EVGA presenterar interna ljudkortet Nu Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Blir det inte väldigt svårt att skärma av alla störningar som uppstår inne i burken? Känns som ett externt kort i samma prisklass digitalt kopplat till maskinen borde vara ett bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget problem som jag upplever med mitt Soundblaster zx. Däremot hade jag ett externt som sprakade när cpun jobbade, men det var ett 200kr ljudkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vargeEEEEn:

Alla som någonsin ägt ett Asus Xonar kan nog intyga att det blir mycket störningar när grafikkorten får jobba lite

Har haft Xonar DX och har Xonar STX II.
Har aldrig haft störningar.

-

Förövrigt är det en rätt stor skillnad mellan integrerat och ljudkort. Realtek har alltid låtit väldigt tamt, det finns inget djup i ljudet alls. Och då menar jag inte platt/neutralt ljud. Utan bara dåligt.

Mina 598, 650 och X2 låter bara dåligt med realtek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Alla som någonsin ägt ett Asus Xonar kan nog intyga att det blir mycket störningar när grafikkorten får jobba lite

Mitt Asus Xonar STX har aldrig någonsin haft det problemet, det har hängt med i 3 datorer nu. Totalt knäpptyst i lurarna oavsett belastningen.
Enda problemet är väl att asus inte gör nya drivers längre, men de för win 8 fungerar i win 10.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Alla som någonsin ägt ett Asus Xonar kan nog intyga att det blir mycket störningar när grafikkorten får jobba lite

Japp och tinnitus skapades för mina öron efter den sprakande störningen

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Alla som någonsin ägt ett Asus Xonar kan nog intyga att det blir mycket störningar när grafikkorten får jobba lite

Äger ett Asus Xonar USB och har störningar, men tvärt om vad du beskriver ovan. Jag hör störning när datorn inte jobbar. Måste trycka på MUTE för att få bort tjutet, eller dra igång ljud på lägsta volym. Så ett externt ljudkort är INTE garanti mot störningar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Instämmer med Sweclockarn och tillägger att egen erfarenhet säger att många ljudkort faller på halvtaskiga drivrutiner, som tillverkaren av slutprodukten ofta inte har någon som helst inverkan på. Och gör de ett eget "skin" på interfacet så får man vara glad om det inte ser förjävligt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Mitt Asus Xonar STX har aldrig någonsin haft det problemet, det har hängt med i 3 datorer nu. Totalt knäpptyst i lurarna oavsett belastningen.
Enda problemet är väl att asus inte gör nya drivers längre, men de för win 8 fungerar i win 10.

https://www.asus.com/us/Essence-Hi-Fi-Audio/Xonar_Essence_STX...

Angående störningar har jag aldrig märkt någonting. Funkar helt enkelt. Enda gången det var problem var det drivrutin relaterat när win10 lanserades.

Permalänk
Medlem

@DerpMcDerp:
Jo fast det förutsätter att det är en fördefinierad signal, från en film till exempel. Om den kommer från en källa som skapas i ett spel som redan har en störning innan det omvandlas till till den digitala strömmen som ska omkodas till analogt så har du redan grund problemet kvar. Men kan tänka mig att de även satsar på ASIO, hur det fungerar på USB vet jag inte i dagsläget.

@Teddis:
Det är mjukvara som i Soundblasters fall omvandlar även rent digitalt ljud till analogt sen omvanlar det igen till det man valt i mitt fall DTS 24bit 48Khz. Förstärkaren kan ta 24 96 men inte mjukvaran. Så det blir lite kaka på kaka. Går däremot att ändra om man ska kolla på film samt i vissa media spelare. Men generat sätt så sker det i mjukvara.

@Alling
Vi har haft problem med vissa logitech genom åren beroende på vilka usb portar de satt på. Men det var mest med att de kopplade bort sig. De trädlösa då. Fanns det fler usb chip på moderkortet så testade man ett annat samt bytte mellan usb2 och 3 om det var samma chipp. Även om det är usb så kan man bara kolla på hur det går vidare från att signalen har hanterats digitalt till analogt. Inte ens nu då jag kör USB mic blir jag av med bruset. =(

Edit:
On
Lite för dyrt för mig men jag hoppas på denna. Om de visar vart skåpet ska stå i spel segmentet av ljud så kanske vi även får bättre mjukvara till de integrerade kretsarna, inte bara avsköljde enheter. Har aldrig varit nöjd med mitt SBZ då det kommer till analog mic. Men vant mig vid ljudet ut och vant mig vid DTS connect. Tyckte det var bättre ljud på mitt SBZ elite pro men drivrutinerna slutade ju. Som vanligt med SB. Då använde jag inte ens ASIO.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Mitt Xonar är också tyst. Beror nog på moderkort och andra komponenter i lådan om det blir störningar.
Men jag kör faktiskt inte med det analogt till lurarna längre. Blev irriterande mycket kablar och jobb då även högtalarna är inkopplade så kör digitalt till skrivbordet och sedan förstärkare.
En viss skillnad åt det sämre nu så en extern DAC behöver inte alls vara bättre och med mindre störningar.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

VÄLDIGT många förståsigpåare som vanligt i såna här trådar...

Tänkte du på något SPECIELLT? Någon som ROPAR?

Skrivet av Sveklockarn:

Sluta för övrigt att kalla externa ljudkort för "DAC". Digital-to-Analog Converter är inget unikt för ett externt ljudkort utan är precis som på ett internt.

Kärt barn har många namn, och även om jag själv oftast säger "ljudkort" om externa sådana, så är det ju tekniskt märkligt att kalla det för just ljudkort när det inte alls är fråga om ett kort till datorn.

Sedan har ju en hel del ljudkort inte bara en DAC, men även en ADC (men inte alla, beror på).

Extern "ljudlåda" eller?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Äger ett Asus Xonar USB och har störningar, men tvärt om vad du beskriver ovan. Jag hör störning när datorn inte jobbar. Måste trycka på MUTE för att få bort tjutet, eller dra igång ljud på lägsta volym. Så ett externt ljudkort är INTE garanti mot störningar.

Absolut inte.

Men det finns en orsak till att alla både studios och aufiofiler kör med externa ljudkort. Det är mycket enklare att göra bra sådana som är avskärmade från störningar.

Men som sagt ingen garanti mot att det inte går att konstruera skräp.

Mitt tips; Asus gör jättebra moderkort och grafikkort, men skippa allt de och Creative gör, och satsa på företag som lång erfarenhet av att producera audiokomponenter.

Sälje (eller ännu hellre kasta) det; och köp antingen en DAC (tex. den Shiit som länkades innan), eller ett ljudkort som detta:

https://www.thomann.de/se/steinberg_ur22_mk2.htm

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Mycket välkommet! Asus har fått härja fritt och utan riktig konkurrens ett bra tag nu, så det är bra med lite utmanare. Jag tillhör skaran som tycker att moderkortsljud är för platt och tråkigt och samtidigt vill jag ha ett rent och fint skrivbord utan kabelklutter så det går inte så särskillt bra att ha ett externt ljudkort. Ska bli kul att se tester mm på det här

https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/nad-d3020-v2--f...

Kluttrar den här ner ett skrivbord?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

tillägger att egen erfarenhet säger att många ljudkort faller på halvtaskiga drivrutiner, som tillverkaren av slutprodukten ofta inte har någon som helst inverkan på. Och gör de ett eget "skin" på interfacet så får man vara glad om det inte ser förjävligt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt.

Har erfarenhet av riktigt dåliga driver från tex. Creative. Köper aldrig i livet mer en produkt från dom (de gjorde riktigt bra ljudkort i deras Professional-serie och EMU, men helt värdelösa, som alltid, på just drivrutiner).

Sedan har jag haft en del studioljudkort som varit riktigt bra ljudmässigt, men som fallerat på instabila drivrutiner som tex. de USB-ljudkort jag haft från Focusrite (fungerar bra på min Mac, men dåligt i Windows).

Har dock hittat en seriös tillverkare efter flera års letande, som både har mycket god ljudkvalitet och riktigt bra stabila drivrutiner, och det är Steinberg/Yamaha. Kör inte Cubase eller någon av Steinbergs programvaror (är inte så förtjust i de, även om helt OK), men älskar verkligen deras ljudkort. Kan inte prisa de tillräckligt mycket. Efter år av letande så är jag riktigt nöjd med att ha hittat de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Men kan tänka mig att de även satsar på ASIO, hur det fungerar på USB vet jag inte i dagsläget.

Kan man utveckla drivrutiner och ASIO så är det inget problem. Kika på Steinbergs ljudkort (alla via USB). Är f.ö. de som tagit fram och äger ASIO-standarden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot:
ok. Minns klagomålen då man gick från PCI till PCI-E.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Alla som någonsin ägt ett Asus Xonar kan nog intyga att det blir mycket störningar när grafikkorten får jobba lite

Använde ett Xonar ST i flera år. Aldrig upplevt några störningar. Så länge ljudkortet har något skydd mot elektromagnetiska störningar.

Permalänk
Medlem

Många som kör med hörlurar här läser jag. Själv kör jag med 2.1 setup med internt ljudkort och jag märker inte av några störningar. Sedan finns det givetvis bra inbyggda ljudkort i moderkorten men som tekniknörd köper jag gärna ett internt om fördelar finns (ljudkvalité, prestanda m.m.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@martinot:
ok. Minns klagomålen då man gick från PCI till PCI-E.

Nästan alla professionella ljudkort kör med antingen USB (normala ljudkort) eller Ethernet (gällande större installationer och studios), men finns även några som kör med Thunderbolt (och tidigare även äldre standars som FireWire) även om de inte är lika vanliga.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Många som kör med hörlurar här läser jag. Själv kör jag med 2.1 setup med internt ljudkort och jag märker inte av några störningar. Sedan finns det givetvis bra inbyggda ljudkort i moderkorten men som tekniknörd köper jag gärna ett internt om fördelar finns (ljudkvalité, prestanda m.m.)

Skickades från m.sweclockers.com

Men du kan inte tänka dig ett externt (som de flesta) om det finns fördelar?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Maaxan: Öj, nu finns de ju! Tack så mycket Maaxan:)
Har kört med UNi Drivers till Xonar kortet, fungerar klockrent det med.

Angående störningar så provade jag det inbyggda ljudkortet på Hero moderkortet jag har nu (för skojs skull). Störningar och sämre ljudkvalité blev resultatet.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänkte du på något SPECIELLT? Någon som ROPAR?

Nej, det var en emfas.

Skrivet av martinot:

så är det ju tekniskt märkligt att kalla det för just ljudkort när det inte alls är fråga om ett kort till datorn.

Benämningen "ljudkort" kommer ju av att de första iterationerna var just expansionskort, därefter har det blivit en vedertagen benämning, på ungefär samma sätt som en Dewar-flaska i vardagligt tal kallas "termos".

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har erfarenhet av riktigt dåliga driver från tex. Creative. Köper aldrig i livet mer en produkt från dom (de gjorde riktigt bra ljudkort i deras Professional-serie och EMU, men helt värdelösa, som alltid, på just drivrutiner).

När hade du en Creative-produkt senast då, och vad hette den?

Du får nog inse att det är av viss betydelse vad någonting kostar, och vilka förbättringar man får ställt till den kostnaden, för de allra flesta. Att rekommendera proffsprylar från t.ex. Steinberg till generellt bruk för hemanvändare är ungefär som att rekommendera en Formel 1-bil till någon som ska pendla till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När hade du en Creative-produkt senast då, och vad hette den?

EMU 0202: http://www.creative.com/emu/products/product.aspx?pid=15186

Skrivet av Sveklockarn:

Du får nog inse att det är av viss betydelse vad någonting kostar, och vilka förbättringar man får ställt till den kostnaden, för de allra flesta. Att rekommendera proffsprylar från t.ex. Steinberg till generellt bruk för hemanvändare är ungefär som att rekommendera en Formel 1-bil till någon som ska pendla till jobbet.

Men det kostar ju hälften av priset för potentiellt sämre "icke-F1-kort" från Asus, EVGA, etc:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390021

Vill du verkligen inte har bättre ljud, bättre drivrutinsstöd och stabilare funktion till en lägre kostnad?

Så nej; liknelsen med en F1-bil är helt uppåt väggarna fel av någon som inte har någon som helst koll på bilar. Och ljudkort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men du kan inte tänka dig ett externt (som de flesta) om det finns fördelar?

Jodå

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Enda jag kan tänka på när jag hör namnet är Nu Metal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, det var en emfas.

NEJ; DET VAR DET INTE!

Skrivet av Sveklockarn:

Benämningen "ljudkort" kommer ju av att de första iterationerna var just expansionskort, därefter har det blivit en vedertagen benämning, på ungefär samma sätt som en Dewar-flaska i vardagligt tal kallas "termos".

Exakt min poäng.

Precis samma sak är det med "DAC" (som du nyss ondgjorde dig över).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Jepp riktigt snyggt! Men då är det en trave med skit också

Är Schiit inga bra grejer eller missförstår jag ett skämt? Har funderingar på att köpa nämnda trave skit, inkl. deras eq-enhet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Också jag kör på ett ljudkort. I mitt fall ett gammalt klassiskt Xonar Dx med ett par Audio Technica M50x. Med brasklapp för att jag inte kan kalla mig audiofil måste jag ändå säga att jag inte kan påminna mig om att någonsin upplevt någon form av störningar. Men kan ju iofs vara min hörsel det är fel på....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevligt att se lite specs på den där, nu när dom påstår att dom har det värsta.
Såvitt jag kan se så drar dom jämnt skägg med SB AE-5 när det gäller DAC'en. Dock är ju AE-5 mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu på det inbyggda ljudkortet i moderkortet --> hörlursförstärkare. Skulle det förbättras något ifall jag köpte ett ljudkort som detta?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W