Gör fler fläktar någon skillnad? (Svar nej?)

Permalänk
Medlem

Gör fler fläktar någon skillnad? (Svar nej?)

Jag hade köpt lite nya fläktar till datorn och placerade om dem i datorn för att se bästa kombination av ljudnivå och kylning.

Samtidigt då jag gjorde detta ville jag testa hur många fläktar jag behövde och när tillägg av fler fläktar inte längre skulle göra någon skillnad.

Jag var ändå hyfsat noggrann och körde OCCT CPU test i 15 minuter och tog sedan temperaturen. Sedan gjorde jag en runda i HeavenEngine och stressade mina två 970gtx.

System nr 1: Endast CPU kylare (Noctua D14 med 2 x A15 fläktar)

System nr 2: ovan nämnda cpu kylare
1 x 120mm Corsair (Back, Exhaust)
2 x 120mm Corsair (Top, Exhaust)
1 x 120mm Noctua (Front, Intake)
1 x 140mm Noctua (Front, Intake)

Chassi : NZXT h440

System nr 2 lät såklart mer än första men till min förvåning var temperaturerna nästan identiska.

Cpu OCCT var endast 1 grad lägre (76 grader vs 77) .
Heaven engine var endast 2 grader lägre på det ena kortet (68 vs 70). (andra GPU var 80 grader båda testerna)

------
Så min tanke är: gör jag något fel? Är test på 15 min för kort? Borde det inte göra lite mer skillnad med så mkt mer fläktar installerade?
Skall göra ett till test idag med top fläktarna på intake istället och se om det är någon skillnad.
Min teori är att 15 minuter eventuellt är för kort tid för att värma upp chassit och därför gör det rätt lite skillnad med ökat luftflöde?

Annars kommer jag ta bort en del fläktar då de gör onödigt mycket ljud och ingen avsevärd vinst i kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag hade köpt lite nya fläktar till datorn och placerade om dem i datorn för att se bästa kombination av ljudnivå och kylning.

Samtidigt då jag gjorde detta ville jag testa hur många fläktar jag behövde och när tillägg av fler fläktar inte längre skulle göra någon skillnad.

Jag var ändå hyfsat noggrann och körde OCCT CPU test i 15 minuter och tog sedan temperaturen. Sedan gjorde jag en runda i HeavenEngine och stressade mina två 970gtx.

System nr 1: Endast CPU kylare (Noctua D14 med 2 x A15 fläktar)

System nr 2: ovan nämnda cpu kylare
1 x 120mm Corsair (Back, Exhaust)
2 x 120mm Corsair (Top, Exhaust)
1 x 120mm Noctua (Front, Intake)
1 x 140mm Noctua (Front, Intake)

Chassi : NZXT h440

System nr 2 lät såklart mer än första men till min förvåning var temperaturerna nästan identiska.

Cpu OCCT var endast 1 grad lägre (76 grader vs 77) .
Heaven engine var endast 2 grader lägre på det ena kortet (68 vs 70). (andra GPU var 80 grader båda testerna)

------
Så min tanke är: gör jag något fel? Är test på 15 min för kort? Borde det inte göra lite mer skillnad med så mkt mer fläktar installerade?
Skall göra ett till test idag med top fläktarna på intake istället och se om det är någon skillnad.
Min teori är att 15 minuter eventuellt är för kort tid för att värma upp chassit och därför gör det rätt lite skillnad med ökat luftflöde?

Annars kommer jag ta bort en del fläktar då de gör onödigt mycket ljud och ingen avsevärd vinst i kylning.

Först och främst varför undertryck i system 2?
Sedan vad är det för kylare på grafikkorten? Dvs är det typ blower som blåser ut varmluften bak på datorn?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Spontant så skulle jag tro att du inte behöver har båda fläktarna i toppen som utblås, då den närmast fronten drar ut luften du får in från fronten. Vänd den och se om det blir skillnad.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Spontant så skulle jag tro att du inte behöver har båda fläktarna i toppen som utblås, då den närmast fronten drar ut luften du får in från fronten. Vänd den och se om det blir skillnad.

Jag har plats för 3 st 120mm fläktar där uppe och har fyllt de två bakre. Ska testa att ha dem som intake också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Först och främst varför undertryck i system 2?
Sedan vad är det för kylare på grafikkorten? Dvs är det typ blower som blåser ut varmluften bak på datorn?

