Permalänk
Hedersmedlem

Hur drar ni sladdar hemma?

Jag har börjat störa mig något otroligt på alla kablar och sladdar hemma, specifikt vid (under) skrivbordet.

Vi har två skrivbord bredvid varandra hemma med två datorer, och det innebär att det blir extremt mycket sladdar som hänger ner/ligger längs listen till grendosan som är på golvet. Det ser förjävligt ut, speciellt på min sida där även routern hänger på väggen och ser ful ut. Jag har försökt att dra om sladdarna så att det ska se lite finare ut och mer organiserat men det hjälper inte alls, alla är ju olika längder och färger. Vet att det finns speciella lådor man kan köpa för att samla sladdar i men det känns inte som att det riktigt löser problemet med sladdar som hänger.

Vad har ni för system hemma för att ”samla upp” sladdar vid skrivbordet?

Permalänk
Avstängd

https://www.thomann.de/se/thomann_v2020.htm

Samlar ihop kablarna till en tjock bakom skärmarna, sen får man placera grendosor, etc på något smart ställe så det inte syns för mycket. Jag har inte mitt skrivbord mot någon vägg så har lagt kablarna längsmed bordet in mot högersidan där datorn står. Tycker det ser helt okej ut och inga kablar fastnar i fötterna på en..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

@Gurt

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/wor...

Sådana brukar lösa det mesta om man är någorlunda noga med att dra sladdarna rätt, tycker jag. Sen finns det väl "kabelsslang" som är öppningsbar som man kan fästa längs skrivbordets ben för att leda ner de kablar som ska ner till golvet. Därefter kan man om man vill, skaka fram en sån där kabellåda som man lägger grendosan i och leder kablar dit.

Själv monterade jag grendosan uppochner under skrivbordet med hjälp av mjukplastarmerade stålband och drog en strömkabel från uttaget upp till den snyggt och sen resten till den grendosan och i ovanlänkad kabelkanal.

Permalänk
Medlem

@Gurt:
Jag monterade en liten vägghylla jag hade över, under skrivbordet.
La grendosa och samlade alla kablar på den. Den syns bara om man lägger sig på golvet, Och sitter tillräckligt långt in för att man inte slår i den.

Gissar att den är ca 60x20 cm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Har ett par grenuttag som monteras på bordskanten, resten av kablarna är fästa med buntband i underredet under bordsskivan.

Permalänk
Medlem

Hah jag hade försökt mig på ovanstående kabelsamlarlösningar och insåg att dom är skit. Gjorde då istället en "kabeldragningsguide". Principen är enkel. Skaffa en hurts, gör hål i hurtsens bakstycke och lägg grenkontakten/kontakterna där. Ställ datorn bredvid/intill hurtsen och låt kablarna från datorn löpa på hurtsens baksida. I mitt fall köpte jag skrivbordet jonas med inbyggd hurts. Tyvärr tog jag inga bilder före, utan endast efter. Men det såg förjävligt ut under skrivbordet innan.

Gjorde även en ordentlig kabeluppsamlare själv av två fönsterbrädor till ett arbetsrum hos föräldrarna. Där låg kablar på golvet överallt men lyckades få upp allt skit i kabeluppsamlaren.

Spana in guiden vettja: #12510535

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har köpt denna på ikea och monterat under skrivbordet:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

Permalänk
Medlem

Vi kör med Ikea Signum kabelkanal under våra bord:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

Om man har en väggmonteringsbar strömfördelningsdosa som inte får plats i kabelkanalen så kan man montera den upp och ned under bordet istället, vilket också är vad vi gjort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag kör med den här på golvet

https://www.clasohlson.com/se/Kabel-/grenuttagsbox%20D-line/P...

och den här

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

runt kablarna som kommer ner från skärmen, mus och tangentbord (samt mina monitorer). Gömmer kablarna från datorn som står på golvet bakom datorn helt enkelt och har lådan delvis bakom datorn. Intressant att se hur många olika lösningar som föreslagits, men min lösning var relativt enkel att göra utan att behöva skruva under skrivbordet (inte världens roligaste syssla). En fördel tycker jag är att den är oerhört flexibel om jag vill ordna om.

Permalänk
Medlem

Kör med ett stort bagagenät som jag satte mellan stativet och bordsskivan, bara o klämma in allt syns inga kablar eller fördelningsdosor xD (till och med routern är inklämd där!)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ikea Signum och en massa kardborreband. Blir dock väldigt tajt med utrymme i den om man ska få plats med allt man behöver, t.ex. switch, 2-3 nätadaptrar, grendosa, kablar o.s.v.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

Drar fast mina i ramen och benen till skrivbordet med galna mängder buntband. Grendosor har jag en stor på skrivbordet och sen en fastsatt under skrivbordet till allt som alltid är inkopplat. Blir helt okej med den mängden kablar som en dator + tre skärmar och lite nätverk kräver.

Enda haken är den dagen en kabel ska ersättas vilket brukar innebära att det blir en kabel till i bunten vilket sen fortsätter tills skrivbordet ska flyttas och man får en jättehög med kablar över när allt är uppsatt igen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk som de som pimpar sin RGB dator, byt till snygga kablar och visa upp dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Limmar grendosor (med tex smältlim) på undersidan av skrivbordet.
Sätter sen stripes runt kablarna som jag buntar ihop.

(Btw, kör samma sak vid TV / Stereo / Xbox.
TVn hänger på väggen, stereo och Xbox på var sin hylla nedanför med alla kablar neddragna till "osynliga" grendosor på undersidorna av hyllorna)

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav 2 hyll konsoler.

En som fästs på väggen under bordet med ett djup på ca 10cm.

Sen så fäster jag en hyll konsol direkt på undersidan av bänkskivan så den pekar ned mot golvet.

Skiss

å så här ser det ut under bordet. inget synligt kabel trassel.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Har köpt nya slim-kablar till allt (HDMI, ethernet, el, USB, högtalar-kabel, antennsladd), allting i vitt för att matcha möblerna och i passande längder. Gömt alla switchar och förgreningsdosor på insidan eller undersidan av möblerna med hjälp av kardborre-tejp. Alla kablar är färg/nr.-märkta i varje ände, sorterat efter enhet (ex. PS4:ans HDMI, ethernet och el är alla märkta med röd/nr. 4). Använder dessa kabelmärknings-clips. Kommer i olika storlekar för att passa olika tjocka kablar, el brukar vara tjockare.

Kan tipsa om Allocacocs smidiga PowerCube-grenuttag som kan seriekopplas och hängas lite varsom med hjälp av medföljande hållare. Vissa modeller har även inbyggda USB-portar för USB-laddning. Finns även modeller med remote-switches etc. Har du skrivbord så investera i kabelhållare som monteras under bordsskivan. Använd kardborre-band och/eller kabelstrumpor för att samla ihop längre sträckor av kablar.

Spendera typ en dag att planera ut all din kabeldragning och dra ut alla möbler etc. så att du kommer åt. Se till att märka alla kablar i varje ände först, kategorisera kabel-typ (el, HDMI, ethernet etc.) och dra dessa i ordning baserat på vad du brukar byta ut oftast (börja med det du brukar byta mest sällan). Se till att du har planerat och köpt varje sorts kabel (i rätt längd) och sorteringsassistans i förväg.

Sen kan du njuta av kabelperfektion.

Permalänk
Medlem

Har en TV-bänk med "3 fack" där hemmabioförstärkaren är placerad överst, bredvid den står NAS + extern hårddisk, dockning för nintendo switch, samt en xbox one.

En nvidia shield är placerad i första facket, sedan står en ps3:a i sista facket. I mittersta facket ligger tre grenuttag samt en nätverksswitch intryckt.

Har funderat på att ta tag i denna röra i flera månader... men det har inte blivit av.

Permalänk
Medlem

Kör kabelkanaler överallt som är synligt.

sen tex från dator eller tv så buntar jag ihop med tex;
https://www.thomann.de/se/thomann_v2020.htm

Detta resulterar dock i att man får köpa lite längre kablar oftat för att få dem snyggt, och inte bara dra kortaste vägen.

Tex strömkablar till tv, ps4:a osv är köpta längre för att dra alla på samma ställe och få en enklare/snyggare lösning

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Inte så fint som jag borde.

Följer tråden för tips.

Permalänk
Hedersmedlem

Många bra tips, tack! Ska sätta mig ner någon kväll och undersöka vad som skulle passa bäst hemma, det lockar inte riktigt att börja med något satsigt bygge men det kanske är värt det ändå.

Fast denna från Ikea verkade ju ganska smidig ändå.

Permalänk
Medlem

Har hållt på väldigt mycket med mina kablar och skulle egentligen köra ett race och dra om allt igen. Då det är endel trasiga/oanvända kablar i härvan just nu, samt märka upp mycket.

En sak som jag tycker är grymt jobbig är alla grendosor jag måste ha, då många av mina grejer har en stor fet "adapter" på sig, så i en grendosa på 9 hål kanske man bara får i 4 sladdar...

Finns det några bra grendosor för sånt här med typ extra brett mellan kontakterna? Tycker det är så dumt att ha typ 4 stycken under skrivbordet när man bara behöver 2...

Har skrivbordet Malm från Ikea med innbyggd kanal så har egentligen inte så stort problem med kablarna men det är så mkt som ska samsas.

Dator, skärmar, ljud, router, externa hddiskar, hue etc etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

En sak som jag tycker är grymt jobbig är alla grendosor jag måste ha, då många av mina grejer har en stor fet "adapter" på sig, så i en grendosa på 9 hål kanske man bara får i 4 sladdar...

Finns det några bra grendosor för sånt här med typ extra brett mellan kontakterna? Tycker det är så dumt att ha typ 4 stycken under skrivbordet när man bara behöver 2...

Det finns grenuttag med ett bredare avstånd samt att att kontakten sitter 90° så att de kan utnyttjas bättre.
Conrad.se har många med grenuttag av den typen både med och utan individuella brytare samt en del med inbyggt överbelastningsskydd som kan vara önskvärt till en stationär dator.
Länkar till kategorin grenuttag. https://www.conrad.se/o/grenuttag-c17267
Hoppas du hittar något som passar.
https://www.conrad.se/p/kopp-227020018-foergreningsdosa-med-b...
https://www.conrad.se/p/renkforce-615c-cmb-susb-grenuttag-med...
https://www.conrad.se/p/hama-137259-grenuttag-med-oeverspaenn...
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Medlem

Jag skulle rek. att använda kardborre-strippar istället för vanliga buntband. Då kan man ångra sig lite lättare utan att behöva ta fram tången

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Fördelen med denna är att om kablarna ska åt olika håll
på vägen så är det bara att göra en öppning i kardborren.
Ska nog köpa mig en svart sådan, hmm...

Skickades från m.sweclockers.com