Permalänk
Medlem

Wurm Online 1.1

Imorgon 19/6 2013 uppdateras det svenska mmorpgspelet Wurm Online med framförallt bättre grafikmotor och inventorysystem. Wurm Online är föregångare till Minecraft med ett annat fokus på spelupplevelsen där Minecraft är lekfullare och Wurm Online mer realistiskt, komplext, vuxet och framförallt långsammare att spela. Det har lite sandbox och survivalstuk över sig där spelarna bygger och producerar allt som förekommer i ekonomin in i minsta detalj. Ska du bygga ett hus kräver det tex spikar och plankor som du eller en annan spelare måste producera på egen hand.

Wurm Online har ett free to play system där du kan ladda ner spelet och spela fritt men aldrig träna dina skills högre än 20 av 100. Det begränsar dig till att bygga och bo i trähus och du lär inte kunna sälja särskilt mycket av det du producerar till andra spelare och tjäna pengar. Men du är i övrigt fullt kapabel att slåss förutsatt att du har rätt utrustning. Du kan köpa permium tid med ingame currency men det kräver att du tar ett jobb och sedan säljer varor till de andra spelarna. I och med att spelet till stor del handlar om att bygga upp sin karaktär och olika skills ger det en mening till skillgrinden.

Wurm Online kan ge ett ganska jobbigt intryck när man är ny då alla djur och monster enkelt dödar dig. Det bästa man kan göra som ny är att gå med i en spelarby och därifrån lära sig spelet med hjälp av erfarnare spelare. En fördel med spelet är att det inte tar lång tid att nå hyfsad nivå där spelet inte längre är svårt och då vet man också om man har intresse att fortsätta spela. Värt att notera är att det tar lång tid att bygga ett hus när man är nystartad men att det går mycket fortare vid 20 i carpentryskill. Det är alltså inte alltid så sjukt långsamt och svårt som man kan tro när man är ny.

Det är ett lite speciellt spel med en del fantastiska funktioner.
Terraforming, gräv och platta ut marken och/eller sälj jorden till andra spelare.
Fri ekonomi med handel och byte, npc vendors säljer det som krävs för att köpa mark och speltid.
Gruvor under marken med olika metaller.
Årstider, regn, snö och dimma och olika vindar som påverkar hastigheten på segelbåtar, vilket håll röken och regnbyar drar och vattnets vågor.
Olika trädtyper med olika egenskaper och som skiftar färg med årstiderna och tappar löven på vintern. Frukter som skördas vid korrekt tid på året.
Båtar du bygger själv eller köper av andra spelare.
Stor värld där du kan segla mellan de olika servrarna som är uppbyggda som öar.
Vagnar som dras med djur som har individuella egenskaper som du själv kan avla fram.
Magi och religion med olika gudar som du kan följa.
Avancerat skadesystem där en svår skada kan bli värre om du inte behandlar den.
Pvp på speciella servrar med snabbare skillgain.

Här är information om kommande updateringar från utvecklaren.
http://forum.wurmonline.com/index.php?/topic/82413-wurm-v11-s...

Och här är en bra Lets Play serie som går igenom spelet och dess funktioner. OBS! Grafiken är redan idag uppdaterat och mycket bättre än vad den är i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=dGcfT-1yh0o&list=PLgR2sKLhaNB...

Inofficiel TRAILER.
http://www.youtube.com/watch?v=0cxSN5zRarI

Permalänk

Ny updaten ser intressant ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limerence:

Ny updaten ser intressant ut!

Ja hoppas det väcker lite liv i servrarna igen.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett fantastiskt spel. Patchen var bra men medförde en del buggar. Om man sitter på ATI kort som jag så är det väldigt dålig fps om man inte deaktiverar GLSL i compatiblity settings. Lite trist för det innebär att reflektionerna på vattnet försvinner. Förhoppningsvis fixar de detta snart.

Jag spelar på Pristine, det är en relativt nystartad server. Om någon vill testa så kan jag rekommendera att man stannar nära nybörjardeedet Blossom på Pristine och får en hum om hur spelet fungerar och ställer in grafiken så att det flyter bra. Det ska inte vara dålig fps med rätt inställningar. Om ni tycker det verkar vara ett roligt spel och ni har byggt ett 1x1 hus eller liknande och är sugen på att vara med i en village så kan du skicka pm. Men prova först om det är er typ av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Footen:

Ja, det är ett fantastiskt spel. Patchen var bra men medförde en del buggar. Om man sitter på ATI kort som jag så är det väldigt dålig fps om man inte deaktiverar GLSL i compatiblity settings. Lite trist för det innebär att reflektionerna på vattnet försvinner. Förhoppningsvis fixar de detta snart.

Jag spelar på Pristine, det är en relativt nystartad server. Om någon vill testa så kan jag rekommendera att man stannar nära nybörjardeedet Blossom på Pristine och får en hum om hur spelet fungerar och ställer in grafiken så att det flyter bra. Det ska inte vara dålig fps med rätt inställningar. Om ni tycker det verkar vara ett roligt spel och ni har byggt ett 1x1 hus eller liknande och är sugen på att vara med i en village så kan du skicka pm. Men prova först om det är er typ av spel.

Wurmonline har alltid haft mer trassel med ati än nvidia.
Du glömde nämna Pristine och Release är ett eget servercluster separat från de andra äldre servrarna , går alltså inte färdas till anda servrar , mer än mellan Release och Pristine.
Visserligen kanske de 2 nya är väl befolkade nu, men det har samtidigt delvis tömt de andra äldre på folk.

