Permalänk
Medlem

Koppla in tvättmaskin

Hej!

Jag har för några veckor sedan fått en toppmatad tvättmaskin gratis och den behövs förståss kopplas in.
Jag har inte råd att ringa en elektriker, eller jag vill inte slänga ut pengar på det då jag även känner en som är elektriker och som förövrigt ska koppla in den åt mig, men problemet är att han har inte så mycket tid till att komma till mig och koppla in den och jag tänker absolut inte röra det där själv då den kopplas in i väggen (Se bild:https://imgur.com/iBV5vaO)

Då det tyvärr kommer att fortsätta ta ett tag tills han kan koppla den åt mig så funderar jag om jag kan koppla den till en stick-kontakt tillfälligt?
Det finns inte en chans att kontakten kommer i kontakt med vatten.

Jag undrar alltså om det är värt att koppla min tvättmaskin till en stick-kontakt och sedan koppla in den i närmaste väggutag. Färgerna på sladdarna från tvättmaskinen är Röd, Vit, Brun. Är det värt att göra det eller riskerar jag något? (riskerar gör jag väl alltid, men någon stor risk)

[img]-taggar /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Tvättmaskinens namn är cylinda tp 4.00

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

om du har erfoderlig kännedom så kan du sätta på en stickkontakt. Du får inte göra det om den inte kom med det från början dock.
Men de flesta tvättmaskiner kommer med stickkontakt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Jo, visst kan du sätta en stickpropp på den där tåten.

Skaffa en schuko-stickpropp, finns på Classe och liknande ställen för en spottstyver. Blå och brun ledare till stiften (spelar ingen roll vilken ledare till vilket stift), och gul/grön till jordkontakterna. Glöm inte dragavlastningen, och var försiktig så inte ledarna hamnar i kläm när du skruvar ihop stickproppens hölje.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du har jordade uttag + jordfelsbrytare så hade jag inte tvekat att köra stickkontakt. Se till att vatten inte kan vandra utanpå kabeln in i kontakten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Hej!

Jag har för några veckor sedan fått en toppmatad tvättmaskin gratis och den behövs förståss kopplas in.
Jag har inte råd att ringa en elektriker, eller jag vill inte slänga ut pengar på det då jag även känner en som är elektriker och som förövrigt ska koppla in den åt mig, men problemet är att han har inte så mycket tid till att komma till mig och koppla in den och jag tänker absolut inte röra det där själv då den kopplas in i väggen (Se bild:https://imgur.com/ZVdvEg5)

Då det tyvärr kommer att fortsätta ta ett tag tills han kan koppla den åt mig så funderar jag om jag kan koppla den till en stick-kontakt tillfälligt?
Det finns inte en chans att kontakten kommer i kontakt med vatten.

Jag undrar alltså om det är värt att koppla min tvättmaskin till en stick-kontakt och sedan koppla in den i närmaste väggutag. Färgerna på sladdarna från tvättmaskinen är Röd, Vit, Brun. Är det värt att göra det eller riskerar jag något? (riskerar gör jag väl alltid, men någon stor risk)

Du måste ju ha koll på vilken som är + och -.
Bättre att du väntar på att din kompis får tid över istället för att pilla med el om du känner dig osäker.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om du har jordade uttag + jordfelsbrytare så hade jag inte tvekat att köra stickkontakt. Se till att vatten inte kan vandra utanpå kabeln in i kontakten.

Bra synpunkt. Se till att kabeln är lite för lång, så den hänger bukigt, och inte sträcks.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Du måste ju ha koll på vilken som är + och -.
Bättre att du väntar på att din kompis får tid över istället för att pilla med el om du känner dig osäker.

Blanda inte in plus och minus när det kommer till elinstallation. Fas, nolla, jord eller kombinerad nolla+jord är det som gäller.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

om du har erfoderlig kännedom så kan du sätta på en stickkontakt. Du får inte göra det om den inte kom med det från början dock.
Men de flesta tvättmaskiner kommer med stickkontakt.

Eftersom jag fick denna maskin så vet jag inte om den satt tidigare men stick-kontakt men jag antar att den gjorde det.
Är det lätt att sätta dit en kontakt? Hittade en stickkontakt på ica som jag funderade på att köpa och sen koppla in i väggen. Förövrigt så står det på tvättmaskinen 220-240 V

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Blanda inte in plus och minus när det kommer till elinstallation. Fas, nolla, jord eller kombinerad nolla+jord är det som gäller.

Det är just det! Jag antar att den vita är jord, den röda är + och den bruna är -. Vad händer om jag skruvar fast dom på felställen i stickproppen och sen in i uttaget?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Bra synpunkt. Se till att kabeln är lite för lång, så den hänger bukigt, och inte sträcks.

Sladden som går från tvättmaskinen är väldigt lång!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Eftersom jag fick denna maskin så vet jag inte om den satt tidigare men stick-kontakt men jag antar att den gjorde det.
Är det lätt att sätta dit en kontakt? Hittade en stickkontakt på ica som jag funderade på att köpa och sen koppla in i väggen. Förövrigt så står det på tvättmaskinen 220-240 V

Ja det är lätt. Men eftersom du nämner färgerna Röd, Vit och Brun så gör du bäst i att kontinuitetsmäta så du vet vilken som är jord.

99% säkert att brun är fas, vit är nolla och röd är jord. Men ingen garanti.

Skrivet av Whaea:

Det är just det! Jag antar att den vita är jord, den röda är + och den bruna är -. Vad händer om jag skruvar fast dom på felställen i stickproppen och sen in i uttaget?

Tvättmaskinen blir strömförande och är placerad i ett utrymme med fukt och/eller vatten vilket gör risken för livshotande skador påtaglig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Du måste ju ha koll på vilken som är + och -.
Bättre att du väntar på att din kompis får tid över istället för att pilla med el om du känner dig osäker.

Är ju just det, är väldigt osäker och även om någon beskriver till mig enkelt hur jag gör så är jag en aning osäker på om jag vågar mig på det. Hur vet jag vilka som är + och - ?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Efter jag fick som svar "Tvättmaskinen blir strömförande och är placerad i ett utrymme med fukt och/eller vatten vilket gör risken för livshotande skador påtaglig." så har jag bestämt mig att inte koppla den till en stickkontakt. Jag väntar på att min kompiselektriker kommer hit. Det är nog bäst för mig själv, grannarna och hyresvärden

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Är ju just det, är väldigt osäker och även om någon beskriver till mig enkelt hur jag gör så är jag en aning osäker på om jag vågar mig på det. Hur vet jag vilka som är + och - ?

Är man såpass osäker ska man inte försöka. Det viktigaste är att anläggningen har jord och jordfelsbrytare. Sen måste jordledaren anslutas till jordbläcket på kontakten. Den ledaren skall också ha en sådan längd att den är den sista som lossnar om kabeln dras loss ur dragavlastningen.

Fas och nolla har ingen betydelse vilket stift de ansluts till.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Efter jag fick som svar "Tvättmaskinen blir strömförande och är placerad i ett utrymme med fukt och/eller vatten vilket gör risken för livshotande skador påtaglig." så har jag bestämt mig att inte koppla den till en stickkontakt. Jag väntar på att min kompiselektriker kommer hit. Det är nog bäst för mig själv, grannarna och hyresvärden

Klokt val då du inte verkar ha tillräcklig kännedom för detta

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Kan säga så mycket att man ej får dra en stickpropp från tvättmaskin i ett vanligt eluttag i badrummet!

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

Känns inte som du har nödig kännedom i detta fallet TS. Låt bli och invänta elektriker.

*EDIT* missade att du redan tänkt göra detta, klokt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockberg:

Kan säga så mycket att man ej får dra en stickpropp från tvättmaskin i ett vanligt eluttag i badrummet!

Finns inget väggutag inne i badrummet, finns en dosa man skruvar bort som man sedan skruvar fast sladdarna i(är dålig på att förklara) se länken jag skrev i inlägget. Där i kommer den kopplas i när min kompis kommer och kopplar in sladden.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga: Vad tog du bild på om du nämner färgerna Röd, Vit och Brun när de på bilden är Brun, Blå och Gul-Grön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Du måste ju ha koll på vilken som är + och -.
Bättre att du väntar på att din kompis får tid över istället för att pilla med el om du känner dig osäker.

Det handlar om Växelström. Det spelar ingen roll Vilken du sätter på vilket stift varken när du monterar uttag eller stickproppar. Särskilt inte med tanke på att du kan vända stickproppen upp och ned och sätta in den i uttaget åt båda hållen.

