Rtx 2080 OC Dual dålig psu

Permalänk

Rtx 2080 OC Dual dålig psu

Hej! Köpte nyligen ett Rtx 2080 OC Dual och tycker inte att jag får ut fpsen jag borde från kortet. Innan hade jag ett gtx 1060 6gb och jag har knappt bättre fps nu än vad jag hade innan. Kom på att min psu är rätt så gammal och dålig, den ligger endast på 650w. Kan anledningen till att mitt rtx presterar så dåligt va för att jag endast har 650w psu?

Jag gjorde en benchmark på novabench och gpun ligger på 7%..

Asus rtx 2080 OC dual
Ryzen i7 1800x
Asus b350
650w psu

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du klämt upp grafiken nu? Upplösning m.m?

Om inte agget räcker dör maskinen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i? I 1080p är nog ett GTX 1060 i många fall tillräckligt bra. Vilka spel gäller det? (Om PSU inte skulle räcka till så skulle nog din dator stängas av.)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av JD:

Det är inte så att du klämt upp grafiken nu? Upplösning m.m?

Om inte agget räcker dör maskinen.

Jag kör på exakt samma upplösning och grafik som jag gjorde innan. Testade precis slänga in grafikkortet i brorsans dator som har 850w psu. Där fick jag ett novabench score på 38%. Tycker dock fortfarande grafikkortet presterar sämre än vad det borde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vilken upplösning spelar du i? I 1080p är nog ett GTX 1060 i många fall tillräckligt bra. Vilka spel gäller det? (Om PSU inte skulle räcka till så skulle nog din dator stängas av.)

Vill kunna ligga på stabilt över 240fps i fortnite. Gjorde verkligen inte det med 1060. Men gör inte det med rtx 2080 heller, kollar man på andra så borde jag lätt kunna få ut det med min gpu o cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plankanlol:

Jag kör på exakt samma upplösning och grafik som jag gjorde innan. Testade precis slänga in grafikkortet i brorsans dator som har 850w psu. Där fick jag ett novabench score på 38%. Tycker dock fortfarande grafikkortet presterar sämre än vad det borde.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte inte så intressant att du kör "samma upplösning som tidigare". Det intressanta är vad upplösningen är. Det är nog så att din CPU tyvärr kan flaska en hel del.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är inte inte så intressant att du kör "samma upplösning som tidigare". Det intressanta är vad upplösningen är. Det är nog så att din CPU tyvärr kan flaska en hel del.

Jag kör på 1920x1080
Ibland även 1440x1080

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här videon med en 1800X överklockad till 4.0GHz. Inte ens överklockad kan 1800X i den här videon hålla stabila 240 fps utan dippar ibland tom under 200 fps. (GTX 1080 Ti presterar ungefär som RTX 2080.)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag hittade den här videon med en 1800X överklockad till 4.0GHz. Inte ens överklockad kan 1800X i den här videon hålla stabila 240 fps utan dippar ibland tom under 200 fps. (GTX 1080 Ti presterar ungefär som RTX 2080.)

https://www.youtube.com/watch?v=RsbG_MgRGbo

Han kör ju dock på högsta grafiken när jag kör på lägsta. Min cpu är också överklockad till 4ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plankanlol:

Han kör ju dock på högsta grafiken när jag kör på lägsta. Min cpu är också överklockad till 4ghz.

Om du kör på lägsta grafiken så var nog ditt GTX 1060 alldeles tillräckligt bra i 1080p. Med ett RTX 2080 kan du lika gärna köra på högsta grafiken och förmodligen få lika bra fps. Hur är det i andra spel? Fortnite är väl ett väldigt dåligt optimerat spel? Men i mitt tycke är ett RTX 2080 overkill (CPU kommer att flaska ofta och mycket) i 1080p speciellt om man inte har någon av de absolut bästa Intel processorerna för spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Sticker in här lite🙂!
Pratas ofta att antingen cpu eller gpu flaskar! Försökt läst mig till detta men fattar inte kan inte någon förklara detta!

Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Sticker in här lite🙂!
Pratas ofta att antingen cpu eller gpu flaskar! Försökt läst mig till detta men fattar inte kan inte någon förklara detta!

Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Om "CPU flaskar" betyder det att processorns prestanda håller tillbaka tex grafikkortet så man inte får ut max av vad det klarar av.
Och vice versa om "GPU flaskar".

En dator bör innehålla komponenter som presterar såpass bra att de inte håller tillbaka varandra.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@hollowman71: du menar vad begreppet att något "flaskar " ?
rent krast så menar man att en/flera av komponenterna inte "pallar trycket" i jämförelse med resten av de övriga delarna så att den får jobba till 100% och resten kanske ligger på 60%, då blir det en flaskhals som gör att du inte kommer vidare (sätt till prestanda)

så har du ett overkill grafikkort så får du inte garanterat den bästa grafiken om din CPU inte hänger med
Det är som att styrketräna och strunta i kondition, jävlar va du kan lyfta, men du orkar inte göra det mer än 1 gång xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

jag kör ett 2080 på 550w (bronze) och upplever inte att det begränsar min prestanda. Har ett 4670k som gör det i en del spel dock.

Permalänk

Stabila 240fps i fortnite kan du glömma oavsett setup.
Det kommer alltid finnas dippar.
Sitter med en 6700k @4.8ghz samt ett 1080 och kör allt på lägsta förutom texturer som är på medium.
Kör 1444x1080 på min 240hz skärm. Skulle tippa på att min Avg fps ligger runt 200.
Men så fort man droppar tilted, retail eller liknande och det blir mycket folk så är jag nere på 150-200.

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga vad" Ryzen i7 1800x" är för processor?
Är det ett samarbete mellan Intel och AMD jag har missat

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

@hollowman71: du menar vad begreppet att något "flaskar " ?
rent krast så menar man att en/flera av komponenterna inte "pallar trycket" i jämförelse med resten av de övriga delarna så att den får jobba till 100% och resten kanske ligger på 60%, då blir det en flaskhals som gör att du inte kommer vidare (sätt till prestanda)

så har du ett overkill grafikkort så får du inte garanterat den bästa grafiken om din CPU inte hänger med
Det är som att styrketräna och strunta i kondition, jävlar va du kan lyfta, men du orkar inte göra det mer än 1 gång xD

Okej så om jag spelar cs go och cpu ligger på 100% och gpu på 70% så flaskar min i5 8600 mitt RTX 2080 kort?
Cs go kanske inte är så bra referens spel men men.

Hur kan jag känna av det lägre fps? Eller hur uttrycker det sig?
Ursäkta "plankanlol" om jag stör i din tråd
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Om "CPU flaskar" betyder det att processorns prestanda håller tillbaka tex grafikkortet så man inte får ut max av vad det klarar av.
Och vice versa om "GPU flaskar".

En dator bör innehålla komponenter som presterar såpass bra att de inte håller tillbaka varandra.

Vad är optimalt % hur mycket på cpu och hur mycket på gpu
Lite nyfiken bara 😀
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej så om jag spelar cs go och cpu ligger på 100% och gpu på 70% så flaskar min i5 8600 mitt RTX 2080 kort?
Cs go kanske inte är så bra referens spel men men.

Hur kan jag känna av det lägre fps? Eller hur uttrycker det sig?
Ursäkta "plankanlol" om jag stör i din tråd
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hollowman71:

Vad är optimalt % hur mycket på cpu och hur mycket på gpu
Lite nyfiken bara 😀
Skickades från m.sweclockers.com

Du märker det eftersom din fps stangerar på en viss nivå.
Har du ett 2080ti med en celeron cpu får du inte över säg 50fps, byter du till en 9900k får du kanske 600fps i samma spel dvs det var din cpu som var flaskhalsen och den begränsande faktorn till din fps.

Optimalt är om både cpu och gpu ligger på 100% för då har du ingen flaskhals men detta är omöjligt att uppnå i praktiken men man vill ju självklart att hela systemet ska svettas så gott det kan utan att någon komponent springer på halvfart.
Men olika spel kräver ju olika mycket av din cpu eller grafikkort så ett spel kanske båda ligger relativt jämt men i CO Go när du har 16 trådar och bara 4 används är ju knappast optimalt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag måste fråga vad" Ryzen i7 1800x" är för processor?
Är det ett samarbete mellan Intel och AMD jag har missat

Vem vare som kasta.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Skrivet av AmdX2:

Vem vare som kasta.

"Du har filmat allt det där, spela upp det för mig nu, den som kasta ska få spö!"

Skämt åsido, 1800x är inte det bästa när det gäller fps, grymt för typ videoredigering dock
Kör själv med en 1800x (4ghz) och ett gtx 1800 och får i princip samma fps i 1080p som i 1440p, men skulle nog inte
säga att du behöver komma upp i 240 fps, vad är anledningen? i Fortnite får jag 150fps+ i 1080p, tror inte skillnaden blir så stor om du når
240fps, antar att du kör en G-sync skärm

Visa signatur

Ryzen 7 1800x @4,05Ghz 1.36V, Asus Crosshair VI X370,
Asus Strix 1080ti OC, 16gb Corsair Vengance RGB 3200mhz, Corsair Hydro H150i Pro, Lian Li O11 Dynamic, Corsair LL Fans

Permalänk

Du kan inte mäta prestandan genom att spela ett spel och titta på fps-räknaren. Det finns en stor anledning till att många spel har inbyggda benchmarks. Börja med 3D Mark Firestrike eller liknande, jämför mot andra resultat med samma hårdvara som din.

Den upplevda fpsen i spel som Fortnite betyder absolut ingenting. Det är praktiskt taget omöjligt att jämföra hårdvara i något multiplayerspel, det går inte att testa under samma förhållanden från gång till gång