Egen uppsägning med pågående förmånsbilavtal

Permalänk
Medlem

Egen uppsägning med pågående förmånsbilavtal

Bilfinansieringsföretaget Autoplan köper in bil för 305000 kr (fullutrustad V60 CC Classic D3, 2018 med vinterdäck). I tjänsten hade en servicebil/skåpbil (värde 190000 kr) ingått om man inte själv valde att uppgradera till förmånsbil.

Den anställde stannar på firman blott 7 månader, och säger sedan upp sig. Företaget leasar bilen via Autoplan.

Vid uppsägning på egen begäran får man eventuellt stå för värdeminskningen, om företaget inte kan hitta någon som vill ta över bilen inom företaget.
Anställd har nu slutat på företaget och bilen står nu hos dem i väntan på beslut.

Företaget har bytt finansiering från Autoplan till Volvo Finans i december.
Detta gör att Volvo Finans behöver köpa över den från Autoplan om den skall skrivas över till annan anställd.
Detta innebär att Volvo Finans köper den till ett nytt pris med värdeminskning.

Ser två alternativ i detta:

Alternativ 1. Någon tar över den, den flyttas mellan Autoplan till Volvo Finans - den anställde får stå för värdeminskningen.
Alternativ 2. Företaget tvingas sälja den - den anställde får stå för värdeminskningen.

Är det här rätt uppfattat eller ser ni någon annan utväg?

Visa signatur

B450-I
Ryzen 3600
1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappa:

Bilfinansieringsföretaget Autoplan köper in bil för 305000 kr (fullutrustad V60 CC Classic D3, 2018 med vinterdäck). I tjänsten hade en servicebil/skåpbil (värde 190000 kr) ingått om man inte själv valde att uppgradera till förmånsbil.

Den anställde stannar på firman blott 7 månader, och säger sedan upp sig. Företaget leasar bilen via Autoplan.

Vid uppsägning på egen begäran får man eventuellt stå för värdeminskningen, om företaget inte kan hitta någon som vill ta över bilen inom företaget.
Anställd har nu slutat på företaget och bilen står nu hos dem i väntan på beslut.

Företaget har bytt finansiering från Autoplan till Volvo Finans i december.
Detta gör att Volvo Finans behöver köpa över den från Autoplan om den skall skrivas över till annan anställd.
Detta innebär att Volvo Finans köper den till ett nytt pris med värdeminskning.

Ser två alternativ i detta:

Alternativ 1. Någon tar över den, den flyttas mellan Autoplan till Volvo Finans - den anställde får stå för värdeminskningen.
Alternativ 2. Företaget tvingas sälja den - den anställde får stå för värdeminskningen.

Är det här rätt uppfattat eller ser ni någon annan utväg?

Har de skrivit ngt avtal kring att den anställde måste ta kostnaden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n3crosis:

Har de skrivit ngt avtal kring att den anställde måste ta kostnaden?

Samma sak tänker jag.
Att det har skapas en extra utgift till företaget som den jobbade hos är irrelevant, det som är relevant är vilka avtal den gick med på. Och personen är nog inte den första som byter jobb med tjänstebil, varvid det nog garanterat står mängder med olika villkor.
Att sedan företaget godkände villkoren, betyder ej att den anställde gjorde det.

Det känns som ni ska prata med någon jurist om detta, de är i sin tur svindyra. Kanske finns det någon här som kan ge goda råd då jag tycker att situationen ej behöver vara så konstig.
Sedan tjänstebil brukar folk få som har jobbat ett tag, då har de några månaders uppsägning och det tar någon månad att få ett nytt jobb och fundera på byte.
Vilket ger mig lite ash-le vibbar åt den anställde, nå jag ar sett liknande beteende. Folk som plockar ut ny dator plus mobil för någon vecka säga upp sig. (det är dock otroligt mycket lättare att föra de vidare)

Permalänk
Medlem

Jag har haft personalbil via Autoplan och sagt upp mig, i det fallet ingick i personalbilsavtalet att jag fick stå för eventuell förlust på grund av värdeminskning (dock ingick en försäkring som täckte förlust upp till en viss nivå). Men det var som sagt personalbil, det är kanske lite annorlunda än förmånsbil, eftersom det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem

@Jappa: Eftersom det inte är en nedskärning vi pratar om är det rimliga att anta att arbetsgivaren vill ersätta den person som slutar. Det verkar därför också rimligt att den nya medarbetaren får ta över förmånsbilen för resterande period. Alternativet är att man tillsammans med Volvo Finans eller Autoplan kommer fram till den summan som motsvarar restvärdet och säljer bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappa:

Är det här rätt uppfattat eller ser ni någon annan utväg?

Precis så är fallet
Den anställde står för värdeminskningen och är en tydlig vinkl om varför man inte ska teckna sig för personalbilar om man inte är 100% säkler att man ska jobba kvar. Och om man tittar på andra jobb under tiden avtalet löper ta med kostnaden för att lösa mellanskillnaden.

En vän till mig råkade ut för i princip samma scenario. Han slutade 6 månader efter att han tagit ut en bil.
Kostnaden för bilen var 337.000. Restvärdet var 210.000.
Han anlitade både facket och jurist men fick i slutändan stå för 80.000 själv.

I detta sammanghang hade han inte ens skrivit på några papper kring affären (något han ville använda som skäl för att slippa). Men då han tagit ut bilen och använt den i ett halvår så ansåg jurist/facket att han gått med på skrivelserna i företagspolicyn och avtalet.

Edit: Det är inte heller så att OM den nya anställde tar över bilen att denne då bör stå för värdeminskningen. Utan värdeminskningen "faller ut" i och med att den som tog ut bilen avslutade sin anställning och vill lämna tillbaka bilen.

Permalänk
Medlem

@AppendixSE: Det är ju dock ett efterblivet sätt att lösa problemet på, kan jag tycka. Vi gör inte så på mina företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@AppendixSE: Det är ju dock ett efterblivet sätt att lösa problemet på, kan jag tycka. Vi gör inte så på mina företag.

Hur löser ni det? Vad händer om den nyanställda inte vill ta över bilen? Tar ni en annan sökande då som accepterar att ta över bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur löser ni det? Vad händer om den nyanställda inte vill ta över bilen? Tar ni en annan sökande då som accepterar att ta över bilen?

Mjae det är hittills ett icke problem - vi är ständigt några bilar kort så en del kör med reseutlägg istället så det finns en konstant efterfrågan. Dessutom har vi historiskt sett haft ganska bra bilar, förra våren lämnade vi tillbaka tre Tesla Model S exempelvis, så det har inte varit ett problem att bygga in bilen som en del i USPen för att jobba på företaget. Ganska höga ingångslöner också som attraherar en viss typ av personlighet. Men jag skulle säga att bilen skulle vara ett krav, ja.

Det fanns dock ett krångligt problem en gång vill jag minnas, hade inte hand om det själv men det var en uttagen Volvo V60 CC som bara gått i företaget någon månad när den anställde behövde flytta och gå in i något skyddsprogram (ex maken ville kidnappa deras gemensamma barn och flytta till Algeriet) men istället för att sluta så gick personen ned i lön motsvarande förmånsvärdet i tre månader och när hon inte kom tillbaka så gjorde vi om fordonet till tjänstebil. Sedan efter något år avtalade vi med Volvo om restvärdet och köpte loss bilen för den summan för att sedan omgående sälja den vidare vilket i sin tur gjorde att vi fick tillbaka kostnaden plus några tusenlappar som motsvarade förmånsvärdet som vi stod för.

Inte helt hundra på siffrorna men jag tror leasingen utgick från 377 000 och jag betalade in 75 000kr i förhöjd första månadsavift. Sedan skulle bilen kosta 4 200kr i 36 månader med ett restvärde på 40%, motsvarande 150 000kr. Vill minnas att vi fann en köpare i Jönköping som tog bilen för 315 000kr och den kostade oss runt 270 000kr på de 18 månader vi hade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@AppendixSE: Det är ju dock ett efterblivet sätt att lösa problemet på, kan jag tycka. Vi gör inte så på mina företag.

Att säga "efterblivet" låter mig tro att du inte sitter i beslutsfattande roll.

Så ni låter bara företaget ta smällen ekonomiskt när den anställde slutar på egen begäran när den anställde bundit sig på ett treårigt avtal. Låter snällt och rätt dumdristiskt

Permalänk
Medlem

Vad skulle hänt om de hade kvar Autoplan. Det är knappast den anställdes problem eller ansvar att företaget byter de som har ansvar för bilarna.
Om den anställde ska betala hade det rimligaste varit att det hela behandlas som om företaget hade fortsatt ha kvar Autoplan.

Det borde finnas klara handlingsplaner kring detta och borde skötas som om Autoplan ff är ansvariga eftersom det var under de premisserna bilen införskaffades och därmed var det under dessa villkor/avtal/policys den anställde beslutade att välja bilen.
Eftersom alla avtal är olika är det bästa om personen tar stöd från facket som brukar kunna ge även juridisk hjälp.

Permalänk
Medlem

Ett upplägg där den anställde är betalningsanvarig och han slutar är att göra honom livegen. Ett sånt företag är väldigt oattraktivt att jobba hos. Man måste bestämma var tredje år om man ska vara kvar tre till eller sluta..

Jag har själv slutat på två företag där jag haft tjänstebil/förmånsbil och aldrig behövt betala något. Däremot kan det så att man får betala om bilen är misskött

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Att säga "efterblivet" låter mig tro att du inte sitter i beslutsfattande roll.

Så ni låter bara företaget ta smällen ekonomiskt när den anställde slutar på egen begäran när den anställde bundit sig på ett treårigt avtal. Låter snällt och rätt dumdristiskt

Med tanke på att jag äger fem bolag och i höstas tagit in en miljard i rörelsekapital, jobbar på EU-nivå mot diverse myndigheter och sliter som mest just nu med att hitta fyra nya VDar (eller hur man nu skriver det) för den expansion som jag står inför så anser jag att du har fel.

Vet inte vart du får att en anställd bundit sig på ett treårigt avtal, det är så långt ifrån verkligheten så det är inget jag kan svara på. Vi håller aldrig någon livegen eller, vill någon sluta så ska inte någon hos oss sitta på tvären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Ett upplägg där den anställde är betalningsanvarig och han slutar är att göra honom livegen. Ett sånt företag är väldigt oattraktivt att jobba hos. Man måste bestämma var tredje år om man ska vara kvar tre till eller sluta..

Jag har själv slutat på två företag där jag haft tjänstebil/förmånsbil och aldrig behövt betala något. Däremot kan det så att man får betala om bilen är misskött

Såg nu att vi båda använde termen "livegen"
För mig som bolagsägare känns det verklighetsfrånvänt att ställa ett betalningsansvar på den anställde - då är det inte attraktivt att ta ut en bil utan ett tvång. Glöm det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Såg nu att vi båda använde termen "livegen"
För mig som bolagsägare känns det verklighetsfrånvänt att ställa ett betalningsansvar på den anställde - då är det inte attraktivt att ta ut en bil utan ett tvång. Glöm det.

Låter sunt, förmåner ska vara en morot inte en belastning.
Man ska inte tvingas kvar för man inte har råd att sluta. En sån arbetgivare får aldrig tillgång till dom bästa..

Jag har därimott haft avtal där man efter tre år får lägga restvärdets överskott/underskott på nästa bil. gick det bra kunde man ta en dyrare bil och gick det sämre en billigare bil, men det var på 90 talet och är nog inte lagligt längre.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Det är nog så till viss del fortfarande. Jag kan alltid köpa loss de tjänstebilar vi haft för motsvarande restvärdet. Ofta erbjuds användaren av bilen att köpa loss den för egna pengar då restvärdet är betydligt lägre än det faktiska värdet på bilen. Däremot att sätta in pengarna på nästa bil skulle jag säga hjälper ingen. När priset på bilen överstiger 8,5 basbelopp så sticker förmånsvärdet iväg ordentligt och en Porsche Panamera kostar från 9 000kr i månaden bara där för den anställde. Med restvärde och en bättre kalkyl så är det bättre att köpa loss den och sälja den direkt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@robbankentor: Det är nog så till viss del fortfarande. Jag kan alltid köpa loss de tjänstebilar vi haft för motsvarande restvärdet. Ofta erbjuds användaren av bilen att köpa loss den för egna pengar då restvärdet är betydligt lägre än det faktiska värdet på bilen. Däremot att sätta in pengarna på nästa bil skulle jag säga hjälper ingen. När priset på bilen överstiger 8,5 basbelopp så sticker förmånsvärdet iväg ordentligt och en Porsche Panamera kostar från 9 000kr i månaden bara där för den anställde. Med restvärde och en bättre kalkyl så är det bättre att köpa loss den och sälja den direkt istället.

Reglerna på 90 talet var helt olika dom idag, vi hade fri bensin och betalade bara förmånsvärdet. Det var inte samma koll som idag, om jag lyckades få med extra utrustning för tex överskottet påverkade det inte förmånsvärdet. idag måste man betala för all utrustning även om den skulle ingå i ett paket. i början på 90 talet kunde du även välja en sexårsbil "en bil äldre än sex år"och då fick du reducerat förmånsvärde. Du kunde ta en BMW M5 och betala som det var en passat.

Risken med att köpa ut sin bil är att du får skatta för vinsten som kan bli ganska stor med rätt bil (läs volvo, audi och bmw).

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@MsSmith:

Du uttryckte dig bara på en sån nivå som fick mig att tvivla.

De serieentreprenörer jag känner som har framgångsrika bolag hänger inte och hamnar i polemik på internetforum heller
De har fullt upp med bolagen.

Men glad att det går så bra för dig. Men jag tror inte på ett ord av det du skriver med det där hävdelsebehovet.

Roligt att det nyss var 7 bolag: "Idag äger jag sju bolag till 100% och har slutat plocka lön"

Mitt inlägg vad som en kommentar kring hur det sköttes på ett bolag där jag tidigare jobbade där vi var 1000 anställda. Roligt att du bara glatt sågar det och tycker att det sätt du använder i dina fantasibolag fungerar bäst.

Dessutom vet ju alla företagare att du alltid tar ut minst lön upp till brytpunkten av statlig skatt för att få tillgång till socialförsäkringssystemen upp till brytpunkten. Kanske inte för att man behöver utan för att pension är trevligt ändå.
Ta att snack med din revisor så ska du nog få lite råd kring förmögenhetsplanering

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

@MsSmith:

Du uttryckte dig bara på en sån nivå som fick mig att tvivla.

De serieentreprenörer jag känner som har framgångsrika bolag hänger inte och hamnar i polemik på internetforum heller
De har fullt upp med bolagen.

Men glad att det går så bra för dig. Men jag tror inte på ett ord av det du skriver med det där hävdelsebehovet.

Roligt att det nyss var 7 bolag: "Idag äger jag sju bolag till 100% och har slutat plocka lön"

Mitt inlägg vad som en kommentar kring hur det sköttes på ett bolag där jag tidigare jobbade där vi var 1000 anställda. Roligt att du bara glatt sågar det och tycker att det sätt du använder i dina fantasibolag fungerar bäst.

Dessutom vet ju alla företagare att du alltid tar ut minst lön upp till brytpunkten av statlig skatt för att få tillgång till socialförsäkringssystemen upp till brytpunkten. Kanske inte för att man behöver utan för att pension är trevligt ändå.
Ta att snack med din revisor så ska du nog få lite råd kring förmögenhetsplanering

Jag jobbar 80-90 timmar i veckan och har så gjort de senaste åren. Det var ett tag sedan det var sju bolag, ett är sålt och ett är nedlagt så jag får det till fem. Ett av bolagen ska nu dela upp sin verksamhet i fyra nya för att det inte ska bli så spretigt (och förhoppningsvis mer utdelning till mig). Att saker och ting händer ser jag som en självklarhet. Om du är en trött anställd som jobbar måndag-fredag och lever ett inrutat rutinliv så får det stå för dig. Det är ganska ointressant vad du tror på, skulle jag säga. Att du ens antyder att det skulle vara polemik när någon har en annan åsikt än du själv säger väl mer om dig.

Klart jag tycker att det som fungerar för mig är bäst. Det företag du refererar till representerar 0,1% av Sveriges bolag då det går som ett stort sådant (50+ anställda) och förklarligt har dessa företag större och fler policys som är både hårdare och fyrkantigare. Du refererar även till de mikro/små- företagare som inte har någon anställd utöver sig själv eller upp till tio anställda, vilka står för styvt 93% av Sveriges alla företagare. Jag ligger någonstans mitt emellan och ser mig som en mediumstor företagare, även om respektive bolag bara har 2-5 anställda.

Vi som har upp till 49 anställda har en helt annan relation till våra anställda, mer flexibla till individuella lösningar osv. Det du inte verkar förstå är att jag inte behöver ta lön längre, vare sig för att klara månaden eller en eventuell pension när/om jag blir gammal. Pension är inget man "sparar" till utan det är något man tjänar in. Den kostnaden för pensionen som uppstår genom de sociala avgifterna tycker jag inte är värd det (54% skatt mot 20% skatt) och antalet anställda och deras löner gör att jag kan ta en högre utdelning enligt 3:12 reglerna. Dessutom är det fortfarande över 30 år till jag når sedvanlig pensionsålder och har gått som anställd de senaste 12-13 åren så jag ser inte pensionen som ett hot eller ett mål.