Reklamation Ebay köp.

Permalänk
Medlem

Reklamation Ebay köp.

Hellå alla.
Köpte en pryl till tjejen,
på beskrivning stog det "Brand new"
Condition:
New: A brand-new, unused, unopened, undamaged item (including handmade items). See the seller's listing for full details. See all condition definitions"

Förvåning var ju stor när paktet öppnades, den var ju använd. vad förbannad man blev.
Kontaktade säljare omgående om retur och felbeskrivning.
Hen påstod att den öppnades för att ta bilder och video, att den är ny.
Man blir bara förbannad.
man har köpt prylar många gånger på ebay, första gången man råkar ut för sånt.

Troligen kommer säljare ej att gå med på retur. Då hoppas jag verkligen att ebay fixar till det hela.
Ville bara restaurera den asap. Till 11/01.
Alla som har vart med om det, hur har det gått? mycket nyfiken att få veta.

Visa signatur

------------

Permalänk

Vad för produkt är det du köpt och för vilken summa? Om det är en struntsumma är det smidigare att bara strunta idet och typ gilla läget. Så har jag gjort ibland när det hänt några gånger när jag handlat något för 100 kr från typ Wish och det aldrig kom fram. Orkade aldrig riktigt ta tag i det och reklamera.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en leksaksfigur till min son. Den skulle vara blå men jag fick en gul (vilket han redan hade). Säljaren ville först att jag skulle betala frakten tillbaks, vilket jag vägrade. Jag hävdade att säljaren skickat fel vara och därför bör stå för sitt misstag.

Så jag öppnade en "dispute" tror jag det kallas (?) där jag fick gå in och förklara vad som hänt och jag skickade med bilder på varan så de kunde jämföra med bilden i annonsen.

I mitt fall gick ebay på mitt spår och jag fick pengarna tillbaks (jag fick även behålla varan då säljaren inte tyckte det var lönt att stå för frakten).

Så steg 1 för dig blir att öppna en dispute och beskriv sakligt varför så får vi hålla tummarna att det slutar bra för dig med!

Edit: Mycket tror jag skulle kunna lösas om säljarna bara var smidigare, jag hade själv förmodligen lätt accepterat att vi splittade på frakten tillbaks exempelvis (trots deras misstag). Men när de blankt säger nej och tycker andra ska betala så kan de ha't

tillägg
Permalänk
Medlem

Generellt sett inga problem om man håller sig inom Ebay / Paypal antal dagar för köpskydd, aldrig varit något problem via Wish heller!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Kaz:
Har varit med om ett par returer/reklamationer både på eBay, Amazon samt övrig asien handel. De flesta säljare vill inte ha ett dåligt betyg eller anmälning på sig via eBay - och PayPal - viktigt att om du får problem - ta det via PayPal. De flesta vill inte hamna i problem med PayPal.

Om det är en dyr vara kolla möjligheter att returnera varan. Du skrev inte vad det var du köpt så lite svårt att ge tips om särskilda prylar. Oavsett skall du om personen inte ger dig fullgod ersättning (kan vara överenskommet) så behöver du anmäla via eBay och PayPal då kommer det i annan dager.

Seriösa försäljare brukar vara snabba med kompensation och då frakt till en hel del andra länder kostar svinmycket - är det ibland bättre att få ett bra avdrag. Annars - ta det via PayPal och se om du kan få ersättning via dem eller eBay för returen sedan.

Permalänk
Medlem

Hallå..
Har det vart strunt summa, skulle det vara under 200kr skulle jag ej bry mig.
Orkar ej lägga ner tid.
Det handlar om 2500kr.
Den ska skicka hela vägen tillbaks. Säljare får även stå för frakten, på beskrivning hel ny. men hen blå ljuger ju.
Nu fick jag svar från hen.
Ville ha till 17/1 när ebay kollar på den. känns som hen ville köpa mer tid, jag kommer att blanda i ebay 20190111.
Om den inte går med på retur.

