EVGA presenterar interna ljudkortet Nu Audio

Permalänk
Melding Plague

EVGA presenterar interna ljudkortet Nu Audio

EVGA tar klivet in i ny produktkategori och visar det PCI-Express-baserade ljudkortet Nu Audio, vilken tar siktet mot toppen bland interna ljudkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir det inte väldigt svårt att skärma av alla störningar som uppstår inne i burken? Känns som ett externt kort i samma prisklass digitalt kopplat till maskinen borde vara ett bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ha ha.... ha? Va, det är inte ett skämt?

Marknaden borde rimligen vara minimal nuförtiden, då de flesta kör med moderkortets integrerade ljudkrets, eller med någon form av usb-anslutet externt (normalt en DAC).

Själv kör jag med usb-ansluten DAC sedan många år tillbaka, då det både är väldigt smidigt (behövs inga dedikerade drivrutiner och tar inte upp plats inuti chassit) och i princip störningsfritt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det känns som ett externt ljudinterface designat för ljud- och musikproduktion, med stöd för balanserade ljudkablar och låg latens borde ge bättre kvalitet. Ett sådant kan man också få för under tusenlappen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är det något sånt här man behöver för Dolby Live genom toslink? Man kan komma undan billigare väl?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Fick Soundblaster-vibbar, den gamla goda tiden

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Blir det inte väldigt svårt att skärma av alla störningar som uppstår inne i burken? Känns som ett externt kort i samma prisklass digitalt kopplat till maskinen borde vara ett bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla som någonsin ägt ett Asus Xonar kan nog intyga att det blir mycket störningar när grafikkorten får jobba lite

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
99:e percentilen

Ser ingen anledning att skaffa ett internt ljudkort idag.

Fördelar med externt USB-anslutet ljudkort:

  • Tar inte upp en hel PCIe-plats; således kompatibelt med ITX.

  • Kan enkelt anslutas till en annan dator vid behov.

  • Mycket bredare kompatibilitet, då fler enheter har USB än PCIe (tänk laptops etc).

  • Möjliggör lättåtkomliga in- och utgångar, volymratt och dylikt.

  • (Störningar i chassit? Det kan jag dock inget om.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Alla som någonsin ägt ett Asus Xonar kan nog intyga att det blir mycket störningar när grafikkorten får jobba lite

Ja perfekt är det inte men är enbart mikrofonen som plockar upp något för mig.
Ljudet i lurarna är perfekt

Har dock korten så långt ifrån varandra som möjligt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Alla som någonsin ägt ett Asus Xonar kan nog intyga att det blir mycket störningar när grafikkorten får jobba lite

Har aldrig ägt Asus Xonar , men flera Soundblaster. B l a det dyraste Soundblaster som gick att köpa för pengar ca 15-20 år sen. Tror det kostade runt 2000Kr. Och det vart mycket pengar på den tiden.
Och störningar har alltid varit ett problem med ljudinstickningskort. Hatar det.

Skrivet av Alling:

Ser ingen anledning att skaffa ett internt ljudkort idag.

Fördelar med externt USB-anslutet ljudkort:

  • Tar inte upp en hel PCIe-plats; således kompatibelt med ITX.

  • Kan enkelt anslutas till en annan dator vid behov.

  • Mycket bredare kompatibilitet, då fler enheter har USB än PCIe (tänk laptops etc).

  • Möjliggör lättåtkomliga in- och utgångar, volymratt och dylikt.

  • (Störningar i chassit? Det kan jag dock inget om.)

Störningar i chassit kan vara allt från som ovan skrev till att man kan höra "knackningar" från en mekanisk hårddisk jobba, speciellt om man har många hårdiskar, ibland kan det hjälpa med att byta port, eller flytta en sladd. Men faktum är att det är väldigt svårt att helt utesluta störningar i chassit.

Dina punkter är bra!

Kör själv med DAC/Hörlursförstärkare och hifi lurar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ger inte externt ljudkort delay över usb?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Dyrt! 💲

Och dåligt att det kräver extra strömförsörjning. Så drar det mer än många grafikkort.
Kör hellre med integrerat ljudkort på moderkortet, det är mycket strömsnålare och energieffektivare.

Permalänk
Medlem

Mycket välkommet! Asus har fått härja fritt och utan riktig konkurrens ett bra tag nu, så det är bra med lite utmanare. Jag tillhör skaran som tycker att moderkortsljud är för platt och tråkigt och samtidigt vill jag ha ett rent och fint skrivbord utan kabelklutter så det går inte så särskillt bra att ha ett externt ljudkort. Ska bli kul att se tester mm på det här

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag kör på internt och är jättenöjd. Inga störningar alls! Det beror väl inte på själva ljudkortet heller när någon får det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Intressant satt precis i veckan och kolla lite på ljudkort speciellt för hörlurar då, har ett STX Essence sedan långt tillbaka.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag läste "No Audio" först och blev väldigt förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dyrt! 💲

Och dåligt att det kräver extra strömförsörjning. Så drar det mer än många grafikkort.
Kör hellre med integrerat ljudkort på moderkortet, det är mycket strömsnålare och energieffektivare.

Finns en anledning till att det krävs extra kräm. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dyrt! 💲

Och dåligt att det kräver extra strömförsörjning. Så drar det mer än många grafikkort.
Kör hellre med integrerat ljudkort på moderkortet, det är mycket strömsnålare och energieffektivare.

Tvivlar på att det har med själva strömförbrukning att göra. Handlar antagligen mer om att de vill ha en så ren källa som möjligt för att minimera störningar.

Det är ju trots allt den största nackdelen med interna ljudkort mot externa, att allt annat krimskrams inne i chassiet skapar störningar som går ut i ljudet.

Permalänk
Medlem

DAC + hörlursförstärkare på 3 Watt RMS per kanal är svårslaget, speciellt om man har "bass cannons"-lurar (t.ex JVC HA-SZ2000) som kräver en hel del knuff för att få dom låga frekvenserna att leva ut ordentligt.

Sen är det ju bara för jävla sexigt med denna setup:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag kör på internt och är jättenöjd. Inga störningar alls! Det beror väl inte på själva ljudkortet heller när någon får det.

Bra att du är nöjd!
Det är huvudsaken.

En störning kan upplevas på olika sätt, och för den delen, personer kan uppfatta störningar olika.

T e x ett jordfel, kan vara ett "tungt" brummande ljud som inte hörs för dig, men jag uppfattar det direkt. Eller tvärtom ..

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det är nog fler och fler som köper ljudkort då man vill ha bättre kvalité än ljudet ifrån moderkortet. Jag är en av dom så tycker bara det är kul att fler ger sig in på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dyrt! 💲

Och dåligt att det kräver extra strömförsörjning. Så drar det mer än många grafikkort.
Kör hellre med integrerat ljudkort på moderkortet, det är mycket strömsnålare och energieffektivare.

En SATA-kontakt kan inte leverera så mycket ström att det skulle göra nån skillnad från att bara använda PCIe-slotten. Hade den faktiskt krävt extra ström hade den använd samma strömkablar som grafikkort.
Nej, det är antagligen för att strömmen då kommer direkt från nätagget, och således har mindre störningar, jämfört med att strömmen går genom hela moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag läste "No Audio" först och blev väldigt förvirrad.

haha samma här..

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Bra att du är nöjd!
Det är huvudsaken.

En störning kan upplevas på olika sätt, och för den delen, personer kan uppfatta störningar olika.

T e x ett jordfel, kan vara ett "tungt" brummande ljud som inte hörs för dig, men jag uppfattar det direkt. Eller tvärtom ..

Aha, tänkte på statiska störningar som antagligen orsakas av moderkortet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

EVGA tar klivet in i ny produktkategori och visar det PCI-Express-baserade ljudkortet Nu Audio, vilken tar siktet mot toppen bland interna ljudkort.

Läs hela artikeln här

Alltid kul med nya produkter och nyheter, men har svårt att se poängen med detta ljudkort. Vanliga Svensson klarar sig på det inbyggda ljudet, och de som spelar så finns många hörlurar med inbyggd DAC/förstärkare (via USB, BT, etc.).

För mig som villa ha bättre ljud i mina HiFi-hörlurar så kör jag ändå med extern USB-DAC och separat hörlursförstärkare.

För mina högtalare/studiomonitorer kopplade till datorn så är det vettigare att köra med ett externt ljudkort (gärna skärmat i låda av metall) som inte påverkas så mycket av alla radiostörningar och elektriska störningar som du ofrånkomligt har i en PC (CPU, grafikkort, och massor av andra störkällor).

Jag kör på ljudkort med lite fler ingångar, men för de som vill ha ett bra USB-ljudkort så köp ett från tex. Yamaha/Steinberg (konstrueras av Yamaha, och även om det brandas Steinberg så fungerar det med alla ljudapplikationer och spel). Jag kan rekommendera ett sådant här som ligger på ca. halva priset mot EVGA:s annonserade interna kort:

Steinberg UR22 MK2
https://www.steinberg.net/en/products/audio_interfaces/ur_ser...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390021

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket välkommet! Asus har fått härja fritt och utan riktig konkurrens ett bra tag nu, så det är bra med lite utmanare. Jag tillhör skaran som tycker att moderkortsljud är för platt och tråkigt och samtidigt vill jag ha ett rent och fint skrivbord utan kabelklutter så det går inte så särskillt bra att ha ett externt ljudkort. Ska bli kul att se tester mm på det här

Nu är ju frågan om det är bättre än Asus Essence STX... sen håller jag med dig att moderkortsljud låter oftas helt tomt på "känsla" i ljudet...

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Bra att du är nöjd!
Det är huvudsaken.

En störning kan upplevas på olika sätt, och för den delen, personer kan uppfatta störningar olika.

T e x ett jordfel, kan vara ett "tungt" brummande ljud som inte hörs för dig, men jag uppfattar det direkt. Eller tvärtom ..

Skrivet av Storage Jar:

Aha, tänkte på statiska störningar som antagligen orsakas av moderkortet.

En störning är alltid en störning, sen vad som orsakar själva störningen, ja det är en helt annan historia, då det finns så många inblandade faktorer.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

VÄLDIGT många förståsigpåare som vanligt i såna här trådar...

Sluta för övrigt att kalla externa ljudkort för "DAC". Digital-to-Analog Converter är inget unikt för ett externt ljudkort utan är precis som på ett internt. Sen är störningars inverkan på ljudet beroende på kortets design och en massa andra parametrar, därför kan man inte säga att ett externt kort per automatik är bättre. Att komma dragande med anekdoter om "men jag hade ett kort" är inte lika med att det är ett etablerat faktum heller, konstigt nog!

Med det sagt så kommer EVGA få svårt att hävda sig mot Soundblaster, framförallt när ett vanligt Z-serie höjer ljudkvalitén långt över vad de flesta har utrustning till. Sen kommer vi osökt in på den här "det går inte höra skillnad på moderkortet integrerade och...", vilket är en variant på "det går inte att se skillnad på 30 FPS och..." och är ungefär lika meningslöst som att diskutera färgnyanser med någon som alltid burit ögonbindel.

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag byter gärna ut mitt Xonar STX om det dyker upp ett likvärdigt eller bättre alternativ.

Återigen, så ser man ett antal teknikfientliga kommentarer, på ett i grunden teknikforum

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

DAC + hörlursförstärkare på 3 Watt RMS per kanal är svårslaget, speciellt om man har "bass cannons"-lurar (t.ex JVC HA-SZ2000) som kräver en hel del knuff för att få dom låga frekvenserna att leva ut ordentligt.

Sen är det ju bara för jävla sexigt med denna setup:
http://www.schiit.com/public/upload/general/magni3-stack-1920.jpg

Jepp riktigt snyggt! Men då är det en trave med skit också

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]