AMD demonstrerar Ryzen 3 "Matisse" med 8 kärnor och 16 trådar

Permalänk
Medlem

Nyfiken på när såna här släpps till laptops. Jag skulle vilja ha en med fet inbyggd grafik.

(blir nog en till stationära burken också...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på detta! Vill verkligen slänga in AMD i burken!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Kul att AMD är på G ! Men vill klargöra en sak :
En 9900k ligger på 180w med en spänning på 1.4v ish i 4.7ghz. En 9900k behöver inte den höga spänningen för stockspeeds. Min 9900k med 1.2 v och 4.7 ligger på 135w ish i CB. Vänta på riktiga tester istället !

Skickades från m.sweclockers.com

Min är uppe på 200w+ vid prime small ftts i vissa loopar med 1.15v så inte är det orimligt. Sen i jämförelsen kan det vara andra komponenter som drar mer på intel systemet. Kom ihåg att det är hela system inte bara CPU package.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Fan va fint! Köper ny direkt bara för att! AMD har verkligen fått upp farten nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag gillar att AMD börjar med Vega GPU så kraftfull att förväntan på Navi höjs ytterligare, det samma gäller Ryzen 3000 serien.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om AMD kan ta 8000:- för ett grafikkort som motsvarar prestandan av RTX 2080, alltså ett kort som redan finns och har funnits i handeln ett tag och ligger i samma prisklass... Ja vad är det då som talar för att AMD inte kommer ta lika mycket betalt för matnisse som intel tar för i9 9900K?
Jag anar ugglor som får kläder.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@dpom86: Wow, ett "test", amd låg 10 CB15 poäng framför. Det är i CB 15 där AMD är väldigt starka sen ett tag tillbaka.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Snubb1:

Två fel gör inte ett rätt.
Ryzen 3 finns redan och är en instegsmodell, borde stå gen 3 i artikeln/rubriken.
https://www.komplett.se/search?q=rysen+3

Tack jag vet. Att ha rätt i sak betyder inte att det är nödvändigt att märka på.

Det handlar om, om man förstår kommunikation i ett sammanhang. Vilket du redan gjort klart föregående att du gjorde. Jag vet inte riktigt vad ditt mål är med denna diskussionen med mig.

Det finns en funktion du kan använda om du hittar faktafel eller stavfel i en artikel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på lite mer information. Vad hon gav oss igår omvandlas till lansering i Sverige till sommaren. Iaf brukar det vara så när det inte är helt färdigt.
Hade hoppats på modellnamn åtminstone. Då är vi ju iaf nära. Men mkt glädjande att det är låg strömförbrukning i toppen. Förhoppningsvis betyder det att det blir bättre i botten med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om AMD kan ta 8000:- för ett grafikkort som motsvarar prestandan av RTX 2080, alltså ett kort som redan finns och har funnits i handeln ett tag och ligger i samma prisklass... Ja vad är det då som talar för att AMD inte kommer ta lika mycket betalt för matnisse som intel tar för i9 9900K?
Jag anar ugglor som får kläder.

Jag förstår hur du tänker. Du får dock inte glömma att grafikkortet är utrustat med 16GB HBM2.
Varför 16GB kan man ju dock undra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om AMD kan ta 8000:- för ett grafikkort som motsvarar prestandan av RTX 2080, alltså ett kort som redan finns och har funnits i handeln ett tag och ligger i samma prisklass... Ja vad är det då som talar för att AMD inte kommer ta lika mycket betalt för matnisse som intel tar för i9 9900K?
Jag anar ugglor som får kläder.

Ursäkta, men Radeon VII beräknas få ett pris på runt 7800kr i Sverige. Ett RTX 2080 kostar minst 8700kr, så det är en tusenlapp billigare för samma prestanda. Ja det är inte amazing, men det som ska hjälpa AMD på GPU sidan är faktiskt Navi, inte Vega, så ha lite mer tålamod.
Dessutom så ja, 16GB är overkill för gaming, men för folk som till exempel 3d modellerar och är limiterade i deras scener av mängden VRAM, så är det är sjukt bra.

Innan har man behövt punga ut 10k+ för att få 11 GB VRAM, och nu får man ut mer för billigare, så om man tänker utanför gaming så har kortet ganska många bra användningsområden.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Ett RTX 2080 kostar minst 8700kr

Måste bara peta in att det finns 5 olika 2080 under 8000:-, något för 7500:-.

Källa: Prisjakt

Med det sagt är jag lika besviken på båda lagen, korten är för jäkla dyra.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Dock klarar jag mig bra på min Skylake ett tag till tror jag.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Ser väldigt lovande ut. Vill helst ge mina pengar till AMD men vill gärna ha Thunderbolt 3 vilket är ett dilemma. Får hoppas Intel släpper TB3-protokollet fritt som dom tidigare har antytt, så kan man hoppas på AM4-moderkort med TB3 lagom till release av Matisse. I såna fall kommer jag gå över till AMD... Sen vet man ju aldrig om Intel har något ess i rockärmen lagom till releasen av Matisse.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Måste bara peta in att det finns 5 olika 2080 under 8000:-, något för 7500:-.