Visa signatur

------------

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kaz:

Hallå..
Har det vart strunt summa, skulle det vara under 200kr skulle jag ej bry mig.
Orkar ej lägga ner tid.
Det handlar om 2500kr.
Den ska skicka hela vägen tillbaks. Säljare får även stå för frakten, på beskrivning hel ny. men hen blå ljuger ju.
Nu fick jag svar från hen.
Ville ha till 17/1 när ebay kollar på den. känns som hen ville köpa mer tid, jag kommer att blanda i ebay 20190111.
Om den inte går med på retur.

Skit högakteligen i vad han vill göra de nästa 9 dagarna och öppna en dispyt omedelbart med eBay.

Ta ett par bilder som visar att varan inte är ny/använd/oöppnad och låt dem hjälpa dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaz:

Hallå..
Har det vart strunt summa, skulle det vara under 200kr skulle jag ej bry mig.
Orkar ej lägga ner tid.
Det handlar om 2500kr.
Den ska skicka hela vägen tillbaks. Säljare får även stå för frakten, på beskrivning hel ny. men hen blå ljuger ju.
Nu fick jag svar från hen.
Ville ha till 17/1 när ebay kollar på den. känns som hen ville köpa mer tid, jag kommer att blanda i ebay 20190111.
Om den inte går med på retur.

Vänta inte med att öppna en dispute. Den kan avbrytas när som helst om ni kommer överens. Bättre så än att dra ut på det i onödan. Så gör det redan idag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har redan skickat in bilder till ebay.
det syns klart att den är använd.
Jag kommer dock att kontakta ebay 20190111.
Förstår ej folk fortfrande gör så, köpte den av hen pga att den hade 100% feedback, det säger dock inte så mycket tyvärr..

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Lägg in en reklamation till ebay. Det gjorde jag en gång när jag var missnöjd med dyr produkt (ca 10-15 tusen). Fick tillbaks alla pengar och behöll produkten

Permalänk
Medlem

Det har jag nu gjort.
Vilken säljare asså.
Vägra att acceptera den är ej ny.
Man ser ju repor. Serie nr är repiga bort suddad.
Ebay kommer att kontakta mig 2019 0111.
Får skicka in orgnial bilder. Zommar man in blir man bara mer förbannad..

Skickades från m.sweclockers.com

Text
Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaz:

Hallå..
Har det vart strunt summa, skulle det vara under 200kr skulle jag ej bry mig.
Orkar ej lägga ner tid.
Det handlar om 2500kr.
Den ska skicka hela vägen tillbaks. Säljare får även stå för frakten, på beskrivning hel ny. men hen blå ljuger ju.
Nu fick jag svar från hen.
Ville ha till 17/1 när ebay kollar på den. känns som hen ville köpa mer tid, jag kommer att blanda i ebay 20190111.
Om den inte går med på retur.

Får man fråga vad för vara det är? Är det en telefon eller vad är det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett ärende upp hos ebay där säljaren inte ville ge tillbaka pengarna, tog ett par dagar sen fick jag tillbaka allt via ebay.

Har du bilder som kan styrka att sakerna inte stämmer med beskrivningen så bifoga dom till ebay.

Permalänk
Medlem

Elektronik är det.
Dock ej telefon.
Man har ju inte ork med all mail hit och dit.
Står det condition new så ska det vara ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaz:

Elektronik är det.
Dock ej telefon.
Man har ju inte ork med all mail hit och dit.
Står det condition new så ska det vara ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Ebay är oftast mycket lätta att ha och göra med nu för tiden, och dom dömer oftast till köparens fördel.
Om du kan ta tydligare bilder där man ser att varan inte alls är helt ny så ser jag ingen anledning till varför du inte skulle vinna det här.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Nu har säljare vaknat till liv efter ebay har kontaktat hen.
Nu är det bara skicka tillbaka den.
Vi får se hur vi löser det med frakten.

Ni som har skickat tillbaks den., frakta den via ebay label eller skicka den via postnord rekommenderad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------