Unikt komfortproblem gällande bil?

Permalänk
Medlem

Unikt komfortproblem gällande bil?

Jag har frågat runt men aldrig hört någon ha samma problem som jag nu tänkte beskriva för er.

Tidigare hade jag en Skoda Octavia RS som jag var nöjd med dvs satt skönt och hade nästan aldrig ont i rygg, knä eller liknande när jag körde korta/långa sträckor. Leasingavtalet gick ut och det blev dags att byta bil och min plan var att köpa något mindre som inte var lika sportigt samt hade mjukare fjädring osv, det blev tillsist en Audi A3 Sportback. Och nu till problemet:

Efter bara några dagar kände jag att jag fick myror på undersidan av benen, att jag fick värk i knäna samt att fötterna domnade. Det varierade lite från dag till dag men generellt var det så nästan varje dag (dock varierande intensitet). Efter ett par veckor släppte det mer och mer men kommer dessvärre tillbaka då och då. Jag har ännu ej kört längre än ca 100km på en dag och det har både "halvfunkat" och vart dåligt. Hade planer på att köra till Malmö men vågar inte eftersom jag inte vet om jag kommer klara av det utan att ta pauser var femte mil.

Är det någon som upplevt samma problem? Är det en fråga om att stolarna i bilen inte passar mig? Eller är det något fysiskt med mig som inte har något med bilen att göra? Känner nästan att jag hade velat byta bort Audin och leta efter en V60 eller liknande men skall det verkligen behövas?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Du klämmer garanterat någon nerv i slutet av ryggen. Testa att totalt ändra sittställning, dra stolen långt bak, långt fram, osv. Det kommer vara fråga om vinklarna på din kropp mer än något annat, och det ska du alltid kunna lösa med en modern stol.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Jag brukar få samma problem om jag sitter i baksätet på en bil under en längre(1h+) resa. Kan vara att du får dåligt stöd under låren eller dålig vinke för kroppen som tidigare nämnts. Kan även vara för mjuk eller för hård stol mm. Hur lång du är kan spela in också.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Du klämmer garanterat någon nerv i slutet av ryggen. Testa att totalt ändra sittställning, dra stolen långt bak, långt fram, osv. Det kommer vara fråga om vinklarna på din kropp mer än något annat, och det ska du alltid kunna lösa med en modern stol.

Tack för svaret, jag misstänkte att det kanske var något sådant. Jag har testat två sittställningar och den jag har nu är den som fick en del av problemen att försvinna. Har det inställt på så långt bak det går och sitter dessutom väldigt högt upp. Ska testa en tredje inställning.

Skrivet av wuaaa:

Jag brukar få samma problem om jag sitter i baksätet på en bil under en längre(1h+) resa. Kan vara att du får dåligt stöd under låren eller dålig vinke för kroppen som tidigare nämnts. Kan även vara för mjuk eller för hård stol mm. Hur lång du är kan spela in också.

Jag är 1,90m så det kanske anses som "lång" men det roliga är att jag såg en film med "The Dutch Giant" som är en bjässe på 2,17m och han kör en A3 "som är den enda bilen jag får plats i" (produktplacering eller sanning? vem vet). Dåligt stöd under låren verkar vara något jag inte kan göra mycket åt då stolen bara går bak så långt plus att ratten bara går att skjuta fram så mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om du har dåligt stöd under låren ska du väl flytta stolen mest uppåt, inte bakåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kanske finns någon "dyna" du kan sitta på? men först är det nog att testa olika inställningar på sätet, hade en gammal saab 900NG och den hade väldigt många olika inställningar för sätet, tilt fram och bak, höj och sänkbar med en "pump" man drog ut med teleskopskaft och mycket annat så din nya bil lär ha MINST lika många inställnings möjligheter. min gamla volvo 740 -89 har även "vridknoppar" på sidorna av dynorna så man kan göra dom hårdare eller mjukare. din bil har säkert liknande system men troligtvis mkt bättre.

hittar du inte inställningarna så hänvisar jag dig till manualen där står oftast det mesta man behöver veta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Undviker VAG-bilarna av just anledningen att jag inte kan med deras säten - de är för hårt stoppade på fel ställen, längderna slutar fel under benen etc. och det går inte att ställa in utan man får trädsmak och blodstrypning efter förhållandevis korta körsträckor.

Du får prova vidare men bli inte förvånad att det kommer att sluta med att helt byta bil och kanske tom. bilkoncern innan din bak blir tillfredsställd.

Sittkomfort är så oerhört viktigt om man åker mycket att det handlar mer om att hitta någon bil som passar och sedan betala vad det kostar än att köpa efter någon stil/miljövänlighet eller storlek - det är lite som att köpa skor, det faktiska urvalet är inte så stort i praktiken och det är bara att betala vad det kostar när man hittar ett par som faktiskt sitter bra på fossingarna...

Permalänk
Medlem

jag är inte lång, 1.74 - men upplevde liknande med min xc60 - dvs att benen pirrade - jag kom fram till att ratt o pedaler liksom inte satt i linje med min kropp, så jag satt lite lutad/skevt åt höger för att nå allt o se bra i bilen. Har nu en BMW och upplever att jag sitter perfekt i den(trots att den är mycket lägre då det är en M-modell och inte SUV)

// LZ

Permalänk
Medlem

testa att tilta sittdelen om bilen har den funktionen. hjälper mycket mot värk och avdomnade ben vid längre resor.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har själv bl.a en A3 sportback som har någon typ av racingsäten. Tycker de är för smala (de typ litar inåt på kanterna) och inte alls bekväma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kör man hårt i kurvig asfalterad väg så att det gnisslar om hjulen så inser man varför sätena är invikta från kanterna för att man inte skall trycka för mycket med hela kroppen mot dörr eller mittkonsoll i svängarna - men betyder inte att det är speciellt bekväma om man skall köra E4 mellan Stocksholm och Helsingborg där de hårda kurvorna lyser med sin frånvaro...

Permalänk
Medlem

Då bilen är leasad hade jag svängt förbi o snackat med firman du leasar den av.
Mycket möjligt att de haft nån kund med liknande problem och vet vad som kan hjälpa.

Du kan ju höra dig för också hur de ställer sig till att låta dig byta bil, eller vad det skulle kosta dig om inte annat.

Komfort är väldigt högt prioriterat när jag värderar hur "bra" en bil är, men är också för gammal i sinnet för att bry mig om sportiga egenskaper osv.
Min högst begränsade undersökning är att ju nyare bil desto hårdare/mindre/obekvämare säten, kan också vara att jag gillar när de är lite nedsuttna haha. Kör en gammal V70 och är strax under 2 m lång kan tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har själv bl.a en A3 sportback som har någon typ av racingsäten. Tycker de är för smala (de typ litar inåt på kanterna) och inte alls bekväma.

Skickades från m.sweclockers.com

Syftet med sport/racingstolar är att man ska sitta "stabilt" i stolen, inte bekvämt.

Trots att det fanns färre inställningsmöjligheter på förarstolen i A3:an så saknar jag den faktiskt. Satt mycket mer bekvämt och avslappnat i den vid längre körningar. I V90:n så har jag inte lyckats kunna ställa in stolen på ett sätt så det känns bekvämt. Turligt nog så har jag inte behövt göra så många långa körningar nu.

Hur som så har jag tänkt byta bort V90:n iallafall, till någon bil man känner sig mer bekväm med.

Permalänk
Medlem

Har haft en Audi A4 med sportstolarna. Inga problem med komforten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz