alternativ till veeam?

Permalänk
Inaktiv

alternativ till veeam?

Om man ledsnat på att Veaam bara strular hela tiden (failed backups), tycker att Veaam är onödigt krångligt för ens privata hobbybruk och helt enkelt vill byta till något enklare som tar backups på ens VM's.

Lite som att byta från Android (woho jag kan göra vad jag vill, men inget funkar) till iOS (jag får inte bestämma själv, men allt bara lirar utan problem)

Vad rekommendarar ni då?

Permalänk
Medlem

Vi har testat en del olika backup lösningar och det som jag tycker har varit mest stabilt är antingen Azure backup (direkt upp i azure) alternativt gamla hederliga Windows Server Backup.

MABS från Microsoft är helt och hållet värdelöst, inget annat än bekymmer.

Just nu kör vi faktiskt Veeam och har fungerat bra hittills.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Vila i frid

Jag kan varmt rekommendera Acronis True Image/Cloud Backup. Det kostar, men är väl värd femhundringen. I jobbet används det för +700GB MSSQL databaser med retention på tre månader. Det komprimeras ihop till ca 98 GB i molnet. Privat PXE-bootar jag Acronis True Image när det ska meckas. Synology's DSM "Active Backup for Businees" används för backup @ home - den har numera även stöd för VMware vSphere.

Kör man Synoplogy/XPenology DSM aktiverar man den enklast "offline" mha:

Byt ut adminUsername, adminPassword och serial_number mot vad din NAS använder.

så slipper man skapa ett online-konto hos Synology för att aktivera - som inte ens funkar på en äkta köpe-DSM (ny funktionalitet som släpptes vid nyåret).

Permalänk
Medlem

Vi backar upp ~30TiB med Altaro men personligen skulle jag hellre gå över till Veeam men ekonomin tillåter inte det.

Annars verkar Vembu vara en liten uppstickare som tar mer och mer mark.
Kör du en någotsånär ny Hyper-V-Installation så borde du kunna schemalägga en kedja av Production Snapshots och en export av dessa med hjälp av Powershell. Då tappar du kanske viss automatiserad funktionalitet som File Level Restore och Exchange/SQL Item Restore...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Om man ledsnat på att Veaam bara strular hela tiden (failed backups), tycker att Veaam är onödigt krångligt för ens privata hobbybruk och helt enkelt vill byta till något enklare som tar backups på ens VM's.

Lite som att byta från Android (woho jag kan göra vad jag vill, men inget funkar) till iOS (jag får inte bestämma själv, men allt bara lirar utan problem)

Vad rekommendarar ni då?

Jag har kört veeam backup både i jobb och privat i flera år utan problem.
Måste säga att veeam backup är en av de enklare som finns där ute.
Vad är det för problem du stöter på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Vi backar upp ~30TiB med Altaro men personligen skulle jag hellre gå över till Veeam men ekonomin tillåter inte det.

Annars verkar Vembu vara en liten uppstickare som tar mer och mer mark.
Kör du en någotsånär ny Hyper-V-Installation så borde du kunna schemalägga en kedja av Production Snapshots och en export av dessa med hjälp av Powershell. Då tappar du kanske viss automatiserad funktionalitet som File Level Restore och Exchange/SQL Item Restore...

Går på drygt 3800kr per socket om du klarar dig med standard. Det tycker inte jag är speciellt farligt för att hålla ens data säkrad

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att du bör reda ut varför Veeam strular för dig. Det ska fungera väldigt smidigt och är ett toppen program Måste vara något knas med din uppsättning som gör att Veeam inte lirar så bra.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohdear:

Skulle nog säga att du bör reda ut varför Veeam strular för dig. Det ska fungera väldigt smidigt och är ett toppen program Måste vara något knas med din uppsättning som gör att Veeam inte lirar så bra.

Jo det är ju så klart alltid en bra idé.
Men jag har varken tid eller ork att grotta mig ner i detta som småbarnsförälder.
Därav att jag vill ha något "som bara fungerar".

Det fungerar oftare nu, utan att jag gjort någon ändring.
Men ibland så får jag samma error (om wmi osv) och den backupar inget.
Men sedan kan den dagen (ok, natten) efter köra på som vanligt igen.
Ibland har det återigen hjälpt endast med en omstart av backup-servern.

Permalänk

Kan starkt rekommendera Nakivo. Vi bytte från Veeam till Nakivo på jobbet.
Allt blev bättre och enklare, vi har inte haft ett enda bekymmer sedan bytet.

