Permalänk
Medlem

2 routrar i ett nätverk.?

Hejsan!
Jag sitter på 2 routrar i mitt nätverk, men önskar komma åt tex min HTPC från min maindator, jag ska förklara:

Telias 10mbit adsl:
Har en Telia router som tar emot internet, fördelar detta till min HTPC och wifi enheter. Sen går de ytterligare en nätverkskabel från telia routern till en router med en mobilbreband dongel på. Denna routern fördelar i sin tur internet till min main pc och ps4a.
Jag har denna lösningen då mitt telia belastas hårt ibland av de andra i hushållet, så jag kan enkelt slå över till mobilt bredband genom att dra ut nätverkskablen till den andra routern. Kallas Failover i routern. Om fasta nätet bryts, slår den över till de mobila.

Men nu kommer jag däremot inte åt mina delade filer på htpcn, eftersom den sitter bakom router 1 och min main sitter bakom router 2 som är kopplad till 1an. Kan jag göra något i routern för att komma åt htpc? Utan att gå miste på min failover?

Bild:

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör inte ha 2 routrar eftersom det för det mesta ger addressproblem, du behöver lösa adresseringen och om du verkligen vill ha 2 anslutningar till internet bör du skaffa en router som har 2 vananslutningar och brygga båda 2 av de routrar du har idag och låta den nya enheten med 2 van agera router helt på egen hand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dålig koll på vad telias router har för funktioner men ett alternativ jag hade kollat på är att fixa prioritering/allokering av trafiken. Så kan du skippa mobila bredbandet. Eller om du fixar en bra router så kan de ofta köra usb-modem som fail-over

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk

Anledningen till att du inte kommer åt HTPC från din dator, och tvärt om är för att dom förmodligen är i olika nät utan och ingen av dina routers har förmodligen routes till dessa nätet i sin routingtabell.

Du behöver skapa något liknande:

konfigurerat på telia router:
ip route (nätet som finns bakom mobilroutern) via (IP adressen på interfacet som sitter mot mobilroutern)

konfigurerat på mobilroutern:
ip route (nätet som finns bakom telia routern) via (IP adressen på interfacet som sitter mot telia routern)

Du behöver också sätta två default routes för internet på mobilroutern, en med lägre värde för mobiluppkopplingen och en med högre värde för det fasta nätet.

Om detta är utanför din nätverkskunskap bör du inte köra med två routers, kör på något enklare alternativ.

Som de andra säger så är det nog enklare om du kör på endast en router mot internet, som kan ta båda internetuppkopplingarna. Och att du sen får prioritera trafiken i den, så bryggar du den andra routern eller byter ut den mot en switch.

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger
Generellt är det en dålig ide med två routers i samma hemmanätverk.
Men jag ska ändå försöka ge ett förslag på en lösning som kan fungera.

Tolkar jag dig rätt att du kopplar ur kabeln mellan routrarna? (rött kryss)
Dvs din dator har inte längre har någon fysisk väg till din HTPC?

I så fall behöver du ju se till att det finns en väg genom t.ex. ett extra nätverkskort i din HTPC och att din dator väljer den vägen.

Mobilrouter och Teliarouter får inte dela ut IP-adresser ur samma serie.
Om Telia delar ut 192.168.1.xxx så ska mobilrouter dela ut något annat, tex 192.168.2.xxx

Alternativ 1) Gröna kabel mot den andra routern.
Svart kabel behåller sina vanliga inställningar och koppling till Teliarouter

Ställ in fast IP på HTPCs nätverkskort med grön kabel enligt följande:

IP-adressen och nätmasken ska matcha det som Mobilrouter delar ut via DHCP.
Men det bör vara en IP-adress som mobilroutern med största sannolikhet inte kommer att dela ut.
Vanligtvis väljer routrar IP-adresser i mitten eller början av spannet de är inställda på, så kan vara "säkert" att välja en väldigt hög IP-adress.
Så, om mobilrouter delar ut IP-adresser ur serien 192.168.2.xxx ger du din HTPC IP-adress 192.168.2.254.
Nätmasken är antagligen 255.255.255.0, men dubbelkolla.

