AMD: "Vi arbetar aktivt med utveckling av ray tracing"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Vi arbetar aktivt med utveckling av ray tracing"

Under CES 2019 berättar AMD:s VD Lisa Su att företaget har planer för ray tracing och att de arbetar aktivt med tekniken, men att ekosystemet runt den i dagsläget inte är redo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något annat hade man nog inte förväntat sig. Sedan när det blir något konkret får man väll se. Intel jobbar säkert också på det

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Lisa har ju en poäng.. vilket marknaden visat också. Ekosystemet kring RT är inte mogen än. Varken hårdvaran eller mjukvaran.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Jag har hört henne säga det innan. Och jag tycker det är rätt att AMD inte stenhårt satsa på detta, nu när de konkurrerar emot 2st jättar (Nvida och Intel) och kämpar för sin överlevnad.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Xinpei:

Lisa har ju en poäng.. vilket marknaden visat också. Ekosystemet kring RT är inte mogen än. Varken hårdvaran eller mjukvaran.

Tänkte också så, men samtidigt måste man ju börja någonstans. Det kommer aldrig komma mjukvara för något som inte har hårdvarustöd och vise versa.

Så tycker att ursäkten från AMD är godkänd men samtidigt inte, på något sätt..

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att det kommer med navi

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Entusiast

Jag tror det är vettigt för AMD som ändå uppenbarligen har begränsat med både ingenjörer och pengar att satsa på att ta det lite lugnare med ray tracing. Det kommer behövas inom några år, men i dagsläget är vanlig spelprestanda viktigare.

AMD har ju en fördel i och med att de mest sannolikt förser framtida Xbox och Playstation med grafikhårdvara, vilket säkerligen då sammanfaller med ett ordentligt genomslag av ray tracing. Då styr de själva det allmänna genomslaget en gnutta, och dessutom får de skalfördelar då tekniken kan användas i ordinarie grafikkort om det finns i konsoler och vice versa.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Tänkte också så, men samtidigt måste man ju börja någonstans. Det kommer aldrig komma mjukvara för något som inte har hårdvarustöd och vise versa.

Så tycker att ursäkten från AMD är godkänd men samtidigt inte, på något sätt..

Nvidia är redan på topp prestandamässigt och mindsharemässigt. De vet att de kan tvinga på sina kunder RT-kärnor i sina nya grafikkort eftersom de inte har någon konkurrens, och därmed tjäna pengar på hårdvara som många konsumenter egentligen inte vill ha.

Det är ungefär den situationen AMD är i just nu med Vega. De flesta av deras potentiella kunder som bara vill ha ett vettigt kort för dataspel vill inte ha det dyra HBM2-minnet, särskilt inte det enorma 16 GB HBM2 som sitter i ett Radeon VII. Det gör produkten dyrare, utan att det tillför något värde i de laster som kortet typiskt används för. Det är därför Vega floppat, och även Radeon VII kommer göra det. Det dyra HBM2-minnet kostar helt enkelt för mycket, utan att tillföra tillräckligt mycket till slutanvändaren.

Nvidia har alltså råd att fördyra sina kort med "onödiga" funktioner, eftersom de ligger på topp prestandamässigt, och de har den minst dåliga pris/prestanda-kvoten jämfört med sina konkurrenter på grafikfronten. AMD har egentligen inte råd med den här typen av "dödvikt" i sina produkter på samma sätt.

Min slutsats är alltså att den enda anledningen att vi ens har RT-kärnor i de nyaste prestandakorten från Nvidia är att konkurrensen är så pass obefintlig att Nvidia anser sig ha råd att höja priserna och sälja på kunder teknik många hellre hade valt bort.

I ett mer pressat ekonomiskt läge hade Nvidia förmodligen lämnat RTX-funktionerna endast i "specialversioner" av deras grafikkort, riktade mot utvecklare och early adopters, istället för att tvinga på alla som vill köpa ett nytt kort för att spela de spel som finns idag denna teknik.

Permalänk

Ingen högoddsare eftersom Windows 10 redan i sin oktober 2018 Update fick DirectX Raytracing (DXR) stöd. API för DXR borde varit ute och snurrat ett tag nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I ett mer pressat ekonomiskt läge hade Nvidia förmodligen lämnat RTX-funktionerna endast i "specialversioner" av deras grafikkort, riktade mot utvecklare och early adopters, istället för att tvinga på alla som vill köpa ett nytt kort för att spela de spel som finns idag denna teknik.

Fullständigt övertygad om att du är på rätt spår här. Lansering av RTX var endast möjlig utan konkurrens.

Eller så tyckte de det var ensamt på marknaden och tryckte i fördyrande RT och Tensor kärnor för att nån (AMD) skulle få en chans att konkurrera. (sagt på skämt förstås men det finns sanning i det; hade nvidia gått all in på konventionell rendering hade de nog stängt dörren för amd på den här marknaden - AMD fläktpojkar borde således prisa RTX )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänta nu... självklart kommer AMD och Nvidia arbeta hårt för att RT ska fungera bra och det kommer komma med tiden billiga kort som klarar det. Det är bara en tidsfråga. Eftersom framtidens billiga kort är snabbare än dom snabbaste idag.

Men.. Är det samma RT? Kommer vi konsumenter enbart behöva slå av eller på det eller kommer vi få spel där RT funkar bäst beroende på vilket lag som köpt in sig hos speltillverkaren?

Ni vet som när vi kunde välja DX, OpenGl och glide i samma spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vore smidigt om RT processorkraften satt på separata GPU chiplets. Kan då köpa samma grafikkort med/utan RT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vänta nu... självklart kommer AMD och Nvidia arbeta hårt för att RT ska fungera bra och det kommer komma med tiden billiga kort som klarar det. Det är bara en tidsfråga. Eftersom framtidens billiga kort är snabbare än dom snabbaste idag.

Men.. Är det samma RT? Kommer vi konsumenter enbart behöva slå av eller på det eller kommer vi få spel där RT funkar bäst beroende på vilket lag som köpt in sig hos speltillverkaren?

Ni vet som när vi kunde välja DX, OpenGl och glide i samma spel.

I nuvarande form finns ramverket i DirectX 12. Så raytracing som nu kommer i spelen borde vara tillgängligt för alla grafikkortstillverkare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men.. Är det samma RT? Kommer vi konsumenter enbart behöva slå av eller på det eller kommer vi få spel där RT funkar bäst beroende på vilket lag som köpt in sig hos speltillverkaren?

DirectX Raytracing (DXR) är det som används av t.ex. BF5, och Vulkan ska komma med en motsvarighet. Så om inte NVIDIA, AMD eller Intel får för sig att hitta på något eget så kommer det fungera oavsett vilken tillverkare ditt grafikkort kommer från.

Sen kan det förstås hända att ett visst spel fungerar bättre med kort från en viss tillverkare, på samma sätt som prestanda i spel i dagsläget kan variera p.g.a. skillnader i hur spelen utnyttjar hårdvaran. Men det bör i så fall bara vara mindre skillnader i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Svårt att tro att det kommer med navi

Agreed, DXR från AMD händer nog inte förrän tidigast Arcturus. Men det närmar sig ju det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Fullständigt övertygad om att du är på rätt spår här. Lansering av RTX var endast möjlig utan konkurrens.

Eller så tyckte de det var ensamt på marknaden och tryckte i fördyrande RT och Tensor kärnor för att nån (AMD) skulle få en chans att konkurrera. (sagt på skämt förstås men det finns sanning i det; hade nvidia gått all in på konventionell rendering hade de nog stängt dörren för amd på den här marknaden - AMD fläktpojkar borde således prisa RTX )

Skickades från m.sweclockers.com

Med samma logik bör samma "fläktpojkar" även prisa Intel för deras försenade 10nm-process, och deras inställning att ingen normal PC behöver mer än 4 kärnor, som gjorde det möjligt för Ryzen att ta CPU-marknaden med storm.

Själv tycker jag det är kul med konkurrens, där det finns flera (minst två) starka aktörer som slåss om att sälja den bästa produkten, att man faktiskt kan välja mellan om man vill ha en tillverkare eller en annan. Utan konkurrens utvecklas inte marknaden. Att AMD gör bra produkter och ett bra resultat är alltså intresseant ur ett konkurrenssynpunkt bara om de är en underdog.

Med det sagt så tycker jag inte att AMD Radeon VII är ett seriöst försök att komma tillbaka på grafikkortsmarknaden för gamers. Radeon VII ser jag mer som ett billigt prestigeprojekt för AMD. Ett sätt att stödja deras berättelse om att vara först på 7nm även på GPU-fronten, att fortsätta kunna hävda att de är relevanta i högprestandasegmenet för spelare. Billigt (i utvecklingskostnad) eftersom det egentligen bara är en mindre anpassning av deras Radeon Instinct MI60 för spelmarknaden. Hade inte förvånat mig om kortet aldrig tillverkas i några större volymer och blir mer av en papperslansering än något seriöst.

Påminner på det sättet lite om Nvidia Titan V.

Det här är inte AMD:s seriösa försök att komma tillbaka i grafikkortsmarknaden. Det kommer vi (i bästa fall) se först med Navi.

Permalänk
Medlem

Låt tekniken gå sakta framåt och inte hektiskt, bara 1 år kvar till 2020 och vi flyger inte med våra bilar ens som spåddes.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Precis... RT är ungefär lika mogen som VR. Coolt, men ingen brådska AMD...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med samma logik bör samma "fläktpojkar" även prisa Intel för deras försenade 10nm-process, och deras inställning att ingen normal PC behöver mer än 4 kärnor, som gjorde det möjligt för Ryzen att ta CPU-marknaden med storm.

Självklart. "Den enes bröd, den andres död"-logik kanske man kan kalla det.

Citat:

Själv tycker jag det är kul med konkurrens

Det tycker alla friska människor.

Citat:

Med det sagt så tycker jag inte att AMD Radeon VII är ett seriöst försök att komma tillbaka på grafikkortsmarknaden för gamers. Radeon VII ser jag mer som ett billigt prestigeprojekt för AMD. Ett sätt att stödja deras berättelse om att vara först på 7nm även på GPU-fronten, att fortsätta kunna hävda att de är relevanta i högprestandasegmenet för spelare. Billigt (i utvecklingskostnad) eftersom det egentligen bara är en mindre anpassning av deras Radeon Instinct MI60 för spelmarknaden. Hade inte förvånat mig om kortet aldrig tillverkas i några större volymer och blir mer av en papperslansering än något seriöst.

Du säkert inne på rätt spår. Tror även det var en bra övning för dem i.

Var faktiskt nästan lite överraskad att Radeon VII ens släpptes. Men nu fanns det ju en slot för dem (tack vare RTX, hehe).

Permalänk
Avstängd

Undrar hur handikappat RT är av dålig kommunikation (eller kass mjukvara) mellan mjuk och hårdvara i % ?
Känns som en rejäl barnsjukdom som kommer optimeras bort ganska enkelt med tiden

Permalänk
Medlem

Det är ju föga förvånande att nVidia vill göra RTX till sitt paradnummer, som någon nämnde tidigare så har de ju ingen konkurrens inom det området nu.

Även om tekniken knappt är värd att nämnas när det kommer till antal titlar som stöder RTX i nuläget.

Just nu tror jag de upplever ett "AMD moment" när de introducerat ett ny teknik som de vill att folk skall satsa på.
AMD har gjort så flera gånger förr men aldrig riktigt haft pengarna som krävs för att kunna betala folk för att använda det, lösningen för dem har varit att att släppa det gratis eller genom open source för att inte bli akterseglade av konkurrenterna.

nVidia däremot har utan tvekan den kassan att tillgå, så att lobba för tekniken lär gå som smort, tror inte att de kommer dröja med samarbeten och anammandet lär gå fortare än man tror om enbart pengar står i vägen.
Som spelutvecklare behöver man nog bara utandas "R T X" så blir man begravd i pengar i detta måhända (helt baserat på Jensen's kommentarer) något känsliga läge.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för att Nvidia valt att vara först ut med ny teknik och ”pusha” framåt, trots den enorma kostnad det innebär för partners att haka på den nya tekniken samt sälja det via marknadsföring. Att man dessutom får fantastisk prestanda på köpet är ett +. Ja priset är högt, väldigt högt. Men hade de valt samma bana (vänta ut mognad av ekosystemet) hade vi inte fått denna nya teknik 2018. Nu hoppas jag att AMD gör något fantastiskt till en mer konsumentvänlig peng när de sparat enorma summor på att glida på underdog vågen och avvakta, men det återstå att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Defender:

Svårt att tro att det kommer med navi

Är det inte Navi som ska sitta i nästa Xbox? Svårt att tro MS implementerar ny teknik 2018 (DirectX Raytracing (DXR)) för att sen skippa den i sin nästa kryss låda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Det blir säkert bra den dag det kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Är det inte Navi som ska sitta i nästa Xbox? Svårt att tro MS implementerar ny teknik 2018 (DirectX Raytracing (DXR)) för att sen skippa den i sin nästa kryss låda.

Är nog inga problem att släppa en uppdaterad version som Xbox one X och ps4 pro som stödjer DXR. Då får de ju även en extra orsak att sälja på befintliga kunder en kraftfullare version av den gamla, "4k gaming" lär inte fungera som argument 2023 det har ju konsolerna "klarat" sen 2016.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter ju helt vettigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tänkte också så, men samtidigt måste man ju börja någonstans. Det kommer aldrig komma mjukvara för något som inte har hårdvarustöd och vise versa.

Så tycker att ursäkten från AMD är godkänd men samtidigt inte, på något sätt..

Självfallet. Hade bara önskat att det börjat bakom kulisserna och samarbetet mellan Nvidia och tillverkare varit längre gånget än det var när man släppte RTX-2000 serien.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vänta nu... självklart kommer AMD och Nvidia arbeta hårt för att RT ska fungera bra och det kommer komma med tiden billiga kort som klarar det. Det är bara en tidsfråga. Eftersom framtidens billiga kort är snabbare än dom snabbaste idag.

Men.. Är det samma RT? Kommer vi konsumenter enbart behöva slå av eller på det eller kommer vi få spel där RT funkar bäst beroende på vilket lag som köpt in sig hos speltillverkaren?

Ni vet som när vi kunde välja DX, OpenGl och glide i samma spel.

Eftersom RT är en del av DX12 standarden så kommer mjukvaran vara exakt densamma medan olika tillverkare använder olika hårdvarulösningar. Nvidia via sina Tensorcores och AMD via sitt svar på dessa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

AMD verkar ändå trots allt ha goda utsikter när det kommer till raytracing och dessa skiljer sig en del mot NVIDIAs lösning.
NVIDIA lägger till dedikerad yta för sina RT och Tensor cores, vilket ökar arean som dessa tar upp med ~54% (de tar upp 35% av ytan enligt NVIDIA själva) . AMDs lösning verkar inte öka arean i närheten lika mycket, men kan uppnå liknande saker... intressant.

AMD kan ha möjligheten att vända NVIDIAs sagda styrka mot dem. Undrar hur läderjacka nr1 hade reagerat då om hans reaktion nu var att trashtalka både AMD och Intel när de är rätt så ohotade i sin position...

Skrivet av Xinpei:

Eftersom RT är en del av DX12 standarden så kommer mjukvaran vara exakt densamma medan olika tillverkare använder olika hårdvarulösningar. Nvidia via sina Tensorcores och AMD via sitt svar på dessa.

DX12 koden är densamma, men mjukvarulösningen baseras på vilken hårdvara man har. Så t.ex om du har en Navi GPU så kan de välja att konstruera, lagra och söka igenom BVH:n på ett visst sätt (funktionen för detta skrivs av AMD), medan RTX kan välja att konstruera, lagra och söka igenom BVH:n på ett annat sätt (den funktionen skrivs av NVIDIA).

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Är det inte Navi som ska sitta i nästa Xbox? Svårt att tro MS implementerar ny teknik 2018 (DirectX Raytracing (DXR)) för att sen skippa den i sin nästa kryss låda.

Om inte MS släpper en konsol med stöd för RT så kommer Sony garanterat göra det. Någon av dom kommer använda det för att visa upp ett paradnummer nu när hdr och 4k över.

Skickades från m.sweclockers.com