Vmware server 6.0 och flera diskar

Permalänk
Medlem

Vmware server 6.0 och flera diskar

Var ett tag sen jag gjorde detta och försöker hitta lite info.
Om jag vill en VM ska ha tillgång till x antal diskar och några av dom ska köras i mjukvaruRAID är det "bara" att koppla dom till den VM eller ska man göra exempelvis RAID:en i Vmware?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på om du vill att gästen ska hantera RAID:en eller inte...
Generellt sett dåligt att låta gästen göra det, varför ska gästen överhuvudtaget ha tillgång till flera diskar, skapa bara en diskimage som du lagrar på raiden och ge den till gästen.

Permalänk
Medlem

Så man ska låta Wmware lägga ihop de diskar till en RAID och sedan koppla den till VM så den tror det är en enda stor disk?

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på utan att veta vad du vill åstadkomma, vilken redundansnivå du vill ha och vilken hårdvara du kör. Men kort och enkelt, ja skapa en RAID eller lägg till dom till din befintliga storagepool, konfa den med RAID och skapa en ny VM som vanligt.

Permalänk
Medlem

Det jag vill åstakomma är att slå ihop 3 st 2TB diskar (RAID 0) till en enda stor och koppla den till en VM
Har även en 3TB som ska in i samma VM.

Har redan backup på en annan server så det är bara utrymmet jag behöver

Hårdvara är inget speciellt, tror moderkortet har RAID men är osäker om Vmware har stöd för det då det är helt enkelt en gammal stationär dator.

Permalänk
Medlem

Smidigaste är väl att göra detta i själva sanet.
Och sen fördela ut lunarna.
Då ligger olika maskiner på de olika lunarna.

Edit trött såhär på kvällskvisten på maskinen du kör den bör du kunna skapa upp din mjukvaruraid och sen fördela den till vmware.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hej

Om du menar Esxi 6.0 så har den inte stöd för mjukvaruraid. Tror också att ditt moderkort har fake raid svårt att fördjupa men typ som software raid kräver att operativsystemet har drivrutiner.

Det finns 2 sätt att göra det. Antingen låta den virtuella maskinen sköta raiden. (sämst prestanda, kostar inget) eller köper du ett billigt raidkort och låter den sköta diskarna tror man kan köra pass-through till VM också.

Dock är det pilligt att få full prestanda utan att offra säkerheten. Det finns läge man kan ställa in att köra full hastighet men om strömmen går förlorar du den data som ligger i cachen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

ok då låter jag Linux (VM) sköta RAID:en åt mig.
Då jag har 6.0 Update 3 så har den då inte RAID