Krashad avinstallation av Avira Antivirus gör att Windows 10 inte kan uppdatera sig

Permalänk
Medlem

Krashad avinstallation av Avira Antivirus gör att Windows 10 inte kan uppdatera sig

Hej!
När jag tog över datorn hade företrädaren Avira Antivirus som avinstallationen kraschade för. (Varnar för det här programmet avinstalaltion verkar krasha för många och support verkar svårt att få för gratisprogrammet). Jag har Norton Antivirus och det fungerade bra alltihop tills senaste Windows 10 uppdateringen nu säger att det finns kvar och måste tas bort för det är inte kompatibelt med den nya versionen av Windows.
Jag har försökt med manuell sökning och rensning av registry och filsystem. Kört Aviras registry-rensningsprogram även i Safe Mode. Letat i MSConfig, Men lika tusan så hittar Windows Update att det här programmet finns kvar.
Om bara Windows Update kunde säga var det hittar programmet, registry, MSCONFIG, filsystem var?
Jag gissar att Avira för att lura lede virus-fi har delar som inte har strängen avira i sig?
Några tips om hur jag kan hitta det och ta bort det? Lämnar Windows Update några loggar?
Ligger det kanske i Windows\system eller system32?
Microsoft säger att jag skall göra en typ av ominstallation av Windows vilken innebär att jag sen måste installera om alla program, (inget eget data rörs) men om jag kunde slippa det så vore det ju skönt.
MVH
Thobbe

Permalänk
Medlem

Lägg in programmet igen och ta bort det i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem

@Morgan: Har funderat på det också men då gäller det att programmet även idag har samma filer och nycklar osv...

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske går snabbare att installera om win än att försöka laga en trasig avinstallation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.