LG OLED55C7 för 11 990:- på Netonet, prisvärd?

Permalänk
Medlem

LG OLED55C7 för 11 990:- på Netonet, prisvärd?

I "veckans klipp" på Netonet så säljer dom LG OLED55C7 för 11990:- Vad tror ni om den TV:n, är den prisvärd? Jag har tittat runt lite och samma modell har utgått på flera ställen så jag antar att Netonnet rensar lagret eller något kanske?

En OLED vore trevligt men hur orolig ska man vara för inbränning? Jag har ingen lust att radarn bränns fast om jag sitter och spelar Red Dead Redemption 2 hela dagen, kan detta bli ett problem tror ni? I övrigt verkar ju TV:n riktigt trevlig.

Tacksam för input

Permalänk
Medlem

Jag har likadan modell och är mycket nöjd med den, OLED är otroligt och svart kommer bli din favoritfärg, kolla eftertexter i filmer är nästan roligare än filmerna själv.

Även jag var orolig för inbränning men haft den nu ett par månader och jag har ingen inbrännning vad jag ser. Jag spelar mycket retro spel och där är ofta HUD helt statisk (typ NES spel där man hela tiden ser liv, tid, score uppe på skärmen), men näpp, ingen inbränning.
Jag spelade RDR2 45 timmar helgen det kom ut (ca 16h/dag) och ingen inbränning av radarn.
TVn dimmar sig väldigt snabbt om allt är stilla och hela skärmen flyttas några pixlar ungefär varje minut (inget man märker om man inte typ har en FPS räknare i hörnet, det går att stänga av också (”Screen Shift”)).

Jag köpte den för 15k, för 12k hade jag definitivt gjort det om jag var ute efter en. Jag skulle inte tänkt så mycket på ”veckans klipp”, tror de kört samma pris sen black friday, kolla prisjakt.

Vill även påpeka att 2018 modellen (C8) är just nu ”bara” 2000:- dyrare. Du får forska lite om det är värt det, black frame insertion bland annat. Kolla /r/OLED på reddit.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Jag har haft min i ungefär ett halvår nu, värd varenda krona!

Sitter fortfarande till och från och beundras över hur bra bilden är.
Jättesmidig interface med magic remote funktionen som gör att du kan styra TVn som en laserpekare.

Det enda negativa är ljudet, men det löste jag med en soundbar + bas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Guttanhehe: @lambdan: Tack för era svar! Måste fråga en sak till bara. När jag har googlat och läst om OLED så har jag stött på några som skriver om "black crush", har ni upplevt något sådant på er TV? Har det med inställningar att göra (ej så insatt i detta men har läst att folk påstår att det svarta kan ta över för mycket och svärta ut detaljer på vissa ställen).

Permalänk
Skrivet av Dexdor:

@Guttanhehe: @lambdan: Tack för era svar! Måste fråga en sak till bara. När jag har googlat och läst om OLED så har jag stött på några som skriver om "black crush", har ni upplevt något sådant på er TV? Har det med inställningar att göra (ej så insatt i detta men har läst att folk påstår att det svarta kan ta över för mycket och svärta ut detaljer på vissa ställen).

Mycket möjligt att OLED teknologin sänker svärtan mer än vad det ska vara. Men ingenting jag har tänkt eller stört mig på.

Jag använde mig utav en guide för att ställa in TVn när jag köpte den, allting känns mycket bra i mitt tycke!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

LG B8 finns på Elgiganten för 12990..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexdor:

@Guttanhehe: @lambdan: Tack för era svar! Måste fråga en sak till bara. När jag har googlat och läst om OLED så har jag stött på några som skriver om "black crush", har ni upplevt något sådant på er TV? Har det med inställningar att göra (ej så insatt i detta men har läst att folk påstår att det svarta kan ta över för mycket och svärta ut detaljer på vissa ställen).

Nej det är inget problem. Däremot har jag märkt att vissa doly vision filmef på netflix är väldigt mörka. Det är inte Oleds fel utan att vissa dolby vision är FÖR mörka helt enkelt. Cage serien är ett bra exempel. Det finns andra dolby filmer som det inte är problem med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

LG B8 finns på Elgiganten för 12990..

Tack för tipset. B8/C8 och B7/C7 är typ samma skärmar eller? EDIT: Har googlat lite, processorn skiljer tydligen.

Permalänk
Medlem

@Dexdor: Marginell årlig förbättring med några nya funktioner på 8-serien, skulle själv betala 1000kr extra för "nyare = bättre"-känslan, men det är nog ganska hugget som stucket.

Vet också att de mörkaste partierna är lite för mörka på LGs OLEDs men det är aldrig något jag stört mig på, ibland kan det till och med vara bättre i praktiken då det ofta förekommer en massa komprimeringsartefakter och skräp nere i de värdena. Det är inte heller mycket till en bokstavlig black crush, med en mörk bild i ett mörkt rum kan jag faktiskt se skillnad ända ner till värde 2 på en 8-bit skala.

Permalänk
Medlem

Det blev en 55” LG 8B på Elgiganten för 13. Kändes bättre att köpa en från 2018 bara sen så var det närmare dit än Netonnets lager också

Har pillat hela kvällen med Arc och min gamla receiver, ställt in bilden efter rtings.com, provat spela lite i 4K och så. Blir nog nöjd med denna TV. Min gamla är en 50” Samsung från 2013 så det är en rejäl uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guttanhehe:

Mycket möjligt att OLED teknologin sänker svärtan mer än vad det ska vara. Men ingenting jag har tänkt eller stört mig på.

Jag använde mig utav en guide för att ställa in TVn när jag köpte den, allting känns mycket bra i mitt tycke!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken guide använde du? Jag har också använt en guide, rtings, men så ekar tv-nörden på mediamarkts ord att jag gjort bort mig att inte ta kalibrering. Känner att det för första gången kanske var dumt att köpa över nätet, att man kunde dealat till sig den... Men också att en guide bör kunna bli någorlunda också..?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexdor:

I "veckans klipp" på Netonet så säljer dom LG OLED55C7 för 11990:- Vad tror ni om den TV:n, är den prisvärd? Jag har tittat runt lite och samma modell har utgått på flera ställen så jag antar att Netonnet rensar lagret eller något kanske?

En OLED vore trevligt men hur orolig ska man vara för inbränning? Jag har ingen lust att radarn bränns fast om jag sitter och spelar Red Dead Redemption 2 hela dagen, kan detta bli ett problem tror ni? I övrigt verkar ju TV:n riktigt trevlig.

Tacksam för input

Jag köpte 55C8, nästa års modell med andra ord, för 13990 kr så jag vet inte. En bra tv är det oavsett!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui