. det är därför det finns så gott om små skärmar, men inga stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

... är det verkligen mer tekniskt utmanande än att exempelvis ta sig till och tillbaka från Mars levande?

Det är absolut kostsamt och troligen mer tekniskt utmanande då det inte bara ska till att skala upp tillgänglig teknik utan ta fram nya lösningar. Sen tror jag inte att någon faktiskt åkt till Mars?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det är absolut kostsamt och troligen mer tekniskt utmanande då det inte bara ska till att skala upp tillgänglig teknik utan ta fram nya lösningar. Sen tror jag inte att någon faktiskt åkt till Mars?

En resa tur/retur till Mars kräver nog en del nya lösningar det också.

Permalänk
Medlem

mycket tal om inbränningar på oled. Efter 3+ år med min LG oled så har jag inte sett spåret av inbränningar. Spelar lite ps4 och tittar på Netflix/YT/amazon prime och streamat från htpc.

Permalänk
Medlem

Modularitet i sig är ju det coola. Sen skiter jag i om det sitter mLED eller OLED bakom.

Arbeta lite i Word på din vanliga skärm. Sen hakar du på en sidomodul o har en ultrawidescreen för spel. Sen bygger du till med ett gäng runt om för att du vill se på film i stort format.

#framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

OLED håller runt 30 år, känns tveksamt att man skulle ha en tv mycket längre än så.

Innan dess kommer den åldras och bli ljussvagare dock. Du riskerar också inbränning långt innan dess, beroende på hur du använder den. Det är nog främst de egenskaperna man vill komma ifrån, inte maximal livslängd för enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Modularitet i sig är ju det coola. Sen skiter jag i om det sitter mLED eller OLED bakom.

Arbeta lite i Word på din vanliga skärm. Sen hakar du på en sidomodul o har en ultrawidescreen för spel. Sen bygger du till med ett gäng runt om för att du vill se på film i stort format.

#framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Låt väl mer som att tillverkningsprocessen var modulär? Så när du inte spelar tänkte du lägga den andra skärmbiten under skrivbordet 😁?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

OLED håller runt 30 år, känns tveksamt att man skulle ha en tv mycket längre än så.

Övertygad om att det även då kommer finnas dom som envist hävdar att Pioneer Kuro fortfarande är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Låt väl mer som att tillverkningsprocessen var modulär? Så när du inte spelar tänkte du lägga den andra skärmbiten under skrivbordet 😁?

Iom att man inte behöver skärmkanter så kan man bygga pussel med panelerna. Tror Samsung demonstrerat det. Och gömma dem blir enkelt när de väl blir vikbara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3