Thermaltake avtäcker Water RAM – vattenkylt primärminne med RGB-belysning

Permalänk
Inaktiv

Jag som tidigare har inget emot RGB och tycker det an vara coolt i coola maskiner. Men att köpa ett 16GB ramkitt, med vattenkylning och rgb känns lite sådär..
Man visar upp datorn och ram för kollegan som imponeras, som sedan tar kollegan upp sin laptop i väskan som visserligen inte har vattenkyld ram men 8 gånger så mycket. (128GB)

Skrivet av john2376:

"Primärminnet" i en dator är förstås SSD eller HDD, primär, av definitionen "första" eller "främst", RAM-minnena är icke funktionella utan något primärminne att ladda in data ifrån, "primärminne" som definition för RAM är bara något elektronik-redaktioner har fått för sig att kalla ram-minnet i ett system, nej nej, det heter "RAM minne", eller "arbetsminne", om man känner sig tvungen att hitta på något annat ord, kan RAM minnet i ett system kallas "Sekundärminne".

Well, med det ur systemet, vattenkylda RAM stickor med "sketna" 3200MHz? Why? Om det verkligen då ska ha förbättrad prestanda så lär de om något bara ha minskat latensen på minnena, med vattenkylningen ett onödigt trams likt belysningen.

Man utgår ifrån cpun där primärminnet är det man kan adressera direkt, sekundärminne får man först läsa in primärminne.

Problemet tycker jag blir på engelska, säger någon Primary storage så inte tänker jag på ram. Det hör ihop med semantik, det svenska ihop skrivna ordet primärminne är ett begrepp som de senaste 40åren enbart har använt på ram. Primary storage är två ord skulle kunna tolkas som det primära lagringsutrymmet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HoboCop:

RGB har blivit en pest. För mig handlar det om enkelhet, renhet och stilrenhet i utförande och design. Inte hur många färger snopp-piercingen kan visa.

det finns ju som tur är alternativ för alla idag, tänk om alla skulle åka Skoda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Det är kanske är just för att det sällan används på rätt sätt som folk gnäller? Annars hade det väl gnällts lika mycket på allt som har med ljus och färger att göra, t.ex. Philips Hue.

Hade gärna sett att inte 75% av alla artiklar från CES hade RGB i rubriken. Finns inte så mycket annat att kommentera i nyhetsflödet på detta forum just nu, oavsett vad man anser om RGB så dominerar det fullständigt i antalet artiklar.

Kan inte annat än att hålla med.
Var faktiskt själv påväg att skriva något liknande.

Det måste lanseras väldigt lite nya prylar med nytt innehåll på CES om man ser till hur procentuellt stort nyhetsinnehåll som behandlar RGB.

Har egentligen inget emot RGB men precis som du skriver är det ett billigt sätt att lansera något nytt som egentligen inte alls är nytt, till ett högre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men I VARENDA ARTIKEL som behandlar RGB? Vad har detta gnäll åstadkommit för teknologiskt då? Förutom att förstöra trådar i så fall?

Ungefär lika mycket som ni som är RGB glada och höjer det till skyarna. Ingen av oss utvecklar RGB hårdvaran.

Skrivet av Xinpei:

Du vet väl att du kan stänga av funktionen va?

Men I VARENDA ARTIKEL som behandlar RGB? Vad har detta gnäll åstadkommit för teknologiskt då? Förutom att förstöra trådar i så fall?

Tycker att de som inte gillar RGB antingen borde inte läsa artikeln eller iallafall hålla sig ifrån att spamma den fylld med en massa gnäll om RGB.

RGB är för många en oönskad del av den komponent man behöver eller vill ha, och med ett prispåslag bara för att det finns lite belysning i häftiga färger. Alla har inte heller ett chassi med fönster så varför betala extra? Och även en del av dom med fönster vill inte ha en massa färger.

Att det kan stängas av är skitsamma. Som konsument får jag ändå betala för hårdvaran+något som inte är av intresse. Detsamma med RGB RAM moduler, Chassin med inbyggt RGB (Har fått för mig att det finns några få modeller på marknaden) osv. En kass liknelse är att en person som är vegetarian köper några kilo lök, och att då måste personen också köpa en fläskfilé. Det ingår. Du får inte köpa löken utan fläskfilén.

Jag har valt bort flera komponenter jag har varit mer intresserad av än vad som är i signaturen, just för att det kostar mer med RGB och att jag då kommer slå av skrotet.

Så ja, jag tycker att det är fullt berättigat att gnälla över RGB när man får betala för något man behöver (Hårdvaran) och ännu mer för det man inte vill ha.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Barnsligt att gnälla på RGB. Antingen gnäller man bara för sakens skull eller så vet man inte hur det ska användas.

Jag antar att du har ett alldeles lysande exempel på hur det ska användas, för att alla ska tycka om det?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

"Primärminnet" i en dator är förstås SSD eller HDD, primär, av definitionen "första" eller "främst", RAM-minnena är icke funktionella utan något primärminne att ladda in data ifrån, "primärminne" som definition för RAM är bara något elektronik-redaktioner har fått för sig att kalla ram-minnet i ett system, nej nej, det heter "RAM minne", eller "arbetsminne", om man känner sig tvungen att hitta på något annat ord, kan RAM minnet i ett system kallas "Sekundärminne".

Well, med det ur systemet, vattenkylda RAM stickor med "sketna" 3200MHz? Why? Om det verkligen då ska ha förbättrad prestanda så lär de om något bara ha minskat latensen på minnena, med vattenkylningen ett onödigt trams likt belysningen.

Svar nej, primärminne är samma som arbetsminne vilket syftar på RAM så klart.
Det går lite kort: Register -> Cache -> Primär -> Sekundär

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Samma sak med kringutrustning som headsets och tangentbord, där det finns en uppsjö av bra alternativ att välja mellan både med och utan julgransbelysning.

Dra inte in julgransbelysning i RGB-träsket! 😂 Där är det nästan helgerån att ens använda led.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Eller så gnäller man för att RGB har inte åstadkommit något teknologiskt bra. Det är bara där för att hålla priserna uppe och låta företagen sluta innovera. Du kan sälja prylar som är flera år gamla och så fort du lägger RGB i hela bilden så blir det 50 % högre pris.

Håller med om att RGB kan få dumma personer att köpa något som är sämre bara för att det är RGB. Samtidigt är man så dum att man köper tex ett chassi bara pga design eller rgb så får man skylla sig själv.

Skrivet av HoboCop:

Jag antar att du har ett alldeles lysande exempel på hur det ska användas, för att alla ska tycka om det?

RGB kan även lysa för att markera din temp, blinka om något inte fungerar som det ska. Sen har den andra användningsområden som folk tar för givet som tex lysa upp sitt tangentbord men det klagas det inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

"Primärminnet" i en dator är förstås SSD eller HDD, primär, av definitionen "första" eller "främst", RAM-minnena är icke funktionella utan något primärminne att ladda in data ifrån, "primärminne" som definition för RAM är bara något elektronik-redaktioner har fått för sig att kalla ram-minnet i ett system, nej nej, det heter "RAM minne", eller "arbetsminne", om man känner sig tvungen att hitta på något annat ord, kan RAM minnet i ett system kallas "Sekundärminne".

Well, med det ur systemet, vattenkylda RAM stickor med "sketna" 3200MHz? Why? Om det verkligen då ska ha förbättrad prestanda så lär de om något bara ha minskat latensen på minnena, med vattenkylningen ett onödigt trams likt belysningen.

Men gamla datorer hade ju RAM men ingen hårddisk... Tycker nog RAM är primärt i alla fall.
Du kan boota utan hårddisk men inte RAM.

Permalänk
Medlem

Är själv inget stort fan av RGB bestyckade komponenter, Känns mer som ett dåligt och okreativt sätt att öka priset på en vara, och oftasvist kan man inte köpa just den varan utan RGB, eller har jag fel?
Hade varit helt okej om man hade kunnat köpa samma vara, fast utan RGB till ett lägre pris... men då kanske folk fattar hur mycket man får betala för lite kina dioder inkapslade i mjölkfärgad plast?

"men man kan ju stänga av det, sluta gnälla för gnällandets skull" jojo, men det drar ju inte ner priset på sagd vara?

Nä, jag hoppas inte trenden går mer åt detta håll, även om det verkar oundvikligt... vem vet snart kanske förpackningarna i sig är LED bestyckade?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag antar att du har ett alldeles lysande exempel på hur det ska användas, för att alla ska tycka om det?

Jepp.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Orka bry sig om RGB , det finns en marknad för det " gilla läget "
Antagligen tycker man om det eller så gör man inte det , varför gnälla varje gång en ny produkt släpps?
Jag tycker inte heller om denna trend men inte orkar jag gnälla på varje produkt som släpps med ljus dioder!!!! Jag tänker ända inte köpa det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tänk om allt i hela världen vore rgb? Vilken jävla tripp!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

"Primärminnet" i en dator är förstås SSD eller HDD, primär, av definitionen "första" eller "främst", RAM-minnena är icke funktionella utan något primärminne att ladda in data ifrån, "primärminne" som definition för RAM är bara något elektronik-redaktioner har fått för sig att kalla ram-minnet i ett system, nej nej, det heter "RAM minne", eller "arbetsminne", om man känner sig tvungen att hitta på något annat ord, kan RAM minnet i ett system kallas "Sekundärminne".

Well, med det ur systemet, vattenkylda RAM stickor med "sketna" 3200MHz? Why? Om det verkligen då ska ha förbättrad prestanda så lär de om något bara ha minskat latensen på minnena, med vattenkylningen ett onödigt trams likt belysningen.

http://www.vidyagyaan.com/computer-knowledge/computer-memory-...

Permalänk
Medlem

Såg även att de hade en RGB-ryggsäck, börjar tro att de trollar men att folk tar det på allvar.

Permalänk
Medlem

Snart på systemet: RGB ölburkar. Ingen programvara behövs, bara öppna å drick. Kan förekomma RGB lysande ögon dagen efter.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ska man behöva dra fram bilden eller länken ur dig?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Står inte RAM för Random Access Memory...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Hade gärna sett fler minnen med modulär kyllösning från fabrik, synd att dessa verkar komma i paket med vattenblocket. Har EK-block, men senaste minnena jag vet passade var Corsair Dominator. Går ju iofs att byta ut kylelementen, om man orkar.

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

RGB har blivit en pest. För mig handlar det om enkelhet, renhet och stilrenhet i utförande och design. Inte hur många färger snopp-piercingen kan visa.

Poängen med RGB är att man kan få sitt system att se ut hur man vill. Gillar du det inte så köp det inte, alternativt slå av belysningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Står inte RAM för Random Access Memory...?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och är primärminne

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Men benämningen RAM-minnen blir ju lite kaka på kaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

"Primärminnet" i en dator är förstås SSD eller HDD, primär, av definitionen "första" eller "främst", RAM-minnena är icke funktionella utan något primärminne att ladda in data ifrån, "primärminne" som definition för RAM är bara något elektronik-redaktioner har fått för sig att kalla ram-minnet i ett system, nej nej, det heter "RAM minne", eller "arbetsminne", om man känner sig tvungen att hitta på något annat ord, kan RAM minnet i ett system kallas "Sekundärminne".

Inkorrekt

Du kan googla "primärminne wiki" och kolla. och sedan klicka på den engelska versionen som säger samma sak.
"primary storage" syftar till RAM även på engelska.

Permalänk

Men återigen kan RAM-minne inte vara korrekt benämning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Men återigen kan RAM-minne inte vara korrekt benämning.

Skickades från m.sweclockers.com

CD-skiva.