Källa: Prisjakt

Med det sagt är jag lika besviken på båda lagen, korten är för jäkla dyra.

Vill klargöra att jag kollade priser för 2080 på Inet eftersom dem är respektarbara.
På prisjakt så listas ganska många online retailers jag inte skulle lite på för fem öre, men sen finns det säkert kort som kan vara billigare än dem på Inet från vettiga ställen också.

Men som sagt, det är nog ett OK gaming kort, men det kommer att skina på andra fronter.

Back to OnT för detta är trots allt en CPU tråd.

Jag är hypad över att se mer om 3000 serien, ser väldigt lovande ut en så länge, vill gärna se gaming benchmarks.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Hjälpsam

Jag är otroligt imponerad över Epyc 2, vilket monster!
Får också nästan tårar i ögonen över AMDs smarta desigen, samma CPU krets från Ryzen upp till Epyc, vem vet vad de kan slänga in mer för krets tillsammans med CPU:n, en GPU? en Asic kanske? vem vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om AMD kan ta 8000:- för ett grafikkort som motsvarar prestandan av RTX 2080, alltså ett kort som redan finns och har funnits i handeln ett tag och ligger i samma prisklass... Ja vad är det då som talar för att AMD inte kommer ta lika mycket betalt för matnisse som intel tar för i9 9900K?
Jag anar ugglor som får kläder.

GTX 1080 har en bandbredd på 320 GB/s. Radeon VII har 1000 GB/s och kostar mindre. Beroende på vad du gör med kortet har du en avgörande faktor där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om AMD kan ta 8000:- för ett grafikkort som motsvarar prestandan av RTX 2080, alltså ett kort som redan finns och har funnits i handeln ett tag och ligger i samma prisklass... Ja vad är det då som talar för att AMD inte kommer ta lika mycket betalt för matnisse som intel tar för i9 9900K?
Jag anar ugglor som får kläder.

Skrivet av Wezzor:

Jag förstår hur du tänker. Du får dock inte glömma att grafikkortet är utrustat med 16GB HBM2.
Varför 16GB kan man ju dock undra...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Stromming90:

Ursäkta, men Radeon VII beräknas få ett pris på runt 7800kr i Sverige. Ett RTX 2080 kostar minst 8700kr, så det är en tusenlapp billigare för samma prestanda. Ja det är inte amazing, men det som ska hjälpa AMD på GPU sidan är faktiskt Navi, inte Vega, så ha lite mer tålamod.
Dessutom så ja, 16GB är overkill för gaming, men för folk som till exempel 3d modellerar och är limiterade i deras scener av mängden VRAM, så är det är sjukt bra.

Innan har man behövt punga ut 10k+ för att få 11 GB VRAM, och nu får man ut mer för billigare, så om man tänker utanför gaming så har kortet ganska många bra användningsområden.

Skrivet av Trebsor:

Måste bara peta in att det finns 5 olika 2080 under 8000:-, något för 7500:-.

Källa: Prisjakt

Med det sagt är jag lika besviken på båda lagen, korten är för jäkla dyra.

Finns en tråd om Radeon R7
https://www.sweclockers.com/nyhet/26880-amd-radeon-vii-ar-var...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Det är bättre att vänta på de riktiga och sanna uppgifterna om cpuerna.
Annars blir folk bara besvikna och gnäller för det.

Samma visa varje gång. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om AMD kan ta 8000:- för ett grafikkort som motsvarar prestandan av RTX 2080, alltså ett kort som redan finns och har funnits i handeln ett tag och ligger i samma prisklass... Ja vad är det då som talar för att AMD inte kommer ta lika mycket betalt för matnisse som intel tar för i9 9900K?
Jag anar ugglor som får kläder.

Jag tror verkligen på AMD gällande CPUer och hoppas innerligt att de är smarta och sätter press på Intel genom att släppa snabba och billiga saker, känns som det mest effektiva sättet att sno marknadsandelar. Gällande grafikkort blev jag återigen besviken och förstår inte vad de sysslar med så jag får fortsätta hålla på det gröna laget, dock hoppas jag verkligen kunna gå från det blåa till det röda laget gällande CPU Lång väntan dock...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jobbigt att behöva spekulera... Hade gärna velat få klara besked, istället.

8/16 kanske är vad AMD kan erbjuda i något som kan matcha intel i9 9900K.
Och då kanske det är bra om dom stoppar där.
Om dom kan pula in 16/32, så kanske det inte skulle bli något som passar in som spel-processor, ändå. Jag vet inte hur det blir med latensen i systemet i så fall. Att kunna stänga ned kärnor kanske ändå inte skulle ge samma prestanda.
Och kanske behöver dom gå till + versionen för att kunna klämma in 12/24.
Kanske väljer dom att stanna här, för att dom tror att Intel också kommer stanna upp vid 8/16 ett tag.
Kärnornas krig må låta spännande, men det kanske behövs en chans för utvecklarna att börja tänka i banor om mer kärnor och optimera för det.

Så egentligen så kanske det bästa för marknaden nu är att både intel och AMD stannar vid 8kärnor (ev 16 trådar), och att dom krigar där. Det ger kanske AMD en chans att komma ikapp av gäller IPC. Och det kanske ger utvecklarna en chans att komma ikapp vad gäller att skala för fler kärnor.
Och det kanske ger folk som är intresserade av att bygga system ett andrum, i att dom kan köpa sig något som kommer vara relativt framtidssäkert... i att vi kommer se mindre förbättringar dom närmsta åren, men inga spel som kommer kräva enorma mängder kärnor.

Då jag inte är spelare utan mer inne på musikproduktion, så skulle jag väldigt gärna se fler och fler kärnor. Men samtidigt så är jag orolig för den här nya typen av att designa processorer, om jag förstått det rätt, så leder det till högre RAM latens. Och i synnerhet med fler moduler med processorkärnor. Annars ser det ju grymt ut med möjligheten att klämma in 16 (kanske 24) kärnor i en processor sockel anpassad för mainstream (även om det kanske inte kommer att komma i just den här sockeln, så visar ju designen att det inte behövs en avsevärt större sockel för att möjliggöra för det).

På sätt och vis hoppas jag att det är IT. Att det är 8/16, nu, och kanske ett par år till.
AMD får chansen att jobba ikapp. Intel med sina problem att få till 10nm lär ju inte kunna dra ifrån. Det bästa sett till marknaden är ju egentligen att intel inte stressas att pusha ut något som sen kommer bli ett problembarn för intel. Det vore ju tragiskt om nu när AMD börjar konkurrera att Intel spelar ut sig själva för några år och AMD får helt tar över. Då har man ju samma problem som vi haft, fast omvänt. Och även om vissa kan tycka att intel förtjänar det, eller att AMD förtjänar den turen, så är det knappast det bästa för marknaden generellt.
Visst, AMD behöver komma ikapp vad gäller marknadsandelar och att bygga upp ett kapital. Men samtidigt så är det bästa att ha hälsosam konkurrens under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@JonHolstein: att AMD skulle ta över är långt långt borta, Intel sitter med en jättekassa, de klarar sju svåra år utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

KOmmer det komma nya mobos för den nya generationen? eller kommer man kunna köra på samma am4 mobo?

Permalänk
Medlem

Humh, får kanske satsa på AMD nästa gång man ska bygga nytt 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CptFubar:

Humh, får kanske satsa på AMD nästa gång man ska bygga nytt 🤔

Det har ju varit snudd på vansinne att köpa Intel sen Ryzen lanserades.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Allt jag försökte klargöra i min jämförelse mellan nya vega och 2080 är att AMD uppenbarligen inte är rädda för att ta betalt i de fall de lyckas matcha konkurrenterna. Så jag ser ingen anledning varför inte matnisse skulle kosta lika mycket eller mer än i9 9900K om den drar jämt, alternativt presterar bättre och slukar mindre ström. Anledningen varför Ryzen 5 2600 än intel är till stor del att de i den här sitsen de är i nu, endast kan konkurrera med prisvärdhet eftersom de ligger en bra bit efter i övrigt. Jag hade nog nästan hoppats på sämre prestanda än i9 9900K så att de har en anledning att ta mindre betalt. Inget tyder på att priserna är på väg nedåt i hårdvaruvärlden. De som hoppas på att zen 2 kommer få matchande priser med dagens ryzen hoppas nog på lite för mycket är jag rädd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

KOmmer det komma nya mobos för den nya generationen? eller kommer man kunna köra på samma am4 mobo?

Du kommer att kunna köra de flesta av propparna på ditt gamla AM4 mobo efter en BIOS- uppdatering. Om du kan köra alla beror på hur bra strömförsörjning ditt mobo har. Vi vet ju inte heller hur många kärnor som de värsta processorerna kommer att få eller hur mycket ström de kommer att dra.

Tanken är i alla fall, som Lisa Su sa, att vi som sitter på Ryzen nu lätt skall kunna uppgradera.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

@ElWeed: Underbart att höra slipper skiten med intel, varje gång lär man ju köpa nytt mobo och man är juy inte gjord av pengar...

Permalänk
Gallerikonnässör

@Chris_Kadaver:
Det är klart AMD vill ha en del av kakan!
Men värt att tänka på är även att Vega är en dyr arkitektur att tillverka och chiplet-designen som 3e generationen Ryzen använder borde skilja avsevärt i tillverkningskostnad

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Wow, i ett "test" där den ena är en retail cpu som trimmats in till sin i stort sett fulla kapacitet och den andra är en ES sample. Fundera på vad det innebär.