Gjorde samma i min vSphere labb här hemma. Sjukt nöjd.

Länk: https://www.nakivo.com/vmware-backup/

Free Edition (upp till 2 VM's)
https://www.nakivo.com/resources/download/free-edition/

Mvh D

Visa signatur

Battlestation - "AntiSocial"
AMD Threadripper 2920x - Noctua NH-U14S TR4-SP3 -Asrock X399 Phantom Gaming 6 - 32GB DDR4 @3600 - PNY GeForce RTX3070 XLR8 - Samsung 970 Pro M.2 1TB SSD (Win10+Steam Lib) - Samsung 750 Evo 500GB SSD (Local media) - Samsung 850 Evo 500GB SSD (Steam Lib) - WD Black 730 M.2 250GB SSD (Pop!_OS) - Intel 730 480GB SSD (Misc Storage) - 8x Intel DC S3500 400GB in Mirrored Pairs (Linux /Home) - Supermicro AOC-STGN-I2S 10GbE NIC - EVGA SuperNova 850 G3 - FD Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Om man ledsnat på att Veaam bara strular hela tiden (failed backups), tycker att Veaam är onödigt krångligt för ens privata hobbybruk och helt enkelt vill byta till något enklare som tar backups på ens VM's.

Lite som att byta från Android (woho jag kan göra vad jag vill, men inget funkar) till iOS (jag får inte bestämma själv, men allt bara lirar utan problem)

Vad rekommendarar ni då?

Kolla upp med något proffs varför det strular för dig.
Efter snart 10år+ med Veeam på jobbet kan jag inte säga att jag delar dina upplevelser....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AkUs:

Kolla upp med något proffs varför det strular för dig.
Efter snart 10år+ med Veeam på jobbet kan jag inte säga att jag delar dina upplevelser....

Med proffs antar jag du menar någon form av konsult eller företag som arbetar med just veeam.

Skulle gissa på att fakturan hamnar på norr om 1500:-/h.
Själv tycker jag inte det är rimligt att, som privatperson, lägga de pengarna för att få problemet löst.

Då tar jag hellre en annan backuplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver absolut inte fråga en konsult för 1500/h.
95% du behöver veta om Veeam finns på nätet att läsa på.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Vila i frid

Om det är Windows man ska göra backup upp på är det inte helt ovanligt att man lär skruva på "HKLM\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SPP\CreateTimeout"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Om det är Windows man ska göra backup upp på är det inte helt ovanligt att man lär skruva på "HKLM\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SPP\CreateTimeout"

Gäller den ändringen på hyper-v hosten? Hyper-v gäst-os eller på servern som veeam är installerat på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon170706:

Gäller den ändringen på hyper-v hosten? Hyper-v gäst-os eller på servern som veeam är installerat på?

Det skadar inte att utöka från default 10 till 30 minuter både både klient och värd, speciellt när det gäller hdd's. Det är timeouten för att skapa en volumeshadowcopy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Det skadar inte att utöka från default 10 till 30 minuter både både klient och värd, speciellt när det gäller hdd's. Det är timeouten för att skapa en volumeshadowcopy.

ok, så host och veeam sever då.
För antar att det inte är någon mening i att ändra det på alla hyper-v gäst-os.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon170706:

För antar att det inte är någon mening i att ändra det på alla hyper-v gäst-os.

Är lasten hård på värden kommer även gästen att ha problem att hinna skapa sin shadowcopy inom utsatt tid. Skäll på Microsoft!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tjafs raderat i enlighet med §1*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

jag har inte en enda kund som inte gått över till solarwinds eller så kör de både veeam och solarwinds backup. Veeam onsite och sedan solarwinds offsite. Solarwinds är mycket smidigare i jämförelse med Veeam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dl380g7:

jag har inte en enda kund som inte gått över till solarwinds eller så kör de både veeam och solarwinds backup. Veeam onsite och sedan solarwinds offsite. Solarwinds är mycket smidigare i jämförelse med Veeam.

Läste du mitt första inlägg? är nog riktigt intresserad av att lägga sisådär 25500 SEK för en backuplösning för privat/hobby bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Läste du mitt första inlägg? är nog riktigt intresserad av att lägga sisådär 25500 SEK för en backuplösning för privat/hobby bruk.

Hade varit intressant om du delar med dig av vad för fel som du får i form av loggar ifrån berörda jobb eller server.

Permalänk
Medlem

Jag tro TS har glömt att nämna vad det är för system/miljö han vill backa upp och vad för andra krav som ställs mer än att det skall vara gratis och "bara fungera".

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag tro TS har glömt att nämna vad det är för system/miljö han vill backa upp och vad för andra krav som ställs mer än att det skall vara gratis och "bara fungera".

Det står klart och tydligt i mitt första inlägg att det gäller hobby/privat. Så du behöver inte tro något, om du läst det.

Där står det dessutom att det är VM's som skall köras backup på.

Och är man inte joakim von anka så är det ganska uppenbart att man inte lägger 25k på.licenser då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danne:

Hade varit intressant om du delar med dig av vad för fel som du får i form av loggar ifrån berörda jobb eller server.

Det har jag gjort i en annan tråd som handlar om att lösa problemet istället för att byta backuplösning.

Tror inte det uppskattas om jag har två trådar med samma frågeställning. Och här handlar det om att byta, så eventuella felmeddelanden är icke relevanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Det har jag gjort i en annan tråd som handlar om att lösa problemet istället för att byta backuplösning.

Tror inte det uppskattas om jag har två trådar med samma frågeställning. Och här handlar det om att byta, så eventuella felmeddelanden är icke relevanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sökte upp den tråden lite snabbt men såg inte att du delat några loggar.
Anyway så handlar det om felsökning

Permalänk
Avstängd

Antar att du kör gratisvarianten av Veeam för VMs? Veeam Agent som gör en hel backup på din dator är annars betydligt lättare. Du kan även montera mapparna där dina VMs ligger i en linuxmaskin och sedan använda Rsync för backup. Det gör jag, fungerar bra. Båda givetvis gratis. Kör du Linux i botten kan du sätta igång Rsync direkt, bättre än så blir det inte

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Det står klart och tydligt i mitt första inlägg att det gäller hobby/privat. Så du behöver inte tro något, om du läst det.

Där står det dessutom att det är VM's som skall köras backup på.

Och är man inte joakim von anka så är det ganska uppenbart att man inte lägger 25k på.licenser då.

Så du menar att du skrivit i ditt första inlägg om du kör vSphere eller Hyper-V? om lagringen ligger lokalt på hostarna eller på ett separat NAS/SAN och det är strul med alla VMs eller bara vissa. Om du har aktiverat Application-Aware Processing, Host File Indexing....

Klart och tydlig är olika för olika personer

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tqila:

Om man ledsnat på att Veaam bara strular hela tiden (failed backups), tycker att Veaam är onödigt krångligt för ens privata hobbybruk och helt enkelt vill byta till något enklare som tar backups på ens VM's.

Lite som att byta från Android (woho jag kan göra vad jag vill, men inget funkar) till iOS (jag får inte bestämma själv, men allt bara lirar utan problem)

Vad rekommendarar ni då?

Skrivet av Danne:

Jag sökte upp den tråden lite snabbt men såg inte att du delat några loggar.
Anyway så handlar det om felsökning

Nu får du väl ändå ta och ge dig?
Var i mitt inlägg (som jag citerat här) hittar du att detta skulle handla om felsökning?

Herregud, läs inläggen först innan du kommenterar.
Det är jävligt tydligt att det handlar om att BYTA backuplösning, i denna tråd. huruvida den lösning jag har strular eller ej. Och huruvida det kan lösas är oväsentligt i denna tråd. Det är ett byte som är aktuellt här. inget annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Så du menar att du skrivit i ditt första inlägg om du kör vSphere eller Hyper-V? om lagringen ligger lokalt på hostarna eller på ett separat NAS/SAN och det är strul med alla VMs eller bara vissa. Om du har aktiverat Application-Aware Processing, Host File Indexing....

Klart och tydlig är olika för olika personer

ja uppenbarligen är det olika.
Det gäller Hyper-V. Otydligt vad du menar med "lagringen". Men VM's ligger på på hostar. Om det är det du syftar på..
Om du menar lagring som i dokument, videos, bilder, whatever. Så ligger det på NAS. Men ser inte hur det skulle vara relevant här i så fall? (Mer än att det skulle bli en ohyggligt mycket större backup om det låg lokalt då.)

Huruvida det är strul med alla VM's eller ej och vilka inställningar jag gjort är oväsentligt. Denna tråd handlar inte om att lösa problemet med Veeam. Det handlar om att BYTA till något annat.

Permalänk
Medlem

Jag kör följande lösning hemma: schemalagt powershell script(export-VM...) som dumpar maskinerna till en katalog på lokal disk. Sedan körs ett Robocopy script som skickar över backupen till nasen. Om du har snapshot funktion på nasen så kan du ta tillbaks några dagar tillbaks beroende på inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com