EDIT: F.ö så tror jag inte att tvättmaskiner skall kopplas med stickpropp då det handlar om en fast installation och sådana skall vara kopplade direkt och inte med stickpropp.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Kanske denna tråd kan tas bort?

Jag tackar alla för svaren, och precis som ni tänker och även jag tänker så väntar jag in min "personliga elektriker"

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Nyfiken fråga: Vad tog du bild på om du nämner färgerna Röd, Vit och Brun när de på bilden är Brun, Blå och Gul-Grön?

Oj! Ser att det blivit fel bild. Den har ingenting med min tvättmaskin att göra. Får ändra!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Efter jag fick som svar "Tvättmaskinen blir strömförande och är placerad i ett utrymme med fukt och/eller vatten vilket gör risken för livshotande skador påtaglig." så har jag bestämt mig att inte koppla den till en stickkontakt. Jag väntar på att min kompiselektriker kommer hit. Det är nog bäst för mig själv, grannarna och hyresvärden

Hela tråden andas ut. Spara kyssarna till sängkammaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det handlar om Växelström. Det spelar ingen roll Vilken du sätter på vilket stift varken när du monterar uttag eller stickproppar. Särskilt inte med tanke på att du kan vända stickproppen upp och ned och sätta in den i uttaget åt båda hållen.

EDIT: F.ö så tror jag inte att tvättmaskiner skall kopplas med stickpropp då det handlar om en fast installation och sådana skall vara kopplade direkt och inte med stickpropp.

Kommer inte ihåg vad jag har för maskin hemma men den är väl en 3 år gammal. Både den och torktumlaren kom med stickkontakt.
Även spisen(dock 3fas?),kylen och frysen har stickkontakter och de bör ju också klassas som fasta installationer.
Men det varierar säkert kraftigt mellan olika modeller och årtal på vitvaror

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Kanske denna tråd kan tas bort?

Du kan ta bort tråden själv om du vill, här på sweclockers ligger trådarna dock kvar så andra kan ta del och lära sig av dem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det handlar om Växelström. Det spelar ingen roll Vilken du sätter på vilket stift varken när du monterar uttag eller stickproppar. Särskilt inte med tanke på att du kan vända stickproppen upp och ned och sätta in den i uttaget åt båda hållen.

EDIT: F.ö så tror jag inte att tvättmaskiner skall kopplas med stickpropp då det handlar om en fast installation och sådana skall vara kopplade direkt och inte med stickpropp.

Lite info
Fasta installationer är lite som härstammar från förr, oftast var det när det kom till 3-fas maskiner i hemmet.
Ex äldre tvättmaskiner/torktumlare etc för motordrivna maskiner alltid gick på 3 faser. Numera kompenserar man de andra två faserna med en kondensator så i princip inga maskiner med motor behöver 3 faser längre.

Idag så kopplas nästan allt med stickkontakt för att man skall kunna dra ut ifall ett byte eller fel skulle uppstå.
Det förutsätter att man kan komma åt uttaget enkelt också.
Skall man idag ha fast installation (ej med stickkontakt) så ska man också ha en allpolig brytare.

OT, med tanke på att du har "gamla" ej standard trådar som kommer ut i din dosa så skulle jag rekommendera att en elektriker kopplar in din maskin. Han kan mäta sig fram på vad som är rätt.
Det finns ingen riktig standard för vad som är vad när det kommer till gamla kabeldragningar.
Men allt som har med röd/grön tråd att göra är i princip förbjudet idag och rekommenderas att bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det handlar om Växelström. Det spelar ingen roll Vilken du sätter på vilket stift varken när du monterar uttag eller stickproppar. Särskilt inte med tanke på att du kan vända stickproppen upp och ned och sätta in den i uttaget åt båda hållen.

EDIT: F.ö så tror jag inte att tvättmaskiner skall kopplas med stickpropp då det handlar om en fast installation och sådana skall vara kopplade direkt och inte med stickpropp.

Det jag egentligen menade är att om man inte alls har någon kunskap om vad de olika färgerna betyder att man inte ska hålla på med el installationer.
EX grön/gul är jord.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd

@Whaea:

Bild fix

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nepo:

Det jag egentligen menade är att om man inte alls har någon kunskap om vad de olika färgerna betyder att man inte ska hålla på med el installationer.
EX grön/gul är jord.

Precis som man inte bör ge svar på saker man själv osäker på

Speciellt när det handlar om elinstallationer.