Permalänk
Medlem

Återställa begagnad dator utan skiva

Hej idag köpte jag en begagnad dator. Han har ej avinstallerat alla onödiga program, och alla hans favoriter och filer finns kvar på datorn vilket är mycket jobbigt. Han skulle rensa datorn innan jag kom och hämtade den, men det blev aldrig av. Han hade ingen windowsskiva att skicka med heller! så nu undrar jag hur jag kan återställa datorn så att den är som ny igen. alltså att bara programmen som fanns från början finns och inga andra finns kvar?

Det är en stationär Fujitsu esprimo p1510 i5 med windows 7

Permalänk
Medlem

Windowsnyckeln borde finnas påklistrad på datorn någonstans. Isf kan du ladda ner samma version av windows, installera om och använda den nyckeln.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

På många märkesdatorer kan du trycka in någon tangent vid booten och starta på en partition som innehåller windows installationsprogram, värt att kolla.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

hej tack för snabba svar! jag är inte kunnig med datorer, vad menar du med partition?

Om jag går in på dator och höger klickar så kommer egenskaper upp, längst ner där så står det

WINDOWS AKTIVERING: Produkt ip: ************

edit:

finns en klisterlapp där det står dator info, sedan finns det en till klister lapp där det står ''windows 7 home prem OA fujitsu'' så står det en product key längre ner, klisterlappen är även märkt med microsoft och har en stripe likt de som finns på sedlar

Permalänk
Medlem

Kolla om det står något när du startar upp datorn, ex vis "press f12 for rescue" eller liknande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

tryck F12 vid start och välj återställning eller liknande.
eller så använder du återställningsprogrammet som vissa tillverkare har förinstallerat.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

ska prova det men om det alternativet finns ska jag trycka då? windows och massa skit som är nödvändigt försvinner väll inte då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

tryck F12 vid start och välj återställning eller liknande.
eller så använder du återställningsprogrammet som vissa tillverkare har förinstallerat.

Som ovanstående personer säger, så är det någon av F3-F12 tangenterna, minns dock inte vilken

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Detta kommer upp när jag trycker på f12

http://imgi.se/image.php?di=QU8O

Permalänk
Medlem

OBS! den tidigare ägaren bytt grafikkort också, påverkar det om jag återställer? kommer bilden att försvinna?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du gått in i diskhanteraren och kollat om datorn har en recoverypartition eller inte och i så fall kan du inte göra egna återställningsmedia om recoverypartitionen är kvar ? Det är hursomhelst bra att ha det utifall disken skulle gå sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

det är oftast F8 på de datorer jag gjort det på men googlade Fujitsu och deras recovery knapp är F12

Skrivet av darino:

Detta kommer upp när jag trycker på f12

http://imgi.se/image.php?di=QU8O

Hade också för mig att det inte är F12, det är alltså nån av de andra, har för mig också att nån jäkla udda version behövde man köra ALT-F10 eller ALT-F9 på
Alternativet är att du kontaktar Fujitsu på deras support och frågar dem, för det är bra mycket bättre att ha originalinstallationen med recovery och återställa ifrån, det är helt enkelt simplare även om du kan använda en oem skiva och sen hämta drivrutiner etc separat, risken är bara att du måste hämta drivrutiner för t e x nätverk i förväg

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kan du guida mig, är som sagt inte teknisk av mig. Vad är ens en partition?

Permalänk
Medlem

goodspeed: såg du bilden, det kom ju upp grejer när jag tryckte f12

Permalänk
Medlem
Skrivet av darino:

goodspeed: såg du bilden, det kom ju upp grejer när jag tryckte f12

Det där är bara för att välja vad du bootar ifrån, från hårddisk eller skiva osv

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Pratade med support och tryckte f8 men det kom inte upp någon fujitsu återställning eftersom att jag inte har någon partition..:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darino:

Pratade med support och tryckte f8 men det kom inte upp någon fujitsu återställning eftersom att jag inte har någon partition..:/

Isåfall har du bara att välja på en vanlig windowsskiva och ladda hem det och sen installera med koden du har på datorn, dock blir det på engelska men det kanske du kan stå ut med, se längst ned för windows 7 home premium, tänk på att du kommer behöva eventuell skiva för att bränna ut på eller usb minne om du följer guiden

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Engelska är inga problem, men du hur vet jag vilken som är koden och om den funkar?

Permalänk
Medlem

det står på klistermärket vad serienummret är för och vilken version följt av massa siffror och bokstäver.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

http://imgi.se/image.php?di=Q8SG

Är det de som jag har strukit över med rött?

På länken/guiden du skickade så kan man bara ladda ner Windows 7 home premium ENGELSKA
Blir det på svenska sen eller kommer datorn att vara formaterad på engelska? Inget stort problem då jag är ganska bra på engelska, mer en undring bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darino:

http://imgi.se/image.php?di=Q8SG

Är det de som jag har strukit över med rött?

På länken/guiden du skickade så kan man bara ladda ner Windows 7 home premium ENGELSKA
Blir det på svenska sen eller kommer datorn att vara formaterad på engelska? Inget stort problem då jag är ganska bra på engelska, mer en undring bara?

Det är precis de siffror/bokstäver som står där som du behöver, ifall du tar från länkarna där är det på engelska och allt kommer vara på engelska tyvärr

Jag har själv en iso fil för det här med svenskt språk, ifall du skulle ha något ställe där jag kan ladda upp den åt dig vore det ju utmärkt

Edit:
Kom ju på, fasen man har ju google drive, så jag kan fixa det där men det tar tid att lägga upp bara

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Skulle vi kunna prata via telefon? Skulle vara jätte snällt!

edit: Men du är din fil för Windows 7 home premium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darino:

Skulle vi kunna prata via telefon? Skulle vara jätte snällt!

Kanske dropbox?

Sitter just nu ganska illa till, och jag kan lägga upp det på google drive för dig att hämta och håller på att lägga upp det nu, det är simpelt sen att installera, är svensk skiva och du kan bränna ut en skiva av den eller följa guiden för att installera med usb minne som jag länkade förut
Här är för övrigt en bra guide också för att installera via skiva , de använder en dell dator som exempel, men du väljer ju ditt bootmedia med F12 precis som på dell datorn de visar med

http://windowshjalp.se/?page_id=34

Edit;
Det är en svensk home premium 64 bit oem , så allt blir på svenska
kom ihåg dock att inga drivrutiner finns med på skivan kanske för specifikt din dator, så du kan behöva ladda hem dem separat, så det är bra om du har tillgång till en dator till där du kan ladda ner dem om så skulle behövas eller ha en vän i närheten där du kan ladda ner dem ifall du inte skulle kunna komma ut på nätet etc efter ominstallationen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag har ett tomt usb minne tillgodo. följer den andra guiden du länkade, men vad menar du med bootmedia? Haha ärligt känns som att det kommer att bli riktigt knas...

Vart får jag tag på filen som du laddar upp?

Permalänk
Medlem

Om det här är den enda datorn med internet access du har tillgång till... Leta reda på din dator på tillverkarens hemsida och tanka ner alla drivrutiner de har för nätverk under Windows 7. Allt annat går att tanka efteråt, men kommer man inte åt Internet för att nätverkskortet saknar drivrutiner kan det bli lite små besvärligt...
Lämpligtvis lagrar du drivrutinerna på ett USB minne, eller bränner ut dem på en skiva.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om det här är den enda datorn med internet access du har tillgång till... Leta reda på din dator på tillverkarens hemsida och tanka ner alla drivrutiner de har för nätverk under Windows 7. Allt annat går att tanka efteråt, men kommer man inte åt Internet för att nätverkskortet saknar drivrutiner kan det bli lite små besvärligt...
Lämpligtvis lagrar du drivrutinerna på ett USB minne, eller bränner ut dem på en skiva.
B!

Här verkar iallafall vara för det inbyggda nätverkskortet jag hittat på deras sida, borde hjälpa TS en del

http://support.ts.fujitsu.com/download/DeskUpdateLink.asp?Sof...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vad menar ni? ska jag tanka ner fler saker på usb stickan som jag ska använda till att om installera windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darino:

Vad menar ni? ska jag tanka ner fler saker på usb stickan som jag ska använda till att om installera windows?

Den där är för ditt inbyggda nätverkskort, du kommer troligen behöva det, har du fler usb minnen så lägg denna filen därpå för säkerhets skull så kan du förhoppningsvis iallafall i händelse av att drivutinen för nätverkskortet inte finns med i windows installera med hjälp av filen du har via länken

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Hej,

Hur gör jag om jag vill formatera min dator via bios då jag helt glömt mitt lösenord till datorn, hittar ingenstans att återskapa lösenord eller så heller så antar att det är kört.

Så hur gör jag för att formatera datorn? Provat f12 & f8 utan resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Hej,

Hur gör jag om jag vill formatera min dator via bios då jag helt glömt mitt lösenord till datorn, hittar ingenstans att återskapa lösenord eller så heller så antar att det är kört.

Så hur gör jag för att formatera datorn? Provat f12 & f8 utan resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-wi...

Fungerar även för Windows 10.

Det är för övrigt bättre att skapa en nå tråd än att väcka en 4 år gammal när det är en ny fråga.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician