Beslutsångest: Nokia 5.1? Eller finns det något bättre?

Permalänk

Beslutsångest: Nokia 5.1? Eller finns det något bättre?

Hej, går återigen i köptankar, var förbi Elgiganten och hittade där Nokia 5.1, och den ser ju faktiskt rätt bra ut, MicroSD, ingen ful glasbaksida och till och med hörlursutgång! (Tyvärr har skärmen rundade hörn, men ja ja, man kan väl inte få allt ) Allt som allt tror jag att den skulle passa mig ganska bra. Den är till råga på allt på rea.
Det ända är väl att skärmen nästan känns lite smal på något sätt om man jämför med min gamla lur, och att den ännu inte fått någon bekräftad uppdatering från android 8.0.

Har ju också kollat lite på Motorolas G6 Play, och även om jag gillar större skärmar och det kraftfulla batteriet så känns den inte riktigt lika bra i handen som Nokian, nästan lite stor. (Så bra det nu går att gämföra när man står med två fastsurrade demoex.)

Och då jag verkligen vill få en lur jag blir nöjd med vänder jag mig till er: Har någon erfarenhet av nokian eller moton, och är de något att ha? Eller finns det något annat i ungefär samma prisklass som är bättre?

Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Nokian har bra pris och får bra betyg men kika lite på youtube innan du bestämmer dig.

Permalänk

@leifn: Jo, den verkar ju leverera hyfsat enligt de flesta recensioner. Dock nämner iallafall ett ställe att den har lite mjukvarubuggar och inte är lika rapp som andra lurar, så man hoppas att det bara är i kontrast till andra bättre modeller eller något åt det hållet...

Permalänk

Just nu lutar det faktiskt mer åt en Xiaomi Redmi Note 5 Pro/6 Pro, en kille jag pratat med rekomenderade dem över de andra pga bättre SoC, och jag vill ju att luren ska hålla. Inte lätt det här

Permalänk
Medlem

Jag har Nokia 5, den är 1½ år nu och får fortfarande mjukvaru-uppdateringar. Den funkar jättebra fortfarande. Det enda dåliga jag märkt är att man behöver ett skal till den, rör man fingret på metallbaksidan skrapar det för mottagaren när man pratar i telefon. Oslagbar för det priset och när det gäller mjukvaran spöar den ju allt Samsung och Sony har att komma med.

Visa signatur
Permalänk

@Usling: Kul att höra, hur tycker du att den funkar rent prestandamässigt? Gillar ju nokian, vill bara inte göra samma misstag som förra gången och köpa en lur som segar ner helt efter två år, har inte råd att uppgradera mig så ofta

Permalänk
Medlem

Vad kostar Nokian du tittar på?`

Även jag behöver en ny lur med mer minne och NFC.
Nuvarande lur i signaturen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Vad kostar Nokian du tittar på?`

Även jag behöver en ny lur med mer minne och NFC.
Nuvarande lur i signaturen.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
Kosta 1790kr fram till 13/1, sedan blir den 500kr dyrare, så det är en ganska bra deal.

Edit: osäker om den har NFC dock, tror jag läste att den inte har det, men kan ha fel
Edit2: Jo, den verkar ha det, börjar bli lite trött tror jag

Permalänk
Skrivet av xfade:

Vad kostar Nokian du tittar på?`

Även jag behöver en ny lur med mer minne och NFC.
Nuvarande lur i signaturen.

Du får 32Gb, samt utrymme för minneskort upp till 128 Gb.
Den har Bluetooth 4.2 och NFC.
3 Gb ram om det va av intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Hej, går återigen i köptankar, var förbi Elgiganten och hittade där Nokia 5.1, och den ser ju faktiskt rätt bra ut, MicroSD, ingen ful glasbaksida och till och med hörlursutgång! (Tyvärr har skärmen rundade hörn, men ja ja, man kan väl inte få allt ) Allt som allt tror jag att den skulle passa mig ganska bra. Den är till råga på allt på rea.
Det ända är väl att skärmen nästan känns lite smal på något sätt om man jämför med min gamla lur, och att den ännu inte fått någon bekräftad uppdatering från android 8.0.

Har ju också kollat lite på Motorolas G6 Play, och även om jag gillar större skärmar och det kraftfulla batteriet så känns den inte riktigt lika bra i handen som Nokian, nästan lite stor. (Så bra det nu går att gämföra när man står med två fastsurrade demoex.)

Och då jag verkligen vill få en lur jag blir nöjd med vänder jag mig till er: Har någon erfarenhet av nokian eller moton, och är de något att ha? Eller finns det något annat i ungefär samma prisklass som är bättre?

Ha det gott!

Detta låter som en bra telefon!
Köpte själv en Moto E(4) plus på rean för 990, kostar i vanliga fall 1490 hos Webhallen.
Det jag föll för va helt klart batteriet på 5000mAh jämfört med Nokian på 3000.
Där stannar det nog i vad som min slår Nokian i skulle jag tippa på.
Jag sitter på Android 7.1. 1 Nougat och kommer inte längre än så. Helt ok för mig dock.
Med det sagt, så är Nokian helt klart ett bra köp!
Kika på tuben efter reviews

Återkom gärna med vilken lur som blev köpt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Just nu lutar det faktiskt mer åt en Xiaomi Redmi Note 5 Pro/6 Pro, en kille jag pratat med rekomenderade dem över de andra pga bättre SoC, och jag vill ju att luren ska hålla. Inte lätt det här

Har du kollat på nya Xiaomi Redmi note 7 och den kommande redmi note 7 pro? Icke pro-modellen släpptes i veckan (kommer väl inom kort till Sverige antar jag) och Pro-modellen (bättre sensor, förhoppningsvis bättre SoC (SD 675 eller SD 710)) ska tydligen komma efter kinesiska nyåret (början av februari). Båda två verkar bra för pengarna och fixar det som jag anser är värst med redmi note 5/6 - micro USB för laddning.

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins: Ungefär samma spec och pris som Nokian har Samsung A6 2018, kan jämföra skillnaderna här.
https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=9214&idPhone2=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Hej, går återigen i köptankar, var förbi Elgiganten och hittade där Nokia 5.1, och den ser ju faktiskt rätt bra ut, MicroSD, ingen ful glasbaksida och till och med hörlursutgång! (Tyvärr har skärmen rundade hörn, men ja ja, man kan väl inte få allt ) Allt som allt tror jag att den skulle passa mig ganska bra. Den är till råga på allt på rea.
Det ända är väl att skärmen nästan känns lite smal på något sätt om man jämför med min gamla lur, och att den ännu inte fått någon bekräftad uppdatering från android 8.0.

Har ju också kollat lite på Motorolas G6 Play, och även om jag gillar större skärmar och det kraftfulla batteriet så känns den inte riktigt lika bra i handen som Nokian, nästan lite stor. (Så bra det nu går att gämföra när man står med två fastsurrade demoex.)

Och då jag verkligen vill få en lur jag blir nöjd med vänder jag mig till er: Har någon erfarenhet av nokian eller moton, och är de något att ha? Eller finns det något annat i ungefär samma prisklass som är bättre?

Ha det gott!

Testar just nu en Nokia 7.1.
Så långt har den har i princip allt jag kan önska mig,
Android One (-Uppdateringar snabbt från Google)
Batteri som ligger på c:a 68% efter dagsanvändning (3000mAh) -diffar naturligtvis för alla.
Dubbla sim-kort alt. sim+SD-kort (400GB officiellt)
64GB internlagring
3,5mm jack, NFC, BT.
Inget extra bloat.
Kamera har jag inte så höga krav på, men den har fått OK i betyg vad jag sett på olika sidor. Även om jag personligen inte hunnit lägga så mycket energi på den.

Nackdelar:
Glas-baksida -Med ett ord: "Skitopraktiskt"
Rundade särmkanter.
Liten skärm-flärp...
Priset är c:a det dubbla mot den du kollar på.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins: Xiaomi Mi A2 lite kanska kan vara ett alternativ, den kör Android One precis som Nokian och har snapdragonprocessor och ett batteri på 4.000mha. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4878245 Android Pie har redan kommit till den.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ganska nyss en Nokia 7.1 också och är väldigt nöjd med den nu efter 3 veckor. Det är en ren telefon med Android one, så inget som ligger och tar resusers i bakgrunden. Sen så ska telefonen får uppdateringar och säkerhetsfixar i några år så det känns väldigt bra. Är nöjd med skärmen, prestandan och även batteriet räcker gott och väl för mina behov.

@krigelkorren Angående skärm-flärpen så går den att få bort när man aktiverar developer options och där kan man välja att bort flärpen så får man tillbaka utrymmet

Permalänk
Skrivet av Danneazen:

Detta låter som en bra telefon!
Köpte själv en Moto E(4) plus på rean för 990, kostar i vanliga fall 1490 hos Webhallen.
Det jag föll för va helt klart batteriet på 5000mAh jämfört med Nokian på 3000.
Där stannar det nog i vad som min slår Nokian i skulle jag tippa på.
Jag sitter på Android 7.1. 1 Nougat och kommer inte längre än så. Helt ok för mig dock.
Med det sagt, så är Nokian helt klart ett bra köp!
Kika på tuben efter reviews

Återkom gärna med vilken lur som blev köpt

Skickades från m.sweclockers.com

Finns tyvärr inte jättemånga reviews, men ska let's runt lite mer. Återkommer absolut

Skrivet av Roenlond:

Har du kollat på nya Xiaomi Redmi note 7 och den kommande redmi note 7 pro? Icke pro-modellen släpptes i veckan (kommer väl inom kort till Sverige antar jag) och Pro-modellen (bättre sensor, förhoppningsvis bättre SoC (SD 675 eller SD 710)) ska tydligen komma efter kinesiska nyåret (början av februari). Båda två verkar bra för pengarna och fixar det som jag anser är värst med redmi note 5/6 - micro USB för laddning.

Hmm, visste inte om dessa, och iallafall pro modellen ser ju ganska ok ut med minimal notch. Dock, glasbaksida, men de kanske det är värt beroende på vad de landar på för pris...

Skrivet av MacAllan:

@TwentyØnePenguins: Ungefär samma spec och pris som Nokian har Samsung A6 2018, kan jämföra skillnaderna här.
https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=9214&idPhone2=...

Tack for tipset, ska kolla upp den.

Skrivet av krigelkorren:

Testar just nu en Nokia 7.1.
Så långt har den har i princip allt jag kan önska mig,
Android One (-Uppdateringar snabbt från Google)
Batteri som ligger på c:a 68% efter dagsanvändning (3000mAh) -diffar naturligtvis för alla.
Dubbla sim-kort alt. sim+SD-kort (400GB officiellt)
64GB internlagring
3,5mm jack, NFC, BT.
Inget extra bloat.
Kamera har jag inte så höga krav på, men den har fått OK i betyg vad jag sett på olika sidor. Även om jag personligen inte hunnit lägga så mycket energi på den.

Nackdelar:
Glas-baksida -Med ett ord: "Skitopraktiskt"
Rundade särmkanter.
Liten skärm-flärp...
Priset är c:a det dubbla mot den du kollar på.

7.1 ligger ju tyvärr lite utanför min prisklass, men den ser ju ut att vara en bra lur, men det ekonomiska sätter stopp.

Skrivet av nisselask:

@TwentyØnePenguins: Xiaomi Mi A2 lite kanska kan vara ett alternativ, den kör Android One precis som Nokian och har snapdragonprocessor och ett batteri på 4.000mha. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4878245 Android Pie har redan kommit till den.

