Corsair AX850 är nätaggregat tillverkat av Seasonic med 80 Plus Titanium

Permalänk
Melding Plague

Corsair AX850 är nätaggregat tillverkat av Seasonic med 80 Plus Titanium

Corsair tar sikte på verkningsgrad i den absoluta toppklassen med två nya nätaggregat i AX-serien – denna gång tillverkade av Seasonic och i betydligt rimligare effektklasser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pfff nyhet? Haft AX850 sedan 2011

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Pfff nyhet? Haft AX850 sedan 2011

Men din PSU är inte Titanium certifierat

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

@Cheewie: Jag har AX860 som är 80+ Platinum, inte AX850 med Titan

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt med 80 Plus Titanium! 👍
Jag hoppas på att få se mer utav det framför.
Tråkigt bara med det dyra priset. 💲😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Men din PSU är inte Titanium certifierat

Får be Corsair skicka en sådan klisterlapp att sätta på.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se dessa i 550/650w modeller också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Cheewie: Jag har AX860 som är 80+ Platinum, inte AX850 med Titan

Jahapp, tackar för infon!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Med bara 300:- i prisskillnad känns det som om man lika gärna kan köpa enkilowattaren och köra det med lägre belastning. Ja, 300 är pengar, men är man inne och leker med den typen av agg är det antagligen väldigt lite sett till hela systemet. Plus att den lär hålla ett decennium ellet mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt AX850 tuffar på sen 2012

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Med bara 300:- i prisskillnad känns det som om man lika gärna kan köpa enkilowattaren och köra det med lägre belastning. Ja, 300 är pengar, men är man inne och leker med den typen av agg är det antagligen väldigt lite sett till hela systemet. Plus att den lär hålla ett decennium ellet mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Svår fråga det där. Det bästa vore väl att kolla på den kurva som visar vid vilken strömförbrukning som peakeffekten ligger på. Många agg ligger väl runt 70% belastning för bästa effektivitet. Men detta är förvisso Titanium cert så då ligger väl peak perf väldigt brett.

Ursäkta om jag använder fel terminologi (har inte direkta kunskaper i El-lära)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Svår fråga det där. Det bästa vore väl att kolla på den kurva som visar vid vilken strömförbrukning som peakeffekten ligger på. Många agg ligger väl runt 70% belastning för bästa effektivitet. Men detta är förvisso Titanium cert så då ligger väl peak perf väldigt brett.

Ursäkta om jag använder fel terminologi (har inte direkta kunskaper i El-lära)

Tänker att eftersom agget med stor sannolikhet kommer att hänga med betydligt längre än merparten av komponenterna är det svårt att veta hur behovet ser ut om 10 år. Förhoppningsvis drar saker mindre men för 300 spänn skulle jag föredra lite extra effekt för att vara säker. Vem vet - SLI/CF kanske är t3h shiznit om 5 år. >.<

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Seasonic Prime Titanium med lite bättre prislapp med andra ord.
Hoppas det dyker upp 500-600w modeller, Seasonic har ju 650w Prime Titanium men 2000kr...Silverstone har ett 600w Titanium för 1500kr men då köper jag Seasonicbyggt alla dagar i veckan.

Skrivet av Nautilus011:

Svår fråga det där. Det bästa vore väl att kolla på den kurva som visar vid vilken strömförbrukning som peakeffekten ligger på. Många agg ligger väl runt 70% belastning för bästa effektivitet. Men detta är förvisso Titanium cert så då ligger väl peak perf väldigt brett.

