Permalänk
Medlem

Sitter skyddsplasten under vattenblocket kvar?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

EK har uppdaterat designen, så inget problem där. Jag såg det i en tråd på reddit, där en representant från företaget hade svarat.

Spännade, vet du vart man kan se denna info?
Hittar inget om det tyvärr. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

om du ändå har pumpen ute särr på lite slang och kör runt det i en större glasskål så ser du om den pumpar som den skall

Testar detta nu, hur ser jag om det är tillräckligt den pumpar? Det går igenom hela men inte något speciellt tryck eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte en pump med bra tryck du har men den borde klara det.
Att det blir varmare och varmare i loopen är för att du inte har nog med radiatoryta för att kyla det som cpun och grafikkortet genererar så vattnet blir bara varmare med tiden.
Att cpun är varmare kan vara att antingen blocket eller cpun är lite ojämn så det inte blir riktig kontakt över hela ytan vilket är ett tecken på när det hjälper att lägga på mer kylpasta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuxil:

Ja det kan ju vara smart att visa vad man menar
Här kommer en bild på det:
https://imgur.com/a/9IgLCkT

Alla andra bilder jag sätt saknar dom två.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt block ser inte ut så vill jag minnas. Inget jag reagerat på när jag plockat isär och rengjort blocket iallafall.
Att det däremot skulle påverka tempsen låter osannolikt imo. Jag tror inte det är orsaken.
Skulle även som andra i tråden vilja veta va du får för temps när du kör stock voltage osv.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Är det bra temperaturer oklockat? Har du kollat att du har rätt inlet/oulet på blocken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Är det bra temperaturer oklockat? Har du kollat att du har rätt inlet/oulet på blocken?

När jag kör allt stock är temperaturena ungefär samma.
Inlet/outlet ska vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuxil:

När jag kör allt stock är temperaturena ungefär samma.
Inlet/outlet ska vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en tempmätare för vattnet? Jag rekommenderar alltid detta i en custom loop och mycket enklare att felsöka och få en hum hur loopen beter sig. Vattentemperatur är direkt avgörande för relationen till cpu/gpu temp om allt fungerar som det ska. Tex. har du en normal vattentemp mellan 30-40 grader och fortfarande höga temps på gpu/cpu så kan man misstänka dåligt flöde. Börjar dock tempen i vattnet klättra så har du inte tillräcklig kylfömåga.

Permalänk
Medlem

Med reservation för att någon annan nämnt det innan: har du kollat så att skruvarna på baksidan av moderkortet för blocket är åtskruvade? Hade nämligen samma problem själv och i det fallet var inte dem skruvarna tajt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Har du en tempmätare för vattnet? Jag rekommenderar alltid detta i en custom loop och mycket enklare att felsöka och få en hum hur loopen beter sig. Vattentemperatur är direkt avgörande för relationen till cpu/gpu temp om allt fungerar som det ska. Tex. har du en normal vattentemp mellan 30-40 grader och fortfarande höga temps på gpu/cpu så kan man misstänka dåligt flöde. Börjar dock tempen i vattnet klättra så har du inte tillräcklig kylfömåga.

Detta är en mycket bra tanke! Innan jag fixade en temp-sensor till min loop så körde jag med en kött-termometer i reservoaren för att kolla vattentemperatur, kan vara smidigt för TS om det saknas en sensor

Lycka till!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

CPU blocket har en ingång och en utgång som inte ska förväxlas. Jet plattan ska också sättas på rätt håll. Har du koll på detta redan?

ed: såg att du redan hade kollat in-utgångarna, sorry

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Har du en tempmätare för vattnet? Jag rekommenderar alltid detta i en custom loop och mycket enklare att felsöka och få en hum hur loopen beter sig. Vattentemperatur är direkt avgörande för relationen till cpu/gpu temp om allt fungerar som det ska. Tex. har du en normal vattentemp mellan 30-40 grader och fortfarande höga temps på gpu/cpu så kan man misstänka dåligt flöde. Börjar dock tempen i vattnet klättra så har du inte tillräcklig kylfömåga.

Skrivet av Saandberg:

Detta är en mycket bra tanke! Innan jag fixade en temp-sensor till min loop så körde jag med en kött-termometer i reservoaren för att kolla vattentemperatur, kan vara smidigt för TS om det saknas en sensor

Lycka till!

/S

Ska testa detta med att kolla tempen på vattenet senare idag.

Skrivet av trattgunnar:

Med reservation för att någon annan nämnt det innan: har du kollat så att skruvarna på baksidan av moderkortet för blocket är åtskruvade? Hade nämligen samma problem själv och i det fallet var inte dem skruvarna tajt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska dubbelkolla detta också, är ganska säker på att dom sitter så hårt dom kan

Efter lite mer research idag så har jag hittat att den nedersta plattan används i deras nyare velocity modeller.
Har skrivit ett meddelande till både inet och ekwb så får se vad dom säger om detta.

Permalänk
Medlem

Fått något svar?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Fått något svar?

Ja, fick kontakt med dom på Inet igår och enligt dom så verkar det ha blivit något fel med blocket.
Så ska skicka tillbaka det och har ett nytt som kommer idag.

Permalänk
Medlem

@Xuxil: Nu hittar jag inte tråden längre, då det flera månader sedan jag såg den. Jag tycker iaf att du borde ha kontaktat ek direkt, så hade du fått veta att blocket inte är defekt.