Ta bort windows och gör disk till standard

Permalänk
Medlem

Ta bort windows och gör disk till standard

I fucked up.
Skulle ta bort windows från en av mina äldre diskar men kunde inte komprimera den disken av anledningar jag inte vet. så dum som jag nu e så gjorde jag disken till en dynamisk disk och kan inte komprimera den eller göra den till basic igen.

kan nån hjälpa mig att göra disken till en Basic och samtidigt ta bort windows från den helt.
tänkte installera ubuntu på den disken senare när detta är fixat om det skulle kunna hjälpa situationen nånting.

Permalänk
Medlem

Vill du ta bort all data på disken eller bara viss data? Om det förstnämnda, så ta bort partitionen och skapa en ny.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vill du ta bort all data på disken eller bara viss data? Om det förstnämnda, så ta bort partitionen och skapa en ny.

allt ska bort, har redan gjort backup på dokument, bilder och etc. men problemet e att jag kan inte ta bort disken.
om jag högerklickar på disken i diskhateraren så kan jag bara trycka på (egenskaper och hjälp) . allt annat e bara grått.

Permalänk
Medlem

och om jag skulle trycka på ta bort volym så säger datorn att jag inte kan ta bort volym med system data på den

Permalänk
Medlem

@grasan: Hm, okej. Gör det via diskpart i kommandotolken. Jag har ingen burk med Windows på tillgänglig för tillfället, så jag kan inte göra en specifik guide till dig. Men det bör finnas Youtube-videos i överflöd som kan visa dig hur det funkar, om inte den inbyggda hjälpen är tillräcklig.

EDIT: ...eller menar du att det är disken som du kör operativsystemet på för tillfället? Alltså din nuvarande systemdisk?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Du behöver inte göra något med disken innan om du ändå ska installera Ubuntu på den. Bara starta live-ISOn och välj att skriva över hela disken när du kommer till det steget i installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@grasan: Hm, okej. Gör det via diskpart i kommandotolken. Jag har ingen burk med Windows på tillgänglig för tillfället, så jag kan inte göra en specifik guide till dig. Men det bör finnas Youtube-videos i överflöd som kan visa dig hur det funkar, om inte den inbyggda hjälpen är tillräcklig.

EDIT: ...eller menar du att det är disken som du kör operativsystemet på för tillfället? Alltså din nuvarande systemdisk?

jag ska vara tydlig. den disken har ett OS i sig. jag köpte en ny ssd som nu också har os i sig. datorn drivs från ssd'n. den gamla disken ska bara rensas HELT.

Permalänk
Medlem

glömde att säga att jag redan prövat diskpart men funka inte pga av att den hatar diskar med Systemfiler i sig

Permalänk
Medlem

@grasan: Okej. Kör via diskpart som sagt, eller följ förslaget av @xcorp.

EDIT: okej, om diskpart inte vill så kör via någon live-CD eller liknande.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det låter som att du försöker ta bort partitionen på din nuvarande systemdisk, eller åtminstone att Windows tror det. Om du inte har någon annan OS-installation att tillgå kan du ju alltid live-boota Gparted (tekniskt sett en minimal Linux-dist med Gparted) eller Ubuntu från en USB-sticka och använda det för att ta bort partitionen.

https://gparted.org/livecd.php

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det låter som att du försöker ta bort partitionen på din nuvarande systemdisk, eller åtminstone att Windows tror det. Om du inte har någon annan OS-installation att tillgå kan du ju alltid live-boota Gparted (tekniskt sett en minimal Linux-dist med Gparted) eller Ubuntu från en USB-sticka och använda det för att ta bort partitionen.

https://gparted.org/livecd.php

jag provade att bota ubuntu från en usb disk. men det gickandå inte.

Permalänk
Medlem

nåväl, jag får väll försöka igen imorron och se om jag hittar nått att göra åt saken. annars så är det väll bara att köpa en ny disk

Permalänk

Jag är osäker på vad du försöker göra, men jag har haft problem med att radera partitioner genom Windows egna Diskhantering (eller det heter Datorhantering för att vara specifik), kör istället MiniTool Partition Wizard som lätt fixade problemet.

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda hem Gparted och lägg det på ett usbminne, boota det och radera alla partitioner på disken det gäller, klart.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Jag är osäker på vad du försöker göra, men jag har haft problem med att radera partitioner genom Windows egna Diskhantering (eller det heter Datorhantering för att vara specifik), kör istället MiniTool Partition Wizard som lätt fixade problemet.

Fan det skulle ha gått, om nu convert funktionen hade vart med i gratis varianten av programmet och inte pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

man kan ju inte göra nånting med programmet! och har noll koll på hur man använder gparted

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasan:

man kan ju inte göra nånting med programmet! och har noll koll på hur man använder gparted

Det är ju ett grafiskt program...
Men eftersom du i första inlägget skrev att du ska installera Ubuntu på den, gör som jag skrev i mitt förra inlägg
Ladda ner och bränn ubuntu-desktop-live-installer på ett USB
Koppla ur alla diskar förutom den du ska installera på.
Boota från USB
Vänta till du kommer till desktop/installern
Klicka vidare och när du ska ska välja disk så välj att du ska skriva över hela disken
Har du då kopplat ur alla andra diskar kommer du bara se USB-minnet och din disk du ska installera på.
Fortsätt installationen som vanligt

Permalänk
Medlem

för er som fortfarande läser detta, jag har hittat en stor faktor i hela alltet. boot filerna ligger i den disken, om jag kopplar ur disken och försöker bota från ssd'n så klagar fatorn att jag måste välja rätt boot disk.

måste jag koppla ur alla diskar helt och försöka intallera windows igen på ssd'n?
men hur får man bort boot filerna från gamla disken?? dem syns ju inte i utforskaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grasan:

för er som fortfarande läser detta, jag har hittat en stor faktor i hela alltet. boot filerna ligger i den disken, om jag kopplar ur disken och försöker bota från ssd'n så klagar fatorn att jag måste välja rätt boot disk.

måste jag koppla ur alla diskar helt och försöka intallera windows igen på ssd'n?
men hur får man bort boot filerna från gamla disken?? dem syns ju inte i utforskaren.

Nej du behöver inte installera om win men du måste installera en bootloader tex så här > https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

fantastiskt. kan man få bort bootloadern från gamla disken på nått sett också eller e det ett lost couse?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grasan:

fantastiskt. kan man få bort bootloadern från gamla disken på nått sett också eller e det ett lost couse?

Det går nog men det gör inget om den ligger där heller för den tar inget utrymme som kan användas för nått annat eller syns som en partition.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej. Jag kan inte installera Ubuntu på han så jag får nog spara dokument å liknande på han istället, jag orkar faktiskt inte krångla nå ner med den. Så jag tar nån annan disk för Ubuntu istället,
Men tack så mycket allihopa för all hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com