Jag testar mig fram och kanske kommer se annat resultat när jag sätter top fläktarna till intake.
Det är två open air GPUs. (gtx 970 MSI)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg nån video av LinusTechTips. Efter man monterat 1 st tilluftsfläkt och 1st frånluftsfläkt så var skillnaderna marginella om man ökade antalet. Borde va lätt att söka efter på youtube.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Inaktiv

@L-stream: Precis. Kommer ihåg samma video. Man får diminishing returns så att säga. En fläkt bak är i princip obligatoriskt. Lägger man till en i fronten så hjälper det märkbart. Lägger man till en andra fläkt i fronten så blir det ytterligare lite bättre men en tredje är i princip inte märkbar.

En grej som videon inte tog upp dock är att har man tre fläktar i fronten så kan man köra dem långsammare än om man har en fläkt vilket eventuellt kan vara bra för ljudnivån. Kanske också kan vara bra om man har t.ex. flera grafikkort eller en radiator för vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Kommer ihåg nån video av LinusTechTips. Efter man monterat 1 st tilluftsfläkt och 1st frånluftsfläkt så var skillnaderna marginella om man ökade antalet. Borde va lätt att söka efter på youtube.

Har sett denna video själv men då blev det ändå relativt mkt skillnad när de satte in en front och back fan vs endast cpu kylare om jag minns rätt. Men ja dem har nog rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ingen som har tips på var man kan hitta en belyst 200mm PWM fläkt. Hittade denna men man brukar ju säga att man får vad man betalar för.

https://www.inet.se/produkt/5322042/bitfenix-spectre-pro-200-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Kommer ihåg nån video av LinusTechTips. Efter man monterat 1 st tilluftsfläkt och 1st frånluftsfläkt så var skillnaderna marginella om man ökade antalet. Borde va lätt att söka efter på youtube.

Sett en likande video som visade att i ett R4 var det "nästan" meningslöst att installera fler efter 2xintake 1xexhaust. Tror skillnaden mellan det och 4xintake/3xehaust var 2-3 grader på GPU/CPU. Skulle säga kvaliteten på fläktarna är viktigast.

Permalänk

Väldigt märkligt, varken inblås/utblås borde ge höga temps. Kör ett lite längre test . En gång när min enda utblåsfläkt pajade så blev temperaturerna katastrofala vid load.
2st inblås 1st utblås är nog sweetspot iaf.

Permalänk
Medlem

Satte 4 som intake och 1 som outtake och fick bäst resultat. Får se om jag behåller det såhär eller ändrar då det verkligen inte är så jätte stora skillnader i temps vs att knappt ha någon fläkt alls förutom cpu kylaren.

Kan återkomma med exakta temps om någon är intresserad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul o läsa detta när jag har beställt maximalt antal fläktar till mitt Meshify C xD

Permalänk
Medlem

Det jag gjorde på min dator förut var att testa tejpa igen alla småhål som finns på chassit, så att det verkligen blir en genomström av luft i chassit.
Då blev det en tydlig skillnad faktiskt.
Körde då:
2st i fronten längst ner.
1st längst bak i toppen på chassit.
1st högst upp baktill på chassit.

Såg fult ut som fan, men skillnad blev det.
Tror det var runt 6-7 grader någonstans.

Gpu var inte något blowkort som blåser ut varmluften.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett liknande test när jag bytte chassi från ett gammalt Antec sonata 3 med endast ett utblås, till ett Corsair 460X med 3 insugsfläktar och ett utblås.

Ingen skillnad i temperatur på varken CPU eller GPU. Max en grad hit eller dit.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Dubbelkollade du att grafikkort och processor hade exakt samma klockfrekvens i båda testerna? För är det inte så att grafikkort kan klocka upp sig lite mer om utrymme ges? (Automatiskt då)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Under HT-18 testade jag friskt olika configs i mitt R6 chassi med olika antal 140mm fläktar och kombinationer med intag i front och botten och utblås bak och topp.

- 1st bak, 1st front
- 1st bak, 2st front
- 1st bak, 2st front med radiator i front
- 1st bak, 2st front, 1st i tak
- 1st bak, 2st front, 2st i tak
- 1st bak, 2st front, 2st i tak, med radiator på taket
- 1st bak, 2st front, 2st i tak, med radiator i front
- 1st bak, 2st front, 2st i tak, med radiator i front, 1st botten

Testade med chassi-frontendörren öppen och stängd. Även testat olika typer och märken på fläktar. Körde med fläktkurva i bios och i Commander pro fläkt hub med statisk rpm kontra kurva. 1st bak, 2st front - är bästa nog den tydligaste sweetspotten, speciellt om man lyckas rikta en av frontfläktarna "mot" GPUn vilket gör att man kan få ner tempsen med 3-5grader. Mer fläktar kanske inte ger så mycket lägre temps men det bidrar med mindre ljudnivå från fläktarna. Detta kostar dock, speciellt om man vill ha premiumfläktar som Noctua eller dvs RGB-fläktar.