Permalänk
Inaktiv

Lätt kylare?

Vill överklocka min i5 3570k och tänkte skaffa en bättre kylare men vill kunna transportera datorn till LAN osv utan några problem att kylaren ska vara tung och sätta påfrestning på moderkortet. Kan ni rekommendera någon? Hade tänkt typ CM evo 212

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag använder cm evo till min 3570k på 4.5ghz med helt ok resultat. det väger lite särskilt mkt så det går nog transportera datorn också!

Permalänk
Medlem

Vilken kylare har du nu och vilka temperaturer?

Jag har överklockat min 3570k till 4.2 utan att höja volten.
Om jag mins rätt så har den ett TDP värde på 77w i standardfrekvenser.

Permalänk
Medlem

Montera valfri vatten kylning i chassie toppen så kommer den vinna mot alla luftkylare som är värt namnet. OBS detta med tanken att man inte slänger ner sin dator 5 meter med sidan mot marken, botten måste vara neråt förstås.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Montera valfri vatten kylning i chassie toppen så kommer den vinna mot alla luftkylare som är värt namnet. OBS detta med tanken att man inte slänger ner sin dator 5 meter med sidan mot marken, botten måste vara neråt förstås.

Finns tyvärr ej plats för radiator i mitt chassi, är från början ett Taurus chassi så vet dock inte vilket det är.

Permalänk
Inaktiv

https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo Någon som testat denna? Har dock inte backplate, gör det skillnad för påfrestningen på moderkortet? Väger endast 379g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Montera valfri vatten kylning i chassie toppen så kommer den vinna mot alla luftkylare som är värt namnet. OBS detta med tanken att man inte slänger ner sin dator 5 meter med sidan mot marken, botten måste vara neråt förstås.

Nja, kanske om man har kravet på att det ska vara lätt (annars vill DH15 och Dark Rock pro snacka med dig).
Tänker man sig 120mm AIO så kommer de antagligen få problem redan ställd mot en Pure rock.

Till TS: Be quiet Pure Rock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Lägg bara datorn på sidan så kan du ha en 5kg kylare ifall du vill .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperDuperKillen:

Lägg bara datorn på sidan så kan du ha en 5kg kylare ifall du vill .

Problemet är när man ska trycka in 3 datorer och packning till DH, blir oftast stående då. Och sen så bytte jag nyligen grafikkort till ett RX 580 vilket vägde ganska bra jämfört med mitt gamla, klarar det en stående transport till DH?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon273333:

Finns tyvärr ej plats för radiator i mitt chassi, är från början ett Taurus chassi så vet dock inte vilket det är.

Har du kvar Taurus Experience-datorn? Isf. är det väl ett Fractal Design Core 3500 och då bör du kunna trycka in en AIO-kylare i fronten eller bak.

Från Fractal designs hemsida:

Citat:

Water Cooling compatibility

Front –Slim 240 or 280mm radiator: 15mm fan spacing required for full fastening, radiators with 20mm fan spacing can be used with only the top half fastened to the case. (with lower HDD cage moved to secondary position)
Front - Thick 240 or 280mm radiators supported with HDD cage in alternate position or completely removed. Motherboards larger than mATX are not fully supported with HDD cage in the tertiary position.
Top – Slim 240mm radiator (with no components on the upper 11 mm on the motherboard that are taller than 38mm)
Top – Slim 280mm radiator with slim fans
Rear – 120/140 mm radiator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Har du kvar Taurus Experience-datorn? Isf. är det väl ett Fractal Design Core 3500 och då bör du kunna trycka in en AIO-kylare i fronten eller bak.

Från Fractal designs hemsida:

Finns ingen intake i toppen samt att HDD buren är fastnitad vad jag vet så tvekar på att de är de chassit.

Permalänk
Medlem

Du lär ju ha plats för en 120 antingen fram eller bak å denna aoi från bequiet ska klara 270w det är mer än någon luftkylare. Så det bara att klocka på och inga problem med frakt till DH https://www.inet.se/produkt/5320058/be-quiet-silent-loop-120m...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av anon273333:

Problemet är när man ska trycka in 3 datorer och packning till DH, blir oftast stående då. Och sen så bytte jag nyligen grafikkort till ett RX 580 vilket vägde ganska bra jämfört med mitt gamla, klarar det en stående transport till DH?

Personligen hade jag inte varit orolig, behöver ju inte ta sats över fartguppen bara . Annars är väl AIO smidigast om man är orolig!

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Med över 100 datorer byggda så har självklart testat 5 meter med AOI i topen vs DH14/DH15 med botten rätt ner i backen mot asfalt. Ca 3 meter med DH15 och lite mjukare chassi så klarar sig moderkortet. Välkommen till Stockholm så kör vi en 5 metare med FD R5 DH15 vs IAO?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndersBlomdahl:

Du lär ju ha plats för en 120 antingen fram eller bak å denna aoi från bequiet ska klara 270w det är mer än någon luftkylare. Så det bara att klocka på och inga problem med frakt till DH https://www.inet.se/produkt/5320058/be-quiet-silent-loop-120m...

Skickades från m.sweclockers.com

För dyr för mig :/ Skulle säga att min budget är 500kr men gärna billigare. Alltså är nog vattenkylning ur bilden.

Permalänk
Medlem

Hyper 212 evo svaret på ditt problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använd buntband, snöre eller annat för att fästa fast kylaren i toppen av chassit, så att den inte kan böja sig neråt ifall datorn får en stöt åt det hållet.
Tror att åtminstone Scythe sålde ett kitt med förankring för just denna typen av "problem" med stora tunga kylare.

EDIT:
Se där ja: http://www.scythe-eu.com/en/products/pc-accessory/ninja-wire....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trattgunnar:

Hyper 212 evo svaret på ditt problem

Skickades från m.sweclockers.com

Får nog bli den