Tack för tipset, har faktiskt kikat på denna, men känns inte jättebra pga att den saknar både hörlursutgång och Microsoft. Annars hade jag nog valt den...

Skrivet av crash:

Jag köpte ganska nyss en Nokia 7.1 också och är väldigt nöjd med den nu efter 3 veckor. Det är en ren telefon med Android one, så inget som ligger och tar resusers i bakgrunden. Sen så ska telefonen får uppdateringar och säkerhetsfixar i några år så det känns väldigt bra. Är nöjd med skärmen, prestandan och även batteriet räcker gott och väl för mina behov.

@krigelkorren Angående skärm-flärpen så går den att få bort när man aktiverar developer options och där kan man välja att bort flärpen så får man tillbaka utrymmet

Det är ju fördelen med Nokian, android One. Dock saknar jag en inställning för skärmens färger, men det är ju egentligen inte så mycket att klaga över.

Jag har inga problem att rekommendera telefoner till andra, men så fort man själv ska leva med den blir det mycket svårare. Funderar i nuläget nästan på att beställa hem både Nokian och Note 5/6 Pro och testa båda och lämna tillbaka den jag är minst nöjd med.

Permalänk
Medlem

@crash: Tackar för tipset!
Jag lär absolut aktivera det någon gång framöver, men för tillfället störs jag faktiskt inte så mycket av flärpen som jag först trodde att jag skulle göra, tror det är mycket p.g.a. den avlånga skärmaspekten samt att flärpen är förhållandevis liten jämfört med många andra mobiler.

Min önskan är dock att tillverkare slutar upp med flärpen helt och den fula ovanan med glas-bakstycke på mobiler.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen fran Moto G5 till Nokia 5.1 och jag skulle varmt rekommendera Nokian.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins: Note 7 verkar ska ligga på $150, så antagligen 1500-2500 i Sverige eller så, beroende på hur mycket det skiljer sig i olika regioner. Alla tidigare modeller har legat bra i pris för vad man får så förhoppningsvis stämmer det även här.

Permalänk
Medlem

Vi har börjat gå över till Nokia 7 plus på jobbet och det är ganska många som har diverse konstiga problem med dom.

För mig så blev touchen på nedersta centimetern på skärmen oresponsiv en gång per dygn, så mjukvaruknapparna för hem, bakåt, senast appar, slutade fungera. Löstes med en omstart, men lagom drygt att göra det en gång per dag.

För en annan kollega blinkar skärmen hej vilt varje gång han öppnar tangentbordet.

Felen började för mig efter uppdatering från android 8->9.

Väldigt trevlig mobil när den funkar, men jag skulle hålla mig borta från Nokia om jag var du.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Jag är/var också i köptankar, men jag väntar på kommande Moto G7 som förväntas lanseras i Februari och kunna köpas i Mars.

Med Pie, NFC, 3.5mm jack, trådlös laddning och förhoppningsvis lika kompetent kamera som i tidigare versioner så bockar den i det mesta jag letar efter (eller önskar ha) i nästa mobil.
Gissar på prislapp kring 2500kr för G7, och utöver det billigare (G7 Play) och dyrare (G7 Plus) varianter.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Intressant! Vet du nåt om vilken SoC som väntas?

Permalänk
Medlem

Mi A2 lite har hörlursutgång enligt prisjakt, det är den vanliga MI A2 som inte har det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roenlond:

@Mieriola: Intressant! Vet du nåt om vilken SoC som väntas?

Du kan läsa mer här: https://www.androidcentral.com/moto-g7

Permalänk
Skrivet av Roenlond:

@TwentyØnePenguins: Note 7 verkar ska ligga på $150, så antagligen 1500-2500 i Sverige eller så, beroende på hur mycket det skiljer sig i olika regioner. Alla tidigare modeller har legat bra i pris för vad man får så förhoppningsvis stämmer det även här.

Det låter ju ganska bra faktiskt, får hålla utkik efter den också.

Skrivet av ph33r:

Vi har börjat gå över till Nokia 7 plus på jobbet och det är ganska många som har diverse konstiga problem med dom.

För mig så blev touchen på nedersta centimetern på skärmen oresponsiv en gång per dygn, så mjukvaruknapparna för hem, bakåt, senast appar, slutade fungera. Löstes med en omstart, men lagom drygt att göra det en gång per dag.

För en annan kollega blinkar skärmen hej vilt varje gång han öppnar tangentbordet.

Felen började för mig efter uppdatering från android 8->9.

Väldigt trevlig mobil när den funkar, men jag skulle hålla mig borta från Nokia om jag var du.

Detta är främst varför jag tvekar om nokian, prestanda och konstiga buggar. Jag skulle garanterat välja den om det inte vore för detta...

Skrivet av nisselask:

Mi A2 lite har hörlursutgång enligt prisjakt, det är den vanliga MI A2 som inte har det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ojdå, jo det gör den ju, faktiskt så ser den ganska bra ut, bortsett från notchen. Dock verkar SoC:n inte vara lika bra som den hos Redmi Note 5/6 Pro, men kan ju vara jag som inte förstår deras namnsystem

Hittade också Xiaomis webstore, en note 5 skulle kosta 1990, lika mycket som mi a2 lite, men dock var det båda för 3/32gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Hej, går återigen i köptankar, var förbi Elgiganten och hittade där Nokia 5.1, och den ser ju faktiskt rätt bra ut, MicroSD, ingen ful glasbaksida och till och med hörlursutgång! (Tyvärr har skärmen rundade hörn, men ja ja, man kan väl inte få allt ) Allt som allt tror jag att den skulle passa mig ganska bra. Den är till råga på allt på rea.
Det ända är väl att skärmen nästan känns lite smal på något sätt om man jämför med min gamla lur, och att den ännu inte fått någon bekräftad uppdatering från android 8.0.

Har ju också kollat lite på Motorolas G6 Play, och även om jag gillar större skärmar och det kraftfulla batteriet så känns den inte riktigt lika bra i handen som Nokian, nästan lite stor. (Så bra det nu går att gämföra när man står med två fastsurrade demoex.)

Och då jag verkligen vill få en lur jag blir nöjd med vänder jag mig till er: Har någon erfarenhet av nokian eller moton, och är de något att ha? Eller finns det något annat i ungefär samma prisklass som är bättre?

Ha det gott!

Kolla in Moto g5s plus. (4gb ram)
https://m.prisjakt.nu/product/4430865

Brorsan köpte en och han är riktigt nöjd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av istream:

Kolla in Moto g5s plus. (4gb ram)
https://m.prisjakt.nu/product/4430865

Brorsan köpte en och han är riktigt nöjd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Var själv inne på den först, men avstår då den redan har ett år på nacken och jag vill kunna använda luren så länge som möjligt och fortfarande ha shysst prestanda.

Permalänk

Ska känna på det lite under kvällen, men jag tror att jag kommer beställa hem Mi A2 Lite från Inet då de tillåter att man öppnar och känner på telefonen. Kanske tillochmed beställer hem Note 6 Pro och jämför, och så behåller jag den jag gillar mest.

Permalänk

Epilog

Tyckte att jag måste skriva hur det gick ändå, även om det tog en jäkla tid!
Blev tillslut en begangnad Redmi Note 5, fick hem den igår och den funkar super, ska låsa upp bootloadern (Xiaomi har tydligen världens dummaste spärr, man måste vänta 360 timmar innan man kan låsa upp) och flasha någon stockversion av android.
Känns som det blir det bästa just nu, hoppas nu verkligen på att den håller några år!

Tack än en gång för hjälpen till alla som skrivit!

Mvh