Får för låg internethastighet på egenbyggd stationär men inte laptop

Permalänk
Avstängd

Får för låg internethastighet på egenbyggd stationär men inte laptop

Undrar kan det vara fel på kortet när det gäller internet nerladdning. Jag kör med kabel har en nerladdning på 18,12 och uppladdning 2,16 mbit.
Jag testade med en laptop med samma kabel ligger bra mycke högre har Telia 250/100.
Jag har byggt datorn själv

Rubrik /mod
Permalänk
Hedersmedlem

För att svara på frågan du ställer: Det kan rent teoretiskt vara fel på moderkortet.

Det är dock mer sannolikt problem med någon inställning som är fel på själva nätverkskontrollern eller en dålig drivrutin. Börja med drivrutinen och kolla att du installerat den version som finns hos tillverkaren. Alternativt prova gå tillbaka till den som följer med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

En grej till jag kom på så här i efterhand:

Det är inte så att du har WiFi på ditt moderkort? Då kan det vara så att du trots att du har en kabel inkopplad i datorn ändå kör på WiFi. Kan vara värt att stänga av WiFi för att utesluta detta, ifall det är så.

Permalänk
Avstängd

Har wi-fi och den är avstängd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Finns det något sätt att se på kortet att något är fel. Ser varken varningar på kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@pv2b: vad har du för moderkort?

Permalänk
Avstängd

Xi hero eftersom man har så dålig upp o nerladdning trots uppdaterade drivrutiner och ser ingen varningsskylt i enhetshanteran och på moderkortet visar inget utan står bara AO

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om man har installerat Windows 10, fel kan det ha påverka att man har så dålig upp o nerladdning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Om man har installerat Windows 10, fel kan det ha påverka att man har så dålig upp o nerladdning.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det gör det inte, men jag vet att i inställningarna till mitt förra moderkort så fick man manuellt ändra så att det fick full hastighet i programmet till nätverkskortet då den var strypt.
Kolla även i kontrollpanelen så att du kör på full duplex.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Förlåt kan inte så mycke om data, vart är det jag ska gå in på är det i bios och om man ska kolla om man kör full duplex går msn in i kontrollpanelen vart går jag in sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har haft bra hastighet på den tidigare datorn men på den ny som jag har byggt är sjukt dåligt vet inte vad jag sk kolla på allt ser ut som den vet inte om man ska gå in på bios men vad gör man där? Eller så är det fel på kortet när man har en nerladdning på 18,12 mbit o uppladdning På 2,16 mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Högerklicka på start > Nätverksanslutningar > Högerklicka på lokalt nätverk > Status. Se om hastigheten är 1Gbps. Här kan du fortsätta. Egenskaper > Konfigurera > fliken Avancerad > Hastighet och duplex. Prova tvinga på 1Gbps om hastigheten under status var lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har satt den på 1gbit innan Stog den på auto. Har fortfarande dålig upp o nerladdning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är det något i loggboken man kan se om någo är fel eller vad man ska kolla på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har ju acgt5300 router o Telia 250/100 allt har fungerat bra tidigare innan jag bygde datorn övriga utrusning i hemmet fungerar bra. Och jag har inte gjort några inställningar på routern. Man blir knäpp är så okunnig på datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad använder du för att kolla hastigheten?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd

Speedtest o bredbandskollen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollat så att inte nätverkskabeln är kass/skadad? prova byta plats på kabeln i routern och se om du får samma resultat

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Avstängd

har testat inga problem testade med en annan dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Är det något i loggboken man kan se om någo är fel eller vad man ska kolla på

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, här är en bra grej att kolla efter fel på.
Under windowsloggar och system, se om du hittar flera gula/röda efter varandra med samma källa och händelse-id. Dubbelklicka på den och verkar den ha något med nätverk att göra och är osäker på vad det innebär så kopiera texten och ange id samt källa så kan jag kolla på det åt dig, alternativt ta screenshot på felet och posta en bild. Jag tycker det här låter som ett drivrutinsfel eller kabelfel, lite spontant så.

Jag hade även testat att stänga av alla protokoll och liknande förutom ipv4 i ren felsökning, se ovan inlägg för att hitta till inställningar till nätverkskortet. Jag får för mig att det kan vara exempelvis ipv6 som strular.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Jag går in på loggboken system ser en gul varning källa e1dexpress händelse id 27
Allmänt network mink is disconnected

Och en annan varning står det wlan-autoconfig händelse id 10002( allmänt modulen för wlanutökningsmöjlighet har stoppats

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om IPv6 strular vad kan man gör är det något som är trasigt då förlåt min okunskap:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Jag går in på loggboken system ser en gul varning källa e1dexpress händelse id 27
Allmänt network mink is disconnected

Och en annan varning står det wlan-autoconfig händelse id 10002( allmänt modulen för wlanutökningsmöjlighet har stoppats

Skickades från m.sweclockers.com

Det första är att nätverkskortet disconnectar, antagligen för att du pillat med kabeln och det andra är att du stängt av wifi.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Om IPv6 strular vad kan man gör är det något som är trasigt då förlåt min okunskap:)

Skickades från m.sweclockers.com

Enklast är att inte använda det, stäng av.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Hur stänger jag av det ipv6
Vad gör den för något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har testat på att använda wi-fi bara samma resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är det något här man kan göra något när man går in på Egenskaper för inet (R) ethernet connection (7) 1219-v
Avancerat har ändrat på duplex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Hur stänger jag av det ipv6
Vad gör den för något

Skickades från m.sweclockers.com

På ungefär samma ställe som du ändrade duplex till 1gbit förut, fliken nätverk och där bockar du ur ipv6.

Vad det gör: http://www.steves-internet-guide.com/ipv6-guide/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Har testat på att använda wi-fi bara samma resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Går det segt även här så är det något annat som påverkar, ser verkligen allt allt allt annat på din nya dator bra ut? Inget konstigt, allt uppdaterat och fint... och du får ut ~5mbit trådat och trådlöst?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Och hur mäter det om du kopplar förbi routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.