Permalänk
Medlem

Säkra ett chassi i trä?

Jag insåg precis att ultrakompakta lösningar är dyra och utbudet är kasst i Sverige. Tänkte därför bygga dator i en trälåda. Vill inte att det ska börja brinna och har för mig att när man monterar ett nätagg så är det viktigt att alla skruvar sitter i för att jordning till chassi, moderkort osv ska fungera? Eller är jag ute och cyklar där? Är det säkraste sättet att klä chassits innandöme i plåt som jag skär ut samt monterar moderkortsdistanser i denna plåt och att nätagg och skruvar kommer i kontakt med samma plåt så att säga?
Eller spelar det ingen roll? Kan jag strunta i hela plåt-historien och bara montera allt i träburken?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

det är bara montera allt i lådan körde en htpc i tv bänken på en mdf skiva, nätagget fäste jag med kardborre på mdf plattan

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

det är bara montera allt i lådan körde en htpc i tv bänken på en mdf skiva, nätagget fäste jag med kardborre på mdf plattan

Haha ja, det funkar såklart... Men är det verkligen säkert?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det fungerar utan jordning.

Men att ha plåt i lådan fyller också en funktion i att skärma av störningar, både från utsidan och från insidan.

Det skärmar ju även komponenter mot statisk elektricitet t ex.

Är du rädd att det börjar brinna så tänk på att ha gott om ventilation i lådan, så det inte blir varmt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det låter som ett riskabelt projekt men här är en annan tråd med lite tips. https://linustechtips.com/main/topic/812513-diy-wood-pc-case/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aluminiumplåt är ganska billigt och rätt lätt att arbeta med. Det hade jag valt till ett hemmabygge.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Aluminiumplåt är ganska billigt och rätt lätt att arbeta med. Det hade jag valt till ett hemmabygge.

En klassiker är väl att ta botten och bakstycke från ett chassi som man sågar ner, så får man hålbilden för moderkortsskruvarna och allt bak på datorn färdigt, det är ju annars rätt mycket ganska noggrann håltagning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har ingen koll men är det inte en jordkabel i alla strömkablar d.v.s alla komponenter är jordade via dessa?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Känner att jag har lite relevanta erfarenheter i frågan, har både kämpat med vedpannor och byggt mITX i IKEA Knagglig (se signatur och detta inlägg).

Trä antänder inte så lätt som man tror utan en öppen låga, brandrisken är högst marginell även om nätagget skulle kortsluta till en halvsekunds plasmaboll. Har du ideala förhållanden med torrt trä och något lättantänt kan det gå men de omständigheterna hittar du bara hemma i en vedpanna.

Vad gäller chassit skulle jag inte oroa mig så mycket för jordningen om du inte kör några instickskort. Jordfläta går ju relativt lätt att göra med lite koppartråd och ett par skruvar om du skulle behöva det. I mitt fall räcker jordningen via ATX 24-pin och ESP 8-pin för burken, har så kass kylfläns på VRM att jag ändå knappt kan överklocka. GPUn har jag tänkt göra en jordfläta till ganska länge nu men har inte haft några problem att klocka upp den, så har dumt nog gått och skjutit på det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En klassiker är väl att ta botten och bakstycke från ett chassi som man sågar ner, så får man hålbilden för moderkortsskruvarna och allt bak på datorn färdigt, det är ju annars rätt mycket ganska noggrann håltagning.

Jag hade nog bara skruvat fast distanserna i moderkortet, lagt det på plåten och gjort markeringar efter dem. Och sen borrat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hade nog bara skruvat fast distanserna i moderkortet, lagt det på plåten och gjort markeringar efter dem. Och sen borrat.

Då är det nog nästan lättare att kolla på en ritning över standarden med utsatta mått, så kan man mäta in det och slipper få eventuella fel när man försöker markera av..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Trä, beroende på sort, börjar brinna vid ca 400c - så risken att fisljummen luft från processorkylaren ska antända chassiet är högst obefintlig.

Mät ut vars distanserna ska sitta, borra ner dom I trät och sen moderkort på det så är du all set. Glöm inte att mäta ut vart I/O plåt samt ev GPU eller andra instickskort ska sitta.
Kan varmt rekommendera Sketchup för att rita upp ditt Chassie. Finns massor av färdiga datorkomponenter och liknande för att ge en bra 3D bild över det hela.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP