Ej fått beställd betald vara, nu är webbshoppen/hemsidan borttagen. Vad ska jag göra?

Permalänk

Ej fått beställd betald vara, nu är webbshoppen/hemsidan borttagen. Vad ska jag göra?

Hej, den 31 dec 2018 så beställde jag en liten nyårspresent till mig på nätet. Det slutade inte så kul som jag hade föreställt mig. Beställningen gick till som vanligt och efter att jag hade betalat mina 300 kr som denna tröjan jag köpte kostade så fick jag en orderbekräftelse via mail, inga konstigheter.
Det gick sedan 6 dagar och jag hade ännu inte fått något mail om att produkten hade skickats så jag tog kontakt med dem via instagram, fick inget svar.
Nästa dag (7 dagar efter beställning) så skrev jag på instagram ingen, samt mailade, men fick inget svar då heller. Sedan på kvällen när jag skulle gå in på deras hemsida igen såg jag att de hade lagt ner, kollade också deras insta då jag hade sett att alla meddelanden hade försvunnit och såg att den också var borta. Ja som man hör har jag ju helt klart blivit lurad på pengar och vet inte vad jag ska göra, vill ju såklart ha tillbaka de. Jag anmälde till konsumentverket igår (7 jan 2019) men vet inte hur det ska hjälpa då det inte går att nå de jag beställde av på något sett. Snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra!

Permalänk
Medlem

Ingen aning, polisanmäl och gå till banken, hoppas på det bästa. Va glad att det bara var 300:-.
Mvh

Permalänk

Surt sa räven.
Anmäla är väl så klart bra för statistiken och jag tycker man bör anmäla allt.
Sen är frågan hur mycket tid och ork man vill lägga ner för 300kr...

Vad är det för företag? Gjorde du någon koll innan du beställde från dem?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

hmm. visst 300 kr är pengar... men inte så mycket du kan göra.. visst polisanmäl, men jag skulle inte lägga ner den tiden på det för den summan.. och polisen kommer inte göra nått heller.

Permalänk
Medlem

Beställer jag någonting för första gången på en sida jag inte tidigare hört talas om brukar jag göra en research på sidan först.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

skrev till dom på instagram..?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@dixonk: ja det är jag väldigt glad över, finns ju människor som har blivit av med över 1000 kr!

Permalänk

@Haptic: ja asså på insta DM för de hade ett konto där som handlade om hemsidan.

Permalänk

@[¿]Gangster: jo jag hade kollat in hemsidan ett tag och den såg vettig ut men men. Jag är glad att det "bara" var 300 kr men det känns ju fortfarande surt.

Permalänk

@zogez: jag har ju redan anmält till konsumentverket men som sagt så vet jag inte hur mycket det kommer att hjälpa men mer energi tror jag inte att jag kommer att lägga på detta då det absolut inte går att få kontakt med dem.

Permalänk
Sötast

Om en webbutik INTE erbjuder fakturaköp så handlar man INTE där, enkelt.

Permalänk

@Allexz: jag beställer aldrig via faktura så kollade därför inte, vilket var väldigt dumt nu i efterhand men gjort är gjort finns inget mer att göra.

Permalänk
Medlem

Nu skriver du inte hur betalningen gick till, så jag utgår ifrån att du gjorde en kortbetalning eller via internetbank.
Gör en polisanmälan. När du har fått hem din kopia på anmälan kontaktar du din bank och gör en reklamation. Beroende på vilken bank du har går du till väga på olika vis. Har du Swedbank/Sparbank gör du den via internetbanken. Har du Handelsbanken gör du reklamationen på ditt lokala kontor. Övriga banker har jag inte koll på.
Skulle gissa att de flesta banker ersätter dig utan närmare undersökning då beloppet är så lågt. Det kostar banken mer att utreda än att bara ge dig 300 spänn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Vad hette sidan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om en webbutik INTE erbjuder fakturaköp så handlar man INTE där, enkelt.

Du menar förmodligen köp mot faktura gissar jag? Fakturaköp innebär att man säljer sina fakturor till någon annan (för att snabbare få pengar men till en avgift).

Permalänk
Hedersmedlem

@KanskeMänniska *Rubrik förtydligad*

Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
Välkommen till Sweclockers och lycka till med ärendet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Se det som läropengar är det en ny sida/"mindre känd" kolla alltid grundläggande saker som att den har ett fungerande telefonnummer samt en riktig adress i Sverige.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Sötast
Skrivet av improwise:

Du menar förmodligen köp mot faktura gissar jag? Fakturaköp innebär att man säljer sina fakturor till någon annan (för att snabbare få pengar men till en avgift).

Hehe, ja precis!
Kritiskt misstag, kunde skapat stora missförstånd

Permalänk
Medlem

När det gäller företag som annonserar på Instagram och Facebook ska man vara extra kritisk och besöka sidan via en webbläsare och läsa omdömen.
Det är mycket bluff tyvärr och Facebook/Instagram verka inte bryr sig.

Permalänk

@Zero Cool: okej, är det för sent att anmäla? Men är det värt det? Finns det något de kan göra eftersom sidan och instagramen är nedstängda?

Permalänk

@Kent: hahah tack för rättelsen, var ganska uppstressad när jag skrev det!

Permalänk

@Trackmaster: jo det har jag ju lärt mig nu! Önskar jag kollade upp det lite mer innan jag beställde

Permalänk
Hedersmedlem

Använd kreditkort när du handlar på nätet, det är mycket säkrare. Då är det bara att reklamera transaktionen så slipper du betala. Du kan tom åberopa reklamationsrätt gentemot banken ifall varan skulle gå sönder och butiken försvunnit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@KanskeMänniska: Nej det är inte för sent. Är man utsatt för ett brott tror jag inte att det finns någon direkt tidsfrist att hålla sig till. Om det är värt det? Tja, det kostar dig ju inget att anmäla och reklamera, så du har ju allt att vinna. Sedan om du vill ta en timme av ditt liv för att göra själva anmälan och sedan reklamationen, det är upp till dig.
Får man inte det man betalt för tycker jag man ska utnyttja de möjligheter som finns för att antingen få det man blivit lovad eller få sina pengar tillbaka.
Polisen kommer med största sannolikhet inte att göra något, förutom att de tar emot din anmälan. Om det inte visar sig att väldigt många andra anmäler samma butik, då kanske de lägger ner lite resurser i ärendet. Jag tycker dock att man trots detta ska anmäla de brott man blir utsatt för, oavsett skadans storlek då det är bra om alla typer av brott kommer med i statistiken och att mörkertalen blir mindre. Jag inbillar mig att polisen får bättre underlag för hur de ska fördela sina resurser.
För din egen del på kort sikt är poängen att du behöver anmälan för att kunna genomföra din kortreklamation gentemot banken. (om du nu betalat med kort)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Se det som läropengar det rör sig trots allt bara om 300kr.
Men jag blir lite fundersam över varför någon skulle vilja skita ner sig för ynka 300kr,
bara för den sakens skull hade det ju varit kul att anmäla "hen" så hen blir lite b*tthurt.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w