Vilket ni än väljer är Wurm en av de bästa online spelen med bra folk som är hjälpsamma.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Ja, Pristine och Release är nog tänkta att fungera som oupptäckt kontinenter som ännu inte kan nås av de övriga servrarna.

Här är en karta som visar hur man kan ta sig mellan servrarna.

http://blackburrow.s3-external-3.amazonaws.com/overmap/wurm_o...

Permalänk

Wurm har ändrat sig mycket speciellt grafikmässigt. Tror allting har riktiga animationer nu och de mesta modeller har blivit ersatta av nya

Blev en enorm skillnad mot för nåt år sen

Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är riktigt snyggt och stämningsfullt. Brukar spela med soundtracket från andra spel, tex Skyrim och Assassins Cred, så blir det ännu bättre. Synd bara att reflektioner inte fungerar för mig nu efter patchen. Det blev något fel för ATI användare och GLSL settingen. Minus också för att man inte hör regnet och åskan. Det finns en antydan till regnljud men det försvinner. I och för sig regnar det minst 50% så man kanske hade stört sig på det. Men blixtarna på himlen är väldigt fräcka. Stämningsfullt spel som sagt.

Och när man hugger ner ett träd så faller det numera med ett krasch. Nu är det vinter snart föresten så då blir det snö igen. Tiden går fortare i WURM så man upplever säsongerna hela tiden. Sjukt grymt spel om man gillar crafting och rollspel. Ganska kul att slåss också när man har bättre utrustning.

Permalänk
Medlem

På tal om fights kan inte låta bli ta med denna bild , vi gav upp efter nån timma. Ville ha med namn därför chat rutorna så stora.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Nya båtar på gång. Stor skillnad mot nuvarande.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.594375153914890.107...

Såhär ser ett av skeppen ut idag.

Permalänk
Medlem

Om ni missat det.

Developer Diary #2: Record Release
http://www.youtube.com/watch?v=acVIVFkZGzo

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Vi är ett gäng svenskar på Release också (nyaste servern).
Ett fantastiskt spel för de som gillar frihet att göra lite vad som helst. Ultimata sandbox-spelet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av JD:

Vi är ett gäng svenskar på Release också (nyaste servern).
Ett fantastiskt spel för de som gillar frihet att göra lite vad som helst. Ultimata sandbox-spelet.

tjaa. jag funderar på att börja. gör jag det får jag joina er då? har mick och TS och skype ^^

Permalänk
Skrivet av JD:

Vi är ett gäng svenskar på Release också (nyaste servern).
Ett fantastiskt spel för de som gillar frihet att göra lite vad som helst. Ultimata sandbox-spelet.

funderar på att prova lite igen jag också, någon möjlighet att kanske gå med er och lulla runt?

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk
Medlem

Har också funderingar på att börja spela igen, hur många är ni i eran village?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Jag är ny till spelet, men jag spelar supergärna med några då inga av mina vänner irl diggar "invecklade" spel.
Någon man kan joina?

Permalänk

Spelet lever än, titta tillbaka om ni fortfarande lirar. Ni kan nu även starta er egna server i Unlimited versionen av spelet.

Wurm behöver bli mer uppskattat, finns inget spel som liknar det än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Douglas920:

Spelet lever än, titta tillbaka om ni fortfarande lirar. Ni kan nu även starta er egna server i Unlimited versionen av spelet.

Wurm behöver bli mer uppskattat, finns inget spel som liknar det än idag

Jag har varit sugen på att börja spela wurm igen efter ett par års uppehåll kör du på en publik eller privat server?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@emeens: Jag lirar med en grupp svenskar på unlimited servern "1x new player friendly"

Servern kör orginal konceptet av Wurm med de 3 gamla rikerna och de klassiska 4 gudarna i en pve/pvp karta
Vi skapade riket HOTS från grunden och har nästan precis börjat bygga våran stad, vi är 7 stycken nu. De andra rikerna har runt 12 aktiva spelare var plus freedom (pve området). Väldigt kul joina oss om du vill, heter Foxzer i spelet.

Kör unlimited nu ett tag då jag tycker det är bekvämt att slippa premium kostnaden, men annars på WO lirar jag på Epic clustret.

*Värt att notera att servern har ca 3 GM's med åtminstående en online hela tiden samt en helt egen hemsida för andra hostade privat servrar i liknande spel, känner ingen risk alls att servern kommer stängas ner*

https://www.patreon.com/brewgamingworlds

Permalänk
Medlem

@Allexz Dags för ett nytt försök sådär 15 år senare?
Vid närmare eftertanke väntar jag nog minst 15 år till efter det kaoset

Permalänk

@Xerbee: haha nämen häng med Wurm är bra för själen!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Xerbee:

@Allexz Dags för ett nytt försök sådär 15 år senare?
Vid närmare eftertanke väntar jag nog minst 15 år till efter det kaoset

Hahaha, ja det var tider det, när till och med GM teleporta in för att se oss bygga som surrande bin Sjukt roligt

Edit: Damn, antog att du citerat mig i tråden men icke? Du kom ihåg mig så långt efter? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Douglas920:

@Douglas920
Servern kör orginal konceptet av Wurm med de 3 gamla rikerna och de klassiska 4 gudarna i en pve/pvp karta
Vi skapade riket HOTS från grunden och har nästan precis börjat bygga våran stad, vi är 7 stycken nu. +

Jag spelade där server. HOTS var stort (15 männisor), men main GM Brew är en arsle. HoTS och MR lämna server, liksom 50 männisor´. också som freedom. En dag kommer du se texten "kickbanned" när Brew inte gillar dig. Jag rekommenderar inte.