Ursäkta om jag använder fel terminologi (har inte direkta kunskaper i El-lära)

Sweetspotten brukar ligga på 45-65% belastning men skillnaderna är små med ett bra nätagg, skiljer typ 1% vad jag sett i tester mellan 20 och 80% belastning sen brukar den vara lägre vid väldigt låg eller vid max.
Fördelen med Titanium är att som standard ska dom klara 90+ redan vid 10% belasning dvs idle för en modern dator tillskillnad från 80+ Platinum där den lär åka ner under 90% effektivitet vid idle. Men men det handlar om någon % även där, 2-3% vid idle är inte mycket å hänga i julgranen egentligen då % spelar större roll när datorn är under load.
Sen finns det annat som spelar roll, ripple och voltage control, garantier etc, därför jag inte skulle köpa tex Silverstones Titanium nätagg före Seasonic, sistnämnda är bättre på alla plan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Seasonic Prime Titanium med lite bättre prislapp med andra ord.
Hoppas det dyker upp 500-600w modeller, Seasonic har ju 650w Prime Titanium men 2000kr...Silverstone har ett 600w Titanium för 1500kr men då köper jag Seasonicbyggt alla dagar i veckan.

Sweetspotten brukar ligga på 45-65% belastning men skillnaderna är små med ett bra nätagg, skiljer typ 1% vad jag sett i tester mellan 20 och 80% belastning sen brukar den vara lägre vid väldigt låg eller vid max.
Fördelen med Titanium är att som standard ska dom klara 90+ redan vid 10% belasning dvs idle för en modern dator tillskillnad från 80+ Platinum där den lär åka ner under 90% effektivitet vid idle. Men men det handlar om någon % även där, 2-3% vid idle är inte mycket å hänga i julgranen egentligen då % spelar större roll när datorn är under load.
Sen finns det annat som spelar roll, ripple och voltage control, garantier etc, därför jag inte skulle köpa tex Silverstones Titanium nätagg före Seasonic, sistnämnda är bättre på alla plan.

Det är vid riktigt låga laster om 20-30 Watt där platinum agg kör 70-80%, där kör Titanium agg 80-85% lätt! Helt enkelt högre kvalitet rakt igenom. Värt det? Njaaaaa, men de e fan så coolt! (Nörd certifikat krävs på de sista)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Pfff nyhet? Haft AX850 sedan 2011

Det hade jag också. Sedan lade det spontant av... Fick dock pengarna tillbaka på garanti efter 6 års användning
Nu hur jag ett evga som jag inte alls är lika nöjd med. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd bara att ingen behöver 850W, 750 räcker för alla 1 GPU system och 850W räcker inte för top end SLI system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det är vid riktigt låga laster om 20-30 Watt där platinum agg kör 70-80%, där kör Titanium agg 80-85% lätt! Helt enkelt högre kvalitet rakt igenom. Värt det? Njaaaaa, men de e fan så coolt! (Nörd certifikat krävs på de sista)

För Titanium måste nätagget klara 90% vid 10% annars är det Platinum. Kanske därför ingen vill göra lågwattare för det är svårt att få dom effektiva när datorn är i vila.
Kollat några tester med Seasonic bla deras fläktlösa 600w Titanium modell och den låg på 89.6% vid 60w belastning på 115v nät, 90-91% om man kör de på vårat 230v nät här i Sverige.

Men som du skriver är det onödigt men jag tycker ett bra nätagg är värt, skiljer typ 500-1000kr mellan ett okej och ett bra nätagg många gånger vilket kan vara värt och en piss i havet om man jämför vad highend delar kostar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Synd bara att ingen behöver 850W, 750 räcker för alla 1 GPU system och 850W räcker inte för top end SLI system.

Vad är top end SLI system? Har du ens kollat på videon i nyheten?

Demonstrerar Threadripper och 2x2080Ti SLI på 750W.
https://www.youtube.com/watch?v=DyLQWMYd9gU&feature=youtu.be&...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Med bara 300:- i prisskillnad känns det som om man lika gärna kan köpa enkilowattaren och köra det med lägre belastning. Ja, 300 är pengar, men är man inne och leker med den typen av agg är det antagligen väldigt lite sett till hela systemet. Plus att den lär hålla ett decennium ellet mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Känns som att de flesta snålar med agget och försöker ta det billigaste de kan få. Medans de dundrar allt på dyraste grafikkortet jag körde på ett dyrare agg och är helnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vad är top end SLI system? Har du ens kollat på videon i nyheten?

Demonstrerar Threadripper och 2x2080Ti SLI på 750W.
https://www.youtube.com/watch?v=DyLQWMYd9gU&feature=youtu.be&...

Demonstrationen betyder ingenting, visa mig ett system som kör Time Spy Extreme med imponerande score så man får någon uppfattning, sådana system skulle jag kalla för top end.
Satan, bara 1 2080 Ti kan man förvänta sig peak över 300W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Demonstrationen betyder ingenting, visa mig ett system som kör Time Spy Extreme med imponerande score så man får någon uppfattning, sådana system skulle jag kalla för top end.
Satan, bara 1 2080 Ti kan man förvänta sig peak över 300W.

Jag orkar inte leta igenom hela internet för att hitta en recension med 2x2080Ti SLI som kör Time Spy Extreme med "imponerande score" på ett specifikt nätagg.

Däremot så visar ju denna test av 23st spel att det uppenbarligen går att köra den setup:en på ett 850W.
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_T...

Även sweclockers egna test visar att hela systemet drar 405W som max med 8700k@4,7GHz och ett 2080Ti. Räknar man riktigt jävla högt att hela systemet drar dubbelt så mkt om man adderar ett 2080Ti till, 2x405W = 810W. Tänk då även på att detta är watten draget från väggen så effekten som nätagget teoretiskt behöver ge är ca 80% av detta, vilket hamnar på ~650W.
https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Kanske kan detta ge dig "någon uppfattning" av vad som behövs egentligen?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Jag orkar inte leta igenom hela internet för att hitta en recension med 2x2080Ti SLI som kör Time Spy Extreme med "imponerande score" på ett specifikt nätagg.

Däremot så visar ju denna test av 23st spel att det uppenbarligen går att köra den setup:en på ett 850W.
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_T...

Även sweclockers egna test visar att hela systemet drar 405W som max med 8700k@4,7GHz och ett 2080Ti. Räknar man riktigt jävla högt att hela systemet drar dubbelt så mkt om man adderar ett 2080Ti till, 2x405W = 810W. Tänk då även på att detta är watten draget från väggen så effekten som nätagget teoretiskt behöver ge är ca 80% av detta, vilket hamnar på ~650W.
https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Kanske kan detta ge dig "någon uppfattning" av vad som behövs egentligen?

Swec och techpowerup kör med en Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz vilket drar mycket mindre än en säg 9900k@5 GHz.
Samt så är peak värdet intressantare, det är trots allt då en PSU får fnatt och 2080 Ti har jävligt högt peak värde enligt Toms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Swec och techpowerup kör med en Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz vilket drar mycket mindre än en säg 9900k@5 GHz.
Samt så är peak värdet intressantare, det är trots allt då en PSU får fnatt och 2080 Ti har jävligt högt peak värde enligt Toms.

Ok, så din teori är då alltså att för alla som kör 9900k@5GHz och 2x2080Ti kanske inte 850W räcker.. möjligtvis. Leta upp en test själv som bevisar det ist för att påstå att "ingen behöver 850W".

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Ok, så din teori är då alltså att för alla som kör 9900k@5GHz och 2x2080Ti kanske inte 850W räcker.. möjligtvis. Leta upp en test själv som bevisar det ist för att påstå att "ingen behöver 850W".

Om det fanns bevis för det skulle vi inte behöva diskutera det.

Visst kan vi även diskutera terminologin men i mitt sinne innebär "behöver ingen" i detta kontext att 850W PSU saknar resonabel målgrupp då vettigt (1 GPU) folk inte behöver så mycket medans hardcore entusiaster bör ha mer och rik folk som bara köper kan lika gärna safta på mer än 850.
Så vad har vi kvar?
Folk som kör SLI med vekare kort / köper överdimensionerat PSU / 1 GPU system med typ LN2 kylning för världsrekord, inte särskilt resonabla individer.

Permalänk
Medlem

Ni som kan sån här elektronik, hur påverkar belastningsgraden aggets livslängd? Om man håller agget välventilerat, slits det långsammare på, säg 50%, än på 80%?

Skickades från m.sweclockers.com