Om det finns möjligheter att se till att .254 inte delas ut av mobilrouter så är det önskvärt.

Denna IP-adress får du sedan lägga till i filen c:\windows\system32\drivers\etc\hosts på din main dator, så att din maindator hittar dit.
(Se 'code' exemplet nedan)

Gateway och DNS servrar på det "gröna" nätverkskortet på HTPC ska du lämna blanka.

Alternativ 2) Extra nätverkskort i båda datorerna och 'orange kabel' direkt mellan HTPC och Main dator.
Fast IP på båda sidorna och lägg till HTPC IP-adressen i hostfilen för main dator.

IP förslag / nätmaskförslag
HTPC: 10.0.0.1 / 255.255.255.0
Maindator 10.0.0.2 / 255.255.255.0

Lämna gateway & dnsserver blankt på extra nätverkskorten.

exempel på host-fil
Välj en av de nedersta raderna som matchar det du väljer.

# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp. # # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows. # # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each # entry should be kept on an individual line. The IP address should # be placed in the first column followed by the corresponding host name. # The IP address and the host name should be separated by at least one # space. # # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual # lines or following the machine name denoted by a '#' symbol. # # For example: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host # localhost name resolution is handled within DNS itself. # 127.0.0.1 localhost # ::1 localhost 192.168.2.254 htpcdatornsnamn # <-------------- Med grön kabel / alternativ 1 10.0.0.2 htpcdatornsnamn # <-------------- Med orange kabel / alternativ 2

Permalänk
Medlem

Har du olika IP-nät på båda routrarna? Det ska du ha. Då borde det fungera. En annan är att ha dubbla nätverkskort på din HTPC och en tredje är en router där du kan ställa vilka enheter som ska gå via respektive internetanslutning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@henkiii:
Du har nog missuppfattat mig. Enda gången jag bryter är när telia nätet är belastat så de påverkar tex spelande. Då kan jag rycka ur anslutningen till telia routern och då slår mobila routern över till mobilt bredband som inte belastas av andra i huset. De är enda gången jag bryter mottagningen.

@jocke92:
Att dra en kabel till på ett snyggt sätt mellan daotr och htpc kräver en lång kabel. Så de är inget alternativ med fler nätverkskort. Jag är inte så insatt i nätverk och efterfrågade mest om de går att lösa med hur jag sitter idag. De är sällan jag för över filer mellan datorerna, men de är ju trevligt om möjligheten finns.

Men jag får nöja mig med de jag besitter idag, och när jag ska föra över något till htpcn, så kan jag enkelt rycka ur wan kablen ur min mobila router, och plugga direkt in i min main dator, och på så vis få direkt anslutning till htpcn via telia routern.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som skrivits tidigare i tråden men folk verkar svänga ut mer än nödvändigt.

Det du behöver göra är att lägga till static routes.
Här är en youtube video som beskriver på ett ungefär hur du gör:
https://www.youtube.com/watch?v=K9_b2-GJ58g

Permalänk
Medlem

Varför kopplar du inte in din HTPC på din "mobil router"?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@jocke92:
Att dra en kabel till på ett snyggt sätt mellan daotr och htpc kräver en lång kabel. Så de är inget alternativ med fler nätverkskort. Jag är inte så insatt i nätverk och efterfrågade mest om de går att lösa med hur jag sitter idag. De är sällan jag för över filer mellan datorerna, men de är ju trevligt om möjligheten finns.

Men jag får nöja mig med de jag besitter idag, och när jag ska föra över något till htpcn, så kan jag enkelt rycka ur wan kablen ur min mobila router, och plugga direkt in i min main dator, och på så vis få direkt anslutning till htpcn via telia routern.

Koppla dig till respektive router och kör kommandot ipconfig i cmd. Posta resultatet här