Permalänk

Nya komponenter, något är fel.

Hejsan Sweclockers. Då garantin gått ut på min dator bestämde jag mig för att uppgradera den lite. Jag satt på 1060 6gb kort, msi z170 moderkort (inet edition), 8 gig hyperx minnen 2666 MHz. I5 6400 2,7 ghz processor. Nu när jag uppgraderade den smällde jag i 16 gig extra hyperx minnen Intel i7 8700 och en vattenkylning till den. Problemet jag har är att när jag installerat allt går datorn igång max 1-3 sekunder och med det menar jag att fläktarna snurrar endast den tiden. Jag sitter för närvarande på ett 500w nätaggregat. Kan det vara nätaggregatet som spökar eller kan det vara för att det troligtvis är olika generationer? Känns riktigt surt o behöva punga nytt moderkort... tacksam för alla svar jag får. Ha en trevlig helt det ska ja inte ha 😢

Permalänk
Medlem

Z170 har inte stöd för 8700, du behöver ett Z370 eller B360-moderkort för att det ska fungera med den processorn.

Permalänk
Skrivet av perost:

Z170 har inte stöd för 8700, du behöver ett Z370 eller B360-moderkort för att det ska fungera med den processorn.

Tack för ett snabbt svar perost, vilket av dom rekommenderar du? Får åka till närmaste storstad imorgon och plocka ut ett. Tror du mitt 500w klarar av att dra runt allt hightech sen? Ha en trevlig fredagskväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Z170 har inte stöd för 8700, du behöver ett Z370 eller B360-moderkort för att det ska fungera med den processorn.

Z390 fungerar också med 8700.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arielsson93:

Tror du mitt 500w klarar av att dra runt allt hightech sen?

Det ska räcka utan problem

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Det ska räcka utan problem

Tack för svar! Får åka o klippa ett saftigt moderkort imorgon så man får igång skiten, det kliar i fingrarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nagelfar:

Z390 fungerar också med 8700.

Okej, läste lite om 390 men det var generation 9 (om jag inte minns fel) känns som det är värt o betala lite extra
Nu för ett riktigt grymt moderkort när man redan lagt ner 8500 på CPU, ram, minne och kylning vilket tycker du man borde satsa på ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arielsson93:

Okej, läste lite om 390 men det var generation 9 (om jag inte minns fel) känns som det är värt o betala lite extra
Nu för ett riktigt grymt moderkort när man redan lagt ner 8500 på CPU, ram, minne och kylning vilket tycker du man borde satsa på ?

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen tycker jag om Asus och kör ett Strix z390f som är riktigt trevligt. Är inte någon större skillnad på z370 och z390 egentligen. Lite småsaker. Om du tänkt överklocka är det iaf värt att titta på de lite dyrare typ Strix då OC möjligheterna är bättre.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods