HTC Vive Pro Eye på CES 2019 – vi provkör VR-headset med inbyggd ögonspårning

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive Pro Eye på CES 2019 – vi provkör VR-headset med inbyggd ögonspårning

Svenska Tobii hjälper HTC med ögonspårning för bland annat navigering och ökad prestanda i VR. Under CES 2019 passar vi på att provköra nya Vive Pro Eye.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mumma. Kostar nog en slant också med tanke på att "vanliga" vive pro kit är 15000

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kan inte se klippet nu så vet inte om ni svarade på det men hur vad upplösningen, finns väldigt lite info om headsetet där ute, hoppas själv på att de faktiskt ökat den en aning tack vare detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Prova Pimax och jämför upplevelsen! Pimax ska vara på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

The New VIVE Pro Specs
Enhance VR experience with eye-tracking module
Unprecedented presence with Hi-Res cerified + 3D spatial audio
Comfortable immersion with high-res display, easy-to-use comfort adjustments and optimized ergonomics
Enhanced Chaperone technology
VIVE Wireless Adapter* powered by Intel® WiGig™ Wireless
*Sold separately.

Headset Specs
Screens: Dual AMOLED 3.5’’ diagonal
Resolution: 1440 x 1600 pixels per eye (2880 x 1600 pixels combined)
Refresh Rate: 90 Hz
Field of View: 110 degrees
Audio: Hi-res certified headset
Hi-res certified headphones (removable)
High-impedance headphone support
Enhancement of headphone in ergonomics
Input: Dual integrated microphones
Connections: USB-C 3.0, DP 1.2, Bluetooth
Sensors: SteamVR Tracking, G-sensor, gyroscope, proximity, IPD sensor, eye-tracking
Ergonomics: Eye relief with lens distance adjustment
Adjustable IPD
Adjustable headphones
Adjustable strap

Source: Längst ner på https://www.vive.com/us/pro-eye/

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt bra teknik. Foveated rendering är perfekt metod att hantera renderingskapaciteten, hade önska liknande teknik för vanliga skärmar så kunde man nog köra spel i 4K med lite klenare grafikkort.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Detta är ju guld för Blizzard om de ska göra om alla spel till mobiler och VR

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Första VR-produkten med eyetracking. Mycket intressant men samtidigt lite besviken på att övriga specifikationer inte ökat sedan deras Vive Pro från förra mässan. Hoppas ändå också på bättre på linskvalité för det påverkar hur skarpt det blir i ytterkanterna.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som reagerar på att vi under hösten snackade om "strålspårning" och att begreppet "ögonspårning" nu introduceras?

Tracking och tracing är väl inte samma sak? Förslagsvis borde det heta "ögonföljning" istället.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

är det bara jag som reagerar på att vi under hösten snackade om "strålspårning" och att begreppet "ögonspårning" nu introduceras?

Tracking och tracing är väl inte samma sak? Förslagsvis borde det heta "ögonföljning" istället.

Eye tracking är ju inte direkt något nytt. Det har funnits längre än det funnits datorer. Nån gång på 1800-talet började man med det.
Fanns väl mekaniska räknemaskiner då också iof...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Eye tracking är ju inte direkt något nytt. Det har funnits längre än det funnits datorer. Nån gång på 1800-talet började man med det.
Fanns väl mekaniska räknemaskiner då också iof...

Vad har det med inlägget du citerade att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Eye tracking är ju inte direkt något nytt. Det har funnits längre än det funnits datorer. Nån gång på 1800-talet började man med det.
Fanns väl mekaniska räknemaskiner då också iof...

det hävdar jag inte heller, jag klagar mest på "__spårning", vars användning håller på att spåra ur...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

det hävdar jag inte heller, jag klagar mest på "__spårning", vars användning håller på att spåra ur...

Jo, alltså på svenska har det ju hetat ögonspårning, så varför ska man ändra på det för att raytracing, strålspårning nu används för något helt annat?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jo, alltså på svenska har det ju hetat ögonspårning, så varför ska man ändra på det för att raytracing, strålspårning nu används för något helt annat?

okej, så ett bättre ord för raytracing är på sin plats istället?

Tog ett steg tillbaka och försökte hitta lite referenser på både ena och andra hållet. Tydligaste stabila referensen var IDGs ordlista över IT-termer som hänvisar till "blickspårning", sedan är top 20 sökresultat referenser till antingen VR-HMDn i topic, eller Tobiis tidigare produkter.

Google undrar om jag inte menade "ögonstyrning" istället, men de vill också särskriva "dataterm gruppen" så den auktoriteten är härmed förkastad. Datatermgruppen by the way, har ingenting i sin lista på "ögon-" eller "blick-" som är relevant i sammanhanget, inte heller SAOB.

"ögonföljning" har också ett gäng relevanta resultat på Google, ofta till redaktionellt material från 2016-2018 som relaterar till samma specifika produkter, men även andra implementationer för samma syfte inom andra branscher (som vården exempelvis).

Därmed står jag fast vid att vi borde bibehålla en tydlig separation mellan tracing och tracking även på svenska, inte för att "spårning" är fel, utan för att "följning" i min åsikt är bättre.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Det hade i alla fall jag föredragit, ett bättre ord för spårstrålning. Kan bero på att jag använt och hört ögonspårning i bra många år innan jag visste eller hört talas om spårstrålning.

Egentligen är det väl inte speciellt viktigt. I engelskan används ju också gaze trace för ögonspårning 😋

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@kirayatail: Det hade i alla fall jag föredragit, ett bättre ord för spårstrålning. Kan bero på att jag använt och hört ögonspårning i bra många år innan jag visste eller hört talas om spårstrålning.

Egentligen är det väl inte speciellt viktigt. I engelskan används ju också gaze trace för ögonspårning 😋

Rimligt. Förutsätter att du syftar på grafikteknologin och inte kontaminering i samband med urantransporter på järnväg.

"Gaze trace" måste vara det knasigaste jag har hört den här veckan. Erkänner att vi inte har det så illa ställt i svenska språket om något som "gaze trace" hade varit alternativet.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.